YT Jeffsy - The tråd

YT Jeffsy - The tråd
mv70 sa:
Har ändat min bestälning till en med 3mm offsett såkalad Boost för det ska vara mer likt kedjelinjen original.
Lite rörigt då boost är mindre offset. och jeffsy är boost men bara bakhjul inte vev typ.
Schoobang sa:
mv70 sa:
Har precis beställt en 29 CF Large är 184.

Beställt ovaldrev https://absoluteblack.cc/raceface-oval.html
Hoppas 6mm offset funkar.

Har du testat ovaldrevet än? Funkar bra? Jag funderar på att byta till ngt mindre drev än 32 och tänkte kanske testa oval. Jag har ändå inte benmuskler nog att köra 32-9 nu. Känns som det skulle gå i 50 kmh+ med rimlig kadens.

Ah ok, jo jag kom fram till ngt liknande men det är fan inte supertydligt. Är det denna du beställt då?
https://absoluteblack.cc/raceface-oval-boost-cinch-chainring
Om ngn kan bekräfta om det är en sådan jag behöver så blir jag glad.

YT Jeffsy - The tråd
Mr. Fred sa:
Schoobang sa:
Sadeln var f ö oanvändbar tillsammans med min röv. Så har en till övers om ngn behöver.

Kör på en Jeffsy AL1 från förra året där min bakdel har ett stort leende efter varje tur. Ser ut att vara samma, hade gärna satt en likadan på min HT. Vad vll du ha för den?

Ingen aning om vad den är värd? En tvåhundring?

YT Jeffsy - The tråd
Misär. När jag trodde jag skådat ljuset i all internetcykling och bestämt mig att klicka Köp på en Jeffsy 29 AL så hamnar jag mitt i tyska industrisemestern. Utskeppning slutet av augusti...

När släpps 2019 års modeller? Typ september eller?

Mvh
Magnus

YT Jeffsy - The tråd
Sputnik sa:
Lingon sa:
Det kommer en helt ny Jeffsy 2019 med metriska dämpare, samma som på capran.

Vad har du hört detta, och vet du något mer om specarna? Vad är grejen med metriska dämpare? Känner inte att jag har koll.
Haha, det är bara andra mått. Vet inget om hojen, såg bara en 230*65 rs dämpare för jeffsy i srams 2019 program :)
Men den blir säkert en aning längre och nån grad flackare...

YT Jeffsy - The tråd
Lingon sa:
Sputnik sa:
Lingon sa:

Vad har du hört detta, och vet du något mer om specarna? Vad är grejen med metriska dämpare? Känner inte att jag har koll.
Haha, det är bara andra mått. Vet inget om hojen, såg bara en 230*65 rs dämpare för jeffsy i srams 2019 program :)

Mer skit att hålla reda på alltså :)

YT Jeffsy - The tråd
En Jeffsy AL 27 införskaffades för några veckor sedan, hittills har jag hunnit med downhill i båden Järvsö och Lofsdalen samt ett antal svängar i vanlig skog. Är extremt nöjd, verkligen en cykel som funkar till det mesta!

Jag har dock upptäckt att det övre sadelfästet börjat rotera en aning på sadelstolpen, ca +-1 cm i spel. Sadelstolpen samt hisspinnen rör sig inte utan endast det övre fästet som tycks vara pressat på hisspinnen.

Någon annan som varit med om liknande och löst problemet?

YT Jeffsy - The tråd
Magnus K sa:
Misär. När jag trodde jag skådat ljuset i all internetcykling och bestämt mig att klicka Köp på en Jeffsy 29 AL så hamnar jag mitt i tyska industrisemestern. Utskeppning slutet av augusti...

När släpps 2019 års modeller? Typ september eller?

Mvh
Magnus

Har för mig YT är en av få tillverkare som lanserar nya cyklar det gällande året. Alltså i Januari.

YT Jeffsy - The tråd
Jag är 184 (inte mätt grenmått) köpte L fick höja sadelstolpen något annars nöjd. Vet Sixten har skrivit nångång att 185 behöver XL så det är nog på gränsen.

YT Jeffsy - The tråd
Nicksson sa:
Tjena alla Jeffsykännare!
Kan någon vänlig själ berätta för mig om jag kan köpa en XL med mina 184 cm o 85 i grenmått...utan att behöva byta DP ??

Tveksamt. Jag är 190 och kör xl. Inte säkert på om jag lyckats mäta grenmått rätt men tror jag har ca 88-89. Med platta pedaler har jag stolpen i botten och ngn cm eller två tillgodo med mina SPD.

YT Jeffsy - The tråd
Jag har långa armar o är ute efter lite längre reach, där av XL suget...
Verkar ju vara på gränsen dock ?!
Ingen i Götet som har en jag kan provsitta?

YT Jeffsy - The tråd
Nicksson sa:
Jag har långa armar o är ute efter lite längre reach, där av XL suget...
Verkar ju vara på gränsen dock ?!
Ingen i Götet som har en jag kan provsitta?

Kolla med YT om dom inte kan leverera en XL med den kortare stolpen som sitter på S? Annars får du köra standardstolpen i 11cm-läget. =)

YT Jeffsy - The tråd
Nicksson sa:
Tjena alla Jeffsykännare!
Kan någon vänlig själ berätta för mig om jag kan köpa en XL med mina 184 cm o 85 i grenmått...utan att behöva byta DP ??

Är 184cm och har 87 cm ben och velar mellan samma storlekar. Vill gärna kunna göra 150mm dropper. Är det ens möjligt på XL om man sitter på 79cm?

YT Jeffsy - The tråd
Nicksson sa:
Bra där!
Testkörde Capra XL idag och där var det inga problem alls, fanns att göra på!
Är det en bra referens?

Enligt hemsidan har Capra xl 465mm seattube mot jeffsyns 520mm...så antagligen inte en bra referens (eller nja, kanske är en bra referens om du kunde höja stolpen 55mm och ändå kunna sitta bra). Kanske finns andra faktorer som spelar in också. Jag är ingen expert här.

YT Jeffsy - The tråd
Kör en Jeffsy 2018 29 i storlek XL. Har grenmått 84 cm och lång överkropp och armar och det funkar precis med medföljande 150 mm DP. YT leverererar inte storlek XL med 125 mm droppern (har frågat).
Bor i Partille om du vill provsitta.

YT Jeffsy - The tråd
förtajtcykelbyxa sa:
Ni Jeffsy-åkare. Priset exkluderat, vad är det logiska valet mellan 2018-upplagorna av YT Jeffsy 27 AL vs Canyon Spectral AL 6.0?

SLX vs GX Eagle.
FOX 34 FLOAT RHYTHM 27" vs ROCKSHOX PIKE RC
FOX DPS PERFORMANCE 27" vs ROCKSHOX DELUXE RT

https://www.canyon.com/sv/mtb/spectral/2018/spectral-al-6-0.html
https://www.yt-industries.com/en/detail/index/sArticle/1922/sCategory/509

Från en ICKE Jeffsy/Canyon-åkare:
- GX Eagle har större vxl-omfång och troligen lite lite mer premium-credd än SLX (men kostar också mera att byta slitdelar på...
- Pike RC slår Rhythm i dämeriprestanda
- Bakdämpare tror jag är likvärdigt mellan dom två, billigare/lättare att serva RS själv om du är lagd åt det hållet (vilket även gäller för framgaffeln).

Den viktigare frågan är dock geometri och övrigt uppförande, vilket skiljer hojarna åt (trots att dom lirar i samma liga), bästa är väl om du kan höra här på Happy om någon vänlig själ är villig att låna ut sin hoj så att du kan få testköra dom...

YT Jeffsy - The tråd
larsaw sa:
- GX Eagle har större vxl-omfång och troligen lite lite mer premium-credd än SLX

Är du säker på Eagle har större omfång. Står i annons typ
"1x11 e*thirteen TRS+ cassette boasting a 511% gear range, outperforms traditional 12-speed transmissions by 11%"

Senast redigerad av en moderator:
YT Jeffsy - The tråd
mv70 sa:
larsaw sa:
- GX Eagle har större vxl-omfång och troligen lite lite mer premium-credd än SLX

Är du säker på Eagle har större omfång. Står i annons typ
"1x11 e*thirteen TRS+ cassette boasting a 511% gear range, outperforms traditional 12-speed transmissions by 11%"

Ah, just ja, Jeffsy'n har ju E13-kassetten, som ju har ÄNNU större omfång än GX. Undrar vad den kassetten kostar att byta när det väl blir dax... :/

YT Jeffsy - The tråd
Hej,

En vevarm (Raceface Next SL) på min Jeffsy har knäckts under pedalen trots avsaknaden av hopp osv...

Jag har precis mailat YT om detta men är i valet och kvalet om jag ska fixa det själv för att inte behöva vara utan den allt för länge.
Om jag ska skaffa nya vevarmar själv är jag inte så sugen på att köpa samma lika igen, så vad hade ni rekommenderat istället?

//Nicklas

YT Jeffsy - The tråd
Hur länge höll dom.
Nya jeffsy CF har väll rf turbine .Vet inte om dom är bättre heller

Senast redigerad av en moderator:
YT Jeffsy - The tråd
Köpte cykeln ny i oktober förra året, cyklade ytterst lite i vintras men desto mer i våras. Men kan ju inte påstå att de är speciellt gamla...

RF next R ska väl vara rätt tåliga? Kan man byta bara armarna utan att byta lager osv?

YT Jeffsy - The tråd
Jag lossade bara arm för att få ditt ovaldrev. Så på 29"cf går det bara lossa arm. Borde va lika på din

YT Jeffsy - The tråd
Mina Next SL är sönder för tredje gången. Uselt vevparti. Tar fem veckor per gång att få det ordnat via YT :(

Jag köpte Race Face Turbine som nog suttit på cykeln mer än Next.

YT Jeffsy - The tråd
Hur lång garanti har YT på next sl vevarna? Infästningarna har släppt både vid pedalen och vid vevaxeln på min vänstra vev. Cykeln är köpt för knappt två år sedan. Har köpt nya gx vevar men kanske ska kolla med YT?

YT Jeffsy - The tråd
Det blev en Kona Process 153 AL/DL istället...strl L! Helt rätt i strl!
Sorry alla Jeffsyfans men efter provkörning o bra respons från min LBS känns det grymt bra!
Tack ändå för alla inlägg!
Keep on hojja!

YT Jeffsy - The tråd
Någon som råkat ut för sprickor i ramen? Hittade denna möjliga spricka framför främre dämparfästet, precis vid svetsen. Hoppas att det bara är färgen men flexar ramen såpass där att färgen kan spricka?
Screenshot_20180822-192559_Gallery.jpg

YT Jeffsy - The tråd
Har läst mycket här och på andra sidor och är på väg köpa YT Jeffsy CF PRO,
Kan inte bestämma mig om jag skall köpa 29 eller 27.
Vill ha en cykel där jag kan åka Bikepark samt kanske något Endurolopp
som motionär kanske till och med något långlopp i XC.
Vill bara köpa en cykel inte flera då jag har tillräckligt många redan
27:an CF PRO RACE fick ju väldigt bra betyg hos Enduro bike mag
https://enduro-mtb.com/en/10-fastest-enduro-bikes-in-test/

Skulle Jeffsy överleva ett Endurolopp som motionär?
Klara man 60km om man låser bakdämparen?
Vilken passar bäst 27 eller 29?

//Håkan

YT Jeffsy - The tråd
Jag sitter och kollar på YT:s Outlet Store och undrar om de gjorde några så stora förändringar på Jeffsy mellan 2017 och 2018 att det är värt att vänta på att 2018-hojarna kommer ut där? Eller ska jag hugga en 2017 till bra pris redan nu?

YT Jeffsy - The tråd
hookswe sa:

//Håkan

Ja den klarar endurolopp, finns de som kör på hardtail. Vill du även köra nåt långlopp så är det 29 som gäller. Rullar betydligt snabbare på slätt underlag.

YT Jeffsy - The tråd
hookswe sa:

//Håkan

Jag har en AL 29 och den funkar finfint till det mesta. Kört enduro i Falun (ESS 2017) och det var aldrig cykeln som var problemet, hamnade ca mitten av hela startfältet. Första endurotävlingen. I år körde jag Engelbrektsturen 70km och samma där, inte cykeln som var problemet.
Och då har jag inte ens låsbara dämpare på min budgetmodell, men har sällan känt att det är ett problem.

Med lite fetare däck än mina 2.3 för enduro och en annan uppsättning med mindre mönster för längre körning fixar du typ allt skulle jag säga. 29 rullar riktigt bra på stig o väg, men har inte testat Jeffsy med 27.5

YT Jeffsy - The tråd
oskaren sa:
Någon som råkat ut för sprickor i ramen? Hittade denna möjliga spricka framför främre dämparfästet, precis vid svetsen. Hoppas att det bara är färgen men flexar ramen såpass där att färgen kan spricka?

Utan att äga en Jeffsy, så skulle jag dra iväg den bilden till YT’s support...
Det är på grund av precis det där (om det är en riktig spricka) som jag gått över till stål. Har nämligen en övertygelse om att det är resultatet av en för hård bottningsfest, energin som överförs i ramen när dämparen bottnar har i en aluram ingen stans att ta vägen. På en stålram så flexar det, utan att bryta svetsen.

Hoppas ändå för din skull att det bara är lacken som spruckigt, men jag skulle nog inte dra på en veckas cykelsemester med den utan att ha skrapat bort färgen o undersökt hur det ser ut under...

Lycka till!

YT Jeffsy - The tråd
oskaren sa:

Börja med att tvätta cykeln mycket noggrant på det misstänkta stället.

Annars är det svårt att säga något.

YT Jeffsy - The tråd
hookswe sa:

//Håkan

Såg att det var en Jeffsy som togs sig runt
Ragunda 100 miles.

YT Jeffsy - The tråd
pumptorparn sa:
hookswe sa:

//Håkan

Såg att det var en Jeffsy som togs sig runt
Ragunda 100 miles.

Tack för info
Blir nog en Jeffsy 29 CF PRO
Med lite mer lättrullade däck blir den nog bra till XC lopp också

YT Jeffsy - The tråd
Lingon sa:
Sputnik sa:
Lingon sa:

Intressant! Vart såg du detta? Vad var det för dämpare?

YT Jeffsy - The tråd
Hej,

Får tacka för en bra tråd och bra inlägg!
Har efter mycket om och men nu bestämt mig för att köpa en YT Jeffsy AL Comp, jag är 170cm så det kommer att bli en medium för min del.

Skulle ändå vilja ha några råd innan jag faktiskt köper cykeln då jag är lite tveksam till YTs val av växlar och dropper.

Hur är växlarna på 2018, ser att flera har kommenterat detta tidigare i forumet, men är ni nöja eller har ni bytt ut dem. i så fall till vad?
Hur är droppern E13, har själv ingen erfarenhet av den, om jag förstått det rätt så har den enbart 3 fasta lägen?
Samt den stora frågan, borde jag vänta med att köpa tills 2019 släpps? Om, när på året brukar YT släppa nya modeller?

Stor tack på förhand!

Tillbaka
Topp