XXL white xc 275 komp alivio, värd? Hjälp!

Janniche

Medlem
Hej!
Köpte sonen en mb och tänkte köpa en själv för att kunna hänga med på enklare turer i skogen men också kunna användas till träning/pendling på grusväg.
Fick tipset om white-cyklar och när jag pratade med dem på XXL var det denna de rekommenderade till ändamålet.
Den är dessutom nu ute för halva priset (3000) så det är ju rätt lockande.
Men är det värt det? Jag vet inte om det kommer bli ett stort intresse för varken mig eller sonen så vill inte köpa en cykel enbart för ut i skogen. Jag tror inte heller vi kommer hamna i de "värsta" mb-spåren utan enklare skogsstigar. Och skulle det bli ett stort intresse så självklart får det blir att byta upp sig.
Jag kommer dock bli skogstokig om cykeln är mega dålig och inte är ämnad alls för att kunna köra i skogen eller enkel att pendla med. Jag hade tidigare en Nishiki hybrid till pendling men den fungerar inte alls på grusvägarna häromkring, dock en dröm på landsväg.
Absolut nybörjare och inte pillig när det gäller cyklar så begagnad är uteslutet just nu.

Hej!
Köpte sonen en mb och tänkte köpa en själv för att kunna hänga med på enklare turer i skogen men också kunna användas till träning/pendling på grusväg.
Fick tipset om white-cyklar och när jag pratade med dem på XXL var det denna de rekommenderade till ändamålet.
Den är dessutom nu ute för halva priset (3000) så det är ju rätt lockande.
Men är det värt det? Jag vet inte om det kommer bli ett stort intresse för varken mig eller sonen så vill inte köpa en cykel enbart för ut i skogen. Jag tror inte heller vi kommer hamna i de "värsta" mb-spåren utan enklare skogsstigar. Och skulle det bli ett stort intresse så självklart får det blir att byta upp sig.
Jag kommer dock bli skogstokig om cykeln är mega dålig och inte är ämnad alls för att kunna köra i skogen eller enkel att pendla med. Jag hade tidigare en Nishiki hybrid till pendling men den fungerar inte alls på grusvägarna häromkring, dock en dröm på landsväg.
Absolut nybörjare och inte pillig när det gäller cyklar så begagnad är uteslutet just nu.
Jag har kört White XC 290 Pro i över fem år och är helnöjd. Snabb, smidig och de ”barnsjukdomar” jag hade problem med löste XXL gratis. Men nu är det ju en enklare modell du tittar på, och dessutom en med 27,5 tums hjul.

Kolla om de har några XC290pro kvar (också halva priset, iaf för två veckor sedan), annars är nog 3000 väldigt bra för den cykeln. I klassen alltså.

Slutligen måste jag väl också säga att båda de här cyklarna är VÄLDIGT instegsorienterade. Långt från den mountainbiking happyiterna kallar riktig…

Jag har kört White XC 290 Pro i över fem år och är helnöjd. Snabb, smidig och de ”barnsjukdomar” jag hade problem med löste XXL gratis. Men nu är det ju en enklare modell du tittar på, och dessutom en med 27,5 tums hjul.

Kolla om de har några XC290pro kvar (också halva priset, iaf för två veckor sedan), annars är nog 3000 väldigt bra för den cykeln. I klassen alltså.

Slutligen måste jag väl också säga att båda de här cyklarna är VÄLDIGT instegsorienterade. Långt från den mountainbiking happyiterna kallar riktig…
Tack för råd. Tyvärr hittade jag ingen pro på hemsidan. Det var denna som var dyraste white sen var det många modeller med scott. Kan Scott Navajo 995 HD 22 vara bättre?
Jag förstår att det inte är en hållbar mtb för att köra med under en längre tid. Jag hoppas dock denna kommer "duga" för att testa om mtb är vår grej, skulle det vara det får det bli en mer ren mtb så kan denna bli en pendlingscykel istället. Om den nu är såpass bra. Känns bara surt att slänga ut massa pengar på en mtb som sen inte kommer användas.

Tack för råd. Tyvärr hittade jag ingen pro på hemsidan. Det var denna som var dyraste white sen var det många modeller med scott. Kan Scott Navajo 995 HD 22 vara bättre?
Jag förstår att det inte är en hållbar mtb för att köra med under en längre tid. Jag hoppas dock denna kommer "duga" för att testa om mtb är vår grej, skulle det vara det får det bli en mer ren mtb så kan denna bli en pendlingscykel istället. Om den nu är såpass bra. Känns bara surt att slänga ut massa pengar på en mtb som sen inte kommer användas.

Prova den. Till syftet du beskriver är det viktigt att den rullar lätt även på asfalt. Jag köpte precis en sk Down Country, och den är säkert bra med pigga ben i tuff terräng - men om man vill cykla lite asfalt och grus efter jobbet till snälla stigar gör den en bara förbannad. Du vill ha känslan av att den rullar ”av sig själv”. 27,5 gö mig tvek, men 3000 kr är ett pris som ger dig en ok pendlarcykel även om den skulle vara kass i tom lätt terräng.

Utan att ha satt mig in i detalj skulle jag välja Whiten. Ingen större skillnad på komponenter utan bara 2 tkr extra för Scotten som är lika mycket instegscykel. Det handlar inte om hållbarhet, enkla komponenter kan hålla länge, utan om hur cykeln beter sig och upplevs. Det är stor skillnad mellan enkla och finare cyklar. Risken är att ni inte alls får den upplevelse som man kan få. Det finns dock inget kvar på rea hos XXL som är intressant som en lite finare cykel.

Genom att sätta på skärmar, tex SKS shockblade, som snabbt kan tas av och på kan den funka både som pendlings- och grusvägs/stigcykel.

Skillnaden mellan herr- och dammodeller är oftast obefintlig, så välj den som du gillar bäst. Hjulstorlek är smaksak, man kan ha jättekul även med 26 tums hjul.

Visst, den är nog bättre, men mer än dubbelt så dyr, så det är ju inte riktigt samma klass. Jag tolkar nog TS som att det är väl mycket pengar.
Jag tror Whiten är utmärkt för att testa på MTB, om inte begagnat eller lån är alternativ. Fastnar man kommer man snabbt byta upp sig, men då har man i värsta fall en reservcykel. Fastnar man inte kan man använda den till annat eller sälja den och inte ha förlorat stora pengar direkt.

Xxl har ju haft jättefin rea på alla enklare mtbs och de flesta hade nog kanske varit bättre val än den som är rekommenderad? Xc290 för 3000, 5000, 7000 beroende på hur bra man vill ha är bättre deal, för 27,5 är inte särskilt vanligt.

Jag tycker inte du ska fokusera för mycket på hjulstorlek. 27,5 är helt ok. Sådana som jag föredrar det till och med. Den cykeln är inget att lägga pengar på att uppgradera så du framtidssäkrar ändå inte så att säga.

Jag skulle köpt den du föreslår för att testa. Är det inte er grej så förlorar du inte så mycket pengar.

Tillbaka
Topp