YT Jeffsy - The tråd

durietz

Medlem
YT Jeffsy - The tråd
Ville att min Jeffsy också skulle få en fin "the tråd"-tråd så här är den. Och den börjar med en unboxing och ett premiärtursutlåtande.

TL;DR: Fin cykel. Kändes först sådär. Sen kändes det hoppfullt.

1. Cykeln levererades punktligt av YT med utsändningsdatum som utlovat (8 juni) och en leveranstid på 5 dagar (inkl. 2 helgdagar, alltså 3 arbetsdagar). Levererades dock med Postnord, men tack var att jag var proaktiv och ringde så fort jag såg att den var ute för leverans så löst dom så att de ringde 30 min innan så jag hann hem. Eloge ändå till PN att dom löste det.

2. Lådan:

2016-06-1313.23.10.jpg

3. Lådan öppen:

2016-06-1313.24.18.jpg

4. Hjulen:

2016-06-1313.28.11.jpg

5. Resten:

2016-06-1313.32.55.jpg

6. Monterat, rensat:

2016-06-1313.46.37.jpg

7. Testar DX-pedalerna på den här, och sen rättar jag missen jag gjorde på enduron med att glömma crank boots:

2016-06-1313.42.28.jpg

8. Allt på:

2016-06-1314.02.13.jpg

9. Färdiginställd!:

2016-06-1315.09.43.jpg

10. Bredvid Enduron. Broder från en annan moder?:

2016-06-1314.30.40.jpg

11. Vikt Enduron:

2016-06-1314.54.56.jpg

12. Vikt Jeffsyn:

2016-06-1314.57.54.jpg

Inte så stor skillnad. Slangarna ska ju ur och pedalerna är tunga, sen har ju Enduron kolfiberfälgar, men den har också 1kg bakdämpare och SuperGravity-däck bak. ¯\_(ツ)_/¯

13. Finaste detaljen på hojen enligt mig, naven i borstad aluminium:

2016-06-1322.18.35.jpg

14. Hur fan var den att hoja på då undrar ni? Ok. Jag äger idag en Enduro 29a i kolplast som jag faktiskt är sjukt nöjd med. Varje gång jag sätter mig på den så känns det som att krypa in ett varmt litet sköte där man myser runt på stigarna. Detta efter diverse mods som 45mm stam, 785mm styre, LB-AM-kolplast-fälgar, och sist men inte minst en Öhlins TTX22. Sen tillkommer ju 650b-länken som flackat ut hojen samt allt mixtrande med dämpare, och annat jox tills man är nöjd. På pappret har Enduron väääldigt lik geo som Jeffsyn i ”low”-läge, fast saknar 20mm slag fram och bak (ok, 15mm bak). Man kan verkligen se hur dom skissat av Enduron när man ställer dom bredvid varandra. Så frågan var, vafan ska jag med Jeffsyn till? Äh vafan, den kosta bara 33 lax så det är ju värt att testa.

Sanningen ska ju fram här, och första parkeringsprovrunken kändes inte helt 100. Det kändes stumt och opoppigt. Stumheten nedför ju visserligen positiva och negativa känslor, men poppigheten vill man ju åt. Eller? Alltså det kändes svårare att bunnyhoppa och allmänt hoppa runt och leka. Först och främst tänker man ju på de 10mm längre kedjestagen, men med reella mått fick jag det även till att både reach och hjulbas är någon eller några cm längre på Jeffsyn, samt att styret sitter lägre, vilka alla borde påverka. Samt, den underbara TTXen som inte går att flytta över. Men ok. Den här hojen ska inte vara bra på samma sak som den gamla, det är ju tanken. Och korta kedjestag är ju sjukt 2014, så vafan.

Vidare till skogen då. Ingen bra dag att sätta ny hoj på prov. Bara tyckt synd om mig själv och gödslat mig med mat och godis sen Endurot i Flottsbro och inte ens tittat på en hoj på mer än en vecka, och kom dessutom precis hem från ett 3-dagars bröllop där jag skjutit ut mig själv. Men det är inte så att jag låter nya hojen stå i garaget och skämmas. Första 7 kilometrarna känns sådär. Kör igenom en massa segment för att klocka mig och kraften finns inte där. Men jag känner fan att det KÄNNS snabbt. Varenda tramptag ger lite mer. Uppförsbackar känns enklare för benen. Geon känns mera och mera hemma. Jag tar en sista ansats på det hyfsat trixiga nedförssegmentet som jag maxat hemåt på 68 ggr tidigare och räddar upp det hela med en KOM på 1s. Inte mycket, men det visar att det FINNS någonting här. Det kan vara så att det ÄR den perfekta aggressiva stighojen. Man får grym trampeffektivitet men med samma självförtroendingivande utförsgeo som Enduron, och sen hoppas jag att man kan kompensera slaglängden genom att tvingas bli mera smutt på hojen och inte ”fuska” som jag oftast gör nu genom att ångvälta rakt igenom stenar/stockar/rötter.

Sen har ju självklart slaglängd en funktion även för de som redan kan cykla på riktigt, så det finns självklart någon gräns där stigen blir för stökig och man behöver kunna ångvälta igenom saker mer än vad man tjänar in på trampeffektiviteten, men det är sen gammalt. Ska bli kul att se var man hittar den gränsen.

Så iaf. Bra skit. Tror jag.

15. Bjuder på en extrabild från dagens runda:

2016-06-1321.29.23.jpg

rikhal

Medlem
YT Jeffsy - The tråd
Mumma!!! vilken hoj!
Sitter och planerar själv ett köp av denna. Har dock svårt att bestämma mig för CF comp eller AL comp. Jag ska flytta över mina LB 38mm fälgar som jag har idag samt byta till ett RaceFace 800mm styre i kolfiber. När jag läser att du tycker den är stum så funderar jag om man ska ta AL Comp nu när jag ska både ha hjul och styre i kolfiber. Cykeln kanske blir för stumm med allt kol? Jag har ingen erfarehet av ramar i kolfiber så jag vet nämligen inte hur det känns...
Eller skulle du hellre rekomendera CF comp iaf?

skriv gärna mer testrapporter!

MVH
Rikard

durietz

Medlem
YT Jeffsy - The tråd
rikhal sa:
Mumma!!! vilken hoj!
Sitter och planerar själv ett köp av denna. Har dock svårt att bestämma mig för CF comp eller AL comp. Jag ska flytta över mina LB 38mm fälgar som jag har idag samt byta till ett RaceFace 800mm styre i kolfiber. När jag läser att du tycker den är stum så funderar jag om man ska ta AL Comp nu när jag ska både ha hjul och styre i kolfiber. Cykeln kanske blir för stumm med allt kol? Jag har ingen erfarehet av ramar i kolfiber så jag vet nämligen inte hur det känns...

Skulle absolut rekommendera CF. Det stumma som kofibern bidrar med är bara trevligt i mina ögon. Jag blandar nog ihop det i min hjärna med det mindre flowinga gunget och att det känns lite hårt förhållandevis. Men att ha en hård hoj som också skallrar känns suboptimalt. Ska dock testa min polares Jeffsy AL på onsdag och då kan jag ge ett utlåtande om skillnaden.

durietz

Medlem
YT Jeffsy - The tråd
Lillgammal sa:
Brutalt snygg cykel, stealth är det enda rätta. Du borde testa med semislick bak också nu när stigarna är så torra. :D

Ska ta ut slangarna så då åker det kanske på ett semislick. Samtidigt så har jag aldrig kört något annat än semislick på sommaren så jag tänkte kanske vänja mig av vid det. Får se.

@Marham: Det är Boost bak men vanligt fram. Har köpt Boost-spacers från Ebay så jag kan testa flytta över mina kolfiberhjul från Enduron vad det lider.

rikhal

Medlem
YT Jeffsy - The tråd
durietz sa:
rikhal sa:
Mumma!!! vilken hoj!

Skulle absolut rekommendera CF. Det stumma som kofibern bidrar med är bara trevligt i mina ögon. Jag blandar nog ihop det i min hjärna med det mindre flowinga gunget och att det känns lite hårt förhållandevis. Men att ha en hård hoj som också skallrar känns suboptimalt. Ska dock testa min polares Jeffsy AL på onsdag och då kan jag ge ett utlåtande om skillnaden.

Grymt! Tackar!
Då förstår jag. Det "logiska" är ju att köpa CF om man ändå ska köpa nytt...hehehe.
Ser fram emot att få höra mer om intrycket från AL comp och allmänn info då man har läst alla testrapporter 7 ggr om Jeffsy på nätet.

rikhal

Medlem
YT Jeffsy - The tråd
Luthman Photography sa:
Undrar vad som händer om man slangar på 160mm i fronten på den där.....

Jag har ställt frågan till YT och deras svar löd -"We don't have experience with more travel on the front. So we can't give you an official clearance for another fork than the ones delivered with our bikes"

durietz

Medlem
YT Jeffsy - The tråd
Luthman Photography sa:

Är på gång att beställa en 160mm air shaft, eller så flyttar jag över dämparen från Enduron bara och testar. Men vill köra en del med original-setup först. Jobbigt bara att jag inte kommer kunna välja vilken hoj jag ska ta med till Åre. Enduron känns ju lämpligare med TTXen och allt, och är ju inte direkt mycket trampa där. Men vara en i mängden och kanske tjäna några placeringar eller styla med ny hoj och kanske skjuta ut sig själv, det är frågan.

Marham

Medlem
YT Jeffsy - The tråd
148 bak alltså, nån som har en länk på adapter från 142x12 till 148? Köper jag en al comp 1 vill jag absolut flytta över mina nuvarande hjul. M1700 som sitter på CF comp 1 skulle jag däremot kunna stå ut med.

happymtb.fr

Aktiv medlem
YT Jeffsy - The tråd
durietz sa:
happymtb.fr sa:
Var det svårt att ställa in fram och bakdämparna?

Inte riktigt börjat med det där ännu. Ställde SAG på 25% fram och bak, rebound på ett klick ifrån max och bara körde. Måste få lite känsla för hur man vill att det ska bete sig först.
Bra, skriv gärna igen vad du tycker om cykeln när den är nogorlunda inställd. Du får säkert mer poppighet med snabbare retur t.ex.

H.

Aktiv medlem
YT Jeffsy - The tråd
durietz sa:
Luthman Photography sa:

Är på gång att beställa en 160mm air shaft, eller så flyttar jag över dämparen från Enduron bara och testar. Men vill köra en del med original-setup först. Jobbigt bara att jag inte kommer kunna välja vilken hoj jag ska ta med till Åre. Enduron känns ju lämpligare med TTXen och allt, och är ju inte direkt mycket trampa där. Men vara en i mängden och kanske tjäna några placeringar eller styla med ny hoj och kanske skjuta ut sig själv, det är frågan.

Är det något ställe i Sverige där slaglängden faktiskt behövs är det väl i Åre. Jag skulle gått på enduron där om du ändå har den i förrådet.

patten

Aktiv medlem
YT Jeffsy - The tråd
Väntar på min AL som snart ska vara på ingång. Förväntningarna är att det ska vara en stigraket som landar här hemma. Har tidigare kört på små hjul, ska bli spännande bara att gå över till de större. Omdömet låter positivt och jag ser fram emot att få känna på min när den kommer.

durietz

Medlem
YT Jeffsy - The tråd
happymtb.fr sa:
durietz sa:
happymtb.fr sa:
Var det svårt att ställa in fram och bakdämparna?

Inte riktigt börjat med det där ännu. Ställde SAG på 25% fram och bak, rebound på ett klick ifrån max och bara körde. Måste få lite känsla för hur man vill att det ska bete sig först.
Bra, skriv gärna igen vad du tycker om cykeln när den är nogorlunda inställd. Du får säkert mer poppighet med snabbare retur t.ex.

Yes mera testande blir det innan jag säger mer. Men för att förtydliga så körde jag alltså ett klick från max rebound redan (inte max rebound damping) så där är det nog svårt att få fram mera poppighet.

P

Paco

Guest
YT Jeffsy - The tråd
Tjusig hoj det där!

Var sugen på att köpa en Jeffsy men valde att bygga en Nukeproof Mega 290 istället.....

durietz

Medlem
YT Jeffsy - The tråd
Glömde ta upp det absolut sämsta med Jeffsyn: Reverb-remoten. Själva stolpen blir ett senare problem (hur ser man förresten om det är den nya eller gamla modellen?), men hojen levereras trots 1x11 drivlina med ett vänsterreglage ovanför styret. Helt omöjligt att nå i stridens hetta och sen har genierna gjort ytan man trycker på i blank aluminium. Är det detta som de gnuggat geniknölarna på på SRAM och kommit fram till under typ 6 års produktutveckling? Jo vet att man kan åka på långtur för att investera i 1x1cm griptape och sätta på själv men det är ju ett skämt. Hur löser jag detta utan att byta stolpe eller lägga 1000 spänn på denna http://www.novyparts.com/produits-n...-tige-de-selle/levier-pour-tige-de-selle.html ?

H.

Aktiv medlem
YT Jeffsy - The tråd
durietz sa:
Absolut. 150mm är riktigt nice. Men det där reglaget, och ovanpå styret, funkar bara inte.

Reverben känns ju rätt lustig. SRAM tjänar säkert massa pengar på dem, men jag tror också att de långsiktigt gräver sin egen grav när det gäller sänkstolpar genom att ha så urusel lösning. Finns det ett alternativ väljer man ju hellre det.

P

Paco

Guest
YT Jeffsy - The tråd

durietz

Medlem
YT Jeffsy - The tråd
Paco sa:
durietz sa:
rikhal sa:
durietz sa:
Snakepit sa:
Nya stolpen har en guldtext längst upp, under sadelinfästningen.

Då var det gamla härket man fick då :(

Men med 150 mm... det är väll ok?

Absolut. 150mm är riktigt nice. Men det där reglaget, och ovanpå styret, funkar bara inte.

En enkel lösning är ju att köpa ett nytt reglage....

Mm. Men 1000 bagis för reglaget och 500 spänn för blödningsutrustning för att byta (eller lämna in) känns varken enkelt eller billigt.

jofahjalm

Aktiv medlem
YT Jeffsy - The tråd
Äsch, med tanke på skicket på dina grejer annars kan du väl byta reglaget utan att bleeda?

Hur kommer det sig att du är så otroligt missnöjd från start?

Vad betyder kombinationen stum och o-poppig? Jag tror andra tycker stum och poppig är samma sak?

durietz

Medlem
YT Jeffsy - The tråd
jofahjalm sa:
Äsch, med tanke på skicket på dina grejer annars kan du väl byta reglaget utan att bleeda?

Vad betyder kombinationen stum och o-poppig? Jag tror andra tycker stum och poppig är samma sak?

Tror jag varit bortskämd med väl tilltaget slag för länge. Men dock inte varit det med trampeffektivitet så jag hoppas jag börjar se fördelarna med det ena respektive andra mer och mer. Drar ut på en andra runda idag så ska inte hålla på och babbla för mycket ännu.

patten

Aktiv medlem
YT Jeffsy - The tråd
Jag ska ut och prova min i morgon och jag tycker det låter lovande att den är stum. Lämnar något ord om hur den är efter premiären.

rikhal

Medlem
YT Jeffsy - The tråd
durietz sa:
jofahjalm sa:

Tror jag varit bortskämd med väl tilltaget slag för länge. Men dock inte varit det med trampeffektivitet så jag hoppas jag börjar se fördelarna med det ena respektive andra mer och mer. Drar ut på en andra runda idag så ska inte hålla på och babbla för mycket ännu.

Nu är jag sugen på mer feedback! Prövade du din polares AL Comp? Om, var det någon påtaglig skillnad?

durietz

Medlem
YT Jeffsy - The tråd
Gårdagens runda var en socialrunda med polaren som köpt en AL Comp 1, och en ytterligare funnen cyklist i skogen som nyss köpt en Remedy 8.0 27,5". Så var lite mera hänga i skogen och snacka än cyklande, men blev ändå några fina KOM i Grönsta-skogen. På allt där det krävs trampa och det inte regelrätt downhill-stök är det inget snack om att Jeffsyn är snabbare än Enduro 29an, men det krävdes inget geni för att räkna ut. Nu måste jag bara maka iväg Jeffsyn till Flottsbro och se hur det hela känns när det blir hårigt på riktigt. Får se när man hinner det bara.

Gällande polarens AL så körde jag bara lite sitt-test på den men den känns helt enkelt samma lika. Här handlar det om vad man har för budget helt enkelt. Den väger enligt min våg 1,5 kg mera än min CF Comp 1 vilket är ganska mycket, och har sämre komponenter raktigenom. Det sämsta är bak-dämparen som bara har rebound-inställning och ingenting annat, sen kommer dubbelklingan fram. Annars iofs är det inte så stor skillnad. Jag gillar faktiskt känslan i SLX-bromsarna mycket mera än Guide, som jag har på båda cyklarna nu. Men har man pengar så är det nog värt att gå upp till AL Comp 1, samtidigt så då kan man ju också gå upp till CF när man ändå håller på :)

Vi har dock båda problem med konstiga ljud från hojarna vilket är jobbigt. Polaren med AL har knäppände och knarrande ljud vid varje gung i dämparen vilket känns riktigt risigt så han måste ta den till nån att kolla på. Vi har skruvat alla skruvar överallt och kollat fett så svårt att se att det skulle kunna vara det. (Helt klart en nackdel att man inte köpt från LBS här för då hade han bara kunnat åka in med den dirr, men inte den diskussionen här nu tack). Jag har ett ljud ifrån min som är som ett knäppande ljud bara just när jag står upp och trampar hårt ned med högerfoten samtidigt som jag lutar cykeln åt vänster. Blir helt tokig på det för det går inte att felsöka då det bara händer i fart med mycket vikt på högerpedalen och cykeln lutad. Har bytt pedaler, skruvat om alla skruvar, skruvat loss och satt tillbaka vevpartiet, testat annat bakhjul. Inget hjälper. Aarrghh! Hilfe bitte?

Något som helt klart suger på Jeffsyn är fälgarna. Hur kan man leverera en hoj 2016 som ska vara "aggressiv" AM med fälgar med 22,5 mm innermått? Hur kan man ens tillverka såna fälgar längre? Man märker stor skillnad mot Traverse Fattie och mina Light-Bicycle som båda har 29mm innermått. Däcken känns som ballonger på ett helt annat sätt som ger ett vagt studsigt intryck så fort man lutar lite, iaf när man kör lite lagom lågt tryck så man får bra grepp och komfort utan att slå igenom . Kanske Onza Ibexarna som spökar lite granna också men trodde faktiskt inte det skulle vara så stor skillnad.

Igår när jag mekade lite efter rundan så flippade jag om geon till det höga läget för att testa det på nästa runda. Sjukt enkelt att byta, så skulle kan göras på 30s ute i skogen om man har med två insexor vilket är nice. Rullade lite på hojen på gatan efteråt och faktum är att det kändes rätt nice direkt! Har nog lite att göra med att hojen blev mera lik Enduron igen så det blev hemma-kärt, men vi får se hur det känns i skogen. Riktigt nice att kunna byta när man vill iaf.

Finns mycket mera att experimentera med iaf. Vill testa dra på 160mm Piken från Enduron, flytta över kolfiber-hjulen som väger ca 150g mindre styck och är bredare (har köpt Boost-spacers som sagt, härifrån om det var någon som undrade: http://www.ebay.com/itm/MTB-Tools-A...-Hub-to-148mm-Boost-Application-/252230870077), sätta på kortare stam och bredare styre, osv, osv.

rikhal

Medlem
YT Jeffsy - The tråd
Tack!
Fasen vad trist att höra att det kommer konstika ljud från cykeln. Hoppas verkligen att du får bukt med det, då cyklar som låter oförklarligt är surt som citron! Du nämde att den bara kostar 33 lax men det ska ju ändå inte betyda att det ska knarra...

Jag håller med om hjulen, jag gick från sammma dimentioner till LB fälgar med 31,6 mm innerbredd. Det är markant skilland i grepp och känsla i cykeln. De ska jag flytta över till Jeffsyn i så fall, samt mina Hope e4 bromsar. Som vanligt så är det väll bara ramen som är orginal när jag gjort allt jag vill göra. Men men, det är ett annat kapitel.

Det är ju som du säger smidigt att kunna ändra geometrin en aning på ett snabbt sätt, men undrar om man kommer utnyttja det ofta... Men bra med möjligheten iaf.

Ser fram emot att höra hur den presterade i Flottsbro.

mikipedia_

Aktiv medlem
YT Jeffsy - The tråd
@durietz
Hade liknande knarr/knak symtom på min enduro, det försvan med nytt styrlager. Hur är lagerspänningen? Titta om det är nån skit med mellan kronan och crownracen osv

patten

Aktiv medlem
YT Jeffsy - The tråd
Har kört ett test på min AL i dag och även jag hade ett knäppande ljud, plastigt, från gaffeln.

Utöver det är det både ris och ros. Cykeln i sig känns snabb, tycker den rullar på bra uppför, på platten och utför. Får bra respons från trampa till hjul...dock vågade jag inte testa egenskaperna fullt ut då Ibexarna gled som en snorloska på fuktiga stenar och rötter. De kändes inte helt förtroendeingivande, så jag vågade inte riktigt släppa på fullt ut. Kändes bättre ju längre jag cyklade, det kanske blir bättre allt eftersom?

Som ovan nämnt är det en del vikt att trampa runt på men jag tycker det ändå är en lättrampad cykel som inte känns allt för tung när en trampar och stökar runt. För de pengar jag betalade, har jag svårt att se att det kan bli bättre. Är väldigt nöjd och kommer förmodligen bli mer nöjd när greppet på däcken blir bättre.

Topp