YT Jeffsy 27 CF Pro Race 2019

Brolle81

Medlem
Hejsan,

Jag hade inne min cykel på service i veckan och dom skulle byta allt slitage och serva dämpare med mera. Dom provade byta kedja men då uppstod ett knakande ljud. Så dom tänkte att dom skulle byta kassetten men där gick dom bet. Det sitter en 11 kassette av fabrikat E thirteen som inte finns att uppbringa i Sverige. Så frågan är vilken kassett kan man byta till och hur? Jag är beredd på att byta hubb om så behövs också.

Du gick till en verkstad som inte kunde kolla vilken kassett som passar?

Nu får man verkligen vatten på kvarn!

Jag passar på att berätta om kollegan som fick offert på att byta vevparti eftersom de inte hade rätt vevlager.

Vad heter denna fantastiska verkstad?

Hejsan,

Jag hade inne min cykel på service i veckan och dom skulle byta allt slitage och serva dämpare med mera. Dom provade byta kedja men då uppstod ett knakande ljud. Så dom tänkte att dom skulle byta kassetten men där gick dom bet. Det sitter en 11 kassette av fabrikat E thirteen som inte finns att uppbringa i Sverige. Så frågan är vilken kassett kan man byta till och hur? Jag är beredd på att byta hubb om så behövs också.
Har du DTswiss E1?00-hjul så kollar du efter en ny hub för Shimano 11delat och byter till en kassett från Shimano, t.ex 7000serien. Det är halva priset mot en ny kassett från e13. Kolla om du kan hitta en hub i stål istället för aluminium. Är hela drivlinan 5 år så passar du väl på att byta krans och kedja också.
E13 är bra på mycket men den kassettjävel som man fick med Jeffsy tidigare var onödigt krånglig, då kostade en kassett strax över 2000 spänn.

Du gick till en verkstad som inte kunde kolla vilken kassett som passar?

Nu får man verkligen vatten på kvarn!

Jag passar på att berätta om kollegan som fick offert på att byta vevparti eftersom de inte hade rätt vevlager.

Vad heter denna fantastiska verkstad?
Dom skulle göra en full service och hade tänkt enligt överenskommelse med mig tänkt byta kedja och kassett men dom hade inget hemma som passade och inga hubbar.
Har du DTswiss E1?00-hjul så kollar du efter en ny hub för Shimano 11delat och byter till en kassett från Shimano, t.ex 7000serien. Det är halva priset mot en ny kassett från e13. Kolla om du kan hitta en hub i stål istället för aluminium. Är hela drivlinan 5 år så passar du väl på att byta krans och kedja också.
E13 är bra på mycket men den kassettjävel som man fick med Jeffsy tidigare var onödigt krånglig, då kostade en kassett strax över 2000 spänn.
Jag har original hjulen från 2019 som är mårkta e thirteen. Jag är totalt novis på sånt här och därför som jag lämnar in och hoppas proffs skall lösa saker åt mig. https://www.vitalmtb.com/product/guide/Bikes,3/YT/Jeffsy-27-CF-Pro-Race,25396 Där finns fullständig spec om jag förstått det hela rätt .

Senast ändrad:
Det verkar vara xd vilket för SRAM användare säkert är uppenbart men troligen är mekanikern enbart utbildad på shimano.

Min närmsta LBS vet knappt var DUB är. Det låter otroligt men antar att intresse för ämnet inte är ett krav.
Jag fick ändå bra hjälp men hörde sen att de satt shimano ok på sram handtag på någon annans cykel

Pratade med cykelkraft idag den tror att en

Shimano Deore CS-M5100 11 växlar 11-42T​

Skall gå rakt på också. Jag får helt enkelt ringa andra lokala verkstäder och kolla om dom har den och tidigare i tråden SRAM xg 1150 hemma och lämna in där.

Pratade med cykelkraft idag den tror att en

Shimano Deore CS-M5100 11 växlar 11-42T​

Skall gå rakt på också. Jag får helt enkelt ringa andra lokala verkstäder och kolla om dom har den och tidigare i tråden SRAM xg 1150 hemma och lämna in där.

Vad är det för inkompetenta cykelbutiker!?

E-thirteen kassetter har XD standard. Du behöver en XD kassett. Sram XG-1150 är en bra val.

På riktigt ? gud vad trött jag blir. Vart kan man hitta sån här information så man kan handla själv utan nötter ?

Det är det mest problematiska med cykelmek, man måste veta vad som är en standard som är samma på alla cyklar och vad som kan har flera standards. Men en bra regel, som nästan alltid gäller, är att när man ska sätta en del på en annan att det finns fler än en standard. I den här fallet kan man googla kassetten man har och leta upp vilka standard den använder. Bäst är att demontera kassetten och titta på bodyn.

PS: Obs att din nuvarande kassett troligtvis har 9t som minsta kugg och Sram kassetter har 10t, så tyngste växeln blir lättare (vanligtvis ingen problem).

Det är det mest problematiska med cykelmek, man måste veta vad som är en standard som är samma på alla cyklar och vad som kan har flera standards. Men en bra regel, som nästan alltid gäller, är att när man ska sätta en del på en annan att det finns fler än en standard. I den här fallet kan man googla kassetten man har och leta upp vilka standard den använder. Bäst är att demontera kassetten och titta på bodyn.

PS: Obs att din nuvarande kassett troligtvis har 9t som minsta kugg och Sram kassetter har 10t, så tyngste växeln blir lättare (vanligtvis ingen problem).
Att det blir lite lättare tramp gör mig inget. Primära syftet med cykeln är att åka nerför i Ulricehamn och Isaberg.

Det blev en SRAM XG 1150 + kedja , passade på att även inhandla ett POC överkropps skydd och ett par five ten skor. Samt en Bell DH hjälm häromdagen

Nu har jag fått på allt, men det är ett litet glapp utåt och inåt när kassetten sitter på. Finns det några packningar eller något ser köpa?

Nu har jag fått på allt, men det är ett litet glapp utåt och inåt när kassetten sitter på. Finns det några packningar eller något ser köpa?
Glöm denna kommentar jag hitta felet som inte cykelverkstaden i Borås nu reflektera över. Det var ”bulten” som går rakt genom som inte var ordentligt dragen.

Tillbaka
Topp