Yosemite Elcykel 28" 7 växlar

JimmyC

Medlem
Hej Alla!

Jag har en begagnad yosemite elcykel som har köpte i år. Den är i väldigt bra skick. Jag pendlar med den till jobb (20 km enkelväg) och laddar den varje dag. Jag har kännedom att biltemas elcyklar inte håller högsta eller bästa kvalite men den har fungerat bra tills nyligen.

När jag börjar cykla är batteriet fulladdad och visar 5 av 5 i batteriindikator. Efter ca 16 km så visar den 3 av 5 i batteriindikator och det är här det börjar spöka. Helt plötsligt dör motorn eller batteriet. Efter någon minut kan jag starta motorn igen men återigen dör den efter typ 1 minut. Enligt deras bruksanvisning ska den hålla 40-70 km och att batteriet dör innan 20 km låter konstigt. Den funkade felfritt hela vägen till och från jobb innan sommar och under sommaren har jag inte använt den utan pendlat med buss/tåg.

Vad är det för fel? Visar batteriindikator fel? Är batteriet i dåligt skick? Vad finns det att åtgärda?

Tacksam till de som ger svar:)

Mina råd är:
- Kontakta Biltema. De bör veta bäst vilka problem som deras cyklar råkar ut för.
- Kontakta Batteridoktorn, som angivits ovan. Eller någon annan liknande firma.
- Eller kontakta någon med el kunskaper.

Det är ganska många som får problem med lågpriselcyklar, och genast reggar sig på Happy och tror att det finns en stor samlad kompetens kring sådana problem. Men det är vädigt få sådana som hänger här. Forumet används främst av de som utövar någon form av cykelsport, uppgraderar sina MTB's, gravels, racercyklar etc.

Om du har mätverktyg och känner dig konfident med hur då skall mäta batterispänningen, så mät först när batteriet är fulladdat, sedan när det visar 3 av 5 pluppar, och sist när motor/batteri verkar dö.

Ett problem med litiumjonbatterier är att när de börjar närma sig urladdat, säg uppladdat till 20%, så går det väldigt fort att tömma de resterande 20 procenten. Det kan gå på 1-2 km, om det är uppför eller starkt motvind.

Min huvudspekulation som darkforce säger är att någon eller några celler är dåliga.

Om du har haft den sen i April (antar jag) och cyklar 5 dagar per vecka och laddar varje dag så har du med en överslagsberäkning kanske 100-150 laddcykler. Ett elcykelbatteri bör hålla i åtminstone 1000 laddcykler så nej, det du upplever är inte normalt. Det låter nog som en cell är defekt, men du har ju garantin kvar så du bör kunna få det utbytt.

Om du har mätverktyg och känner dig konfident med hur då skall mäta batterispänningen, så mät först när batteriet är fulladdat, sedan när det visar 3 av 5 pluppar, och sist när motor/batteri verkar dö.

Ett problem med litiumjonbatterier är att när de börjar närma sig urladdat, säg uppladdat till 20%, så går det väldigt fort att tömma de resterande 20 procenten. Det kan gå på 1-2 km, om det är uppför eller starkt motvind.

Min huvudspekulation som darkforce säger är att någon eller några celler är dåliga.
Okej tack för svar! Ska testa med mätverktyg.

Om du har haft den sen i April (antar jag) och cyklar 5 dagar per vecka och laddar varje dag så har du med en överslagsberäkning kanske 100-150 laddcykler. Ett elcykelbatteri bör hålla i åtminstone 1000 laddcykler så nej, det du upplever är inte normalt. Det låter nog som en cell är defekt, men du har ju garantin kvar så du bör kunna få det utbytt.
Okej tack för ditt svar! Bra att de inte bara jag som tycker de är onormalt. Jag cyklade dessutom inte mellan juni-augusti.

De låter ändå som svaren jag har fått här att problemet ligger i batteriet och inte i själva cykeln. Ska försöka höra om Biltema kan lösa detta eller så får jag införskaffa mig ett nytt batteri kanske.

Tack igen alla!

Tillbaka
Topp