Yllekläder

Yllekläder
Mitt tips är att duscha innan du far ut och tränar! Det låter konstigt, men man blir varm om kroppen och all eventuell odör som man dragit på sig/utsöndrat fastnar inte i träningskläderna. Ny svett luktar inte, utan det är först när bakteriehärden har fått lite tid att gotta sig som det börjar lukta. Därför luktar inte kläderna illa direkt efter ett träningspass.

/Erik

Yllekläder
TBone Skrev:
-------------------------------------------------------
> Hur är det med tvättemperaturen, kan den spela
> någon roll? Noterade just att ett par nyiköpta
> Craft-långkallngar kan tvättas i 95 grader. Vi
> snackar kokning...
>
> /Magnus

Enl Craft är det proteinerna i svetten som luktar och de löses inte upp förren vid 90 gr.
Jag köra alla mina "plast"träningskläder (utom cykelbyxorna) i 95gr med jämna mellanrum för att bli av med stanken, hittils har faktiskt inget blivit förstört pga värmen.
Kan man inte använda prylarna för att de luktar apa eller är söndertvättade kvittar lika.

Ett annat alternativ kan vara att lägga prylarna i blöt i rödsprit innan tvätt.

Bosse

Yllekläder
Nu har jag varit nere i cityträsket och införskaffat ullundertröjor så vi får väl anse ett experiment påbörjat. En Smartwool från Playground och en Ullfrotté från Naturkompaniet. Smartwool är 100% Merinoull, Ullfrotté är ull/polyester. Det blev ett rejält hål i plånboken, men förhoppningsvis är det värt det. Vi får se, jag återkommer med rapporter.

Yllekläder
rikard Skrev:
> Vilken följetong det kommer bli: Markus F
> rapporterar sin dagliga doft.

Nu skulle det finnas luktwebb.

Yllekläder
bruse Skrev:
> rikard Skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Vilken följetong det kommer bli: Markus F
> > rapporterar sin dagliga doft.
>
> Nu skulle det finnas luktwebb.
>
>
>
>
> --------------------------------------------------
> -----
> Mensch und Fahrrad in perfekter Harmonie!

eller nej=(

Yllekläder
Ok, då blev ett rykte bekräftat. Det är väl där (el. inom militären) det brukar börja innan det tekniken hamnar ute bland sportutövare el. dyl.

// Miche

Yllekläder
Nån mer än jag som kan känna på stanken från understället hur halt det har varit i skogen?

Är det torrt och med fint grepp doftar jag som en nyponros (nåja...), men om det har varit halkigt och läskigt på hällar och rötter, då stinker understället så att grannarna ringer fastighetsskötaren...

Inte konstigt att hundar kan känna på doften om man är rädd eller inte.

/Dag

Yllekläder
Kan instämma i rekommendationen av Infil-tröjan. Funkar finfint om det är blött ute också, då den värmer bra trots blötan (exempelvis som på de senaste årens Sollerölopp...). Dessutom är den billig och sitter bra!

Yllekläder
hmm, denna topic är faktiskt lite förvånande för mig. jag har länge varit med om att underställ som en gång blivigt rejält nersölade med svett är svåra att få bort lukten på. den försvinner när man tvättar men direkt när man blir varm så är den tillbax.

Men att även nya kläder och likande skulle lukta har jag faktiskt inte varit med om. var tom tvungen och se vad jag har i mina kläder.

Dagens kläder som satt närmast kroppen innehöll.

Byxor: 100% polyester.

Tröja: 83% dacron.
17% polyester.

Vad är dacron?. skall det lukta. och kanske viktigast av allt. hehe. ni som cyklar med mig, stinker jag?

Yllekläder
Jag kan rapportera att Markus luktade inte illa idag. Låg efter honom en hel del eftersom han visade vägen (åkte bara fel ett par gånger).

Är det alla tipsen som gjort nytta? *skratt*

Jag kör med Crafts underställ, just för att man kan tvätta dom i 95 grader. Mängden äggviteämnen i svetten varierar beroende på person och kost. Dessutom ligger det mycket i vad någon skrev innan, det är bara gammal svett som luktar.

Och appropå det så luktade det illa på pendeltåget idag. I alla fall verkade medresenärerna tycka det, för några av dom rynkade på näsan...

Yllekläder
Jag hade svindyr Merinoulltröja från Smartwool idag, så hade jag luktat illa hade jag blivit jävligt förbannad. Den hänger i badrummet nu och luktar inte ett dugg . Vi får se imorgon hur den mår då.
Och Mattias, ny svett luktar inte illa. Men en nytvättad tröja ska inte stinka fan efter 3-4 timmars cykeltur, därför går jag nu över till ull.

Yllekläder
Markus F Skrev:
> Jag hade svindyr Merinoulltröja från Smartwool
> idag, så hade jag luktat illa hade jag blivit
> jävligt förbannad. Den hänger i badrummet nu och
> luktar inte ett dugg . Vi får se imorgon hur den
> mår då.
> Och Mattias, ny svett luktar inte illa. Men en
> nytvättad tröja ska inte stinka fan efter 3-4
> timmars cykeltur, därför går jag nu över till ull.
>
>
> Mighty Lion Rocker
>

Markus har sett ljuset=)

Yllekläder
Snälla Jomper, lås den här tråden! Jag kommer aldrig bort från datorn om varenda pajas jag känner ska skriva nåt fnissigt inlägg om att jag luktar/inte luktar illa.

Tillbaka
Topp