Yt tues vs Scott gambler, eller annat

Sluggo112

Aktiv medlem
Tjaba!

Börjar bli sugen på en ny Downhill till nästa säsong, nu har jag en Trek session 88 -15 där det mesta är utbytt till förra säsongen så egentligen är det kanske dumt att byta MEN "New is always better" 😁 (samt att jag har en large men bör ha en medium)

Egen är jag jätte nöjd med cykeln förutom att jag skulle vilja ha nya dämpare, gärna luft men luft fram känns som ett krav iaf (nu åker jag en gammal för 40 factory rc2 fit coil)

Gillar både stök och maskingrävt men är väl bättre på stök än hopp (övning pågår)

Sen gillar jag att ha en cykel som är överspecad mot vad jag egentligen behöver, vill ha kolfiberram med fox factory dämpare, Shimano bromsar och helst Shimano drivlina men där fungerar sram också

Men nu till saken, dom cyklarna jag har fastnat för just nu är Yt tues pro race 27,5 2019 eller nyare eller Scott gambler 900 tuned 2021, fördelen med scotten är att det är 29" men går att köra med 27,5 också tydligen men framförallt som mullet som jag tror skulle passa mig perfekt (aldrig testat dock) samt att det är i min mening bättre bromsar på scotten också (jag har förvisso en uppsättning saint ligger så det är inte jätte viktigt)

Yt'n är framförallt billigare som fördel, lite roligare med kolfiber hjul också, "nackdelen" är väl deras udda bakhubb/kasett, bromsar (inget problem nu dock) samt att den inte "går" att köra som mullet

Men vad har ni för tankar och erfarenheter av dessa cyklar? Någon som rekommenderar den ena före den andra? Eller rent av någon annan cykel?

Jag vill ha något poppigt och kul före något långt och plush som bara öser ner lixom

Mvh Jimmy
scott-downhill-mtb-gambler-900-tuned.jpeg
s1600_photo_250611.jpg

Valhalla_

Aktiv medlem
En freeridehoj kanske är bättre om du vill ha något mer poppigt osv? Canyon torque, propain spindrift, dartmoor thunderbird etc.

Sluggo112

Aktiv medlem
En freeridehoj kanske är bättre om du vill ha något mer poppigt osv? Canyon torque, propain spindrift, dartmoor thunderbird etc.
Egentligen så skulle det absolut kunna vara så men jag vill även ha något som är förlåtande i grovt stök och om det går fel över lag 🙈 samt att jag gillar känslan i DH cyklar över lag men självklart blir det aldrig lika poppigt som en freeride eller enduro 😊

Till saken ska väl kanske nämnas att jag även här en orbea occam med 160/154mm i slag så den är ju relativt nära en enduro så därför vill jag ha minst 200/200mm i parken 😊

Sluggo112

Aktiv medlem
Jag hade nog valt YT´n mest för priset men hade nog hellre valt en enduro hoj för det du är ute efter
Prismässigt och att hitta en beggad känns betydligt bättre på yt:n känns det som och det är ä en del jag är mest sugen på men börjar gilla gamblern mer och mer, framförallt för att testa mullet 🤔

En annan vattendelare är ju bakdämparen, gamblern har coil vilket är snyggare och kanske lite bättre för den typ av körning men yt's luft bak är ju mer lättjusterad (speciellt när jag har en Shockwiz) 🤔 samt att på nördnivå så är ju den långa slaglängden på dämparen på Yt'n bättre än scotten's kortare 🤷

Och ja enduro kaske är vettigare egentligen det vet jag men jag vill ha en dh 😁🙈

manneblask

Aktiv medlem
Jag skulle köra en freeride hoj ändå. Vips så vill du testa den i lokala skogarna och då är en DH lite väl jobbigt 😁

Sluggo112

Aktiv medlem
Jag skulle köra en freeride hoj ändå. Vips så vill du testa den i lokala skogarna och då är en DH lite väl jobbigt 😁
Tycker min uppgraderade occam räcker med än väl i dom lokala skogarna 😁 om något så är jag sugen på en orbea rise 🙈 men jag vägrar testa för det är troligen så jäkla kul men fusk 🤣

Sen upplever jag mer att man sitter ovanpå cykeln på en freeride och mer i cykeln på en DH om du förstår hur jag menar, men det kanske bara är jag som kört fel typ av hojar 🤷

Men oavsett så vill jag ha en DH 😁

Fundadores

Aktiv medlem
Om det är begagnat så är väl Gambler bra, brukar ju dyka upp en hel del sådana. Annars kanske Propain Rage kan vara något, där kan du ju bygga som du vill (tyvärr inte Shimano). Risk för lång leveranstid bara.

Sluggo112

Aktiv medlem
Om det är begagnat så är väl Gambler bra, brukar ju dyka upp en hel del sådana. Annars kanske Propain Rage kan vara något, där kan du ju bygga som du vill (tyvärr inte Shimano). Risk för lång leveranstid bara.
Tycker mig inte ha hittat någon i Sverige i år iaf men jag kan ha letat dåligt 😊 gamla gamblers finns det dock väldigt gott om 🤷

Propain är riktigt snygga faktiskt, lite lång baktill bara vilket jag tror kan göra att den inte känns lika busig, men jag kan å andra sidan ha väldigt fel 😁

Finns nya gamblers med rätt mycket nedsatta priser bara att beställa, men jag tycker det är lite på gränsen prismässigt, skulle helst hitta en beggad då jag även "behöver" köpa en ransom 400 till sonen också 🤷🤣

Sernevi

Aktiv medlem
Gamblern är riktigt poppig och lekfull med luftdämpare i det linjära läget och korta läget på kedjestagen. Körde min så I whistler i somras, gick som en dröm i dirt merchant och a line. Köper du en gambler kan du få köpa min Factory float x2 som jag just bytt mot en coil dämpare...

Sluggo112

Aktiv medlem
Gamblern är riktigt poppig och lekfull med luftdämpare i det linjära läget och korta läget på kedjestagen. Körde min så I whistler i somras, gick som en dröm i dirt merchant och a line. Köper du en gambler kan du få köpa min Factory float x2 som jag just bytt mot en coil dämpare...
Hur skulle du säga att den är jämförelsevis med treken jag köpte av dig 😁
Men av det du skriver så låter den som något som skulle passa riktigt bra och den kanske blir ännu bättre med 27,5" bak 🤔 kollar absolut med dig om du har kvar x2:an om jag köper en, kan vara kul att bara testa skillnaden mellan x2 och dhx2 och skaffa sig en uppfattning 🤷

Sernevi

Aktiv medlem
Hur skulle du säga att den är jämförelsevis med treken jag köpte av dig 😁
Men av det du skriver så låter den som något som skulle passa riktigt bra och den kanske blir ännu bättre med 27,5" bak 🤔 kollar absolut med dig om du har kvar x2:an om jag köper en, kan vara kul att bara testa skillnaden mellan x2 och dhx2 och skaffa sig en uppfattning 🤷
Längre och stabilare än Treken tycker jag. Men svarar också bättre. Känns lättare på nåt sätt, känns mer som att köra en stighoj men med mycket högre kapacitet. Svårt att förklara...

Sluggo112

Aktiv medlem
Låter helt klart intressant iaf 😊 man kanske ska testa en Scott ändå då, bara hålla tummarna att det dyker upp någon under vintern eller att man kan tolka fram lite extra pengar och beställa en ny 😍

SkogsMTB

Aktiv medlem
Har du möjlighet så köp en DH, mycket roligare och väldigt förlåtande om / när man klantar till det :), visst klarar man sig på en Enduro i bikeparken, men en modern DH är en killer! Jag är så nöjd att jag satsade på en DH efter att ha kört runt på Enduro cyklar.

Sluggo112

Aktiv medlem
Har du möjlighet så köp en DH, mycket roligare och väldigt förlåtande om / när man klantar till det :), visst klarar man sig på en Enduro i bikeparken, men en modern DH är en killer! Jag är så nöjd att jag satsade på en DH efter att ha kört runt på Enduro cyklar.
Jo men en DH kommer det bli! Är så himla nöjd med den jag har just nu egentligen, men jag skulle vilja ha något nyare och som sagt med framförallt luftgaffel 😊 jag tycker hoppet mellan min stigcykel och enduro blir för litet så att säga, och vill jag ha en "enduro" i bikepark så duger stigcykeln där med sina 160/154mm i slag tycker jag 😊

Men den stora frågan är gambler eller tues, jag var helt inne på tues men Gamblern börjar nästan kännas vettigast då jag är sugen på att testa att köra mullet 🤔

Topp