YT Jeffsy

YT Jeffsy
Nej, slack headtube var väl inte riktigt uppfunnet för stigcyklar och var 70 grader med 140mm gaffel. Många körde dock med 150-160mm vilket ger mer slack. Men citatet i din länk:
"Descending
The WFO really comes alive when the trail points downhill—the rougher the better. The combination of 29" wheels and 140mm of travel front and rear really gobbles up rough sections of trail and large objects with minimal fuss."
låter ganska likt Spez marknadsföring för E29 eller hur?
Niner kom med en uppgraderad WFO 2014, dvs ungefär samtidigt med E29. Den har 66 grader HA med 160 mm gaffel. E29 har 67.5 grader. Nya WFO:n är alltså betydligt mer aggressiv än E29 med dina mått mätt. :)

YT Jeffsy
image.jpeg
Äntligen!

YT Jeffsy
Tjenare. Är intresserad av att köpa en jeffsy den billiga varianten och ha som första Mtb vad tror ni om det? Är komponenterna bra?? Mvh hampus

YT Jeffsy
Ja det är väl inget fel på komponenterna på billigaste Jeffsyn.
Det mest omoderna är väl SLX 2x10 drivlina, men det funkar ju helt OK.
Inte särskilt dyrt att byta till 1x10, och om du kör sönder bakväxeln så kan du ju byta upp till 11-delat.
Jag rekommenderade Jeffsyn till en kollega som slog till på CF Comp 1 modellen och han är hur nöjd som helst.

YT Jeffsy
+1 på den. Dock ska man tänka på att postorderhojar är bäst om man kan mecka en del själv. Nybörjare gör sig bäst i att köpa i en närliggande butik där man kan få hjälp o ställa in allt och lösa problem.

YT Jeffsy
Står själv just nu o väger hur jag ska göra. Behålla min -16 Camber expert carbon 29 som är snäppet för liten. Vänta in -17 Jeffsy o hoppas på bättre hjul och boost gaffel eller punga ut bra mycket mer pengar på en -17 Trek fuel ex 9.8. Har en riktigt bra serviceinriktad lokal handlare som säljer trek.

Jag absolut inget emot att skruva själv (skruvar helst själv) men med kvalitén på dagens komponenter lite som ett lotteri gör det jäkligt bekvämt att ta garantiärenden med en lbs.

YT Jeffsy
Eftersom jag sitter och porrsurfar runt lite... bara så att jag förstår. Den enda skillnaden mellan AL Comp 1/2 och CF Comp 1/2 är att ramen är i bongoplast, plus att man får Spline M1900 istället för 1700?
Skillnaden mellan M1700 och M1900 är €220, så då pröjsar man €580 för ramen i bongoplast.

€2200 för AL Comp 2 känns som ett kap, mned tanke på komponenterna? Frågan är om man ska satsa på 1x11 eller 2x11. 32 + 10-42 vs 36/26 + 11-40

Var tidigare inne på en Whyte T129S, som kostar lite samma/lika (om man tar bort rabatten på Jeffsyn), lite lägre specade (marginellt) växlar, FOX Rythm 34 (vet inte hur den är mot RS Pike). Den har dock 20mm kortare fjädring, vilket förmodligen är nog för mig.

YT Jeffsy
Jeppe_E sa:
Eftersom jag sitter och porrsurfar runt lite... bara så att jag förstår. Den enda skillnaden mellan AL Comp 1/2 och CF Comp 1/2 är att ramen är i bongoplast, plus att man får Spline M1900 istället för 1700?
Skillnaden mellan M1700 och M1900 är €220, så då pröjsar man €580 för ramen i bongoplast.

€2200 för AL Comp 2 känns som ett kap, mned tanke på komponenterna? Frågan är om man ska satsa på 1x11 eller 2x11. 32 + 10-42 vs 36/26 + 11-40

Var tidigare inne på en Whyte T129S, som kostar lite samma/lika (om man tar bort rabatten på Jeffsyn), lite lägre specade (marginellt) växlar, FOX Rythm 34 (vet inte hur den är mot RS Pike). Den har dock 20mm kortare fjädring, vilket förmodligen är nog för mig.

Angående 1x11 eller 2x11 så är jag ingen som byter kasett och liknande för att få till rätt antal tänder på dreven. Jag brukar vara nöjd med det jag har. Den fördel jag ser med att gå på 2x11, är att det är väldigt lätt att gå till 1x11, utan större kostnad, då förutsatt att man kör 11-40 bak. Känns spontant dyrare att skaffa en framväxel till en som redan har singelklinga. Hur möjligheterna ser ut att få till 10-42 har jag ingen aning om. Jag kör på AL, snikvarianten, som jag konverterade till 1x10. Anledningen var att kedjan hoppade av lite för ofta i den terräng jag kör. För mig funkar 32+11-36, jag tar mig fram i de skogar jag cyklat i än så länge.

Angående Whyten så tror jag det är en ytterst kompitent cykel som kommer skapa mycket åkglädje!

YT Jeffsy
Desto mer man kollar på porr, desto mer inser man hur mycket "bang for the buck" man får just nu om man tjöper en YT Jeffsy AL Comp 2. Många cyklar i samma prisklass har ofta betydligt sämre gaffel, avsaknad av hisspinne osv... Det enda är väl just den där fjädringsvägen på 140mm som känns lite overkill, även om jag bor ett stenkast ifrån Vallåsen.

Senast ändrad:
YT Jeffsy
Det är en väldigt bra cykel för pengarna. Den rullar på bra uppför, på platten och utför. Jag kör relativt tekniskt med en del rötter och sten, lite småstökigt och det är då den blir som roligast. Jag förstår om det lockar! Desto större anledning att åka till Vallåsen lite mer frekvent ;)

YT Jeffsy
Jeppe_E sa:

Nja, kikar du lite mer på specen så ser du att det mesta är uppgraderat på CF comp 1 mot Al comp 1. Du får bla bättre bakväxel, växelreglage, headset, bromsar. Ang 1x11 eller ej så har jag kört på det ett tag men hyrde en jeffsy al förra helgen med 2x10 och det kändes lite som att titta på tjock-tv igen, utan fjärrkontroll....... ? Men jag kör bara i skogen och har inget stort behov av jätteutväxling. Behöver du verkligen mer utväxling än 1x11? Om inte så är det supersmidigt med bara ett reglage och lägre vikt, cleanare cockpit osv.

Senast ändrad:
YT Jeffsy
GBGmackan sa:
Jeppe_E sa:

Nja, kikar du lite mer på specen så ser du att det mesta är uppgraderat på CF comp 1 mot Al comp 1. Du får bla bättre bakväxel, växelreglage, headset, bromsar. Ang 1x11 eller ej så har jag kört på det ett tag men hyrde en jeffsy al förra helgen med 2x10 och det kändes lite som att titta på tjock-tv igen, utan fjärrkontroll....... ? Men jag kör bara i skogen och har inget stort behov av jätteutväxling. Behöver du verkligen mer utväxling än 1x11? Om inte så är det supersmidigt med bara ett reglage och lägre vikt, cleanare cockpit osv.

Jag är nog blind... Både AL comp och CF Comp har deore XT 8000? Både när det gäller växlar och broms?

Alltså AL comp 2 vs CF comp 2 är det jag jämför . Inte AL vs CF comp :)

Känner mer att jag vid grusvägsrally förmodligen trampar ur 32x10 och att det kan vara skönt med mer än 32x42 om det blir tufft uppför.

36x11 och möjligheten att lägga ner den på 26 taggar passar nog en gubbe som jag bättre.

YT Jeffsy
Jeppe_E sa:
Känner mer att jag vid grusvägsrally förmodligen trampar ur 32x10 och att det kan vara skönt med mer än 32x42 om det blir tufft uppför.

36x11 och möjligheten att lägga ner den på 26 taggar passar nog en gubbe som jag bättre.

Nu är inte jag den som gillar att smiska grus med en mtb...men jag tror att Jessyn är skapt för lite mer än så. Tror att whyten du funderade på är mer rätt i den bemärkelsen. Även om specen lockar tror jag att mindre slag gör sig roligare på grusvägsrally, enligt mitt sätt att se på saken.

YT Jeffsy
Jeppe_E sa:
GBGmackan sa:
Jeppe_E sa:

Jag är nog blind... Både AL comp och CF Comp har deore XT 8000? Både när det gäller växlar och broms?

Alltså AL comp 2 vs CF comp 2 är det jag jämför . Inte AL vs CF comp :)

Jag jämförde AL comp 1 vs CF comp1, där är det lite skillnad på många komponenter. Ser att AL comp 2 vs CF comp 2 har samma komponenter, skumt! Då är ju Al comp 2 jäkligt prisvärd!
Tänker du dig cykla mycket grusväg så hade jag kikat på en annan cykel, tex Specialized camber eller liknande. Jeffsyn är en jäkligt kapabel skogscykel men ingen raket på grusväg! Försök att få testcykla en innan köp!

YT Jeffsy
Nej, stigcykling är ju det primära. Men det finns ju även lite grusvägar till och från stigarna. :)

Det är ju inte ett jättelätt val men med tanke på att Jeffsyn får man just nu för 21k medan Whyte T129S kostar 26k (2017) så är det ju lite enklare.

YT Jeffsy
Jeffsyn är väldigt rolig på stig, du kommer inte bli besviken! Priset är fantastiskt bra så det är väl inte så mycket att tveka på. Tryck på köpknappen och förhoppningsvis kan du trampa stig redan nästa helg :)

YT Jeffsy
Jag vill gärna ha låsbar dämpare vilket inte den enklare jeffsyn för 1500eur har.
Är det värt att köpa al comp 2 för 2200eur och få låsbar dämpare och XT istället för SLX? (inget annat skiljer va?)

Eller så köper jag Jeffsy al för 1500eur och lägger till monarch xx med remote till styret för 290eur https://www.bike24.com/p2135301.html

Hur hade ni tänkt?

Senast ändrad:
YT Jeffsy
Det är ju lite mer som skiljer AL 2 Comp och AL

Pike RCT3 vs Pike RC
DT Spline M1900 vs M1700
Race face Turbine vs Race face Aeffekt

Sen om det är värt 700€... Nja..

YT Jeffsy
Jeppe_E sa:
Det är ju lite mer som skiljer AL 2 Comp och AL

Pike RCT3 vs Pike RC
DT Spline M1900 vs M1700
Race face Turbine vs Race face Aeffekt

Sen om det är värt 700€... Nja..

Vad jag kan se så är det m1900 på båda.
Men det spelar inte så stor roll. Sparar ändå pengar på att köpa al och köpa ny dämpare. Finns ungefär 4000kr kvar i mellanskillnad (plus det jag får för den jag säljer) att ha när jag ska köpa nya hjul.

YT Jeffsy
Jag har lite dålig koll på detta med bakdämpare. YT skriver att det ska vara 200x57, det närmsta jag kommer på monarch xx är 200x51. 200 gissar jag är längden men är 51/57 bredd på infästning? kommer det att passa?

Bilagor

• Skärmavbild 2016-12-01 kl. 22.36.49.png
    Skärmavbild 2016-12-01 kl. 22.36.49.png
    1.7 KB · Besök: 26
  • Skärmavbild 2016-12-01 kl. 22.36.36.png
    Skärmavbild 2016-12-01 kl. 22.36.36.png
    1.4 KB · Besök: 34
YT Jeffsy
sommaren sa:
Jag har lite dålig koll på detta med bakdämpare. YT skriver att det ska vara 200x57, det närmsta jag kommer på monarch xx är 200x51. 200 gissar jag är längden men är 51/57 bredd på infästning? kommer det att passa?

jag sökte lite mer på nätet och nu fattar jag. glöm det.

YT Jeffsy
sommaren sa:
sommaren sa:

Okay, nu blir jag osäker igen. (Känns lite schitzofrent att svara på mina egna inlägg).
Är det väldigt korkat att offra 6mm dämpning för att få remote-lockout? Saknar lockout på min cykel jag har idag och skulle gärna vilja ha det på min jeffsy när den väl kommer.
Eller ska jag bara strunta i idén med remote och köpa en annan med lockout på dämparen?

YT Jeffsy
sommaren sa:
sommaren sa:
sommaren sa:

Okay, nu blir jag osäker igen. (Känns lite schitzofrent att svara på mina egna inlägg).
Är det väldigt korkat att offra 6mm dämpning för att få remote-lockout? Saknar lockout på min cykel jag har idag och skulle gärna vilja ha det på min jeffsy när den väl kommer.
Eller ska jag bara strunta i idén med remote och köpa en annan med lockout på dämparen?

Testa hojjen först!

YT Jeffsy
sommaren sa:
sommaren sa:
sommaren sa:

57mm är ju slaglängd på dämparen men eftersom fjädringsvägen är ungefär det tredubbla så gör 6mm kortare slaglängd ungefär 15mm kortare fjädringsväg. Inget jag skulle ge mig på.
Mvh T

YT Jeffsy
remote lockout är klart överskattat, möjligen ngt för xc-tävlande men då känns ändå inte Jeffsy rätt.
Jag har haft både och, saknar inte lockouten på nuvarande cykel.

Tillbaka
Topp