Xxl - White RR Interceptor 17 något att köpa?

Nicke_a

Medlem
Någon som har info, kunskap om xxl”s cykelmärke White? Står i valet att införskaffa en ny cykel, tittar på RR Interceptor 17. Har bra delar men är osäker på ramen? Hittar inga tester eller nåt om dom. Kanske finns en anledning till det?

Kinesisk katalogram... Du lär inte hitta några tester. Det är en cykelram, förmodligen lite bättre än de billigaste på ebay/ali. Går säkert alldeles utmärkt att cykla på.

Många av Whiteramarna tillverkas av Kinesis i Taiwan.Vet dock ej om det gäller just RR Interceptor.
Kinesis är även ramleverantör till ett flertal kända märken.

Nu har jag fått möjlighet att köpa en helt ny White RR Interceptor Di2 2017 från XXL för 15 000 kr. Jag är glad amatör och min instegsracer jag har nu duger utmärkt men alltid kul att gradera upp sig och min fråga är vad ni tycker om denna för 15 000 kr (ordinarie pris verkar vara 35 000 kr vilket ingen nånsin betalat):

http://whitebikes.se/cyklar/rr-interceptor/

Lite häftigt med kolfiberhjul, elektroniska växlar och totalvikt på 7,7 kg (strl M) men frågan är om det är en dum affär? Känns för mig som mycket "bang for the bucks" men alltid skönt att rådgöra med bättre vetande... Lite tråkigt att det bara är 105-bromsar och kassett men det funkar nog ändå.

Om det är av intresse så är ramen denna men det är ju väldigt knapphändig information om den:

https://www.xxl.se/white-frame-set-...t-med-gaffel-och-sadelstang/p/1134054_1_style

Nedan finns ett test av 2016-årsmodell vilken jag förmodar har stora likheter med 2017 (förutom att 2017 har 105-bromsar runtom):

https://www.landevei.no/test/sykler/test-white-rr-interceptor-2016

Jag är 188 cm lång och väger 97 kg och det är en XL-storlek jag kan köpa.
Bra eller anus för 15 000 kr - vad sägs?

/Arvid

Sixten Fors sa:
XL passar nog perfekt. 15 K är väl helt ok och säkert en vettig cykel som funkar utmärkt att cykla på. Köp!

Tack, låter bra det Sixten - om du säger ”köp” så har jag lärt mig att det brukar vara både bra och prisvärt...:-).

Förresten, vad tror du att motsvarande kolfiberhjul skulle kosta om man köper dem löst? Handlar det om ca 5 000 kr paret eller så? Förstår att det inte är lätt att säga då det ju är deras eget märke...

/Arvid

Sixten Fors sa:
XL passar nog perfekt. 15 K är väl helt ok och säkert en vettig cykel som funkar utmärkt att cykla på. Köp!

Vill man cykla på en White så är det säkert en bra deal. Dock inte årets modell och ett cykelvaruhusmärke, men man för ju mycket för pengen.

Avve sa:
Sixten Fors sa:
Tack, låter bra det Sixten - om du säger ”köp” så har jag lärt mig att det brukar vara både bra och prisvärt...:-).
Förresten, vad tror du att motsvarande kolfiberhjul skulle kosta om man köper dem löst? Handlar det om ca 5 000 kr paret eller så? Förstår att det inte är lätt att säga då det ju är deras eget märke...
/Arvid
Svårt att säga, det verkar vara DT350 nav, 20 aeroekrar fram/bak, alunipplar, någon okänd 50 mm CF-fälg med okänd inre bredd och fälgprofil. Skulle säga att det är minst 6-7 K om man skulle låta bygga ett liknande hjulset från Kina.

Cykeln geo jämförd med 2019 Canyon Aeroad CF SL rim brake. Den ligger väl mellan Canyon L och XL i storlek. Att den har kortare reach än Canyon Large beror på att den har 23 mm högre styrhuvud, vilket flyttar reachmåttet 6,7 mm bakåt. Sätt 20 mm spacers på Canyon Large och den är kortare än White XL. Cykeln borde alltså passa utmärkt till 188 cm cyklist. Dessutom är den riktigt snygg.
White_Aero.png

Senast ändrad:
Sixten Fors sa:
Avve sa:
Sixten Fors sa:
/Arvid
Svårt att säga, det verkar vara DT350 nav, 20 aeroekrar fram/bak, alunipplar, någon okänd 50 mm CF-fälg med okänd inre bredd och fälgprofil. Skulle säga att det är minst 6-7 K om man skulle låta bygga ett liknande hjulset från Kina.

Cykeln geo jämförd med 2019 Canyon Aeroad CF SL rim brake. Den ligger väl mellan Canyon L och XL i storlek. Att den har kortare reach än Canyon Large beror på att den har 23 mm högre styrhuvud, vilket flyttar reachmåttet 6,7 mm bakåt. Sätt 20 mm spacers på Canyon Large och den är kortare än White XL. Cykeln borde alltså passa utmärkt till 188 cm cyklist. Dessutom är den riktigt snygg.

Tack igen Sixten, låter ju skitbra det här :-).

Sådär ja, har nu varit och betalat cykeln för upphämtning senare i veckan. Känns riktigt skoj och tack för hjälpen :-)

Senast ändrad:
Yep, tippade på det. Ärligt talat. Det är inte stor skillnad på R8050/R9050 vs 6870/9070.

Har 9150 nu och hade 6870 innan Hoodsen är bättre, gruppen lättare så klart men rent mekaniskt märker jag nästan ingen skillnad.

Förra generationens elektriska komponentgrupper står sig extremt bra mot den nya.

calleking sa:
Yep, tippade på det. Ärligt talat. Det är inte stor skillnad på R8050/R9050 vs 6870/9070.

Har 9150 nu och hade 6870 innan Hoodsen är bättre, gruppen lättare så klart men rent mekaniskt märker jag nästan ingen skillnad.

Förra generationens elektriska komponentgrupper står sig extremt bra mot den nya.

Låter bra det med :-)

Inte för att 105-bromsar inte duger till mig men rent estetiskt så känns det mer rätt med Ultegra-bromsar på denna cykel och för 1 040 kr (med 10 % rabattkod) kan jag köpa ett par hos Bikeshop.se:

https://bikeshop.se/cykeldelar/brom...älgbroms-inkl-r55c4-ibrr8000af82x-p0000105366

Sen kanske jag kan få närmare 500 kr (?) för 105-bromsarna om jag säljer dem och det känns ju helt klart värt ca 500 kr för den uppgraderingen, både en serie upp samt nyare generation av bromsarna.

Men det är sju en djungel och jag vill ju inte köpa fel version av dem. Dessa heter ju R8000 men jag ser att det också finns en modell som heter R8010 och verkar vara av "direct mount-typ" man vad tusan betyder det? Har googlat men fattar ändå inte förklaringen :-(. Gissar att det är vanliga R8000 jag ska ha men blir glad om någon kan bekräfta det...? :-):

https://bikeshop.se/cykeldelar/brom...fälgbroms-inkl-r55c4-ibrr8010rs82-p0000105370

Avve sa:
Inte för att 105-bromsar inte duger till mig men rent estetiskt så känns det mer rätt med Ultegra-bromsar på denna cykel och för 1 040 kr (med 10 % rabattkod) kan jag köpa ett par hos Bikeshop.se:

https://bikeshop.se/cykeldelar/brom...älgbroms-inkl-r55c4-ibrr8000af82x-p0000105366

Sen kanske jag kan få närmare 500 kr (?) för 105-bromsarna om jag säljer dem och det känns ju helt klart värt ca 500 kr för den uppgraderingen, både en serie upp samt nyare generation av bromsarna.

Men det är sju en djungel och jag vill ju inte köpa fel version av dem. Dessa heter ju R8000 men jag ser att det också finns en modell som heter R8010 och verkar vara av "direct mount-typ" man vad tusan betyder det? Har googlat men fattar ändå inte förklaringen :-(. Gissar att det är vanliga R8000 jag ska ha men blir glad om någon kan bekräfta det...? :-):

https://bikeshop.se/cykeldelar/brom...fälgbroms-inkl-r55c4-ibrr8010rs82-p0000105370

Jag är inte så bevandrad i forumvärlden och lyckas inte få länkarna att fungera men gissar att ni hajar ändå...

Bilagor

• 2019-06-03 22.40.23.png
    2019-06-03 22.40.23.png
    187.5 KB · Besök: 136
Sixten Fors sa:
Vanlig klassisk "inte direct mount" fäster bromsoket med en skruv centrerad ovanför däcket. Direct mount (modernare, bättre) fäster med två skruvar. Det ser ut som att din gaffel är för direct mount bromsok (se bild). Hur det ser ut bak vet jag inte.
Bromsar: https://www.bike24.com/1.php?__qf_p...by=3&content=7&menu=1000,4,320,321&mid[931]=1

Då är jag helt med i matchen Sixten, tack. Tror bak-oket är fäst med bara en skruv men lika bra att avvakta tills jag fått hem cykeln...

De där är väl inte DM? Bromsar inte R7000/R8000 bättre än äldre bromsoken, och rymmer bredare däck? Har inte koll på om det är någon skillnad på funktion mot bromsreglage/wiredrag, barrel adjusters, spaken för snabbjustering/öppning för att byta hjul etc. Har dålig koll på modernare fälgbromsar.

Sixten Fors sa:
De där är väl inte DM? Bromsar inte R7000/R8000 bättre än äldre bromsoken, och rymmer bredare däck? Har inte koll på om det är någon skillnad på funktion mot bromsreglage/wiredrag, barrel adjusters, spaken för snabbjustering/öppning för att byta hjul etc. Har dålig koll på modernare fälgbromsar.
Hade inte koll om det krävdes DM eller inte. Mina 6800-bromsar har grymt bett och rymmer 28:or (även om Shimano bara säger 25), svårt att se att 8000 skulle vara så mycket bättre. Just med tanke på att allt annat är 6800-serien jag letade upp dem, då vet man att det lirar ihop. Vore ju lagom kul om wiredrag är ändrat på 8000, då blir det ju ändå pannkaka även om bromsen i sig är bättre/nyare.

ooms sa:
Sixten Fors sa:
Hade inte koll om det krävdes DM eller inte. Mina 6800-bromsar har grymt bett och rymmer 28:or (även om Shimano bara säger 25), svårt att se att 8000 skulle vara så mycket bättre. Just med tanke på att allt annat är 6800-serien jag letade upp dem, då vet man att det lirar ihop. Vore ju lagom kul om wiredrag är ändrat på 8000, då blir det ju ändå pannkaka även om bromsen i sig är bättre/nyare.

Intressant aspekt, novis som jag är trodde jag det var glasklart att det skulle funka så det får jag forska i innan jag beställer...

Enligt Shimanos lista så är 6870 ok att köra med r8000/r8010 i alla fall

Skrmavbild2019-06-03kl.23.48.04.png

Din länk säger ju att bromsarna är 5810/5800 och Sixtens bild tyder ju på att det i alla fall fram sitter 5810, din norska recension säger endast 5810 så en kan ju killgissa på att det sitter direct mount på den.

Klargjort är att:
Gamla och nya ok funkar med befintliga reglage.
Hellre nya R7/80x0 än äldre 57/58/67/68x0.
Cykeln har DM fram.
Ingen vet vad cykeln har bak, vänta och se vad som faktiskt sitter på cykeln.

Vad jag minns (luddigt) från lanseringen av R80x0 var att just bromsarna var avgjort bättre än tidigare generationers bromsar. Och att senare R70x0 är typ lika bra som R80x0? R70x0 är dessutom rätt snygga i svart, tycker iaf jag, och billigare. Vad skiljer i vikt mellan R7 och R8? Någon annan skillnad?

Låter bra det Sixten. Hittade en bild som jag tagit och där ser man tydligt att det inte är DM bak va?

Bilagor

• CED7BBA2-3C0C-4621-8FC4-894F2F8E3171.jpeg
    CED7BBA2-3C0C-4621-8FC4-894F2F8E3171.jpeg
    274.2 KB · Besök: 341
Det ser ut så, en central skruv bak ovanför däcket, inte DM bak. Nya bromsar:
Ultegra BR-R8010-F frambroms https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=223831
Ultegra BR-R8000 bakbroms https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=215739
eller BR-R7010-F fram https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=271255 och BR-R7000 bak https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=271236

Men ärligt talat, jag skulle inte lägga vare sig nästan 1000 kr eller ännu mer för Ultegra bara för utseendets skull.
Jag skulle hellre lägga pengarna snyggare pedaler :)

Avve sa:
Aha, jag såg bara den centrerade infästningen högst upp men då var jag nog ute och cyklade ändå?

Jag är nog benägen att hålla med dig, tycker nog att det ser ut som vanlig dual pivot på den inzoomade bilden.

Skulle oavsett följt Sixtens råd att vänta med bromsarna tills du har cykeln hemma, summan dessa inbringar använda
en gång eller två mot oanvända lär inte vara någon stor summa och eftersom du ändå kommer byta beläggen mellan
bromsarna så kommer ju dessa vara oanvända eftersom de som kommer med nya bromsar är för alufälg.

Avve sa:
Inte för att 105-bromsar inte duger till mig men rent estetiskt så känns det mer rätt med Ultegra-bromsar på denna cykel och för 1 040 kr (med 10 % rabattkod) kan jag köpa ett par hos Bikeshop.se
Skall du ha cykeln för att titta på eller använda?

Om användningen har prioritet skulle jag nöja mig med att byta bromsgummin till ngn bra modell (för kolfiberfälgar),

Men allra först skulle jag byta däcken, om specen på http://whitebikes.se/cyklar/rr-interceptor/ stämmer så skall cykeln levereras med Conti Grand Sport Race 25mm däck, de skulle jag byta direkt
Vill du fortsätta med contidäck rekommenderar jag de nya GP 5000 (i 25mm förstås)
https://www.rosebikes.se/continenta...roduct_shape=black/black&article_size=700x25C
Glöm inte slangarna även de är, troligen) billiga varianter. Bra slangar är de på 65-75g och med tillräckligt lång ventil, helst ~65mm, om cykeln kommer med 50mm höga fälgar.
Att byta till riktigt bra däck är den enskilda uppgradering som gör störst märkbar skillnad, åtminstone när man använder cykeln.
Enl mig förstås

/Håkan

Funderade också på nya däck (GP5000) istället för broksok. Men plastpedalerna måste bort! Oavsett.
OM du får du plats med 28 mm breda däck är det solklart det bättre alternativet, 25:or är för anorektiker och/eller nostalgiker.

Tack för alla tips och råd - värt grymt mycket för en relativ nybörjare som jag :-).

Plastpedalerna går bort så klart, jag har SPD-SL-pedaler sedan tidigare. Gällande bromsarna så förstår jag att det är helt onödigt med Ultegra-bromsar och att bromsprestandan duger gott med de originalmonterade 105:orna för mig. Men det känns lite snik med dessa bromsar när resten (förutom kassetten) är Ultegra. När jag då ändå lägger ut en slant så passar jag på att uppgradera till den nyare generationen och lyckas jag sälja originalbromsarna borde det ju inte bli så stor mellanskillnad. En 500-800 kr emellan, eller vad det blir, känns inte alltför blodigt och så tycker jag om att meka lite så det kan jag sätta upp på nöjeskontot (vad gör man inte för att motivera en uppgradering för sig själv). Men jag avvaktar med att beställa de nya bromsarna tills jag fått hem cykeln, det brådskar ju verkligen inte.

Jag har funderat på om det är speciella klossar till kolfiberhjul och tolkar jag er rätt så är det så och då är det ju smutt att byta de originalmonterade till de nya bromsarna och sälja 105:orna med helt nya alu-klossar.

Gällande däckbyte så har jag förstått att det är GP4000, eller då ännu hellre GP5000, som gäller och detta kommer jag garanterat uppgradera till i framtiden, men till en början kommer nya cykeln förhoppningsvis vara en tillräckligt stor aha-upplevelse jämfört med min gamla. Och när vardagen med nya hojen kommer antågandes så passar det ju bra att byta upp sig däckmässigt då och troligen känna en ytterligare skillnad då? Känns både vettigt och kul att uppgradera i lagom tempo för att dra ut på det roliga...:-).

Sixten, gällande uppgradering till 28-mm-däck så känns det lite märkligt för en lekman men om jag fattat det rätt så ger dessa, i motsats mot vad gemene man tror, ett lägre rullmotstånd jämfört med smalare däck. Har jag fattat det rätt och vad finns det för nackdelar med bredare däck? Tycker mig också ha läst att de nyare Ultegra-bromsarna har bättre utrymme för bredare däck än tidigare generationer och då ytterligare en grej att sätta på pluskontot för bromsbyte...

Bredare däck = lägre tryck, bättre komfort/grepp/kontroll, samma eller lägre rullmotstånd. Nackdelen är lite högre vikt och någon watt högte luftmotstånd. Men då du väger 110 kg inkl. cykel/utrustning är det en no-brainer att välja 28:or både för träning och lopp som VR. Om det får plats i ram och gaffel. Vilket jag tror att det gör.

Ännu hellre GP5000 TL slanglöst, om fälgarna klarar det. Vilket jag är lite tveksam till

Sixten Fors sa:
Funderade också på nya däck (GP5000) istället för broksok. Men plastpedalerna måste bort! Oavsett.
OM du får du plats med 28 mm breda däck är det solklart det bättre alternativet, 25:or är för anorektiker och/eller nostalgiker.

+1. Däck istället för bromsok som första uppgradering är det vettigaste.

Den platta ytan mot marken kommer ha samma area vid samma lufttryck oavsett däckbredd, det smala däcket kommer då ha en längre men smalare platt yta i rullriktningen, det bredare däcket en kortare men bredare yta.
Längden på den platta ytan ger mer rullmotstånd än bredden så det bredare däcket rullar lättare vid samma lufttryck, det tillåter då att man som Sixten skriver kan sänka trycket och byta det mot komfort och behålla rullmotståndet med ett bredare däck.

Salabaladala sa:
Sixten Fors sa:

+1. Däck istället för bromsok som första uppgradering är det vettigaste.

Helt med på det men det är jäkligt skönt att få vara lite fåfäng ibland ;-)

Tillbaka
Topp