Zwift - The tråd, frågor och svar, allmänt om Zwift

Upplever ni någon skillnad på växlingen när ni kör Zwift och smarttrainer jämfört med utomhuscykling?
Tycker själv att det blir hårdare ljudligare växlingar, funderar på om det har något att göra med smarttrainern, typ att den belastar drivlinan mer konstant än när man cyklar utomhus så även om jag försöker lätta på pedaltrycket när jag växlar blir det inte så mjukt alltid.

Självklart kan det vara växlingstekniken som blir lidande när man kör nåt race och det är en kuperad bana med många växlingar och benen är trötta....

Upplever ni någon skillnad på växlingen när ni kör Zwift och smarttrainer jämfört med utomhuscykling?
Tycker själv att det blir hårdare ljudligare växlingar, funderar på om det har något att göra med smarttrainern, typ att den belastar drivlinan mer konstant än när man cyklar utomhus så även om jag försöker lätta på pedaltrycket när jag växlar blir det inte så mjukt alltid.

Självklart kan det vara växlingstekniken som blir lidande när man kör nåt race och det är en kuperad bana med många växlingar och benen är trötta....

Det är nog tyvärr ett fenomen som är svårt att helt bli av med på en SmartTrainer då "reflexen" till att frihjula för den inte är per omgående likt utomhus, har samma problem men tycker ändå att det går att få till någorlunda även om det inte blir riktigt lika mjukt och fint.

Hello!

Vi i team mjölksyra [C3H6O3] söker nu nya lagkompisar till nästa säsong av Zwift Racing Leauge (ZRL) med start den 11 Januari. Är du en B-cyklist som vill köra skiten ur dig med likasinnade varje tisdagskväll i vinter, tveka inte att höra av dig! Racen går på kl 19 på tisdagar, från den 11 januari till 1 mars.

Förra säsongen kom vi tvåa i division 5 och blir således uppflyttade till 4an nästa säsong, om vi har fullt lag är jag övertygad om att vi kan fightas om en riktigt fin placering i div 4 också!

Väl mött!

// Anders

Jag har byggt några egna pass i Zwift. Det gör man på någon minut. Om du vill ha några korta pass så är de i Zwift academy ganska bra.
Har du gjort det på en ipad? Nu var det ett par månader sedan jag gjorde det senast, men det var näst intill hopplöst. Svårklickade rutor där effekten och tiden anges, svårt att släpa en intervall in i passet och placera den korrekt etc. Något med touch-grejen som inte var i synk typ, såpass att jag till viss del trodde att ipaden var trasig (vilket den inte är). Dock har jag ändå byggt ett helt gäng pass den vägen, men det tog längre tid än någon minut och kostade i frustration.. Väl byggda funkar passen kanon ska sägas!

Nu har jag precis åtgärdat strul med en dator som gjorde att det inte gick att köra där, samt har monterat en stor jäkla tv med ATV under, så nu har jag möjlighet att bygga pass där det säkert är smidigare.

Såg dessutom att Zwift fått en del pass som ser bättre ut en vad de gjorde förra vintersäsongen. Ser lite mer lovande ut, även om det allra mesta fortfarande har jäkligt spretig karaktär. Sen är jag egentligen inte cyklist nog att säga att sådana pass inte fungerar bra, men de går emot det lilla jag åtminstone kan.

Edit: Har ju ändå lyckats göra ett sånt här pass, så det är orättvist att säga att det inte går. Däremot så är det fortfarande strul när man ska markera en siffra att ändra. Försökte precis ändra min FTP på telefonen men textmarkören hamnar tokigt och det går liksom inte att "träffa rätt" när man försöker markera texten..

905DAB8F-208C-476D-8FFD-92B3C2A1A7ED.jpeg

Ovanstående pass är ganska roligt 4x8-pass med stegrande effekt men kortare intervaller. Grisigt men ändå mentalt överkomligt. Rekommenderas!

Senast ändrad:
Kör Zwift med en Tacx Flux S via AppleTV som max kan ha 2 enheter kopplade till sig via Bluetooth, typiskt smart trainer + pulsmätare.

Vet ni om det skulle gå att koppla pulsmätaren till Tacx:n istället för att frigöra en Bluetoothplats? Tänker att då skickar trainern all info till Apple TV:n men kopplar bara upp som en enhet.

Kör Zwift med en Tacx Flux S via AppleTV som max kan ha 2 enheter kopplade till sig via Bluetooth, typiskt smart trainer + pulsmätare.

Vet ni om det skulle gå att koppla pulsmätaren till Tacx:n istället för att frigöra en Bluetoothplats? Tänker att då skickar trainern all info till Apple TV:n men kopplar bara upp som en enhet.
Man ska kunna ansluta fler BT-enheter genom att ansluta via Companion-appen. Ej testat själv men sett på youtube.

OT, fel tråd etc men...

Försöker exportera historiskt träningsdata från Strava till Trainingpeaks och det går väl så där.

Tror det är så att de passen jag lagt upp manuellt i Strava inte följer med? Fråga: Går det att exportera även manuellt registrerade pass från Strava till Trainingpeaks?

Senast ändrad:

Det var hmmm ca 20 års sedan jag programmerade, jag har verkligen försökt... ? Gissar att det inte går att exportera manuellt registrerade träningspass från Strava till Trainingpeaks. Det är säkert som @d_anders skriver ovan.

Jag får väl registrera dem manuellt någon kväll/natt i Trainingpeaks samtidigt som jag lyssnar på monoton dödsmetall på obehagligt hög volym i mina ryska hörlurar under alkoholpåverkan. Samt försöka sluta upp med att registrera pass manuellt i framtiden. Men möjligen finns det någon workaround, får googla lite till. Det är framförallt en hel del av mina pendlingspass som är manuellt registrerade eftersom jag inte orkat gps logga eller ta tid på alla.

Senast ändrad:
Kanske räcker det med att vissa sammanfattande fält finns med i gpx:en eller vilket format som nu används. Men det kanske behövs lite mer komplett data och vissa program lägger säkert till det för att undvika just sånt här strul. Vill man rodda i det så ladda ner nån gpx-visare och kolla på de filer som går respektive inte går. Eller går det förresten kanske om man går omvägen via en separat fil?

Kanske räcker det med att vissa sammanfattande fält finns med i gpx:en eller vilket format som nu används. Men det kanske behövs lite mer komplett data och vissa program lägger säkert till det för att undvika just sånt här strul. Vill man rodda i det så ladda ner nån gpx-visare och kolla på de filer som går respektive inte går. Eller går det förresten kanske om man går omvägen via en separat fil?
Möjligen går det genom att editera/manipulera en exportfil (gpx fil?) som man sedan importerar till TP men kräver nog en del pillande det också.

OT, fel tråd etc men...

Försöker exportera historiskt träningsdata från Strava till Trainingpeaks och det går väl så där.

Tror det är så att de passen jag lagt upp manuellt i Strava inte följer med? Fråga: Går det att exportera även manuellt registrerade pass från Strava till Trainingpeaks?
Testat tapiriik.com?

Man ska kunna ansluta fler BT-enheter genom att ansluta via Companion-appen. Ej testat själv men sett på youtube.
Tack för tipset, ska kolla upp det. Testade att koppla pulsmätaren till trainern i Taxc Training appen och det gick men den skickar inte signalen till zwift. Funkar nog bara om man använder Tacx egna app för att träna.

Tack för tipset, ska kolla upp det. Testade att koppla pulsmätaren till trainern i Taxc Training appen och det gick men den skickar inte signalen till zwift. Funkar nog bara om man använder Tacx egna app för att träna.
Blåtandsgrejer är one-on-one-kommunikation, så du kan bara ansluta dem till en enhet åt gången. Ansluter du till Tacx-appen kan du inte ansluta samma enhet till någon annan enhet eller app. Undantaget är att man ansluter en effektmätare, pulsband eller dylikt via blåtand till en enhet, och därefter vis ANT+ till en annan. Det funkar till exempel att köra en effektmätare mot zwift (via blåtand) samtidigt som den är ansluten till en cykeldator (via ant+).

Men kolla GPLamas (tror det var han och att det är så han kallar sig..) youtubekanal där han går igenom anslutning via Companion-appen. Kollade lite snabbt och under "Device Connections" verkar man kunna ansluta pulsmätare osv. Vill minnas att man då måste köra alla enheter den vägen om det ska funka..

Du väljer i Zwift om du ska koppla lokalt eller via companion. Det finns HR som har ant+ & 2x bt har jag för mig.

BTW. Ant+ funkar kass för mig på android numera

Garmin pulsband slutade fungera från en dag till annan, det kopplas inte upp mot Zwift, de hittar helt enkelt inte varandra.
Bytte batteri i pucken, funkade inte. Testade ett nytt band utan gott resultat.

Finns det några reflektioner på bekymret?

Bilagor

• 20211223_135004.jpg
    20211223_135004.jpg
    353.2 KB · Besök: 50
Garmin pulsband slutade fungera från en dag till annan, det kopplas inte upp mot Zwift, de hittar helt enkelt inte varandra.

Har du någon app som ligger i bakgrunden på telefonen och snor pulsbandet?

har ett garminpulsband som dog och började leva igen efter byte av själva tyg-delen av bandet. en mild tvätt av bandet kan hjälpa om du har tur

Hello!

Vi i team mjölksyra [C3H6O3] söker nu nya lagkompisar till nästa säsong av Zwift Racing Leauge (ZRL) med start den 11 Januari. Är du en B-cyklist som vill köra skiten ur dig med likasinnade varje tisdagskväll i vinter, tveka inte att höra av dig! Racen går på kl 19 på tisdagar, från den 11 januari till 1 mars.

Förra säsongen kom vi tvåa i division 5 och blir således uppflyttade till 4an nästa säsong, om vi har fullt lag är jag övertygad om att vi kan fightas om en riktigt fin placering i div 4 också!

Väl mött!

// Anders
Hej.

Jag är klassad som B för tillfället. (Kört A innan)
Kan tänka mig att köra i team då jag ändå kommer träna Zwift på tisdagarna tills ljuset på kvällarna kommer.
Har aldrig gjort det innan så ingen aning hur det går till?‍♂️ Men det verkar kul?

har ett garminpulsband som dog och började leva igen efter byte av själva tyg-delen av bandet. en mild tvätt av bandet kan hjälpa om du har tur
Hmm. Får prova det, fast jag har ett nytt band och det funkar inte. Funderar på om själva pucken kan gå sönder om det är den som är bekymret.

Det sägs att man kan göra reset på det genom att sätta i batteriet bak-o-fram och sedan vända tillbaka det.

Frågade för ett tag sen om shorts med en dyna som var bra på svetthantering. Landade i att jag köpte ”Pro indoor”-shorts från lecol med en såndär stravakod. Är helnöjd, långt mycket bättre på att hantera svetten än mina andra shorts. NÄSTAN så att dynan känns torr efter en timme…..nåja i jämförelse med Aeron ultra var det åtminstone så.

Vad menar du?
Sträcka och hastighet är 0 när man cyklar inomhus, sen använder sig alla appar av olika omräkningsfaktorer för att visa en virtuell sträcka/hastighet.

Jag menar när jag på Garmin loggar inomhuscykling samtidigt som jag kör Zwift. Då får jag inte träningseffekt i Garmin-appen, samt watt och kadens. Men hastighet och sträcka blir helt fel. Undrar om det går att lösa på något sätt?

Alternativet är att låta Zwift exportera till Garmin men då tappar jag träningseffekten.

Jag menar när jag på Garmin loggar inomhuscykling samtidigt som jag kör Zwift. Då får jag inte träningseffekt i Garmin-appen, samt watt och kadens. Men hastighet och sträcka blir helt fel. Undrar om det går att lösa på något sätt?

Alternativet är att låta Zwift exportera till Garmin men då tappar jag träningseffekten.
Det verkar svårt att få till helt sömlösa jämförelsesiffror mellan inne- och utecyklingen, men man får trösta sig med att innecyklingen ändå ger clownsiffror för hastighet och sträcka. När jag kör rena Z1-pass rullar jag runt i Zwift i 32-35 km/h. Jag har själv lite svårt att acceptera tid som främsta måttstocken för min egen cykling, men det är ju det enda som räknas egentligen.

Detsamma gäller nog för "träningseffekten", som jag antar är något form av generell uträkning. Sådana uppgifter kan du få i Strava, Trainingpeaks eller dylikt också, baserat på pulsvärden.

Två rookiefrågor.

1. Då och då kommer konfetti farande med lite jubelljud till, det verkar inte synka med att man går till nästa level eller achievements. Kan någon förklara varför?

2. Hur hittar man pass som andra har skapat? Jag antar via Zwift companion men hur söker man?

Två rookiefrågor.

1. Då och då kommer konfetti farande med lite jubelljud till, det verkar inte synka med att man går till nästa level eller achievements. Kan någon förklara varför?

2. Hur hittar man pass som andra har skapat? Jag antar via Zwift companion men hur söker man?
1. Du kan ha satt ett pb på en sprintsträcka eller en backe eller klarat ett mål du satt.
2. Tror inte det går. Tror bara att du kan köra pass du själv skapat eller färdiga WO.

Det beror på vad du kopplar för sensor till din Garmin. I alla fall för mig med en Elite trainer så gäller det att man bara kopplar power, inte cadence/speed. Med bara power så får jag kraft samt kadens, men inte hastighet och sträcka. (vilket ändå kan kvitta). Kopplar jag in även cadence/speed-sensorn så får jag värde på sträcka och hastighet men helt åt skogen som du beskriver.

Om jag däremot inte kör Zwift utan ansluter min Garmin till trainern som en inomhuscykel, då får jag "rätt" värden på hastighet och sträcka. Finns säkert något workaround för att få rätt på det samtidigt som man kör Zwift men som sagt, sträcka är ju egentligen onödigt så jag har inte orkat krångla. Jag har provat att matcha inställningen för hjulokmrets i inställningarna för speed sensorn på Garminen till samma inställning som finns i Elite-appen, utan framgång

Jag låter Zwift spara till Strava och min Garmin till Garmin Connect

Senast ändrad:
Jag har använt Zwift medt till Workouts men ibland efteråt brukar jag cykla "runt". Finns det någon trick hur man bäst tar rygg efter mågon annan cyklist? Nästan alltid när jag får "close the gap" så kommer jag ikapp och kör om eller när jag försöker komma lugnare ikapp så kör de ifrån mig. Vad gör jag fel?

Jag har använt Zwift medt till Workouts men ibland efteråt brukar jag cykla "runt". Finns det någon trick hur man bäst tar rygg efter mågon annan cyklist? Nästan alltid när jag får "close the gap" så kommer jag ikapp och kör om eller när jag försöker komma lugnare ikapp så kör de ifrån mig. Vad gör jag fel?
Det blir ofta ett par sekunders fördröjning mellan vad du gör och vad som händer med din avatar.
Du lär dig snart hur mkt du behöver trycka på och när du skall lätta av för att ta rullen.

Försök smyga ifatt så att du knappt behöver sakta in. Lättare sagt än gjort, men det är principen. Inte alltför sällan kan dock den du kör ifatt köra något intervallpass och då går det inte att ligga bakom på något vettigt sätt en längre tid om du vill hålla en jämn ansträngningsnivå.

Jag har motsvarande problem de få ggr jag kör ett race. För att hinna reagera och inte åka av så försöker jag ligga ganska långt fram i klungan. Jag reagerar dock gör sent / fel på fartändringar vilket gör att jag åker jojo upp och ner och slösar en massa energi.

Det kan även vara värt att kolla loggfilen med zwiftalizer och se så att du inte har för dålig ant+anslutning.

Försök smyga ifatt så att du knappt behöver sakta in. Lättare sagt än gjort, men det är principen. Inte alltför sällan kan dock den du kör ifatt köra något intervallpass och då går det inte att ligga bakom på något vettigt sätt en längre tid om du vill hålla en jämn ansträngningsnivå.

Jag har motsvarande problem de få ggr jag kör ett race. För att hinna reagera och inte åka av så försöker jag ligga ganska långt fram i klungan. Jag reagerar dock gör sent / fel på fartändringar vilket gör att jag åker jojo upp och ner och slösar en massa energi.

Det kan även vara värt att kolla loggfilen med zwiftalizer och se så att du inte har för dålig ant+anslutning.
Tycker jag oftast inte kommer ända fram när jag försöker smyga fram. Och när jag kommer ikapp så kör jag om, fast jag försöker att ta rygg.
Måste väl öva mer.
En liten delorsak kan vara att jag behöver byta växel höljen, cykeln växlar trögt upp och ner.
Kör med bluetooth, det har väldigt sällan tappat kontakten. Men däremot nätverket brukar tappas ibland. Jag delar nätverk från telefonen. Har igång Zwift på laptopen, Companion och Spotify på telefonen. Kan det va en delorsak?

Jag tycker det är helt omöjligt och det beror inte på växlarna. Kanske eftersom det skiljer 50kg i vikt. Borde testa mer när det är helt platt.

Tillbaka
Topp