YTI Wicked 150. 2011 vs. 2012? Synpunkter önskas.

ogami

Aktiv medlem
Håller på att revidera stallet. Freeride och HT ut! AM fullgung in!

I jakten på AM har jag snöat in på YT-Industires Wicked 150. 2012 års modell är €300:- dyrare. Det som skiljer är:

I spec:
2012 - Thomson stolpe - 2011 truvativs stylo.
2012 - Race face turbine vevar, stam och styre - 2011 truvativ stylo.
2012 - Hjul DT Swiss M1800 - 2011 har alexrims med division rhs light nav,(aldrig hört talas om)
I övrigt hyfsat lika. Är det värt det?

Men nu har jag även upptäckt att geon också är uppdaterad.

Det som skiljer är:
Ändrad gaffelvinkel på ´12an dock bara en halv grad 67,5 mot 68
Samma med sadelrörsvinkeln, 73,5 på ´12an mot 72 på 2011 års modell.
samt längre hjulbas 1150 mot 1127 på 2011 och högre bb 340 mot 355 på 2011.

Ids någon tycka nåt blir jag lixom glad, helt lost på geometri på AM hojjar.
Länk: 2012 http://www.yt-industries.com/en/bikes-2012/wicked-150/
Länk: 2011 http://www.yt-industries.com/shop/i...o=162&x82ca5=3ac0pu2a32nqin3ot8tr3tmqtl4min23

Puss!

Senast ändrad:
Geon är värt det, sadelvinkeln kommer göra den bekvämare att klättra på. Gaffelvinkeln tar ett litet steg åt rätt håll. Och DT M1800 är ett rätt bra hjulpar för pengarna, så det är också värt det.

Jag skulle helt klart tagit en tolva!

Förra årets cykel är väl för förra årets stigar?
Jag kör således runt på 2010 års stigar.

Påverkar inte en flackare gaffelvinkel klättringen negativt också?

Jäklar vad mulligt att få trampa omkring på en sån där.
Det måste ju vara som att sitta i soffan och cykla. :-)

Jag bara måste ha flera cyklar...

Luthman Photography skrev:
-------------------------------------------------------
> Påverkar inte en flackare gaffelvinkel
> klättringen negativt också?

Jo, över en viss gräns. Men 67.5 är inte för flackt så därikring gör det inte så mycket skillnad för klättringen tycker jag.

Jag går också i köptankar och wicked 150 står högt på listan. Är det någon som har provat den och vet vad för sorts känsla det är i den?

Jag hittade någon på singletrackworld.com som hade köpt den men han verkar fortfarande vara på smekmånad med den, inte särskilt objektiv recension.

På bilderna ser det ut att 1/8-1.5 styrlager så man kan slänga på ett angleset för att slacka ut den?

Tveksamt ifall han har fått den än, eller han kanske beställde 2011 versionen?

Förra året var YT rätt sega med att skicka de förbeställda cyklarna, vi får se hur de sköter sig i år...

Förutom wicked så är rose uncle jimbo och canyon strive ganska intressanta. de kostar ju lite mer tyvär. specialized pitch och ragley G6 är bubblare och så klart kollar jag begagnat marknaden ifall det skulle komma upp något intressant.

Vad är det för cykling du hade tänkt använda den till?

Ja wicked ser helt klart intressant ut. Vad är tanken med prylen för kedjan vid kedjestaget? Fungera som kedjestyrare tro?
Hade helt klart varit en kandidat om min 575:a skulle ge upp...

Pitchen har vart en favvo men den har ju utgått... Canyon och Rose just doesn´t do i for me. =)
Stumpjumper och Camber är kandidater för mig. Finns även lite bra reapriser på Enduron från Specialized. Svårt att hitta en mer prisvärd AM än YT´n dock.

Jag kör stigcykling typ
:) Men vill även kunna köra lite liftburet, dock inte i DH-banor.

Fässberg skrev:
> Ja wicked ser helt klart intressant ut. Vad är
> tanken med prylen för kedjan vid kedjestaget?
> Fungera som kedjestyrare tro?
> Hade helt klart varit en kandidat om min 575:a
> skulle ge upp...

Yes, den funkar som kedjestyrare för fler än en klinga fram. Vi har en liknande på gång för minitest på happy.

Westman skrev:

> Yes, den funkar som kedjestyrare för fler än en
> klinga fram. Vi har en liknande på gång för
> minitest på happy.

Det ser vi fram emot. Tycker det verkar grymt smart. =)

Bara jag som inte alls tycker det ser ut som 73.5 graders sadelvinkel...?..snarare ganska parallell med gaffelvinkeln. YT verkar dessutom mäta till vinkeln på sadelröret där sadelstolpen går ut, alltså inte virtuell vinkel till vevlagercentrum vilket gör att det ännu mindre ser ut som en 73.5a

Jag har haft en Wicked 2011 sen nån månad tillbaka. Vet dock inte om jag kan ge så speciellt vettigt omdömme då den HT:n jag haft innans geometri snarare kan liknas vid en damcykel..

However:
* Sadelvinkeln kunde varit brantare. Känns inte riktigt som om man får all kraft ner i pedalerna när man trampar. Som Ola påpekade verkar de mäta vinkeln mellan bb och där sadelstolpen går ut, medan den verkliga vinkeln på sadelröret är ännu flackare. Det gör ju att reachen förändras ganska mycket beroende på vilken höjd man har sadeln på.
* Personligen hade jag dessutom hellre haft två klingor fram istället för tre. Händer nån gång varje runda att man skrapar i när det är stökigt. Att plocka bort största klingan ger ju bara 32t max fram och det känns lite lite när man trampar grus/asfalt och det är nedförsbacke..

YT i övrigt:
+ Bra support! Svarar snabbt på mail. De hade glömt att skicka med ett växelöra, mailade dom och innan dagen var slut hade jag fått avi från dhl. Dessutom innehöll paketet två stycken.
- Betalsystemet. De tar inte kortbetalning, vilket gör att leveransen segas ner ytterligare några dagar. Ganska frustrerande (Speciellt om det går över helgen) när man är supersugen på att få hem grejerna så man kan ut och köra.

Måste ändå säga att jag är svinnöjd! Känns som att det är jag och inte cykeln som sätter gränsen för hur fort/hårt man kan köra. Men ska nämna igen att cykeln jag haft innan var en instegs-mtb, så är nog inte bästa på att göra en objektiv bedömning.

Senast ändrad:
kazle skrev:
> Jag har haft en Wicked 2011 sen nån månad
> tillbaka. Vet dock inte om jag kan ge så
> speciellt vettigt omdömme då den HT:n jag haft
> innans geometri snarare kan liknas vid en
> damcykel..

Se där, jag visste väl att det fanns nån på happy med en Wicked =). Skriv gärna ett omdöme när du känner dig mogen.

Tack för infon.
Angående drivlinan är ju det ingen match att fixa bash och större mittenklinga. Jag lär nog köra singelklinga fram. 1x10 räcker finfint ;)

Att YT inte tar kort verkar ju lite bökigt, ska de konkurera med Canyon och Rose får de nog ordna det.

Senast ändrad:
Effektiv sadelrörsvinkel mäts (oftast) till en punkt där sadeln är i jämnhöjd med styret. Dit ser det ut som det kan vara 73 tycker jag, men det är svårt att uppskatta med ögat.

Men ja, lösningar med effektiva vinklar är alltid sämre i verkligenheten än på pappret, då de flesta kör med sadeln högre än styret..

Klart du ska ha en 2012:a! Geo och hjul är åt rätt håll. Om det sen är värt 300€ kan bara du svara på...

*micke* skrev:
> Klart du ska ha en 2012:a! Geo och hjul är åt
> rätt håll. Om det sen är värt 300€ kan bara
> du svara på...

Då svarar jag: Klart ska jag ha en 2012a och det är lätt värt €300,- =)
Väntan kommer att bli lååång....

@Kazle

Hur känns den att trampa på? Där jag cyklar blir det ofta rätt mycket transportsträckor och nedförsbackarna är inte så långa. Mycket korta spurter upp och nedför kullar. Gungar den mycket eller känns det effektivt?

Jag gick från fulldämpat till HT just för att det är roligare att stå upp och trampa än att sitta och spinna...

blunder skrev:
> @Kazle
>
> Hur känns den att trampa på? Där jag cyklar
> blir det ofta rätt mycket transportsträckor och
> nedförsbackarna är inte så långa. Mycket korta
> spurter upp och nedför kullar. Gungar den mycket
> eller känns det effektivt?
>
> Jag gick från fulldämpat till HT just för att
> det är roligare att stå upp och trampa än att
> sitta och spinna...

Gungar ju lite men personligen tycker jag inte att det är så farligt, går ju dessutom att låsa dämparna. Men detta är min första FS, har bara provat kompisars innan så har inte egentligen inte så mycket att jämföra med.

Länkaget är ju närmast identiskt med Lapierre Zetsy, så tipsen får nog bli att kolla runt lite på vad folk tycker om den..

Hallå där,

Jag är nog den där Killen i den andra tråden som beställde en, fick hem den i slutet av November och efter det har det blivit två veckor i utlandet i tjänsten och två veckor med skidor i fjällen, inte så mycket cyklande med andra ord.

Det är en årsmodell 2011 som jag beställde, dock så var det inte de bromsarna som det stod på hemsidan att det skulle vara (Elexir R) utan Elexir 7 som ska vara en nyare variant, och det är med dem det enda problemet jag haft med cykeln också. Bakbromsen behöver luftas.

Men kan hålla med Kazle i mycket, framför allt i att jag är svinnöjd!

Jag var i samma situation, gick från en instegs HT till den här. Och den flackare sadelvinkeln gjorde att det tog på lite nya muskler i benen de första turerna, om det är dåligt eller bra vet jag inte riktigt än.

Om jag jämför med min förra cykel (en Focus Black Hills) så är inte den här långsammare/trögare på trånga stigar, däremot är den betydligt stabilare och snabbare när det går utför och är mycke stenar och rötter. Blev också positivt överraskad över pedaleffektiviteten uppför, trodde den skulle sagga ihop betydligt mer än den gör, nu är det gunget i framdämparen som stör. Men eftersom jag gått från en cykel helt utan inställningsmöjligheter på dämparna så tror jag att jag har lite injustering kvar att göra där...

Kanske ska tillägga också att efter inrådan av YT så fick jag rådet att välja en storlek S trots att deras hemsida tyckte M just på grund av att jag mest cyklar i skogen och inte kastar mig ut för de stora bergen.

Kolla kolla! En till... Snart dags för en "Visa din YT-i hojj tråd. ;) Jag kommer också att välja en strl mindre än vad hemsidan rekomenderar. :)
Hur går betalningen till? Kan man betala med banköverföring via sitt internetkontor? Eller funkar paypal?

Går också i tankarna om att skaffa mig en AM-hoj inför våren.
Hoppar in i den här tråden då en av mina kandidater redan diskuteras här.
Det väger lite mellan en Wicked 150 och Nerve AM 7.0.

Hur står sig dessa cyklar emot varandra? Är nerven med sin högre prislapp snäppet bättre än wicked;en?
Dämparna/Gafflarna på cyklarna, är de varandras motsvarigheter eller är "Rock Shox" att föredra framför "FOX" (eller virce versa).
Avgörande för/nackdelar med respektive monteringslösning av bakdämparen?

leric skrev:
> Går också i tankarna om att skaffa mig en AM-hoj
> inför våren.
> Hoppar in i den här tråden då en av mina
> kandidater redan diskuteras här.
> Det väger lite mellan en Wicked 150 och Nerve AM
> 7.0.

Nerven är väl en beprövad och kompetent hoj så förnuftet hade väl valt den. Men cykling här ju hälften hjärta. Jag väljer Yt före Canyon därför jag tycker helt enkelt Yt:n är coolare. :)

>
> Hur står sig dessa cyklar emot varandra? Är
> nerven med sin högre prislapp snäppet bättre
> än wicked;en?
> Dämparna/Gafflarna på cyklarna, är de varandras
> motsvarigheter eller är "Rock Shox" att föredra
> framför "FOX" (eller virce versa).
> Avgörande för/nackdelar med respektive
> monteringslösning av bakdämparen?

Vilken som är bättre är nog svårt att säga. Men de ligger ju i samma prisklass, båda är tveklöst grymt mycket hojj för pengarna.
Ang dämparna har jag ingen erfarenhet av Fox men läser man lite verkar de kräva mer service är RS. Vilket länkage som är bättre torde väl vara en smaksak, Yt:n är ju väldigt lik Lapierre Zezty. Annars har ju YT:n lite flackare vinklar än Nerven och det tilltalar mig.

Men för mig blir det som sagt Wicked 150 för att jag tycker den är skitcool =D

ogami skrev:
> Men för mig blir det som sagt Wicked 150 för att
> jag tycker den är skitcool =D

Jaja, men när kommer den då? :-P

*micke* skrev:
> ogami skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Men för mig blir det som sagt Wicked 150 för
> att
> > jag tycker den är skitcool =D
>
> Jaja, men när kommer den då? :-P

Men jag veeet int! Lååånga vintermånader kvar, det går inte ens att beställa ´12orna än :/
Kommer in i webshoppen i mars, så då jeflar! :D

Westman skrev:
> Fässberg skrev:
> -----
> > Ja wicked ser helt klart intressant ut. Vad är
> > tanken med prylen för kedjan vid kedjestaget?
> > Fungera som kedjestyrare tro?
> > Hade helt klart varit en kandidat om min 575:a
> > skulle ge upp...
>
>
> Yes, den funkar som kedjestyrare för fler än en
> klinga fram. Vi har en liknande på gång för
> minitest på happy.

Någon som vet var man kan köpan en sådan?

mikaeljc skrev:
> Westman skrev:
> -----
> > Fässberg skrev:
> >
>
> > -----
> > > Ja wicked ser helt klart intressant ut. Vad
> är
> > > tanken med prylen för kedjan vid
> kedjestaget?
> > > Fungera som kedjestyrare tro?
> > > Hade helt klart varit en kandidat om min
> 575:a
> > > skulle ge upp...
> >
> >
> > Yes, den funkar som kedjestyrare för fler än
> en
> > klinga fram. Vi har en liknande på gång för
> > minitest på happy.
>
>
> Någon som vet var man kan köpan en sådan?

Japp, hos Bavabici:
http://www.bavabici.com/bionicon-cguide-v02-p-365-c-247.aspx

Tänka sig...
Fick till slut tag på en ´11 Pitch Pro. Lämnar UK för Svedala på måndag.
Känner mig sjuukt nöjd.
Case closed! :)

Det där är väl ingen styrare? Det är väl en spännare? Utan framväxel eller kedjestyrare så lär inte kedjan sitta kvar länge med enbart den där...

Tillbaka
Topp