YT Jeffsy

YT Jeffsy
Har sett det på vissa andra håll, dock kan jag inte minnas om det var Tyska firmor eller om det ens var cyklar det handlade om.

Jag körde banköverföring till dom och det funkade skitsmidigt.
Minns inte vad avgifterna hamnade på för banköverföringen men det var under 200kr på ett köp för strax under 20k.

Senast ändrad:
YT Jeffsy
Om du vill cykla fortare, lägg 2 timmar per "mork efter jobbet" vecka på marklift och intervaler. Sen kolla vilka däck du har. Det finns absolut INGEN möjlighet att vara betydligt långsammare på Svenska stigar på Epic eller Enduro 29:a. Naturligtvis det spelar roll i fjällen eller Cykelvasa, men inte för allmän stigcykling.

Kolla runt mellan du är på en cykel tur i större grupp, typ Happyride. Du kommer att se att det finns snabba killar på HT och på Karbon värstingar. Samma gäller för de som knappt hänger med. När man ser Jon the Preacher när han kör hela vägen upp på omöjliga branten i Änggårdsberget på en gammal Giant Reign med icke optimal bakdämparen och tunga däck, då är man free of delusions ;)

Senast ändrad:
YT Jeffsy
Vernersson sa:
Har sett det på vissa andra håll, dock kan jag inte minnas om det var Tyska firmor eller om det ens var cyklar det handlade om.

Jag körde banköverföring till dom och det funkade skitsmidigt.
Minns inte vad avgifterna hamnade på för banköverföringen men det var under 200kr på ett köp för strax under 20k.

200 kronor för en banköverföring tycker jag i och för sig låter helt j-vla hutlöst. Men det är ju jag det.

Och inte Yt:s fel.

Senast ändrad:
YT Jeffsy
Det handlar ju enbart om hur handlarens avtal med olika betaltjänster ser ut och vilka avgifter som bankerna låter oss konsumenter betala för att vi ska göra deras jobb.

Om handlaren är transparent så anger de en avgift för de olika alternativen, om inte bakas det in i produkternas pris.
Hur eller hur är det konsumenten som betalar kalaset i slutänden.

Paypal är dock enligt min erfarenhet en av de dyraste lösningarna med alla olika avgifter i form av valutapåslag, kostnader för än det ena & än det andra.

YT Jeffsy
Hur funkar det egentligen att beställa från YT? Det verkar som att man utanför Tyskland måste slanta in i förskott när man beställer cykel. Känns ju sådär eller? Man har väl ingen aning när man får cykeln? Att det står tillgänglig 29/6 betyder ju ingenting mer än att de förhoppningsvis börjar leverera just den modellen vid detta datum, när sedan "mitt" leveransdatum blir verkar oklart, eller fattar jag bara inte?

Inte så pigg på att betala en massa pengar i förskott, vad händer om de skulle gå i konkurs? Säkert obefintlig risk men ändå..... Vill hellre beställa och sedan betala när de skickar cykeln som tex Canyon kör.

YT Jeffsy
GBGmackan sa:
Hur funkar det egentligen att beställa från YT? Det verkar som att man utanför Tyskland måste slanta in i förskott när man beställer cykel. Känns ju sådär eller? Man har väl ingen aning när man får cykeln? Att det står tillgänglig 29/6 betyder ju ingenting mer än att de förhoppningsvis börjar leverera just den modellen vid detta datum, när sedan "mitt" leveransdatum blir verkar oklart, eller fattar jag bara inte?

Inte så pigg på att betala en massa pengar i förskott, vad händer om de skulle gå i konkurs? Säkert obefintlig risk men ändå..... Vill hellre beställa och sedan betala när de skickar cykeln som tex Canyon kör.

Vernersson verkade ju ha fått sin i rappet.

YT Jeffsy
marr sa:
GBGmackan sa:

Fast jag köpte iofs en hoj ur deras outlet.
Men med detta sagt skulle iaf inte jag ha tvekat att beställa från YT, men alla gör vad de är bekväma med =)

YT Jeffsy
Vernersson sa:
marr sa:
GBGmackan sa:

Men med detta sagt skulle iaf inte jag ha tvekat att beställa från YT, men alla gör vad de är bekväma med =)

Visst, men lite udda att betala en cykel kanske 3 månader i förskott! Du beställer ju inte tex en bil och betalar i förskott.....

YT Jeffsy
GBGmackan sa:
Vernersson sa:
marr sa:
GBGmackan sa:

Visst, men lite udda att betala en cykel kanske 3 månader i förskott! Du beställer ju inte tex en bil och betalar i förskott.....

Då är det ju bara att vänta med att beställa till den finns i lager.

YT Jeffsy
Denna ligger ju som sagt rätt nära Enduro 29an i allt så den kanske får bli en ersättare när den kommer iaf tills 2017-Enduron kommer. Funderar därför på om någon vet om det ska gå att förlänga en 140mm OEM Pike 29" som sitter på Jeffsyn till 150 eller tom 160mm? (Googlat men inte hittat bra svar)

YT Jeffsy
Luthman Photography sa:
Det borde väl gå på samma sätt som med andra Pikes. Mao med ett längre airshaft?

Jo jag tänkte det också men jag antar att dom inte har samma innerben i en 120mm pike som 180mm för det skulle vara en massa onödig extravikt, och då tänkte jag att de kanske har en längd för 120-140 och en för 140-160mm osv, men hittar ingen info om det.

YT Jeffsy
Foxis sa:
Går den att konvertera till 27.5+...? :D

Nix för gaffeln är inte Boost, bara baktriangeln. Har docs för mig att det ska vara generöst med utrymme även i standard Piken men den är inte officiellt plus-klassad av RS. Har inget intresse av 27,5+ ändå så för mig kvittar det.

YT Jeffsy
Jag är ju korkad nog att tro att det funkar eftersom de inte skriver något om det. Fö finns inte Pike i 180, det är lyrik du tänker på :)

jag tror inte att det är några problem att stoppa i ett air-shaft för 150 i en 140.

YT Jeffsy
durietz sa:
Denna ligger ju som sagt rätt nära Enduro 29an i allt så den kanske får bli en ersättare när den kommer iaf tills 2017-Enduron kommer. ?

Jeffsyn ligger väl närmare Stumpjumpern, Remedy o Trailfox mm. ( Trailfoxen har snarare 142mm slag än 150)

En ny Enduro borde väl få 170mm fram o bak, men frågan är väl om det blir någon 29:a? Får se om Jared någonsin dyker upp på en Enduro 29:a. Förra året körde väl Anneke o Curtis på Stumpjumpers på Irland o i Skottland.

YT Jeffsy
C-dale sa:
durietz sa:
Denna ligger ju som sagt rätt nära Enduro 29an i allt så den kanske får bli en ersättare när den kommer iaf tills 2017-Enduron kommer. ?

Jeffsyn ligger väl närmare Stumpjumpern, Remedy o Trailfox mm. ( Trailfoxen har snarare 142mm slag än 150)

En ny Enduro borde väl få 170mm fram o bak, men frågan är väl om det blir någon 29:a? Får se om Jared någonsin dyker upp på en Enduro 29:a. Förra året körde väl Anneke o Curtis på Stumpjumpers på Irland o i Skottland.

Det här har diskuterats förut. Men självklart kommer det komma en 29a. Aggressiva 29or är ju det nya svarta bland alla tillverkare nu och Specialized var först på bollen med det hela och måste därför följa upp sin legacy. Sen är jag cyniskt villig att tro att Specialized kommer tvinga sina cyklister att köra på 29orna lite då och då iaf när den är ny för att pusha den. För cyklisterna kvittar det nog lite ändå för dom kan racea på det mesta som är bra så det krävs nog inte så mycket tvingande från Spez sida.

YT Jeffsy
Agreed, e29an är benchmark för långslagiga 29or så jag kan inte se hur de skulle vilja ta död på sin golden goose.

Med det sagt är jeffsy överlägsen på alla plan i och med priset. Man får finaste jeffsyn med dt's kolhjul, finfox och allt annat kräm som renthal carbon bars för mindre än specializeds instegsenduro i kolfiber.

YT Jeffsy
J*kligt dum fråga: Varför görs som regel inte 29:or lika långslagiga som 27.5:or? En långslagig 29:a diffar ju ofta 20-30mm mot en 27.5:a...?
Vid rull fattar jag att en 29:a sväljer mer per automatik och då inte behöver mer slag, men efter man blivit luftburen känns ju långt slag ganska bra...?

YT Jeffsy
Jag tycker det är synd att YT inte gör nån kortslagig stigcykel, med tanke på hur jäkla prisvärda de verkar vara:-/ Men det kommer väl lagom tills man köpt nåt annat, överprissatt förstås.

YT Jeffsy
kitgustavsson sa:
@durietz: Jag såg att du beställde Large. Hur lång är du?
Jag är 184 och funderar på L eller XL.

Jag är typ samma längd och körde L. Ligger ju mitt i längdfållan för L så ingen tvekan för mig. Sen när det gäller 29or som redan är traktorstora skulle jag akta mig för att gå för stort.

YT Jeffsy
Makten sa:
Jag tycker det är synd att YT inte gör nån kortslagig stigcykel, med tanke på hur jäkla prisvärda de verkar vara:-/ Men det kommer väl lagom tills man köpt nåt annat, överprissatt förstås.

För YT är 14 cm slag kortslagigt. Kollar du all deras kommunikation kring Jeffsyn så känner dom sig tvingade att försva sig hela tiden mot att att de skulle bli mindre "gravity" orienterade så har väldigt svårt att se att de kommer gå kortare inom en överskådlig framtid.

YT Jeffsy
durietz sa:
För YT är 14 cm slag kortslagigt. Kollar du all deras kommunikation kring Jeffsyn så känner dom sig tvingade att försva sig hela tiden mot att att de skulle bli mindre "gravity" orienterade så har väldigt svårt att se att de kommer gå kortare inom en överskådlig framtid.

Verkar lite korkat att begränsa utbudet hos ett såpass erkänt märke. Den vill ha en utförshoj kommer ju inte ta nån skada av att det finns andra cyklar också liksom:-) Jag tror de skulle kunna skåpa ut en väldans massa andra märken med tanke på hur fräsiga komponenter man får för pengarna. Helt galen skillnad i många fall.

YT Jeffsy
jofahjalm sa:
Som YT-ägare tycker jag redan att Jeffsy var en bitter eftergift till marknadens skamlösa hor.

Själv är jag bitter för att jag inte vill ha nån av deras jättefräsiga cyklar:-/ Eller rättare sagt; för att jag inte skulle ha nån vettig användning för dem.

YT Jeffsy
Makten sa:
durietz sa:

Verkar lite korkat att begränsa utbudet hos ett såpass erkänt märke. Den vill ha en utförshoj kommer ju inte ta nån skada av att det finns andra cyklar också liksom:-) Jag tror de skulle kunna skåpa ut en väldans massa andra märken med tanke på hur fräsiga komponenter man får för pengarna. Helt galen skillnad i många fall.

Det finns en analogi till Apple vs. Samsung här någonstans. Självklart kan det vara sämre att utöka sitt utbud. Det kommer en tid när de mättat marknaden med sitt utbud och de kommer vilja utöka för att kunna fortsätta växa i samma takt. Men det är ju precis det de gjort nu när de breddat till trail-segmentet, så de har ingen anledning att fortsätta med det på ett tag. Sen har vi ju hela image-frågan.

YT Jeffsy
Angående betalningsformer som diskuterades ovan i tråden så gick min SEPA betalaning precis igenom och jag kan tala om att det var kostnadsfritt och smidigt. Sen om man är orolig för att betala i förskott till ett företag i den här storleksklassen som det uppenbarligen går bra för så tycker jag man ska lägga pengarna på en större foliehatt istället.

YT Jeffsy
durietz sa:
Det här har diskuterats förut. Men självklart kommer det komma en 29a. Aggressiva 29or är ju det nya svarta bland alla tillverkare nu och Specialized var först på bollen med det hela och måste därför följa upp sin legacy. Sen är jag cyniskt villig att tro att Specialized kommer tvinga sina cyklister att köra på 29orna lite då och då iaf när den är ny för att pusha den. För cyklisterna kvittar det nog lite ändå för dom kan racea på det mesta som är bra så det krävs nog inte så mycket tvingande från Spez sida.

Nja, Niner kom med sin långslagiga WFO9 redan 2009. Spez var långt efter med Enduro29 2013. Men visst, Spez har lyckats bra med sin marknadsföring/propaganda och långslagiga 29:or verkar riktigt heta nu. Är ju kul för det är grymt roliga cyklar!

YT Jeffsy
R-P sa:
durietz sa:

Nja, Niner kom med sin långslagiga WFO9 redan 2009. Spez var långt efter med Enduro29 2013. Men visst, Spez har lyckats bra med sin marknadsföring/propaganda och långslagiga 29:or verkar riktigt heta nu. Är ju kul för det är grymt roliga cyklar!

spesh var kanske inte först men var det inte i princip spesh som tvättade bort gubbstämpeln på 29-hjul? Det var inte föränn curtis keene hade sina coola clip på redbull.tv som det där med hårdföra 29or tog fart.

YT Jeffsy
durietz sa:
Angående betalningsformer som diskuterades ovan i tråden så gick min SEPA betalaning precis igenom och jag kan tala om att det var kostnadsfritt och smidigt. Sen om man är orolig för att betala i förskott till ett företag i den här storleksklassen som det uppenbarligen går bra för så tycker jag man ska lägga pengarna på en större foliehatt istället.
Hmmm, foliehatt, det var lite under bältet..... Det handlar egentligen om att de skall börja producera en ny modell och lämnar ett datum då modellen finns tillgänglig. När leveransen sker vet ju ingen! Blir det något strul med leverantörer eller produktion så sitter man där i september utan cykel och har legat ute med 30+" i 5 månader. Då skall man börja kräva tillbaka pengar osv. Kass betalningsmodell enligt mig, det står jag för!

YT Jeffsy
GBGmackan sa:
durietz sa:
Hmmm, foliehatt, det var lite under bältet..... Det handlar egentligen om att de skall börja producera en ny modell och lämnar ett datum då modellen finns tillgänglig. När leveransen sker vet ju ingen! Blir det något strul med leverantörer eller produktion så sitter man där i september utan cykel och har legat ute med 30+" i 5 månader. Då skall man börja kräva tillbaka pengar osv. Kass betalningsmodell enligt mig, det står jag för!
Du har läst för mycket i Canyon-tråden

YT Jeffsy
durietz sa:
GBGmackan sa:
durietz sa:
Du har läst för mycket i Canyon-tråden

ASG!!

YT Jeffsy
R-P sa:
durietz sa:

Ja nog för att WFO kom 2009, men med 70 graders gaffelvinkel (enligt http://dirtragmag.com/niner-wfo/) var den förvisso långslagig men är aggressiv verkligen rätt ord? Snarare xc-hoj på styltor, inte riktigt samma målgrupp som E29

Tillbaka
Topp