Pallepuder
Medlem
YT Jeffsy - The tråd
Är det någon som testat vinklat headset(angelset?) på Jeffsyn?
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Jolelp sa:Är lite sugen på att uppdatera hjulen på min Jeffsy 29 och följa strömmen med bredare fälgar, några här som har bytt och kan rekommendera något speciellt? Är det värt att köpa ett par "billigare" kolfiberfälgar typ Nextie eller ska man lägga samma pengar på ett par aluminium?
larsaw sa:Moderna kolfälgar sägs ju vara hållbarare, men till syvene o sist behöver du ställa dig frågan hur vårdslöst du kör (dvs, har du ekonomi för att ev. köra sönder en dyr plastfälg...).
Själv är jag den klumpiga typen och kör således alu-fälgar :)
Om du har lust och det passar, så har jag ett nyservat DT350-navset att kränga (för straightpull 28 ekrar), kan även tänka mig att bygga nya hujl av dom om du köper in fälgar, ekrar o nipplar...
BjornR sa:Man kan alltid köpa sig ett par kolfälgar och se om dom håller för sig själv. Snittade 1 kolfälg per år i 3 år, så 3 fälgar hann jag köra sönder; 2st bak och en fram. Alla fälgar gick sönder på stigarna hemma.
Nu kör jag alu då 25-100g besparing är för lite för att motivera 3000kr för en fälg.
BjornR sa:Min metod är att köra så lätta grejjer som möjligt och byta ut tills sakerna håller. Har du pengarna och vill pröva så köp. Kanske håller tills du tröttnar, man vet ju inte tills man testat själv. Jag kör på prylar som fungerar för mig och försöker mest ge perspektiv snarare än att skrämma bort vilket kan vara det som skrämmer. Kolfälgar är ju inte så mycket lättare och köper du alu så har du 4000kr över att köpa finare nav för att göra den totala viktskillnaden mindre, dock är rotationsmassan kvar. 4000kr är ju rätt mycket som kan ge rätt mycket roligare saker än 25-100g per fälg.
Om du vill köra alu så skulle XM481 nog fungera i både 28h och 32h. Förstör du XM481 så kan du köpa EX511 och byta ut lätt då fälgarna har samma dimensioner utöver att EX511 är kraftigare byggd.
larsaw sa:Klokt resonemang Björn!
Själv har jag valt Spank Oozy Trail 345 till nya bygget, mest för att testa nytt och att jag bara hört gott om deras alu-styren.
(Samt att dom gick att få med färgmatchande DVO-gröna loggor... :)
Efter att ha levt med ångesten över att ha "halv-unika" 28-ekers nav o fälgar tidigare, väljer jag numera std 32-ekers alla dgr i veckan. Så ska du handla nytt i staterna, gå på 32-ekrade nav då det är en sån trygghet att det är mycket lättare att hitta reservfälg hos en lbs om ordinarie fälgar skulle kracha...
Jolelp sa:... är straightpull det som gäller eller?
Pallepuder sa:Är det någon som testat vinklat headset(angelset?) på Jeffsyn?
larsaw sa:Jolelp sa:... är straightpull det som gäller eller?
Beror på vem du frågar, SP är smutt när det ska bytas trasiga ekrar på det färdigbyggda hjulet, bara att dra ut den gamla ekern och trycka i den nya i navets SP-”fläns”. Tyvärr brukar SP-ekrarna inte sitta still när ekerspänningen ska dras upp eller fälgen riktas, så då behövs ngn form av tång att hålla fast ekern med (samtidigt som nippeln dras åt...)
Sen har jag bara hittat SP-nav för 24 eller 28 ekrar, vilket gör att dom (enl inlägget ovan) faller bort för mig :/
Enl. vissa så ska även SP-ekrar vara starkare, men brottgränsen för en eker är i 9 av 10 fall långt mycket högre än både nippeln och framför allt fälgens smärtgräns...
Som sagt, vissa gillar SP, andra INTE!
Sirlander sa:Nu är äntligen allt på plats och Jeffsyn är redo för stigarna!
larsaw sa:Sirlander sa:Nu är äntligen allt på plats och Jeffsyn är redo för stigarna!
Grattis!
En fråga: Om du bemödat dig med coil Till bakdämperiet, hur har du då trimmat gaffeln? Iof inte nödvändigt om du tycker fronten funkar fint..
Sirlander sa:larsaw sa:Sirlander sa:Nu är äntligen allt på plats och Jeffsyn är redo för stigarna!
Grattis!
En fråga: Om du bemödat dig med coil Till bakdämperiet, hur har du då trimmat gaffeln? Iof inte nödvändigt om du tycker fronten funkar fint..
Har trimmat piken till 150. Är dock sugen på att kliva upp på 160 men då är det nog en 36:a eller nya Lyriken som åker på.
smarteqvist sa:Köpte mig en Jeffsy AL 29, XL, här i vår. Jag är mycket nöjd med den efter att jag bytt till längre styrstam. Kommer byta till 40 mm styre så blir den nog optimal för mig.
Ett problem dock som nån här kanske har erfaret. Min dropper post (själva röret som rör sig) glappar cirka 1 mm åt sidorna fastän den är låst. Längst ut på sadeln blir det ju ett antal extra mm den kan röra sig. Sadeln är åtdragen och den större insexbulten i röret under sadeln är åtdragen. Bussningen mot den fixa delen är åtdragen. Nån som har en aning hur jag avhjälpa detta?
Plocka av veven och kolla om spindeln är avtagbar (cinch) Det går snabbare än att skriva ett inlägg på happy. ;)arvtheshark sa:Hejsan.
Har en Jeffsy AL two 2017 som jag är toknöjd med. Enda som stör en aning är 26/36 dreven fram, då det alltid känns som ett mellanläge vore bäst. Har därför kikat på att sätta en singelklinga 32T fram istället.
Tror det är race face affect vevparti, men hittar inget om det går att montera en vanlig race face med direct mount, eller cinch som dom verkar kalla det? Är det någon som har koll om det går rakt av, eller om något extra tillkommer, t.ex brickor eller liknande för att få drevet på rätt position (mellan första och andra drevet?)?
Jolelp sa:Köpte precis ett par nya hjul till min Jeffsy 29, blev ett par custombyggda nukeproof horizon från CRC. Tänkte att nu jävlar blir det tubeless, nya däck och hela baletten så jag tejpade upp fälgen så gott jag kunde, var jäkligt lurigt att få till det men blev helt ok.
Har heller ingen kompressor så jag tänkte försöka att få däcket att poppa med en vanlig golvpump, krängde på det nya Minion DHF 2.5 och började pumpa som en jävla galning (utan gucka) men fick inte till det där poppet som jag letade efter.
Det som hände däremot var att det läckte satans mycket luft och jag tänkte att det såklart kommer göra det om inte däcket satt sig ordentligt, men sen började jag kika vartifrån det läckte och då såg jag detta:
Skarven där fälgen är svetsad lämnar ju en del att önska kan jag tycka, sådär ska det väl absolut inte se ut right? Warranty eller är det bara att försöka få det tätt med tejp och gucka?
oskaren sa:Någon som har haft ur lagren på Jeffsyn och vet hur de sitter? Har tryckt ur alla utom de bakersta, vid bakaxeln, där tar det stopp. Ligger det någon fast kant mellan lagren där eller kan man trycka dom åt samma håll? Har försökt med don och press men de rör sig inte en millimeter.
ssiimmoonn sa:Jag har ökat till 150 och personligen skulle jag inte gå hela vägen till 160 då jag tror att det förändrar FÖR mycket av ramens tänkta geometri. Till att börja med skulle jag i ditt fall börja med att addera en el två token i gaffeln och se vad det ger för resultat.
T-dog sa:Beställde en jeffsy al comp idag. Stod att den fanns i lager. Hur lång tid tog det för er att få hem den?
arvtheshark sa:ssiimmoonn sa:Jag har ökat till 150 och personligen skulle jag inte gå hela vägen till 160 då jag tror att det förändrar FÖR mycket av ramens tänkta geometri. Till att börja med skulle jag i ditt fall börja med att addera en el två token i gaffeln och se vad det ger för resultat.
Tack för input! Använde du en standard shaft eller något uppgraderingskit (luftkappe t.ex.) när du ändrade slaget?
Och hur upplevde du skillnaderna i uppförande/inställningar?
Inser också att det finns mycket kvar att ställa in, men att jag nog ändå vill ha mer slag, om man kan få ett beteende mer likt Lyric, som verkar mer komplett.
Var ut i garaget och höjde upp cykeln fram med 20mm, men visuellt syns ingen skillnad för mitt otränade öga. kan det verkligen göra så stor skillnad i hur cykeln beteer sig?
Prioriterar enduro före trail.
Någon annan som ökat slaget på piken?
hälsningar Arvid