Ytterbenservice SID select +? Vilken olja? Hur få väck trycket?

Oggler

Aktiv medlem
Jag ser att SID Select + ska ha "Maxima PLUSH Dynamic Suspension Lube Heavy" i ytterbenen. Vad är egentligen detta för smörja? Finns det alternativ? Kan man använda 15wt som i äldre Rebor? Man vet ju aldrig. Ibland hittar de på saker för att få sälja.

Är det förresten någon som har koll på hur man får ur luften ur den "negativa" luftkammaren? När jag släppte ut luften uppe på gaffelbenet så drog gaffeln ihop sig ganska hårt. När jag nu avlägsnat ytterbenen så vågar jag inte demontera låsringen och locket till luftfjädern eftersom det är ganska högt tryck där. Hur får jag ut den luften?

Senast ändrad:
Du kan ha vilken gaffelolja med rätt viskositet sol helst. Men Sram tycker att deras blir bäst.
Har du tömt gaffeln på luft så ska kamrarna ha jämnat ut sig (solo air).
Så tryck in nålen på luftventilen igen, tryck ihop ordentligt ett par gånger för att få ut allt, sen kan du skruva av luftfjäderns lock. Det brukar kunna sitta rätt bra de första varven.

De två kamrarna verkar inte ha jämnat ut sig. Jag har släppt ut all luft i den övre via ventilen. Det som händer då är att övertrycket i den undre kammaren trycker upp hela airshaften till sitt innersta läge. Med andra ord har jag ett övertryck i den undre kammaren som jag inte blir av med. Kanske är lösningen att pumpa upp tryck i den övre kammaren igen så airshaften åker ut. Sedan släpper jag successivt ut trycket medan jag "juckar" med airshaften så kamrarna får en chans att jämna ut sig. Eller så kanske man kan peta in något längs med airshaftens mantelyta förbi oringen och pysa ut luften den vägen. Men jag vill ju inte riskera att skada oringen osv.

Vad kan det vara för viskositet på "Maxima PLUSH Dynamic Suspension Lube Heavy" tro? vad kan vara lämplig ersättningsolja? Googling på ämnet säger 30w. Men det är väl mer som definierar en olja än just bara viskositeten. Finns det någon Happy approved ersättare?

Jag sitter med samma fråga. Maxima PLUSH Dynamic Suspension Lube Heavy verkar väldigt svårt att hitta på webshoppar då den är slutsåld överallt. På de gamla SID gafflarna körde man 0W-30 olja. Fick som svar av Dan i dämpartråden att man bör kunna köra det på de nya också. Om jag inte får tag på rätt olja hos min lbs kommer jag köra med 0w-30 tills rätt kommer i lager iaf :)

Men är det bara att ta vilken helsyntetisk motorolja 0W-30 som helst? Kan man lita på att packningar och plastdetaljer inne i gaffeln inte tar stryk. O-ringar och allt vad det är.

Är det så enkelt att det bara är att åka till Jula?:

Men är det bara att ta vilken helsyntetisk motorolja 0W-30 som helst? Kan man lita på att packningar och plastdetaljer inne i gaffeln inte tar stryk. O-ringar och allt vad det är.

Är det så enkelt att det bara är att åka till Jula?:
Det vågar jag inte svara på. Jag tänkte nyttja rockshoxs egen olja.

Inte motorolja...
Hydraulisk olja. Köp samma viskositet. Finns in på på webshop? Gå ner till MC-handeln

Det var ju just det där med tillgängligheten. Ska jag beställa på nätet så kan jag ju lika gärna beställa Maxima PLUSH Dynamic Suspension Lube Heavy.

Jag bor i Uppsala. Så Lelles MC kanske har oljan jag söker. Jag ska kolla där.

Jag vill bara tydliggöra att det är inte dämparolja som åsyftas i den här tråden. Det är ju skvalpoljan i ytterbenen.

Kanske är enklare att få tag på rockshox 0w-30? Det var den som de hade i tidigare, verkar som de bytt till 2023 men det står i manualen att de är kompatibla med varandra. Det är ingen dämparolja utan en smörjolja som är anpassad för att inte skada tätningarna.

1681287555858.png

Kanske är enklare att få tag på rockshox 0w-30? Det var den som de hade i tidigare, verkar som de bytt till 2023 men det står i manualen att de är kompatibla med varandra. Det är ingen dämparolja utan en smörjolja som är anpassad för att inte skada tätningarna.

Visa bilaga 618966
Är det bara jag som läser dåligt eller är inte den texten väldigt luddig? Låter ju som man ska kunna byta ut oljan mot fett?!

Tjena!

Sitter garanterat för mycket fett på packningen mellan kamrarna, då händer det där.

Är det bara jag som läser dåligt eller är inte den texten väldigt luddig? Låter ju som man ska kunna byta ut oljan mot fett?!
Jag förstår inte heller. Jag hade inte slängt in en klick smör i kammaren men 0x30 är avsett för just detta.

Ser förresten att mitt sealing grease är för rear shock....Nu lär väl gaffeln brinna upp.

Trek store i gbg har det flytande guldet!

De repeterade också att det ska vara lugnt att köra 0w-30 från rockshox om man redan har den hemma.
20230427_184702.JPG

Tillbaka
Topp