YT Jeffsy

YT Jeffsy
Whohoo! Ganska förutsägbart men ändå coolt :D

YTJeffsyCFPro.JPG

YTJeffsyGeo.JPG

YT Jeffsy
Fattar mig dock inte riktigt på deras modell-hirarki med flera versioner med samma namn (alltså inte bara skillnad på färgsättningen).
Synd att det inte bidde någon alu-version som fick DT-hjul med StarRatchet (dvs Spline-1700, 1900-serien har ju vanlig snik-body...)

YT Jeffsy
Meh inga iscg-fästen.....annars hade den ju kanske kunnat vara intressant. Framförallt om man bumpar upp slaglängden lite fram och slänger på en klösig bakdämpare med piggyback (för imagens skull).

Skönt att de liksom Specialized ska muppa till det med speciella vattenflaskor/hållare också......

YT Jeffsy
Luthman Photography sa:
Det räckte inte med en enduro?

Den är ju som sagt sjukt lik geometrin på den nuvarande Enduron så kommer bli lite kaka på kaka men kommer nog bli bra komplement när Enduron byts mot en 2017 Enduro. Ska bli riktigt skoj att ha en hoj att växla med oavsett tycker jag. Och även om det hade varit roligare med typ en Following som jag varit spekulant på så tackar jag gladeligen för de 25000 kr som jag nu kan behålla i plånboken. Eller snarare de minskade antalet sexuella tjänster jag nu slipper sälja.

YT Jeffsy
Fast vänta nu, 49 euro för en flaskhållare+flaska, är inte det rätt galet?

Cykeln i sig är säkert fin även om jag har lite svårt att riktigt gå igång på den av någon anledning. Den känns lite väl "safe" och ospännande, ska Yt bli det nya Canyon och bara apa efter vad som redan funnits på marknaden och sålt bra i 3-4 år?

YT Jeffsy
Håller med absolut. Satt med plånboken i hand när den släpptes men blev väldigt velig när jag såg den för den är inte superjärv eller supersnygg, men du får typ en Stumpjumper fast för halva priset, och jag ville ha en fin komplementhoj, så kunde inte motstå ändå.

Btw, är det inte rätt ovanligt med olika kedjestagslängder beroende på storlek?

YT Jeffsy
Lillgammal sa:
Dåligt val att lägga 2x drivlina på instegsmodellen? Kan avtända en del folk med begränsad budget.

Avtända folk med begränsad budget... tror dom uppskattar en Pike gaffel betydligt mer än 1x drivlinan? Menar svårt o hitta nån tillverkare som levererar liknande cykel med Pike o 1x för 2199Euro.

Senast ändrad:
YT Jeffsy
Ok, cykeln är säkert bra, men lanserings-slideshowen på Vital är nog bland det märkligaste jag har sett. Varför läsa innantill? Varför en mjuk sensuell röst från ingenjören?

YT Jeffsy
Pluttis sa:
Lillgammal sa:
Dåligt val att lägga 2x drivlina på instegsmodellen? Kan avtända en del folk med begränsad budget.

Avtända folk med begränsad budget... tror dom uppskattar en Pike gaffel betydligt mer än 1x drivlinan? Menar svårt o hitta nån tillverkare som levererar liknande cykel med Pike o 1x för 2199Euro.

WHAT?!? Måste ha sneglat fel, trodde det var en Yari. Ja dåså, tar en Pike med 2x över Yari och 1x alla dagar i veckan.

YT Jeffsy
Lillgammal sa:
Pluttis sa:
Lillgammal sa:

WHAT?!? Måste ha sneglat fel, trodde det var en Yari. Ja dåså, tar en Pike med 2x över Yari och 1x alla dagar i veckan.

Men är det verkligen dyrare med 1x idag öht om man bygger från scratch och väljer det billigaste? Är ju två komponenter mindre. Tyckte det också var dåligt, men var ju dock också därför jag gick för dyrare modellen, så modell-strategin funkar ju.

YT Jeffsy
Ichy sa:
Ok, cykeln är säkert bra, men lanserings-slideshowen på Vital är nog bland det märkligaste jag har sett. Varför läsa innantill? Varför en mjuk sensuell röst från ingenjören?

Alltid tyckt deras ljud-slideshows varit märkliga saker. Innan jag lärde mig blev jag också sjukt besviken varje gång jag trodde skulle få se en video. För stressad för sånt där långsmält content.

YT Jeffsy
durietz sa:
Lillgammal sa:
Pluttis sa:
Lillgammal sa:

Men är det verkligen dyrare med 1x idag öht om man bygger från scratch och väljer det billigaste? Är ju två komponenter mindre. Tyckte det också var dåligt, men var ju dock också därför jag gick för dyrare modellen, så modell-strategin funkar ju.

Med 1x10 kan man snika rejält, 40+T bak och en n/w fram, Commencal och NS har den lösningen vet jag.

YT Jeffsy
magnil sa:
Vad säger happyexpertisen om trampeffektiviteten (säger man så?) på denna jämfört med Canyon Spectral 29? https://www.canyon.com/sv/bikes/bike-detail.html?b=3874

Från Canyon Spectral 29
"CYKELKATEGORI: Cyklar i denna kategori inkluderar de från kategori 1 och 2 och är utformade för mer krävande terräng. Detta inkluderar enstaka hopp upp till en maximal höjd på 60 cm. Hopp av denna omfattning kan orsaka olyckor vid landning för oerfarna cyklister vilket kan leda till personskador. Mountainbikes av typen Hardtail och heldämpade cyklar med kort slaglängd ingår i denna kategori."
Bunnyhoppar du över en rot på stigen är du på >50% av cykelns maximala dropkapacitet. :D

YT Jeffsy
Lillgammal sa:
magnil sa:
Vad säger happyexpertisen om trampeffektiviteten (säger man så?) på denna jämfört med Canyon Spectral 29? https://www.canyon.com/sv/bikes/bike-detail.html?b=3874

Från Canyon Spectral 29
"CYKELKATEGORI: Cyklar i denna kategori inkluderar de från kategori 1 och 2 och är utformade för mer krävande terräng. Detta inkluderar enstaka hopp upp till en maximal höjd på 60 cm. Hopp av denna omfattning kan orsaka olyckor vid landning för oerfarna cyklister vilket kan leda till personskador. Mountainbikes av typen Hardtail och heldämpade cyklar med kort slaglängd ingår i denna kategori."
Bunnyhoppar du över en rot på stigen är du på >50% av cykelns maximala dropkapacitet. :D

Där har jag inga problem, har en Spectral 29 men funderar på byte till Jeffsy. Har däremot lite problem ibland att hänga med de jag cyklar med så vill inte ha en cykel som är "trög".

YT Jeffsy
magnil sa:
Lillgammal sa:
magnil sa:

Från Canyon Spectral 29

Där har jag inga problem, har en Spectral 29 men funderar på byte till Jeffsy. Har däremot lite problem ibland att hänga med de jag cyklar med så vill inte ha en cykel som är "trög".

Det är väl bara att vrida på kompressionsläget så slipper du gunget? Varken jeffsy eller spectral är väl optimalt om du vill ha en cykel för xc?

YT Jeffsy
magnil sa:
Har däremot lite problem ibland att hänga med de jag cyklar med så vill inte ha en cykel som är "trög".

Jag har samma problem oavsett vilken cykel jag sitter på.
Det är inte cykeln som orsakar detta, just sayin ;-)

Men åter till ämnet, vore jag i dina kläder hade jag valt Jeffsy'n.
=)

YT Jeffsy
Lite synd att det är boostnav. Är inte direkt imponerad av hjul valet på comp 2:an och har hjul liggande som hade passat men....

YT Jeffsy
magnil sa:

Haha, byt cykelkompisar eller träna mera HTFU!
Har sagt det förr men säger det igen, istället för uppgradera era gears var o vart annat år, så lägg pengarna på cykelresor eller clinics, så slipper du nog ifrån det problemet...

YT Jeffsy
larsaw sa:
magnil sa:

Har sagt det förr men säger det igen, istället för uppgradera era gears var o vart annat år, så lägg pengarna på cykelresor eller clinics, så slipper du nog ifrån det problemet...

Jah har svårt & tro att Jeffsyn skulle vara ett bättre val om man vill cykla "snabbare" på stigen, jämfört med Spectral 29'an. Flackare gaffel & sävligare länkage (V4L på Capran är ju knappast något trampmonster) borde ge en "långsammare" cykel.. Om du vill ha något snabbare skulle jag titta på något i stil med Camber istället.

Men köp en Jeffsey som ligger två prisklasser över budget, då kommer du tvingas nyttja den för & undvika ångest & vips blir'u starkare i benen & hänger på (av?) polarna. Konsumtion ska alltid uppmuntras!

YT Jeffsy
larsaw sa:
magnil sa:

Eller bara cykla mer. Det är gratis. Men hur skulle världen se ut om alla gjorde så?

YT Jeffsy
durietz sa:
larsaw sa:
magnil sa:

Eller bara cykla mer. Det är gratis. Men hur skulle världen se ut om alla gjorde så?

+1 men när jag kom med det mantrat för något år sen så tyckte folk jag var sååååå tråkig (iof föreslog jag då att istället för att investera i utrustning, investera i cykeltid genom att gå ner i arbetstid...)

YT Jeffsy
Henrik83 sa:
Jah har svårt & tro att Jeffsyn skulle vara ett bättre val om man vill cykla "snabbare" på stigen, jämfört med Spectral 29'an. Flackare gaffel & sävligare länkage (V4L på Capran är ju knappast något trampmonster) borde ge en "långsammare" cykel.. Om du vill ha något snabbare skulle jag titta på något i stil med Camber istället.

Men köp en Jeffsey som ligger två prisklasser över budget, då kommer du tvingas nyttja den för & undvika ångest & vips blir'u starkare i benen & hänger på (av?) polarna. Konsumtion ska alltid uppmuntras!

Tror tyvärr du har rätt om länkaget. Var på Evalds provdag idag och testade bl.a. Spez Enduro (som många menar att Jeffsy är en kopia på). Den kändes faktiskt ändå ganska rapp och trevlig.

Har en Epic när det skall vara riktigt snabb cykling så Camber är inte aktuellt. Cyklar 4-5 ggr i veckan året runt så det hjälper nog inte att köpa för dyr cykel ;). Svårt att hitta mer tid.

YT Jeffsy
Jag kollar lite på Y:s hemsida och ser att de tar ut en avgift för betalning med Pay pal (3,3%) och för betalning med visa (2,2%). Är det vanligt att de tyska firmorna gör det? Jag har aldrig sett det förut.

Tillbaka
Topp