Ytterligare en nybörjares undringar kring VR 2026

Todde

Medlem
Hej,

Jag är en nybliven cyklist som började cykla i somras, men har som ambition att cykla Vätternrundan 2026 under 9 h. Däremot har jag har ganska dålig koll på hur allt funkar.

Jag tycker att det känns ganska lovande. Jag snittar ca. 33 km/h på mina solorundor, och min uppfattning är att det ska gå lite snabbare i klunga. Däremot har jag ingen erfarenhet av klungcykling, och det lär inte bli någon övning inom detta ämne förrän i vår. Dessutom vet jag inte hur träningen kommer utvecklas, jag vet inte helt säkert huruvida jag fysiskt kommer vara i form för att cykla under 9 när det är dags.

Både min oerfarenhet när det kommer till VR generellt, klungcykling, och hur formen kommer vara gör att jag inte gärna vill anmäla mig till någon subgrupp nu. Men någon gång måste man ju anmäla sig?! Samtidigt vill jag inte anmäla mig som ensam cyklist, om jag de facto måste cykla i klunga för att klara mitt mål.

Hur borde jag göra med anmälan och liknande? Dra ut på det för att försöka hitta någon nybörjarklunga, eller anmäla mig nu och försöka anordna något senare? Eller borde jag rentav släppa ambitionen och bara ta mig igenom solo, utan tidsambition?Alla tips mottages tacksamt! Och ursäkta för ytterligare en nybörjartråd...

Med min ringa erfarenhet av VR (en gång och aldrig mer. Jag är för rädd om min kropp) krävs det antingen rejäl träning att köra i klunga alt att köra ensam och hänga på en passande klunga (med medgivande från klungan) på väg. Allt annat är för farligt för både dig och dina klungkamrater. Klunga i hög fart är ingen barnlek och man bör känna sina kolleger.
Det finns en mängd trådar både högt och lågt om vättern om du använder sökfunktionen
Alternativt finns https://happyride.se/forum/threads/inte-cykla-vatternrundan-2018-intresseanmalan.3186654/page-30

Var i landet är du baserad? Vissa cykelklubbar har nybörjarvänliga träningsgrupper där man lär sig klungkörning (vilket kommer vara avgörande för att du ska klara 9 timmar, med något kort stopp krävs 36km/t i rullsnitt). Iaf den jag har hört om (Fredrikshof) kanske inte ger så mycket för flåset med din träningsbakgrund, den går nog långsamt och lätt, men flåsträningen sköter du på egen hand. Utan klungkunskap (och viss rutin) är du dock en fara för dig själv och andra väl på loppet, så se det som något du helt enkelt behöver lära dig.

Om det finns någon cykelklubb i närheten av där du bor skulle jag börja i den änden. Kolla om de har gemensamma träningar. De kanske t.o.m. har någon grupp som ska cykla VR med liknande mål som dig.

Utan någon som helst träning på att cykla i grupp skulle jag avråda från att köra i grupp på VR med sub 9-ambition. Det är i mina ögon för stor gambling med både din och andras hälsa.

När man kommer upp i den typen av farter som gäller för sub 9 kommer det också att vara viktigt att orka ta upprepade förningar på belastning som är en bit över den du har om du kör 33 km/h. Intervaller kan vara ett sätt att göra det om du inte har möjlighet att få tillräckligt med träning på det när du cyklar med andra.

Bra poäng ovan om hur att köra snabbt i grupp är mer av intervaller med långa, halvhårda vilor mellan. Och därför ganska annorlunda än att mata rättså snabbt, konstant, länge.

Är man t.ex. en grupp på 8 pers med målet att hålla 36 så är det snarare att ligga först 1 minut och cykla 36 km/t (eller motsvarande ansträngning mtp. backar/vind), sen droppa bak i 32, sen en kort ordentlig ansträngning för att komma in på hjul efter sista man, och sen ligger man på rulle uppåt i ledet igen, vilket kanske känns som 30 solo. Så 1 minut hårt, 20 sekunder lugnare, 5 sekunder hård spurt, 6,5 minuter halvlätt. Repetera i 9 timmar. 🙂

Var i landet är du baserad? Vissa cykelklubbar har nybörjarvänliga träningsgrupper där man lär sig klungkörning (vilket kommer vara avgörande för att du ska klara 9 timmar, med något kort stopp krävs 36km/t i rullsnitt). Iaf den jag har hört om (Fredrikshof) kanske inte ger så mycket för flåset med din träningsbakgrund, den går nog långsamt och lätt, men flåsträningen sköter du på egen hand. Utan klungkunskap (och viss rutin) är du dock en fara för dig själv och andra väl på loppet, så se det som något du helt enkelt behöver lära dig.
Saxat från Hofvets fullbokade sub-9-grupp:
Vårt mål är att gruppen ska komma in på under 9 timmar. För detta krävs ett rullsnitt på strax över 36 km/h för att få tid över till ett par korta stopp.

Målet är att hålla en jämn ansträngningsnivå där vi sänker farten uppför och vid mer tekniska passager så på mer lättcyklade sträckor kommer vi att hålla runt 40 km/h.

För att så många som möjligt i gruppen ska klara av detta behöver vi träna tillsammans för att bli en samkörd grupp.

Att vara nybörjare och sikta på SUB-9 skulle jag avråda till, SUB-9 går fort, väldigt fort.
Du skall hinna få i dig ganska många mil på ganska kort tid.
Jag hade släppt ambitionerna till SUB-9 och kanske istället hittat ett kompisgäng eller hängt med någon grupp runt VR första året. Finns de som låter dig haka på men du måste ha koll på hur det är att cykla i klunga också.
Men som sagt har du pejl på att cykla klunga så finns där alltid klungor du kan haka på. De brukar plocka upp solocyklister av egen erfarenhet.
Mitt tips är att göra något kul av det första året och känna på dig. VR är trots allt ganska långt, bara det är en utmaning.

Instämmer med föregående. Dock, om du kan köra på trainer i vinter, de dagar det är för bistert för att köra ute, så kommer du ha möjlighet att lösa formen till juni 2026. Klungkörning däremot, i synnerhet om du inte är van, är inget du vill göra med folk du inte kört med tidigare i de hastigheterna . Du kommer bli trött - förbannat trött och förmågan att fokusera kommer skifta under loppet, med risk för alla. Kan låta banalt men djävulen tenderar sitta i detaljerna och kanske i synnerhet i ett ML som VR. Men, hittar du en grupp du kan träna med framåt våren så är det väl inte omöjligt. Om inte annat kan du väl testa solo nu på premiären? Det gjorde jag min första runda , ambition sub 10, kom in på 10:02 🥵 (med sporadisk draghjälp här och var). En lärdom och upplevelse på många sätt som du har gott av 2027 då du kör på sub 8💪

Förra året körde jag i klunga på sub 9. Alldeles för få långa pass innan, var dock med hela vägen och tog mina förningar upp till 20-22 mil.

Bilagor

• IMG_5434.webp
    IMG_5434.webp
    54.1 KB · Besök: 56
Jag cyklade VR förra året utan egen grupp, men åtminstone då hittade jag ingen lämplig grupp att hänga på när jag körde, så det blev mera solocykling än jag tänkt mig vilket försämrade min sluttid betydligt jämfört med planerat (10.30 h). Med det sagt så vill jag ändå påstå att det var ett roligt lopp att köra som upplevelse. 🙂 Konsensus som jag drog utan den erfarenheten var att det hade lönat sig att anmäla sig till en grupp att cykla med om man vill försöka hålla högre fart.

Vet inte om det här hjälper dig i dina funderingar, men jsg skulle säga stt det lönar sig att anmäla dig för att hålla uppe motivationen, sen kan du börja söka efter grupp att cykla med mot våren. 🙂

Vet inte om klunga i sig gör så mycket för hastigheten, men man orkar (hålla den) längre.
Steg 1 är dock att anmäla sig, och då ska man verkligen vara på alerten!

Kom på nåt: Den som ligger på en trygg och bra plats i klungan vinner inga lopp.

Jag började cykla landsväg I våras och körde min första vättenrunda i sub 9 och landade in på 8.42.

Mitt råd är att gå med i en cykelklubb och öva mycket på cykla i klunga.
Mycket grejer man måste lära sig och hålla koll på.
Körde med IMFC och när jag inte tränade med dom så körde jag gruppcykling med lokala cyklister. Många distanspass 10mil plus blev det innan för mig.

Sikta på ett randonneurlopp på 200-600km istället, mindre folk och billigare. Det finns inga medaljer för sub-tider på VR men däremot minnesmärken på kroppen när någon (eller du själv) klotat.

Sikta på ett randonneurlopp på 200-600km istället, mindre folk och billigare. Det finns inga medaljer för sub-tider på VR men däremot minnesmärken på kroppen när någon (eller du själv) klotat.
2 * 👍
Sista gången jag cyklade VR var jag mycket nära att krascha två gånger. Första gången ligger det en cykel halvvägs in på vägbanan i en kurva och jag lyckas undvika den med några cm:s marginal. Andra gången får en cyklist i högerled den lysande idéen att han ska tvära genom vänstra ledet precis framför mig.
Rando-lopp är sköna tillställningar om man får någon att cykla med i "rätt" hastighet. Det är en stor kontrast till VR med lugna stopp och lunch på en restaurang.

Gick med i CK Uni mars 1982 utan erfarenhet av lvg eller annan träning och tränade med några erfarna tävlingscyklister. Blev ung 300 mil fram till VR och körde nog 80% solo och gick i mål på 9.30 helt slutkörd. Låg på ett gympasalsgolv där jag hade vilat/sovit innan och yrade ett par timmar efter loppet. Startade 03.00.
Skärmavbild 2025-10-12 kl. 10.43.10.webp
Skärmavbild 2025-10-12 kl. 10.42.31.webp
Skärmavbild 2025-10-12 kl. 10.51.13.webp

Senast ändrad:
Tack alla för kloka svar.

De flesta av er bekräftar det jag kanske kände på mig; att det är för oansvarigt att cykla klunga med tidsambition som ganska ovan cyklist. Jag ska försöka cykla så mycket klunga som möjligt under våren, och i samband med det kanske jag hittar några som vill satsa med mig. Och om jag inte gör det, ja då har jag inget i klunga att göra antar jag! Oavsett så är väl allt man kan göra bara att ösa på i träningen och göra så gott man kan. Sub9 låter bra bara!

Tack särskilt till @Joem och @n_andersson för bra morötter från folk i en liknande sits. Och @53:12 för grymma bilder!

Sidospår: Är inte grupp en mer talande benämning än klunga? För mig leder klunga tanken till en mindre ordnad formation och potentiellt "bredare" formation än det som typiskt används på VR där enkel- eller dubbelled väl är de sätt man organiserar cyklisterna på.

Senast ändrad:
Jo precis, klunga är något annat. Det är det man ser på TdF eller på Stockholms cykelbanor i rusningstid.

Peloton är begreppet som vanligen används om huvudgruppen, där ett stort antal tävlingscyklister ingår, men peloton kan också översättas med klunga. - Vilket ofta sker och har skett i branschen.
'Pluton' om man översätter peloton från franskan.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp