Zipp 404 Firecrest. Tub eller kanttråd?

apinator

Ny medlem
Är sugen på ett par slika hjul, dock funderar jag på om man ska köra tub eller kanttråd. Rent instinktivt känns tub rätt (lättare, lägre rullmotstånd)! Kladda med lim får man väl hoppas att man slipper alltför mycket. Men vad säger ni? Pros and cons?

MVH

Var la jag chipsen?

Jag valde tub. Lättare OCH aero, kan det bli bättre?

Edit: Ah, tvåa. Efter DT dessutom! Händer aldrig på cykeln! ;-)
La till lite info om mitt val.

Senast ändrad:
apinator skrev:
-------------------------------------------------------
> Rent
> instinktivt känns tub rätt (lättare, lägre
> rullmotstånd)!

Att tubhjul+däck är lättare är väl alla överens om.
Men var har du fått påståendet om att tubdäck även skulle ha lägre rullmotstånd ifrån?

/Håkan

Bra fråga! Har fått för mig att de rullar lättare eftersom jag lever i någon slags vanföreställning om att folk kör med högre tryck i sina tuber än i kanttrådsdäck? F.ö. har jag fått för mig att det är bättre komfort på tuber?

MVH

Proffsen kör tub. Så om du kör tub så borde du få lite proffs-aura över dig och placeboeffekten av det är inte att förakta.

Är det inte nu som någon avdankad tävlingscyklist ska komma in med "är det därför som alla proffs kör på tub?", vilket kommer att kontras med "vad körde Tony Martin på när han krossade alla på tempo-VM 2011?".

Eller är det först på sidan 2?

Edit: jag var för sen! :-)

Senast ändrad:
Fast jag vill köra tub för att det är bäst, inte för att det är retro. Så snälla alla, säg bara att det är bäst! ;-)

Hade jag köpt de där hjulen hade jag valt tub. DEt är kanske inte et argument som väger så himla tungt men va fan, du vet ju att du vill! :-)

DT skrev:
> Jag sprang och köpte en 300 grams chipspåse nu,
> bara så att ni vet.

Två för 25:- i min lokala butik, jag får nog gå tillbaka......

/Håkan

apinator skrev:
> Fast jag vill köra tub för att det är bäst,

Men vad betyder då bäst för dig?

Ofta är det högre rullmotståndethos tubdäck tom så högt att det mer än väl
uppväger 'vinsten' med den lägre vikten.

Inte ens proffscyklisterna själva, eller åtminstone deras mekaniker, verkar tro att rullmotståndet är lägre för tubdäck
"If rolling resistance is really your primary concern, ride clinchers. They have lower resistance than tubulars."
Answer by Nick Legan a former ProTour mechanic who most recently wrenched for Team RadioShack at the 2010 Tour de France
From: http://velonews.competitor.com

En skillnad, som är kan vara viktig för proffsen, är att med tubdäck så behöver man inte stanna direkt när man får punka.
Man kan fortsätta tills servicebilen med hjul och hjulbytande mekaniker kommer ikapp.

Och är man tillräckligt nära så kan man tom fortsätta ngn km och vinna VM,
på punkat (tub)däck.
Det är precis vad Olano gjorde 1995

/Håkan

Det är lättare, det är snyggare, du kan köra med handgjorda snygga däck, det är lite tuffare, det är snyggare, det är lättare, du slipper skämmas för att du kör skitdyra högprofilhjul med kanttrådsdäck, det är snyggare.

Det finns många anledningar till att proffsen kör med tub. Lättare, punkasäkrare, säkrare vid punka, bättre konstruktion på fälgen och sedan kan man köra på en punkterad tub.

Har proffsen tanken på det lägsta rullmotståndet som sin högst prioriterade variabel när de ska tävla eller vill de komma först till mål?

Det som just nu gör att det väger över mot tub är att det är rätt så mycket lättare ffa. Samtidigt känns det rätt, inte helt oviktigt. Som jag skrev innan så har jag fått för mig att komforten är bättre vilket också är en rätt så viktig aspekt för mig.

mzi: Du har så rätt, så rätt!

MVH

det som kanske talar emot är om man är sin egen mekaniker och om man saknar servicebil med reservhjul när man flåsar ut på Ekerö.

falk1 skrev:
> det som kanske talar emot är om man är sin egen
> mekaniker och om man saknar servicebil med
> reservhjul när man flåsar ut på Ekerö.

Tror du den här killen bryr sig?
bike.jpg
och är man orolig för det så kan man ju alltid göra såhär
2797897514_453a717b04.jpg

Men bäst är såklart att skaffa sig en servicebil och en mekaniker om man inte redan har det.

apinator skrev:
> Som jag skrev innan så har jag fått för mig att
> komforten är bättre vilket också är en rätt
> så viktig aspekt för mig.

Firecrest-fälgarna är såpass breda att de enl de som har testat själv minimerar skillnaden i komfort mellan kanttråd och tub.
Åtminstone om du anpassar trycket i däcken till den riktiga., uppmätta, däcksbredden.

Om du väljer tub-hjulen så är även de bredare, det begränsar utbudet av däck eftersom däckens bredd bör matcha fälgarnas, både för bästa aerodynamik och för att de skall sitta riktigt bra
tubularfit.gif

/Håkan

HåkanC skrev:
> Om du väljer tub-hjulen så är även de bredare,
> det begränsar utbudet av däck eftersom däckens
> bredd bör matcha fälgarnas, både för bästa
> aerodynamik och för att de skall sitta riktigt
> bra

Vad konstigt att Zipp själva rekommenderar 21 mm då!
Man kan vara lite crazy och gå på 23mm om man vill ha bredare.
Utbudet är väl då inget problem?

Jag har 25mm Schwalbe HT tub som träningsdäck på mina 404 Firecrest. Varför valde jag tub? Jo jag har länge närt en dröm om att köra några av vårklassikerna. För att minimera risken för genomslagspunka kan tub vara på sin plats där.

Annars finns det nog inga direkta anledningar att undvika kanttrådsversionen. Den fick bra betyg i uthållighetstest mm....

Tub är möjligen billigare om det spelar in i ekvationen. Sedan är det i min mening lite retrokul att pyssla också och det är inte omöjligt att ha med sig en förlimmad tub ut. Det som kan vara lite pilligt i min mening är att centrera tuben på fälgen om man har bråttom. Personligen är jag nog lika snabb på att få av kanttrådsdäck som tuber men snabbare på att återmontera kanttråd.

Hade jag varit du hade jag nog lutat åt kanttråd det är smidigare på det hela.

Några parametrar till att tänka på ..... :)

Jag har både tub- och kanttrådsvarianter av 404 och hade definitivt köpt kanttråd. Det finns såpass bra kanttrådsdäck idag och viktskillnaden spelar ingen större roll här hemma. Då slipper jag gärna limma och väljer kanttråd.

Åker man till bergigare trakter så skaffar man sig ändå ett lättare hjulpar än 404-tub.

Jag körd tub men sålde hjulen efter 2 punkteringar på kort tid. Tubdäck är svindyra, definitivt inte värt det. Som tävlingshjul kan det va ok men jag vill använda mina fina prylar. Tex jobbpendlade jag med racer och högprofil idag :)

mzi skrev:
> Det är lättare, det är snyggare, du kan köra
> med handgjorda snygga däck, det är lite tuffare,
> det är snyggare, det är lättare, du slipper
> skämmas för att du kör skitdyra högprofilhjul
> med kanttrådsdäck, det är snyggare.

tumblr_lhm3ehjXXQ1qz6ktho1_r1_500.jpg

Snyggt med tub, hög klass. Så bra att jag kör tubdäck på alla mina cyklar, så oavsett om jag cyklar till jobb, cyklar i skogen eller kör en långrunda på racern. I sommar blir det även lite cykeltouring och då blir det som alltid tubdäck :D

cerro skrev:
> jag kör
> tubdäck på alla mina cyklar, så oavsett om jag
> cyklar till jobb, cyklar i skogen eller kör en
> långrunda på racern. I sommar blir det även
> lite cykeltouring och då blir det som alltid
> tubdäck :D

Du Jonas är mer konservativ än vad jag är, det trodde jag inte. Jag fuskar med kanttråd på både vintercykeln och "fyllecykeln".

/G

GurraG skrev:
> cerro skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > jag kör
> > tubdäck på alla mina cyklar, så oavsett om
> jag
> > cyklar till jobb, cyklar i skogen eller kör en
> > långrunda på racern. I sommar blir det även
> > lite cykeltouring och då blir det som alltid
> > tubdäck :D
>
>
> Du Jonas är mer konservativ än vad jag är, det
> trodde jag inte. Jag fuskar med kanttråd på
> både vintercykeln och "fyllecykeln".
>
> /G

Konservativ vet jag inte, älskar bara hur bra Tufodäcken sitter på mtbn med 1,5-1,6bar i, hur grym komfort och känsla de är i ett par bomullsdäck på lvg jämfört gummikanttråd och varit perfekt med ett par grymt komfortabla Challenge Grifo på vintercykeln i vinter. Sen slipper man slangar med :)

Jag ska köra tub, för saks skulle och för att det känns bäst! Får försöka förtränga det negativa och fokusera på det positiva.

MVH Dan

apinator skrev:
> Jag ska köra tub, för saks skulle och för att
> det känns bäst!

Jo, vi förstod från dina inledande inlägg att du redan hade bestämt dig... :-)

DT skrev:
> Ingen tysk graf än?
>
> Den här tråden levererar inte!

Nu så!

LZ-127%20Graf%20Zeppelin%20l.jpg

Tillbaka
Topp