Zwift on a budget: nåt att ha?

• Trådstartare Trådstartare SIE
  • Start datum Start datum

SIE

Aktiv medlem
Hej!

Vi har en projektor för att kolla film medelst Apple TV i gäst/tränings/diverserummet. Utanför det rummet, dvs i hallen, hänger min pendlingsgrushoj på väggen. Nu funderar jag på att utöka användningen av projen med hojen (hehe) genom att koppla upp cykeln mot Zwift. Jag är inte intresserad av watts, organiserade klungor o dyl, utan vill mest spela tevespel på 90 tum och röra på mig samtidigt. Kommer jag då ha roligt med en enkel billig roller plus power meter? Eller är det siffernörderiet som är hela grejen med Zwift?

Just Zwift är lika mycket (om inte mer) en social grej/tv-spel än rent siffernörderi. Och även om man inte initialt har ett intresse för virtuella klungor och dylikt så är just träningen och ffa tävlandet mot andra en riktigt kul grej som lätt ger mersmak.

Bara att köra på!

Tack! Men det funkar alltså att ha roligt även med enkla medel? Googlade lite och hittade denna videon, det verkar ju funka men han verkar ju mest insnöad på siffror och inte på om det är lattjo

Sry, har ingen koll ÖHT kring rollers.

Däremot var jag i ungefär samma sits som dig för något år sedan (ville pröva på tv-spelande istf att avlida av tristess på en vanlig motionscykel under vinterhalvåret). On a budget såklart.

Lösningen blev en Elite Qubo Digital Smart B+ (skönt namn), vilket då var det billigaste smart-trainern det gick att få tag på. Kan inte säga att jag är missnöjd heller då ambitionsnivån inte direkt var skyhög. Fungerar t.o.m. över förväntan och brukar få helt OK recensioner.

Har också en elite qubo digital+ gav 2500 för den beg. Visar lite låga siffror för mig men funkar bra. Lätt att ta av cyklen och ställa undan den med.

Tack för input. Kollade på rollers för jag pallar inte meka på/av bakhjul och det verkar kul att hålla balansen. Hur funkar infästningen på den ni länkar till, klämmer man fast bakaxeln på något sätt?

Hehe. Alla (?) funkar med 135qr, moderna med 29'' och 142mm TA. Boost får man nog kolla ordentligt i spec. Finns även begränsningar på vilka 12s växlar som funkar.

Har du 141mm qr boost eller vad är det?

Angående däck så köper du ett trainer däck eller en direktdriven.
Ljudet kan ändå vara ett problem med en billig.
Kolla efter beggad kickr snap? Eller det går inte att köpa beggad nu?

Bara lite intresserad, hade varit kul att testa. Kanske det är ett bra komplement till vanlig cykling?

Jag tror att när jag väl får hem en trainer o däck så släpper dom ut mig från karantän och då kan jag lika gärna cykla på riktigt. Har "bara" 135qr för övrigt på den cykel jag har här.

Då är det nog inga problem du får bara kolla så den tar din hjulstorlek men det gör den nog.

Sen är det osmidigt som fan att byta däck om man ska ha ut hojen. Jag funderade på om ett billigt lvg hjul får plats i min 26a. Tror det.
Speciellt spännande var det med 1.75'' slang i 1.25 däck

Har ställt 26an i en beggad snap och varit förkyld sen dess.

Tillbaka
Topp