YT Jeffsy - The tråd
Ville att min Jeffsy också skulle få en fin "the tråd"-tråd så här är den. Och den börjar med en unboxing och ett premiärtursutlåtande.
TL;DR: Fin cykel. Kändes först sådär. Sen kändes det hoppfullt.
1. Cykeln levererades punktligt av YT med utsändningsdatum som utlovat (8 juni) och en leveranstid på 5 dagar (inkl. 2 helgdagar, alltså 3 arbetsdagar). Levererades dock med Postnord, men tack var att jag var proaktiv och ringde så fort jag såg att den var ute för leverans så löst dom så att de ringde 30 min innan så jag hann hem. Eloge ändå till PN att dom löste det.
2. Lådan:
3. Lådan öppen:
4. Hjulen:
5. Resten:
6. Monterat, rensat:
7. Testar DX-pedalerna på den här, och sen rättar jag missen jag gjorde på enduron med att glömma crank boots:
8. Allt på:
9. Färdiginställd!:
10. Bredvid Enduron. Broder från en annan moder?:
11. Vikt Enduron:
12. Vikt Jeffsyn:
Inte så stor skillnad. Slangarna ska ju ur och pedalerna är tunga, sen har ju Enduron kolfiberfälgar, men den har också 1kg bakdämpare och SuperGravity-däck bak. ¯\_(ツ)_/¯
13. Finaste detaljen på hojen enligt mig, naven i borstad aluminium:
14. Hur fan var den att hoja på då undrar ni? Ok. Jag äger idag en Enduro 29a i kolplast som jag faktiskt är sjukt nöjd med. Varje gång jag sätter mig på den så känns det som att krypa in ett varmt litet sköte där man myser runt på stigarna. Detta efter diverse mods som 45mm stam, 785mm styre, LB-AM-kolplast-fälgar, och sist men inte minst en Öhlins TTX22. Sen tillkommer ju 650b-länken som flackat ut hojen samt allt mixtrande med dämpare, och annat jox tills man är nöjd. På pappret har Enduron väääldigt lik geo som Jeffsyn i ”low”-läge, fast saknar 20mm slag fram och bak (ok, 15mm bak). Man kan verkligen se hur dom skissat av Enduron när man ställer dom bredvid varandra. Så frågan var, vafan ska jag med Jeffsyn till? Äh vafan, den kosta bara 33 lax så det är ju värt att testa.
Sanningen ska ju fram här, och första parkeringsprovrunken kändes inte helt 100. Det kändes stumt och opoppigt. Stumheten nedför ju visserligen positiva och negativa känslor, men poppigheten vill man ju åt. Eller? Alltså det kändes svårare att bunnyhoppa och allmänt hoppa runt och leka. Först och främst tänker man ju på de 10mm längre kedjestagen, men med reella mått fick jag det även till att både reach och hjulbas är någon eller några cm längre på Jeffsyn, samt att styret sitter lägre, vilka alla borde påverka. Samt, den underbara TTXen som inte går att flytta över. Men ok. Den här hojen ska inte vara bra på samma sak som den gamla, det är ju tanken. Och korta kedjestag är ju sjukt 2014, så vafan.
Vidare till skogen då. Ingen bra dag att sätta ny hoj på prov. Bara tyckt synd om mig själv och gödslat mig med mat och godis sen Endurot i Flottsbro och inte ens tittat på en hoj på mer än en vecka, och kom dessutom precis hem från ett 3-dagars bröllop där jag skjutit ut mig själv. Men det är inte så att jag låter nya hojen stå i garaget och skämmas. Första 7 kilometrarna känns sådär. Kör igenom en massa segment för att klocka mig och kraften finns inte där. Men jag känner fan att det KÄNNS snabbt. Varenda tramptag ger lite mer. Uppförsbackar känns enklare för benen. Geon känns mera och mera hemma. Jag tar en sista ansats på det hyfsat trixiga nedförssegmentet som jag maxat hemåt på 68 ggr tidigare och räddar upp det hela med en KOM på 1s. Inte mycket, men det visar att det FINNS någonting här. Det kan vara så att det ÄR den perfekta aggressiva stighojen. Man får grym trampeffektivitet men med samma självförtroendingivande utförsgeo som Enduron, och sen hoppas jag att man kan kompensera slaglängden genom att tvingas bli mera smutt på hojen och inte ”fuska” som jag oftast gör nu genom att ångvälta rakt igenom stenar/stockar/rötter.
Sen har ju självklart slaglängd en funktion även för de som redan kan cykla på riktigt, så det finns självklart någon gräns där stigen blir för stökig och man behöver kunna ångvälta igenom saker mer än vad man tjänar in på trampeffektiviteten, men det är sen gammalt. Ska bli kul att se var man hittar den gränsen.
Så iaf. Bra skit. Tror jag.
15. Bjuder på en extrabild från dagens runda:
TL;DR: Fin cykel. Kändes först sådär. Sen kändes det hoppfullt.
1. Cykeln levererades punktligt av YT med utsändningsdatum som utlovat (8 juni) och en leveranstid på 5 dagar (inkl. 2 helgdagar, alltså 3 arbetsdagar). Levererades dock med Postnord, men tack var att jag var proaktiv och ringde så fort jag såg att den var ute för leverans så löst dom så att de ringde 30 min innan så jag hann hem. Eloge ändå till PN att dom löste det.
2. Lådan:
3. Lådan öppen:
4. Hjulen:
5. Resten:
6. Monterat, rensat:
7. Testar DX-pedalerna på den här, och sen rättar jag missen jag gjorde på enduron med att glömma crank boots:
8. Allt på:
9. Färdiginställd!:
10. Bredvid Enduron. Broder från en annan moder?:
11. Vikt Enduron:
12. Vikt Jeffsyn:
Inte så stor skillnad. Slangarna ska ju ur och pedalerna är tunga, sen har ju Enduron kolfiberfälgar, men den har också 1kg bakdämpare och SuperGravity-däck bak. ¯\_(ツ)_/¯
13. Finaste detaljen på hojen enligt mig, naven i borstad aluminium:
14. Hur fan var den att hoja på då undrar ni? Ok. Jag äger idag en Enduro 29a i kolplast som jag faktiskt är sjukt nöjd med. Varje gång jag sätter mig på den så känns det som att krypa in ett varmt litet sköte där man myser runt på stigarna. Detta efter diverse mods som 45mm stam, 785mm styre, LB-AM-kolplast-fälgar, och sist men inte minst en Öhlins TTX22. Sen tillkommer ju 650b-länken som flackat ut hojen samt allt mixtrande med dämpare, och annat jox tills man är nöjd. På pappret har Enduron väääldigt lik geo som Jeffsyn i ”low”-läge, fast saknar 20mm slag fram och bak (ok, 15mm bak). Man kan verkligen se hur dom skissat av Enduron när man ställer dom bredvid varandra. Så frågan var, vafan ska jag med Jeffsyn till? Äh vafan, den kosta bara 33 lax så det är ju värt att testa.
Sanningen ska ju fram här, och första parkeringsprovrunken kändes inte helt 100. Det kändes stumt och opoppigt. Stumheten nedför ju visserligen positiva och negativa känslor, men poppigheten vill man ju åt. Eller? Alltså det kändes svårare att bunnyhoppa och allmänt hoppa runt och leka. Först och främst tänker man ju på de 10mm längre kedjestagen, men med reella mått fick jag det även till att både reach och hjulbas är någon eller några cm längre på Jeffsyn, samt att styret sitter lägre, vilka alla borde påverka. Samt, den underbara TTXen som inte går att flytta över. Men ok. Den här hojen ska inte vara bra på samma sak som den gamla, det är ju tanken. Och korta kedjestag är ju sjukt 2014, så vafan.
Vidare till skogen då. Ingen bra dag att sätta ny hoj på prov. Bara tyckt synd om mig själv och gödslat mig med mat och godis sen Endurot i Flottsbro och inte ens tittat på en hoj på mer än en vecka, och kom dessutom precis hem från ett 3-dagars bröllop där jag skjutit ut mig själv. Men det är inte så att jag låter nya hojen stå i garaget och skämmas. Första 7 kilometrarna känns sådär. Kör igenom en massa segment för att klocka mig och kraften finns inte där. Men jag känner fan att det KÄNNS snabbt. Varenda tramptag ger lite mer. Uppförsbackar känns enklare för benen. Geon känns mera och mera hemma. Jag tar en sista ansats på det hyfsat trixiga nedförssegmentet som jag maxat hemåt på 68 ggr tidigare och räddar upp det hela med en KOM på 1s. Inte mycket, men det visar att det FINNS någonting här. Det kan vara så att det ÄR den perfekta aggressiva stighojen. Man får grym trampeffektivitet men med samma självförtroendingivande utförsgeo som Enduron, och sen hoppas jag att man kan kompensera slaglängden genom att tvingas bli mera smutt på hojen och inte ”fuska” som jag oftast gör nu genom att ångvälta rakt igenom stenar/stockar/rötter.
Sen har ju självklart slaglängd en funktion även för de som redan kan cykla på riktigt, så det finns självklart någon gräns där stigen blir för stökig och man behöver kunna ångvälta igenom saker mer än vad man tjänar in på trampeffektiviteten, men det är sen gammalt. Ska bli kul att se var man hittar den gränsen.
Så iaf. Bra skit. Tror jag.
15. Bjuder på en extrabild från dagens runda: