Zipp 404, skillnad årsmodeller

EMATLAR

Ny medlem
Hej

Finns en del billiga ZIPP 404 därute på nätet. 08-0rna går ju att fåtag i riktigt billigt nuförtiden.

Vet någon vad det är för skillnad mellan årsmodellerna 2008, 2009 & 2010?

//M

Edit av the_TnT: Inte SKRIKA i rubriken, tack.

Senast redigerad av en moderator:
08,09-10 är det inte så superstora skillnader vad jag vet. Det som har tillkommit e väl typ Carbon bridge eller vad det heter där man har förstärkt med med kevelar eller något vid någon skarv så det ska bli styvare typ. Den största skillnaden är på hjulen innan 08 annars e det lite olika klibbor bara. 08 har väl rödvita medans 09 samt 10 har svartvita.

Du hittar säkerligen mer info på Zipp's egna hemsida...

Jag skulle inte känna skillnad på Zipp 08 mot 10. Men jag är inte du. Men kassett & däck lockar mer än att ha det senaste Zipp 404, speciellt när man inte ser skillnad på hjulen när man cyklar...

Som jag fattat det byttes naven till 09:orna som tydligen varit en svaghet, så själv slog jag nyss till på ett par 09:or (från Parker International). De gick lös på £1250 efter lite mejlprutning med kundtjänsten.

Annars kan jag tipsa om att jag fick svar på en köpesannons om zipp 404:or igår. Det var ett par, enligt säljaren, knappt använda 09:or som var ytterligare några tusen billigare, så du kan ju testa att lägga in en annons på k&s.

Bang skrev:
-------------------------------------------------------
> 08,09-10 är det inte så superstora skillnader
> vad jag vet. Det som har tillkommit e väl typ
> Carbon bridge eller vad det heter där man har
> förstärkt med med kevelar eller något vid
> någon skarv så det ska bli styvare typ. Den
> största skillnaden är på hjulen innan 08 annars
> e det lite olika klibbor bara. 08 har väl
> rödvita medans 09 samt 10 har svartvita.

Det var inte många rätt.

08 har vit-gråa loggor (07 hade röda).
Carbon bridge kom 08

09-10 har helt nya nav, ekring och fälgprofil.

Senast redigerad av en moderator:
Ytterligare ett förtydligande. Det tycks inte vara någon skillnad överhuvudtaget mellan 09 och 10. På ZIPPs hemsida står inte ett ord om ändrad fälgbredd. Om de gjort sig omaket att ändra borde de definitivt marknadsföra det.

09 till 10 ingen skillnad. Mer än att dekalen verkar säljas som mörkgrå hos viss återförsäljare.
på 09:or från tidigare: (Som några nämnt redan)
-Golbollsgroparna har blivit större
-Fälgen har blivit lite bredare och förstärkt.
-Navet mer tätat och förstärkt.
-Droppformat infästning på navet för skruva upp och utföra service på de.

Många som köpte Zipphjul köpte fälgen löst för bygga ihop de tex DT nav, detta har man såklart
försökt göra nånting åt hos Zipp.

Lusläste nätet så mycket jag kunde och hörde med CC innan jag slog till på ett par hos de.
Bang har du Zipp hjul?

/Robin

Jag kör med dessa på 09:orna då cervelo test team också gör det efter lite noggrannare studier på nätet å vissa tidningar:) Modellen kan dock skilljas på lopp från lopp. Men bredden borde stämma.
Kolla annars på Zipps hemsida, de sälger ju Zipp däck också.

Jag har punkat 4st såna här däck senaste året, kommer alldrig köra med de igen. De är så otroligt tunna på sidan för att få de lätta antagligen. Skärt håll på sidan på samtliga. Kanske funkar om man har en följebil efter sig med däck och en mekaniker som byter åt än, men inte för mig.

Väntar på nya uppsättningar tubisar från Conti Test Team jag ser framemot att prova.

Mvh Robin

Ny-punkat Vittoria däck:

Bilagor

• IMG_1899.JPG
    IMG_1899.JPG
    53.7 KB · Besök: 24
Jag har haft Zipp 404.

JT, jag vet. Noll koll. Ville bara "hjälpa". Tur att du finns ;) Glömde det där med bredden dock. Fast jag hade ändå haft många fel :)

Verkar vara 09or eller 10or man ska sikta in sig på med lite vassare nav. Men jag hittar inga zipp404 på http://www.parker-international.co.uk/? Är de slut?? Några tips på billiga 09 eller 10or? Just nu verkar http://www.slanecycles.com vara det billigast alternativet jag hittat. Tacksam för tips om någon kan slå det!

Bang skrev:
Som jag fattat det byttes naven till 09:orna som tydligen varit en svaghet, så själv slog jag nyss till på ett par 09:or (från Parker International). De gick lös på £1250 efter lite mejlprutning med kundtjänsten.

Det var jag som köpte från Parker. Då, för två veckor sedan, fanns det 09:or. Nu hittade jag tyvärr inte längre några, inte ens några zipp 404 alls där. Idag ringde Schenker, de levererar i morgon. Skall bli kul.

EMATLAR skrev:
> inte 100% match med Cervelon

Hade samma problem. Jag hade nästa bestämt mig för HED hjul från LeWa sport, men då jag konstaterade att de fräckaste cyklarna som finns som exempel på LeWa-hemsidan var utrustade med ZIPP (som hon inte säljer), hittade jag tillbaka till sanningen ;-)

Lite kul när det kom in en fråga till Eurosport under sändningen i söndags som undrade om de använde tub eller kanttråd. Svaret kom mycket kort och syrligt att det naturligtvis bara används tub på den nivån.

ja, har man en service bil efter, där man kan få en helt ny hoj vid minsta lilla fel äre ju självklart man ska ha tub :D

JPM F1 skrev:
> Låter trevligt med Zipp 404.
> Men vad rekomenderas, tub eller kantråd???

Förstöra fina carbon hjul med en ful silvrig aluminium kant. Nej!

Jensen skrev:
> ja, har man en service bil efter, där man kan få
> en helt ny hoj vid minsta lilla fel äre ju
> självklart man ska ha tub :D

Ja, så skulle jag också vilja ha det, men då får man ju rycka upp sig lite. Till råga på allt är jag jämnårig med Armstrong, så det är redan rökt för min del.

supreeme skrev:
> Nån som vet vad detta för årsmodell - och vad
> man borde få betala?
> http://happymtb.org/annonser/index.php?page=view&i
> d=77473
> Är zipp något å ha för en som väger in på
> 100 pannor?

Ser ut att vara dekaltrimmade Kinahjul. Köp inte i tron om att de är riktiga Zipp. Skulle inte rekommendera Zipp öht till tung cyklist.

stef skrev:
> supreeme skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Nån som vet vad detta för årsmodell - och
> vad
> > man borde få betala?
> >
> http://happymtb.org/annonser/index.php?page=view&i
>
> > d=77473
> > Är zipp något å ha för en som väger in på
> > 100 pannor?
>
>
> Du ska ha förstärkta om du väger 100 Clydesdale
> hette de förut, tror de är samma nu.

Låter som jag ska stå över ett bud m.a.o..

Principia skrev:
> Ser ut att vara dekaltrimmade Kinahjul. Köp inte
> i tron om att de är riktiga Zipp. Skulle inte
> rekommendera Zipp öht till tung cyklist.

zippreplika.jpg

Instämmer i princip att det är fusk.
Om fälgarna är zipp har jag iofs svårt att avgöra från bilden, men att naven inte är zipp är utom allt tvivel. Jag tycker att det är läge att anmäla annonsen till moderator. Låtsas att man inte vet är inte ett ok sätt att sälja fejkprodukter.

Det där med att de är ärvda från ett dödsbo är ju ytterligare lite BS-varning (ber på förhand om ursäkt om det mot förmodan skulle vara sant)...

1. om det vorre zipp borde man ju se "dimple" märkena rätt väl, alltså som en golfboll, ser ingen antydan till det.

2. upphöjd bromsyta, har zipp någonsin haft det?

Nu kan ju annonsen vara helt ärlig även om jag nog inte tror det. Tom jag med min begränsade zipp-erfarenhet känner igen em generisk kinafälg när jag ser den.

Tycker naven är det som mest pekar på att det inte är Zipp även om fälg och framförallt bromsytan inte ser ut som dom Zipp jag haft att göra med... Kinakopior +1 på Clydesdale eller motsvarande om vikten ligger runt 100kg :-) T

Tillbaka
Topp