ZS styrlager tolerans på koppen

Frippe99

Aktiv medlem
Tjena, står inför att montera ett ZS styrlager för första gången. Ramen är en Ragley Big AL och lagret är ett ZS 44/56 lager. Innerdiameter i ramens nedre lagerbana eller vad det kallas där koppen ska pressas in mäter 55,88 mm och koppen mäter 56,14 mm, är det rimliga toleranser? Verktyget är modell billig press från amazon och jag lyckas inte få koppen att pressas in utan att den hamnar snett. Tips mottages tacksamt 😊

Bilagor

• 354C5A19-1A01-497D-AAEE-D2FA6BD5E27E.jpeg
    354C5A19-1A01-497D-AAEE-D2FA6BD5E27E.jpeg
    541.4 KB · Besök: 31

Berk

Aktiv medlem
Jag har faktiskt aldrig mättat, men har haft stora problem med Works Components angle sets och Vpace alu ram. Det är dock ännu jobbigare för att kopparna är vinklad. Ett styrhuvudet i alu kan dock deformeras lite utan problem, så jag gissar att det skulle passa.

En strategi är att lägga koppen i frysen och värma styrhuvudet med en hårtorkare.

Berk

Aktiv medlem
Park Tool skriver att 56 mm head tube har diameter: 55.90–55.95mm
Så din headtube verkar vara lite smalare än det, men jag vet inte om du kan mäta så noggrann.

jonte987

Aktiv medlem
Det är nog bra. Mätter ett nukeproof 44mm x2 och både uppe och nere är 44.1 analogt mätt.
Det finns snett och snett. Lite snett rättar upp sig. Ha på lite smörj.

EDIT. Ja, HT kanske är smal men den går ju in...så...

implor

Aktiv medlem
Kyl koppen först och värm ramen. Smörja också med fett.

Jag har aldrig lyckats dra en kopp jämt. Hamnar lite snett så man får flytta runt så man trycker på högsta punkten.

Frippe99

Aktiv medlem
Tack för snabba svar! Ska testa strategin med kyla och värme. Ramen är ren från lack invändigt men frågan är ju vilken precision ett skjutmått för 500kr har 😊

jonte987

Aktiv medlem
Det är inte snett på bilden jämfört när jag trycker in med två träbitar och en gängstång. Bara att trycka.

Topp