Zipps nya 303 S

• Trådstartare Trådstartare NLC
  • Start datum Start datum

NLC

Aktiv medlem
Zipps nya 303 S
Kanske passar bättre i https://happyride.se/forum/threads/fragor-man-inte-vagar-staella-egentligen.1287451/ men hur kommer det sig att de nya Zipp 303 S (vilka endast kommer som skivbromsade) är så pass mycket billigare än de äldre 303orna/302orna?

Bike24 listar dem för < 1200 euros

Zipps nya 303 S
Kanske passar bättre i https://happyride.se/forum/threads/fragor-man-inte-vagar-staella-egentligen.1287451/ men hur kommer det sig att de nya Zipp 303 S (vilka endast kommer som skivbromsade) är så pass mycket billigare än de äldre 303orna/302orna?

Bike24 listar dem för < 1200 euros
Dom kanske är så billiga för att folk börjar se igenom hutlöst prissatta hjul. Men vad vet jag :)

Zipps nya 303 S
Det är zipps första fälg som inte är tillverkad i usa vilket not gör den ganska mkt billigare. Den är dessutom endast för tubeless ready däck så den har inga hooks vilket oxå gör den billigare att tillverka. Sen finns det nog ett mått av att lägga sig på en ngt mer rimlig nivå prismässigt för att attrahera en större bas men tror inte de tänker överge premium prissättning på sitt sortement, sånt kan nog urholka ett varumärke rätt snabbt.

Zipps nya 303 S
plusettar Båtbensbudet, och tillägger det är lite enklare ekrar och inte straightpull, vilket gör naven lite enklare att tillverka.
bästa med de hjulen är den otroligt fina listan över däckstryck. ?
men jag har kikat på dom, hade varit fint att bygga om så man får dynamo

Zipps nya 303 S
Jag skulle chansat på personliga favoriten Conti GP 5000 TL, eftersom jag kört sådana de två senaste säsongerna. Iofs inte på hookless rim, men har svårt att tro att de inte skulle klara det. Jobbiga att kränga på, men sedan är det bara att pumpa med golvpumpen tills de poppar på plats.

Zipps nya 303 S
Läste lite snabbt om hookless igår och jag vet inte om jag är så ”hooked on hookless”.
Fälgtillverkarna gillar det, för det blir enklare för dem med tillverkningsprocessen. Däcktillverkarna verkar inte helt sugna på idén och ser ”kroken” som en säkerhetsdetalj. Fälgtillverkarna säger då att det är bara en ursäkt för att däckgubbarna inte klarar av att tillverka tillräckligt bra däck.
Känns det som någon fördel med hookless mer än att bör gå att köpa lättare och billigare hjul (låter inte så dumt nu när jag skriver det)?

Zipps nya 303 S
LightBicycle tog samma pris oavsett om man valde hooked eller hookless, men de kanske använder samma process oavsett variant. Eller så har de bättre marginal på hookless.

Zipps nya 303 S
LightBicycle tog samma pris oavsett om man valde hooked eller hookless, men de kanske använder samma process oavsett variant. Eller så har de bättre marginal på hookless.
”According to Continental product manager, Jan-Niklas Jünger: “hookless does not work in our favour and we would certainly prefer to stay on hooked rims as it allows more safety to the end user, however we understand the wheelbuilding industry will push towards hookless-only as it decreases weight, carbon-scrap rate, production costs etc.”

Tillbaka
Topp