Zipp 404 Firecrest. Tub eller kanttråd?

Det finns tejp om man inte vill sniffa och kladda med lim. Dessutom går snabbare att montera däcket på fälgen med tejp, slipper limresterna på fälgen.

Låter intressant. Litegrann att jag lyckades deala till mig gratis tubdäck hos min handlare gjorde att det blev tub. Kommer monterade, men sen får man själv försöka limma/tejpa dom eftersom.

MVH Dan

har också blivit med tubisar och funderar på tejp. Det verkar ju verkligen lättare jämfört med att limma (iofs så kanske det finns en viss mysfaktor kopplad till lim-kluddandet?). Blev dock lätt chockad när jag kollade på Continentals/ZIPPs instruktionsklipp på YouTube... Försträck nya däck i flera dagar, limma fälgen, låt torka 24h, limma igen, låt torka 24h, limma igen, limma däcket, låt torka några timmar, kräng på däcket, pumpa, låt vila i ett par dagar. Vi snackar ju om en total tid på runt en vecka för att montera ett däck?! Är det någon som håller på så här IRL? Om man kör tejp och punkar måste man då ha med sig en rulle tejp förutom ett reservdäck?

Hjälp en tub-N00b!

Miss Lycka skrev:
-------------------------------------------------------
> Det där är överkurs för att slippa stämningar
> av US Citizen.

Är det inte en förutsättning för att kunna komma hem?

rhulthen skrev:
> Om man kör tejp och punkar måste man då ha med sig
> en rulle tejp förutom ett reservdäck?
>
> Hjälp en tub-N00b!

Testat tejp, rekommenderas inte..sitter gör det garanterat men mitt val;jantex tejp är visade sig vara nästan omöjligt att bli av med, gjorde nog av med en liter lösningsmedel ett par arbetsdagar i tid och samtliga fingertoppar innan skiten äntligen va väck! Limma tubisar är inte svårt, men det är något man måste lära sig lite som att cyckla eller gå, det är lixom inget man är född med. Tubhjul har i min lilla bubbla till värld en överlägsen fördel, komfort! Testa silkes tuber från tex FmB, visst de kostar men det är en enorm skillnad mellan mina slit o släng contisar och mina FmB!

För att återgå till den usprungliga frågan:

Tubisar är mer aero än motsvarande hjul/kanttråd kombo.
Det skiljer en hel del.

/N

apinator skrev:
> Okej!
>
> Mitt val är gjort, hämtade hjulen igår och
> körde första rundan idag. Kändes riktigt bra!
> Tub blev det ;-)
>
> MVH Dan

Kul, grattis till ditt nya inköp

Miss Lycka skrev:
> Va, det tar ju en hel vecka att klistra en tub.

Oops, limmade ett par nya däck på ett par Tune Schwarzbrennerhjul på en timme idag ;)

Ett tips är att ha med en burk "pit-stop" i bakfickan isf extra däck, billigare än nytt däck
Skippa tejpen om du har carbon hjul, den kan skada fälgen när den ska bort :)

Poopzilla skrev:
> HåkanC godkända tubdäck?

Är inte det en oxymoron?

Vet ej vilka som är happykorrekta, men med tanke på att jag fick mina däck gratis så blev det ett par Schwalbe Ultremo HT för min del. Men har ingen åsikt i ärendet då jag aldrig kört tub tidigare.

MVH Dan

apinator skrev:
> Vet ej vilka som är happykorrekta, men med tanke
> på att jag fick mina däck gratis så blev det
> ett par Schwalbe Ultremo HT för min del. Men har
> ingen åsikt i ärendet då jag aldrig kört tub
> tidigare.
>
> MVH Dan

Jag har kört just de på Zipp 404 Firecrest. Jag hade 25:or för komfort men även 22:or liggandes om man vill sula om. Men jag är väl ingen god referens, Leopard Trek körde just de däcken förra säsongen så bortsett från sponsorkontrakt mm så skall de duga. De är inte "billigt skräp" i alla fall.

Jag har Ultremo HT 22 mm på min Trek tempo/tri-honk (22 mm)
Men den där tejpen kommer jag aldrig mer vara i närheten av…
Det är ett jävla skit att bli av med.

Det handlar egentligen inte om hur däcket fästs på fälgen, det handlar om däckets konstruktion, tubdäck görs för en "annan kundgrupp", lägre rullmotstånd men sämre punkaskydd och livslängd, man kunde göra kantisar på samma sätt troligen, vi minns ju de gamla Trelleborgdäcken (grå mormorsdäck), de var ungefär på samma sätt, bra rull och komfortabla, men sämre på punkaskydd, dagens "citycyklar" har däck av med motsatta egenskaper, mycket hållbara men stötiga och usel rull.
Det är också en slags "komfort" (smala kanttrådare för "racer är nåt mellanting), att nästan aldrig få punka och ha samma däck i många år, praktisk, men inget för "finsmakare" eller långfärder.

Köpte ett par 404 Firecrest i USA förra veckan. Beställt tuber och lim från Cyclecomponents. Väntar nu på att kunna ta en första runda...

Inspirerad och otroligt fundersam över att ha läst den här tråden där alla med 404 väljer tubversionen(T) så har jag beställt kanttråd(C). Förhoppningsvis så kan vi kanske jämföra våra hjul i ett enkelt test utan grafer och datorer, baserat på det diffusa begreppet känsla och fart.

Alla verkar vara överens om att
1. Tubhjul+däck är lättare, i detta fall ca. 200 gram
2. Tub rullar med mer komfort
3. Kanttråd har lägre rullmotstånd
4. Kantråd är bekvämare (om man inte är limgud) och billigare om man punkar

Tankar..
Vilka hjul man väljer borde ha med vilka egenskaper man är ute efter att göra.
För mig handlar det om farten, att tjäna en km/h gör stor skillnad för mig. Alltså blir valet C med däck som rullar jättebra. Viktstraffet på 200 gram står jag ut med eftersom jag sällan spurtar och backarna är snudd på obefintliga.

Skulle jag vara ute efter komforten så hade jag valt T och 404'orna för att kompensera rullmotståndet i däcken med luftmotstånd. Eftersom 404 är stötigare på grund av fälgens höjd så har jag egentligen inte mer komfort än hjulen jag hade innan. Inte heller högre fart. Då återstår vikten, där har jag spart lite, men skulle det handla om vikten så finns det klart bättre alternativ.

Jag har sett sköningar på färingsö med aero ramar som Foil och Venge, ramar som visat säg ha lägre komfort, dom har haft högprofilshjul för att spara ytterligare watt och få mer fart. Sen falerar allt när dom väljer däck som förtar all wattbesparing genom att rulla tyngre.

I proffsklungan där majoriteten kör tub för att det är säkrare samt att man kan rädda sin ledning genom att fortsätta rulla tills följebilen kommit ikapp. På färingsö så stannar jag när jag punkar med C, hade jag T så skulle jag inte fortsätta cykla bara för att jag kunde.

Hur tänker ni som köpt 404 Tub? Tävlar ni på proffsnivå?

/Danne

Alla verkar vara överens om att
1. Tubhjul+däck är lättare, i detta fall ca. 200 gram
2. Tub rullar med mer komfort
3. Kanttråd har lägre rullmotstånd
4. Kantråd är bekvämare (om man inte är limgud) och billigare om man punkar

Jag är inte överens med dom punkerna..

1. Tubhjul + däck är lättare generellt ja. Men det beror såklart på hjulparen man väljer mellan.

2. Om man skulle jämföra med mountainbike eller cross och dra ner trycket i däcket lägre än vad slang klarar av, ja då skulle jag hålla med. Men för landsväg däck trycket är stenhårt oavsett(5-7bar för egen del) har jag verkligen inte märkt någon som helst skillnad nu när jag precis nyligen bytt från kanttråd till tub.

3. Generellt så rullar inte kanttråd lättare, det beror helt på vilket däck du väljer, att du listar ut exakt vilket lufttryck du ska ha etc.

4a. Kanttråd är billigare om man punkar ja. frågan är hur ofta man punkar, och varför man punkar. Genomslag klarar tub mycket bättre, dvs potthål och dylikt. Glas däremot, det har heller aldrig hänt mig sen jag var ett litet barn, men då är det samma risk. Så frågan är hur ofta man punkar med tub vs kanttråd och sen göra jämförelsen ekonomiskt. Jag tror inte det är nån större skillnad, oftast punkar man väl p.g.a potthål och ojämnheter i asfalten som gör att det slår igenom och nyper åt slagen mellan väg/fälg så att den spricker?

4b. Att det är osmidigt när man punkar, ja. Det är stora oron jag personligen har när jag rullar tub. Man kan såklart ha ett förlimmat tubhjul med sig när man cyklar. Men då försvinner även en stor del av vikt-argumentet på rundorna. Eller ja, det blir ju statisk vikt och inte roterande, men nu förstår mitt argument ändå tror jag.

För att tillägga ett par personliga åsikter då jag precis bytt från kanttråd till tub.

1. Jag sparade 350g på bytet, och det märks VERKLIGEN. Cykeln känns mycket rappare i igångdrag, accelerationer och speciellt uppför. Jag märker skillnaden.

2. Jag har numera högprofil vilket mina gamla inte hade. Cykeln känns inte lika stabil i låga hastigheter, men när det börjar gå fortare(35+) så känns den mer stabil än med lågprofil.

3. Komforten känner jag inte skillnad på.

4. Rullmotstånd känner jag ingen skillnad på, antar att det bara går att mäta sig till då conti, med rätt lufttryck, ska vara mer lättrullad. (conti 4000gs vs corsa evo)

5. Jag ÄR orolig för punka. Blir extra nojjig att undersöka däcken hela tiden efter glasbitar, eventuella sprickor etc.

6. Jag behöver pumpa inför varenda runda, det behövde jag inte förut med slang. Jag glömde pumpa inför en runda och rullmotstånd samt oron var hög hela den rundan, när jag kom hem hade jag bara 3bar ungefär. Fick korta av rundan p.g.a detta. Dom tappar alltså luft skitsnabbt.

Sammanfattning då.
Jag är grymt nöjd med tubhjulen, vikten märks verkligen av. Samt högprofilen märks verkligen av. Ekonomiskt oroar jag mig inte så mycket, däremot så oroar jag mig för den dagen då jag kommer punka och då blir det taxi hem för jag tänker inte cykla runt med ett däck(!) varje runda. Om jag kör rundor i brevet-stil så blir det att byta till kanttrådshjulen istället p.g.a strulet som kan hända vid punka och att taxi 20-30mil kanske blir lite väl dyrt.

Enda skälet til att vissa tror att kanttråd rullar bättre är de förvirrande tester som görs.
Testerna är felaktiga, av många skäl, mest för att man rullar testhjulen mot en slät ståltrumma, helt onödigt test, eftersom då skulle ju fägen rulla bäst, fälgen utan däck alltså, pricipen för järnväg, vilket ger extremt lågt rullmotstånd. Man måste förstå däckets uppgift; att svälja ojämnheter, då förstår man varför ett följsamt däck löser uppgiften bäst (vid ett "lagom" tryck), stela hårdpumpade kanttrådare rullar bra mot en slät ståltrumma, men i verkliga livet blir de ju ganska hopplösa, fullgör inte sin uppgift att svälja ojämnheter.
Att påstå att testerna är dåliga kan ju låta som en överdrift av misstänkamhet och konspirationsteroier, men även tester för bildäck, som borde vara en stor viktig sak, de är lika värdelösa, går du till din däckhandel för bildäck och frågar vilket däck som är bäst, rullar bäst, då kommer du sen ut med superbreda svindyra däck, troligen de som rullar sämst, så snurrigt är det i dåckbranschen, något för Sverker att ta sig an (han på Tv-programmet Plus som utmanar lurenderejare av alla sorter).

Om man ska se det ur en icke-tävlande motionärs synvinkel:

- Eventuella skillnader i rullmotstånd (till förmån för kanttråd enligt tester i varje fall) tror jag att vi kan lämna därhän, dels är skillnaden antagligen inte jättestor (då skulle väl fler proffs köra på kanttråd, i varje fall på tempolopp), dels beror det nog mer på vilka däck och vilket däckstryck man har.

- Att man kan rulla vidare ett tag på punkade tubdäck i väntan på servicebilen är jätteviktigt för proffsen, men betydelselöst för motionärer.

- Eventuella komfortskillnader och "känsla"; vissa hävdar att det är en helt annan känsla med tubdäck, andra att de inte känner någon skillnad alls. Finns de här på forumet som har tub- och kanttrådsversion av exakt samma hjul (Zipp 404) och hävdar att de inte känner någon skillnad, så jag förhåller mig skeptisk. :-)

Så då kokar det ner till vikt vs bekvämlighet. Tubhjul väger ca 2-300g mindre än motsvarande kanttrådsmodell, och då det är roterande vikt så borde det kännas ganska tydligt. Framförallt vid igångdrag och backar. Om man sedan verkligen cyklar snabbare uppför backen eller om det bara "känns" snabbare att sprätta till, det är en annan sak. Men lite roligare blir det nog.

Detta ska då ställas mot bekvämlighet. Återigen finns det de som hävdar att det är jättelätt att fixa punka på tubdäck, och att man dessutom punkar mer sällan, och att det inte alls är svårt att förlimma däcken och sträcka ut däcken på fälgen i 24h etc etc. Men det finns också de som har blivit skogstokiga på mecket och gått tillbaka till kanttråd av bekvämlighetsskäl. Dessutom är det ju en ganska dyr historia om man kör med findäck som kostar en tusenlapp, medan en slang kostar 60 spänn.

Så: lite kvickare känsla vs lite mer bekvämlighet vid punka och däcksbyte. :-)

Funderar på att testa tub enbart för romantikens skull. Bygga upp ett par klassiska tubhjul med Mavic Reflex typ, och med riktiga findäck på.

STIZZE skrev:
> >
> 2. Om man skulle jämföra med mountainbike eller
> cross och dra ner trycket i däcket lägre än vad
> slang klarar av, ja då skulle jag hålla med. Men
> för landsväg däck trycket är stenhårt
> oavsett(5-7bar för egen del) har jag verkligen
> inte märkt någon som helst skillnad nu när jag
> precis nyligen bytt från kanttråd till tub.
>
> >
> 4b. Att det är osmidigt när man punkar, ja. Det
> är stora oron jag personligen har när jag rullar
> tub. Man kan såklart ha ett förlimmat tubhjul
> med sig när man cyklar. Men då försvinner även
> en stor del av vikt-argumentet på rundorna. Eller
> ja, det blir ju statisk vikt och inte roterande,
> men nu förstår mitt argument ändå tror jag.
>
>

Några korta reflektioner:

2. Nog tusan går det utmärkt att köra med mkt lägre tryck i tubdäcken även på lvg. Komfortskillnaden mellan t ex ett par rätt pumpade FMB Paris Roubaix och ett par hårdare pumpade kanttrådsdäck är enorm!

4b. Du kan ju överväga att ha med ett förlimmat (och förstretchat!) däck av "nödtyp", dvs ett riktigt lätt däck som tar minimal plats när det är hopvikt och som tar dig hem om du är lite försiktig. Jag har t ex ett Tufo Elite däck (110 g) som reservdäck, det enda tillfället då Tufo är OK ;-) http://www.cyclecomponents.com/cgi-...tra=&Ref=&funk=visa_artikel&artnr=TUF0026-21r

Att slita av det punkade tubdäcket och kränga på reservdäcket är smidigare, enklare och snabbare än att byta slang i ett kanttrådsdäck!

STIZZE skrev:
> Alla verkar vara överens om att
> 1. Tubhjul+däck är lättare, i detta fall ca.
> 200 gram
> 2. Tub rullar med mer komfort
> 3. Kanttråd har lägre rullmotstånd
> 4. Kantråd är bekvämare (om man inte är
> limgud) och billigare om man punkar
>
> Jag är inte överens med dom punkerna..
>
> 1. Tubhjul + däck är lättare generellt ja. Men
> det beror såklart på hjulparen man väljer
> mellan.
>
> 2. Om man skulle jämföra med mountainbike eller
> cross och dra ner trycket i däcket lägre än vad
> slang klarar av, ja då skulle jag hålla med. Men
> för landsväg däck trycket är stenhårt
> oavsett(5-7bar för egen del) har jag verkligen
> inte märkt någon som helst skillnad nu när jag
> precis nyligen bytt från kanttråd till tub.
>
> 3. Generellt så rullar inte kanttråd lättare,
> det beror helt på vilket däck du väljer, att du
> listar ut exakt vilket lufttryck du ska ha etc.
>
> 4a. Kanttråd är billigare om man punkar ja.
> frågan är hur ofta man punkar, och varför man
> punkar. Genomslag klarar tub mycket bättre, dvs
> potthål och dylikt. Glas däremot, det har heller
> aldrig hänt mig sen jag var ett litet barn, men
> då är det samma risk. Så frågan är hur ofta
> man punkar med tub vs kanttråd och sen göra
> jämförelsen ekonomiskt. Jag tror inte det är
> nån större skillnad, oftast punkar man väl
> p.g.a potthål och ojämnheter i asfalten som gör
> att det slår igenom och nyper åt slagen mellan
> väg/fälg så att den spricker?
>
> 4b. Att det är osmidigt när man punkar, ja. Det
> är stora oron jag personligen har när jag rullar
> tub. Man kan såklart ha ett förlimmat tubhjul
> med sig när man cyklar. Men då försvinner även
> en stor del av vikt-argumentet på rundorna. Eller
> ja, det blir ju statisk vikt och inte roterande,
> men nu förstår mitt argument ändå tror jag.
>
>
> För att tillägga ett par personliga åsikter då
> jag precis bytt från kanttråd till tub.
>
> 1. Jag sparade 350g på bytet, och det märks
> VERKLIGEN. Cykeln känns mycket rappare i
> igångdrag, accelerationer och speciellt uppför.
> Jag märker skillnaden.
>
> 2. Jag har numera högprofil vilket mina gamla
> inte hade. Cykeln känns inte lika stabil i låga
> hastigheter, men när det börjar gå fortare(35+)
> så känns den mer stabil än med lågprofil.
>
> 3. Komforten känner jag inte skillnad på.
>
> 4. Rullmotstånd känner jag ingen skillnad på,
> antar att det bara går att mäta sig till då
> conti, med rätt lufttryck, ska vara mer
> lättrullad. (conti 4000gs vs corsa evo)
>
> 5. Jag ÄR orolig för punka. Blir extra nojjig
> att undersöka däcken hela tiden efter glasbitar,
> eventuella sprickor etc.
>
> 6. Jag behöver pumpa inför varenda runda, det
> behövde jag inte förut med slang. Jag glömde
> pumpa inför en runda och rullmotstånd samt oron
> var hög hela den rundan, när jag kom hem hade
> jag bara 3bar ungefär. Fick korta av rundan p.g.a
> detta. Dom tappar alltså luft skitsnabbt.
>
> Sammanfattning då.
> Jag är grymt nöjd med tubhjulen, vikten märks
> verkligen av. Samt högprofilen märks verkligen
> av. Ekonomiskt oroar jag mig inte så mycket,
> däremot så oroar jag mig för den dagen då jag
> kommer punka och då blir det taxi hem för jag
> tänker inte cykla runt med ett däck(!) varje
> runda. Om jag kör rundor i brevet-stil så blir
> det att byta till kanttrådshjulen istället p.g.a
> strulet som kan hända vid punka och att taxi
> 20-30mil kanske blir lite väl dyrt.

Ang. vikterna.. Nu handlar det om 404.
Tub 1282
GP4000 540
Lim 40
Totalt 1862 Gram

Kantt. 1557
Attack/Force 400
Supersonicslang 100
Totalt 2057 Gram

Skillnad: 195 Gram

/Danne

Jag kommer att prova tub vad det lider. Kanske inte denna säsong men inom överskådlig framtid i alla fall. Argumenten är eg endast två

1. Vikt. Roterande vikt som gör skillnad.
2. Leka proffs.

Nu är jag ju ganska långt ifrån proffs men om de väljer tub vill jag också prova.

Kanske ruttnar jag på tub efter några punkteringar och limkladd på händerna, vem vet. Den dagen den sorgen.

zodah skrev:
> Jag kommer att prova tub vad det lider. Kanske
> inte denna säsong men inom överskådlig framtid
> i alla fall. Argumenten är eg endast två
>
> 1. Vikt. Roterande vikt som gör skillnad.
> 2. Leka proffs.
>

1. +1
2. +1

Billiga tuber är billigare än kanttråd, Vittoria Rally för 250 spänn så får man ett högklassigt(?) däck 220 tpi OCH en fin slang, det är billigast alla kategorier.
Men givetvis blir det inte så i praktiken om man ska kasta däcket vid varje punka, själv syr jad de få gånger jag punkterar ett nytt däck (går ej på Tufo), men det är kanske överkurs?
Men jag förstår de som tycker det är bökigt med tub, det tar en tid vänja sig, men det är värt det, för annars blir inte lvg-cykeln trivsam, en lätt lvg-hoj med stela kantisar är inte lika trivsam.
Själv hade jag tub redan från början, blev vardag. Nu limmar jag lite som jag har lust, oftast vanligt kontaktlim, ibland PU-lim, "vinterdäck" (bak).

Ska inte ett par Schwalbe Ultremo HT hålla trycket mer än ett par dagar? Båda mina oanvända gör iaf. inte det. Provat att tighta till själva ventilkroppen med viss förbättring som resultat. Någon med erfarenhet på området?

Thomas

Poopzilla skrev:
> Ska inte ett par Schwalbe Ultremo HT hålla
> trycket mer än ett par dagar? Båda mina
> oanvända gör iaf. inte det. Provat att tighta
> till själva ventilkroppen med viss förbättring
> som resultat. Någon med erfarenhet på området?

Om du har latexslang, nej. Om du har butylslang, ja. Om det hjälper att skruva ventilen hårdare så är ventilen dålig, den ska hålla tätt utan att du ens ska behöva dra åt den.

JT skrev:
> Om du har latexslang, nej. Om du har butylslang,
> ja. Om det hjälper att skruva ventilen hårdare
> så är ventilen dålig, den ska hålla tätt utan
> att du ens ska behöva dra åt den.

Kunde ju ha kollat det innan jag frågade, men nu hittade jag info om däcken:

"Ultremo HT - Hand making a tubular tire is an art in itself. So, because production differs distinctly from the manufacture of regular bicycle tires, they are exclusively manufactured in a new Schwalbe factory. For each individual hand made tubular a lot of careful craftsmanship is required. Only the most skilled people are employed to construct each tire and, by hand, stitch and glue together each part. Naturally it has a latex tube and RaceStar Triple Compound for excellent performance."

Case closed. Move along, nothing to see here.

Thomas

Poopzilla skrev:
> JT skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Om du har latexslang, nej. Om du har
> butylslang,
> > ja. Om det hjälper att skruva ventilen
> hårdare
> > så är ventilen dålig, den ska hålla tätt
> utan
> > att du ens ska behöva dra åt den.
>
> Kunde ju ha kollat det innan jag frågade, men nu
> hittade jag info om däcken:
>
> "Ultremo HT - Hand making a tubular tire is an art
> in itself. So, because production differs
> distinctly from the manufacture of regular bicycle
> tires, they are exclusively manufactured in a new
> Schwalbe factory. For each individual hand made
> tubular a lot of careful craftsmanship is
> required. Only the most skilled people are
> employed to construct each tire and, by hand,
> stitch and glue together each part. Naturally it
> has a latex tube and RaceStar Triple Compound for
> excellent performance."
>
> Case closed. Move along, nothing to see here.
>
> Thomas
------------------------------------------------------------
n00b :-) T

Tillbaka
Topp