XXL tar inget ansvar…

Clipper

Aktiv medlem
XXL tar inget ansvar…
Köpte en cykel för ca 50’ på XXL i oktober -22. Testade den någon mil innan dubbdäck åkte på. Under sommaren har jag cyklat ca 50 mil, mest grusväg, lite stigar. När det du åter var dags att sätta på vinterdäcken märker jag att de däck som cykeln såldes med hade en spricka i sidan, och diagonala slitränder efter hela sidorna. (Nobby Nic skinwall). Däcken är snustorra och på väg att spricka på fler ställen runt sidan, märkena sammanfaller med koden i däcksidan. Tittar efter tillverkningsdatum och upptäcker att de är tillverkade 1908, alltså var de över 3 år gamla när jag köpte cykeln ny.
Jag tog med mig däcken till butiken och påpekade att jag köpt en ny cykel för ett år sedan med gamla torra däck som inte pallade 50 mil. Ville såklart reklammera och få ett par däck som inte var torra som fnöske. De vägrade ta det som en reklamation , de säger att det får man ta då det brukar vara så att man inte sätter på de bästa däcken på en ny cykel, samt att de säger att schwalbe anser att däck upp till 5 år gamla skall betraktas som nya. Att cykeln gått 50 lugna mil skiter de i.
Jag skiter egentligen i pengarna men blir så jävla förbannad på en butik som kommer med en massa skitdåliga undanflykter för att slippa lämna ut ett par ersättningsdäck.
Jävla skojare!!

XXL tar inget ansvar…
Känns som däck är lite som batterier, allt annat ingår i "garantin" utom det som är "slitdelar", tråkigt men sant. Förstår på sätt och vis XXL även om det suger. Gissat att den hojen för 50' kostade betydligt mer nån annanstans?

Lärdom, köp inte något på XXL om du räknar med att få slitdelar på goodwill? Någonstans tar de ut pengar för marginalerna...

XXL tar inget ansvar…
Känns som däck är lite som batterier, allt annat ingår i "garantin" utom det som är "slitdelar", tråkigt men sant. Förstår på sätt och vis XXL även om det suger. Gissat att den hojen för 50' kostade betydligt mer nån annanstans?

Lärdom, köp inte något på XXL om du räknar med att få slitdelar på goodwill? Någonstans tar de ut pengar för marginalerna...
Priset var i stort sett detsamma som övriga handlare. Har fram till nu inte fattat att XXL är nåt slags outlet för daterade sportprylar. Tycker inte de är särskilt billiga heller.

XXL tar inget ansvar…
På Schwalbes hemsida:
How long can a tire be stored?
Schwalbe tires can be stored for up to 5 years without a problem. If possible, they should be stored in a cool, dry and, most importantly, a dark place. When stored properly, even longer storage times may be possible..

XXL tar inget ansvar…
Däcken ligger kvar hos XXL, där kan de få ligga…
Det var ju synd.
Forumet hade säkert kunnat killgissa sig fram till vad ett eventuellt problem faktiskt kunde vara baserat på skicket.

Det har sannolikt ingenting med åldern att göra, men kanske led de av ett tillverkningsfel?

Bara för att XXL inte bifaller din reklamation av "gamla" däck betyder det inte att de även nekar dig om du kommer med ett väl underbyggt argument gällande en annan typ av fel.

Även om det är lite långsökt när det gäller slitprylar som däck.

XXL tar inget ansvar…
Rubriken är kanske lite missvisande då jag med framgång reklamerat både det ena och det andra på just XXL.
Dock aldrig några däck..:rolleyes:
Tror dock att man har mycket att vinna på att vara trevlig vid bemötandet med (den stressade?) butikspersonalen och ha välgrundade argument.

XXL tar inget ansvar…
Här är en tråd med några foton på Schwalbes datumstämplar, i den var det en som köpt nya däck men fått däck som var 13 år gamla.

XXL tar inget ansvar…
Kollade på utsidan av däcket på den cykel som jag har inomhus och den har däck med koden 1001 vilket då skulle bli jan 2010 men sen hittade jag en kod till, 082024, är det "bäst före" får jag börja cykla seriöst på den om jag vill slita ut dem innan för däcken är nästan nya. TS, det kanske kan vara så att 1908 inte är en datumkod?

Senast ändrad:
XXL tar inget ansvar…
Rubriken är kanske lite missvisande då jag med framgång reklamerat både det ena och det andra på just XXL.
Tror dock att man har mycket att vinna på att vara trevlig vid bemötandet med (den stressade?) butikspersonalen och ha välgrundade argument.
Ok, det är säkert mycket beroende på vem man träffar. Jag var mycket trevlig inledningsvis och frågade hur vi skulle kunna lösa problemet, men efter att de påstått att jag mycket väl kunde kört däcket på andra cyklar också, vetefan hur de fick ihop det? De menade troligen att det inte behövde vara orginaldäcken , utan att jag haft dem på tidigare cyklar. Då blev jag tydligare med vad jag ansåg de borde göra ?

XXL tar inget ansvar…
Kollade på utsidan av däcket på den cykel som jag har inomhus och den har däck med koden 1001 vilket då skulle bli jan 2010 men sen hittade jag en kod till, 082024, är det "bäst före" får jag börja cykla seriöst på den om jag vill slita ut dem innan för däcken är nästan nya. TS, det kanske kan vara så att 1908 inte är en datumkod?
Ja, jag kan ha fel med det, men däcken var tveklöst torra som fnöske och det var många år sedan de lämnade schwalbes fabrik, garanterat

XXL tar inget ansvar…
Tycker också de alltid är väldigt serviceminded, även om kunskapen inte alltid är den bästa. Men reklamera däck >1 år efter inköp som jag dessutom använt en hel del har jag aldrig gjort (skulle inte få för mig att göra det heller). Dels är det en slitdel, dels är det inga större pengar i sammanhanget. Om de däremot är skit ur kartong är ju en annan sak, men när man använt dem en hel sommar och dessutom krängt av/på dem ett par gånger känns det lite väl magstarkt.

XXL tar inget ansvar…
Nobby Nic är ändå ingenting att ha. Ett av de sämre däcken från Schwalbe som jag ägt.
Nu så kan du köpa någonting vettigt istället.
Nja. Nobby Nic Soft är grymt bra grep för sin vikt. De är uppdaterade för något år sedan och jag har inte kört äldre versioner så de kanske är sämre.

XXL tar inget ansvar…
ä
Tycker också de alltid är väldigt serviceminded, även om kunskapen inte alltid är den bästa. Men reklamera däck >1 år efter inköp som jag dessutom använt en hel del har jag aldrig gjort (skulle inte få för mig att göra det heller). Dels är det en slitdel, dels är det inga större pengar i sammanhanget. Om de däremot är skit ur kartong är ju en annan sak, men när man använt dem en hel sommar och dessutom krängt av/på dem ett par gånger känns det lite väl magstarkt.

Ja det finns väl gränser. Annars är väl XXL de som är bäst på att hantera reklamationer, aldrig några problem. Sen har det varit komponentbrist och kanske fick tillverkaren tag på en gammal laddning skin walls och slängde på.

XXL tar inget ansvar…
Väldigt få cyklar som har vettiga däck direkt från butik.
Performance gummi hos schwalbe, Maxxis har exo tr, osv..
Däck som är lika kul som hockeypuckar, duger att rulla runt en parkering på och ser fina ut på 'nbd cykel i soffa' bilden.
Men mista fukt på stigen så springer greppet och gömmer sig..

XXL tar inget ansvar…
Däck och framför allt hjul brukar vara bland det första som byts ut när man köpt ny cykel, eftersom det som sitter på vid köp oftast är skit.
Har minst ett par oanvända skitdäck fortfarande liggande i källaren, och ett flertal qr-hjul från förr...

XXL tar inget ansvar…
Ja det finns väl gränser. Annars är väl XXL de som är bäst på att hantera reklamationer, aldrig några problem.
Typ så, ingen butiksanställd har väl en lön som uppmuntrar till att aktivt ta en konflikt (motiverad eller ej) med kund för arbetsgivarens skull, utan det ligger väl isf i den enskildes personlighet.

XXL tar inget ansvar…
Nja. Nobby Nic Soft är grymt bra grep för sin vikt. De är uppdaterade för något år sedan och jag har inte kört äldre versioner så de kanske är sämre.
nobby nic har sålts genom åren med olika gummiblndningar, vissa riktigt bra, men man skall nog inte räkna med att dessa hamnar oem på en elcykel?

de nobby nic jag kör nu på ett något sällan använt hjulpar är förra generationen typ 4 år sedan, lite mjukare variant addix. fortfarande optimalt grepp på våta rötter. egentligen imponerande bra.

apropå däcksidor hos schwalbe så ett problem jag upplevd med utgåvan marathon racer är att dessa är av en hård tunn spröd kvalitet. schwalbe varnar uttryckligen från lågt däcktryck i dessa fall, bara att deras rekommendtion ligger klart högre än det som ger optimalt rull.

lose-lose.

värt att fundera över är du nu skall köpa nya bättre däck. äkta skinwall är förresten alltför ofta dömda till snar undergång då de gärna saknar vettigt uv-skydd. enligt mig inget att slösa bort pengar och tid med.

XXL tar inget ansvar…
Även om det nu skulle vara datumstämpeln, är det väl knappast konstigt med ett däck tillverkat augusti 2019 på en cykel som säljs hösten 2022.
Däck monteras ju knappast direkt de rullar av bandet i fabriken utan det mellanlagras osv. i väntan på att någon tillverkare köper upp en batch. Tillverkarna har ledtider, ska sätta modellårsspecar osv. och ytterligare tid går.
Köptes cykeln hösten 2022 är den som nyast modellår 2022 och då sattes den specen under 2021, sen ska cyklar till distributörer osv. så däcket som är tillverkat 2019 är då kanske 1-2 år gammalt vilket jag tror är allt annat än onormalt för OEM däck av enklare slag.

Att sen komma tillbaka över ett år senare ger inte direkt ett jättestarkt case......
Som sagt innan, hade det uppmärksammats när cykeln hämtades it hade det varit ett solklart reklamationsfall i mitt tycke, men inte nu.

Släpp det, gå vidare och köp ett par ordentliga däck.

XXL tar inget ansvar…
Butiken har säkert blivit lurade många gånger och av att folk kommit med delar som suttit på en annan cykel så lite kan man ju förstå butiken men tråkigt att du drabbas för att andra varit oärliga.

XXL tar inget ansvar…
Även om det nu skulle vara datumstämpeln, är det väl knappast konstigt med ett däck tillverkat augusti 2019 på en cykel som säljs hösten 2022.
Däck monteras ju knappast direkt de rullar av bandet i fabriken utan det mellanlagras osv. i väntan på att någon tillverkare köper upp en batch. Tillverkarna har ledtider, ska sätta modellårsspecar osv. och ytterligare tid går.
Köptes cykeln hösten 2022 är den som nyast modellår 2022 och då sattes den specen under 2021, sen ska cyklar till distributörer osv. så däcket som är tillverkat 2019 är då kanske 1-2 år gammalt vilket jag tror är allt annat än onormalt för OEM däck av enklare slag.

Att sen komma tillbaka över ett år senare ger inte direkt ett jättestarkt case......
Som sagt innan, hade det uppmärksammats när cykeln hämtades it hade det varit ett solklart reklamationsfall i mitt tycke, men inte nu.

Släpp det, gå vidare och köp ett par ordentliga däck.
Däcken är släppta och nya inköpta på annat ställe. Har fått en ny syn på outletförfullpriskedjan XXL, vilken är bra och bekräftar betydelsen av att ha en riktig cykelhandlare på orten

XXL tar inget ansvar…
Det sitter ju ändå aldrig annat än skitdäck på hojarna från fabrik, så varför bråka om en sån liten skitdetalj? Jag byter däck och kassett på alla hojar jag köper som första åtgärd när jag får hem dem. Betrakta medföljande däck som fälgskydd som tillverkaren skickar med bara för att vara hygglig, så blir allt bra.

XXL tar inget ansvar…
Det sitter ju ändå aldrig annat än skitdäck på hojarna från fabrik, så varför bråka om en sån liten skitdetalj? Jag byter däck och kassett på alla hojar jag köper som första åtgärd när jag får hem dem. Betrakta medföljande däck som fälgskydd som tillverkaren skickar med bara för att vara hygglig, så blir allt bra.
De duger ibland som give away reservdelar till cykelointresserade bekanta. Tror aldrig att jag INTE bytt däck direkt på en ny cykel...

XXL tar inget ansvar…
De duger ibland som give away reservdelar till cykelointresserade bekanta. Tror aldrig att jag INTE bytt däck direkt på en ny cykel...

Oftast blir det så - och ofta byts hjulen i samma manöver :)
Men det slår mig nu att originaldäcken som satt på min Epic Evo funkade prima (Spesh original i vettigt gummi).

XXL tar inget ansvar…
Väldigt få cyklar som har vettiga däck direkt från butik.
Performance gummi hos schwalbe, Maxxis har exo tr, osv..
Däck som är lika kul som hockeypuckar, duger att rulla runt en parkering på och ser fina ut på 'nbd cykel i soffa' bilden.
Men mista fukt på stigen så springer greppet och gömmer sig..
Fick kolla på mina Schwalbe och de är "Performance line", både Marathon och Big Apple-däcken ....

XXL tar inget ansvar…
Oftast blir det så - och ofta byts hjulen i samma manöver :)
Men det slår mig nu att originaldäcken som satt på min Epic Evo funkade prima (Spesh original i vettigt gummi).
Jag köpte en Kona Hei Hei 2020 (tror jag) och på den har jag fortfarande kvar originaldäcken (Rekon i "rätt" gummi). Har förvisso kört med både biffigare och lättare däck, men originldäcken är kvar i arsenalen åtminstone! Annat var det med hjulen....?

XXL tar inget ansvar…
Fick kolla på mina Schwalbe och de är "Performance line", både Marathon och Big Apple-däcken ....
Schwalbe är ju lite luriga som döper de enklaste däcken till "Performance"... Kan inget om deras däck för asfalt, men deras skogsdäck med den texten på är direkt farliga!?

Vill se dig sicksacka runt i hela södra Sverige med ett par Rene Herse-däck snart! Med Endurance-casing kommer du säkert uppnå fullgod punkasäkerhet också!?

Tillbaka
Topp