Zipp 303s thru axle problem.

Frutte92

Medlem
Hej!
Fick hem mina nya Zipp 303s hjul i helgen och monterade dessa igår.
Märkte att bakhjulet snurrar riktigt dåligt när jag spänner åt thru axle. Snurrar väldigt bra om jag inte spänner så hårt men då har jag problem med obalans istället.
Någon som har någon expertis i detta eller behöver jag reklamera bakhjulet?

Hjulen är helt nya.

Hittat vad som orsakar felet nu. Dock ingen lösning.
Tog av bromsskivan och provade snurra hjulet och då funkade det bra. När jag sedan satte tillbaka bromsskivan med 40nm och provade igen så är hjulet lika långsamt.

Har kontrollerat att skivan inte tar emot beläggen så det är inte det.

Hittat vad som orsakar felet nu. Dock ingen lösning.
Tog av bromsskivan och provade snurra hjulet och då funkade det bra. När jag sedan satte tillbaka bromsskivan med 40nm och provade igen så är hjulet lika långsamt.

Har kontrollerat att skivan inte tar emot beläggen så det är inte det.

Konstigt.

Har du provat vad som händer när du drar åt skivan mindre hård? Antar att 40 Nm är spec, men jag använder mycket mindre. En möjlig orsak är att låsringen tar i lagret bakom. Då skulle du behöva en kortare låsring eller CL distanser (som du sätter på yter- isf innersidan).

Konstigt.

Har du provat vad som händer när du drar åt skivan mindre hård? Antar att 40 Nm är spec, men jag använder mycket mindre. En möjlig orsak är att låsringen tar i lagret bakom. Då skulle du behöva en kortare låsring eller CL distanser (som du sätter på yter- isf innersidan).
Problemet är löst. Jag var så fokuserad på att skivan inte tog i bromsbeläggen att jag glömde kolla själva bromsoket. Skivan låg emot oket på ena sidan. Lossade det lite och centrerade oket, efter det snurrar hjulet väldigt bra. Tog första turen igår och är väldigt nöjd över hjulen! ???

Menar du att det nog emot radiellt och att du fick flytta oket i längsled för att skivan inte skulle ta i ? Givet att det var samma storlek på skivan som innan låter detta mycket märkligt

Menar du att det nog emot radiellt och att du fick flytta oket i längsled för att skivan inte skulle ta i ? Givet att det var samma storlek på skivan som innan låter detta mycket märkligt
Kanske det är men det var lätt fixat. Flyttade oket någon millimeter bara. Bifogar en bild på vart skivan tog i lite.
IMG_5679.jpeg

Man brukar väl skruva fast oket efter man har justerat? Så gör jag iaf, men det kanske inte är självklart.
Ja, bara man inte använder skiten bör det gå bra. Du brukar justera oken i den riktningen?
Jag är inte så duktig så jag köper grejor som passar och skruvar på dem enligt tillverkarens instruktioner.

Ok, jag trodde det var på andra hållet. Då förstår jag inte problemet alls men allt kan hända.
TS bromsok var justerat i sidled för TS tidigare hjul, när 303S monterades så blev bromsskivan något justerat mot NDS (mot vad det skall vara) och när TA drogs åt med rätt moment, då tog skivan i sidan på bromsoket.
Lösningen blev att justera bromsoket något mot NDS så oket hamnade centrerat över bromsskivan.

TS bromsok var justerat i sidled för TS tidigare hjul, när 303S monterades så blev bromsskivan något justerat mot NDS (mot vad det skall vara) och när TA drogs åt med rätt moment, då tog skivan i sidan på bromsoket.
Lösningen blev att justera bromsoket något mot NDS så oket hamnade centrerat över bromsskivan.
Mycket bra beskrivet. Jag är helt ny på det här med cykelmek och kan ha lite svårt att förklara mig på rätt sätt ?.

NDS, är det politik?

Tillbaka
Topp