Zwift - The tråd, frågor och svar, allmänt om Zwift

Telefonen (s10e) ska ha ant+ såvitt jag förstår, jag funderar mest kring hur kopplingen mellan zwift companion och Apple TV funkar, kommer der att vara svårt att få att fungera eller vara stabilt. Direto är väldigt driftsäker (kopplar alltid upp sig direkt) men jag saknar möjligheten att byta från en 194cm användare till en 167cm användare på ett smidigt sätt.
Det ska funka men har inte lyckas utröna om det blir ner eller mindre stabilt än ant+ dongel på pc. Eller bt. På pc (min pc) lutar det åt att bt är mer stabilt.
Däremot strejkade ant+ i trainerroad en längre period på Samsung. Vet inte om det löstes i mobilen eller appen

När det funkar är det lätt att få att funka.

Lämpligen testar du med grejerna du har nu

Telefonen (s10e) ska ha ant+ såvitt jag förstår, jag funderar mest kring hur kopplingen mellan zwift companion och Apple TV funkar, kommer der att vara svårt att få att fungera eller vara stabilt. Direto är väldigt driftsäker (kopplar alltid upp sig direkt) men jag saknar möjligheten att byta från en 194cm användare till en 167cm användare på ett smidigt sätt.
Så länge de är anslutna till samma nätverk funkar det kanon.

Tackar för svar, jag får testa helt enkelt. Jag har inte monarken än, bara det lösa vevpartiet så det känns lite svårt att testa före jag köpt monarken.

Satan i gatan vad mycket race, djungel och hit och dit det var på Zwift. Jag fattar att jag ska hålla mig till min kategori, men det ju ändå ett sjuhelvetes utbud.

Är djungeln för stor för att ens fråga om några personliga favorit-race?

Nåt extern site som kan göra det lättare att hitta bra/passande race?

Är en rimlig väg att kolla hur många som är anmälda till ett race? Ju fler desto "bättre"?

Får känslan av att klubbar/länder verkar ha egna race? Finns det några svenska race?

Vad är är fördelenen, meningen med att lägga till/följa folk på zwift? Har ni aktiva här nån slags "klubb"?

Några andra tips?

Jag nöjer mig också med, "sluta fråga så jävla mycket! Kör ett jävla race istället, så märker du väl om du det var ett bra race!"

Satan i gatan vad mycket race, djungel och hit och dit det var på Zwift. Jag fattar att jag ska hålla mig till min kategori, men det ju ändå ett sjuhelvetes utbud.

Är djungeln för stor för att ens fråga om några personliga favorit-race?

Nåt extern site som kan göra det lättare att hitta bra/passande race?

Är en rimlig väg att kolla hur många som är anmälda till ett race? Ju fler desto "bättre"?

Får känslan av att klubbar/länder verkar ha egna race? Finns det några svenska race?

Vad är är fördelenen, meningen med att lägga till/följa folk på zwift? Har ni aktiva här nån slags "klubb"?

Några andra tips?

Jag nöjer mig också med, "sluta fråga så jävla mycket! Kör ett jävla race istället, så märker du väl om du det var ett bra race!"
Jag har inga svar på dessa frågor och jag har kört Zwift i två år, minst. Upplever användargränssnittet som icke-intuitivt och det är svårt att få en bra överblick över upplägget. Det ska sägas att jag mest kört intervallpass utan tanke på "var" jag cyklar och bara kört ett fåtal race. Man behöver nog ge sig in i det ordentligt för att också få en annan förståelse för hur saker funkar. För mig blir det för mycket med en app att köra zwift i, en companion-app och zwiftpower osv osv.

Välkommen till rgt/wahoo istl .
max ett race/kväll där "alla" 30st samlas .:)
Och inga kategorier, Djungel, glödande cyklar och annat krafs .
Bara "riktig" racing på riktiga banor ..
Dessutom gratis

Registrera dig på zwiftpower, kör första bästa race. Var beredd på att köra (för) hårt från start, det lugnar ner sig något. Tryck på rejält i varenda uppförsbacke (gärna även strax före).

Det var roligt! Kom topp10 i mitt första insider tiny race (grupp D, såklart) och fick upp min puls i 185, vilket är mer än jag ens trodde jag kunde få på cykel.

Sen gick det utför i varje lopp. Fjärde loppet hängde jag mest på styret och kollade rakt ner i backen. Men kul!

Ni som har garmin klocka, hur loggar ni passen på zwift?

Nu startade jag inte klockan, men har zwift kopplat med garmin connect så aktiviteten kommer in där automatiskt och uppdaterat bla garmins training load. Däremot så blir ju tex INTE intensiva minuter loggat. Det är ändå lite störigt. Sätter man igång klockan och har kopplat zwift med garmin connect så lär det ju bli dubbletter av passen.

Ja, hur gör ni?

Nu startade jag inte klockan, men har zwift kopplat med garmin connect så aktiviteten kommer in där automatiskt och uppdaterat bla garmins training load. Däremot så blir ju tex INTE intensiva minuter loggat. Det är ändå lite störigt. Sätter man igång klockan och har kopplat zwift med garmin connect så lär det ju bli dubbletter av passen.

Ja, hur gör ni?
Struntar i att synka zwift med garmin connect. Klockan (eller cykeldator) I mitt fall loggar ett pass som vanligt. Pulsband och trainern (effekt, kadens) kopplad dit.

Zwift låter jag bara synka till strava. Blir dubbla pass i strava men jag raderar det ena. Minns inte varför jag tyckte det var bättre att låta zwift synka till strava direkt istället för att ta garmins pass,. Men något var det.

Senast ändrad:
Struntar i att synka zwift med garmin connect. Klockan (eller cykeldator) I mitt fall loggar ett pass som vanligt. Pulsband och trainern (effekt, kadens) kopplad dit.

Zwift låter jag bara synka till strava. Blir dubbla pass i strava men jag raderar det ena. Minns inte varför jag tyckte det var bättre att låta zwift synka till strava direkt istället för att ta garmins pass,. Men något var det.
Jag kör samma och har också glömt hur jag landade så. Loggar med Garmin som matar till Garmin Connect med full träningsinfo och låter Zwift mata Strava. Tror det var för att få karta/höjdmeter sparat någonstans.

Har det pratats om någon möjlighet att skala effekten i Zwift för att anpassa sig till sina cykelkamrater?
Jag känner till att det går att ställa in "stay together" om man ordnar en gruppcykling.
Mitt use case är att spontanköra ihop med starkare/klenare cyklister.
Den enda workaround vi hittat är att justera vikten, men det vore enklare om man kunde anpassa effekten.
Skulle kunna fungera som +/- inställningen som finns i träningsprogrammen.
För att slippa fusk skall det naturligtvis inte gå att göra på tävlingar.

Har det pratats om någon möjlighet att skala effekten i Zwift för att anpassa sig till sina cykelkamrater?
Jag känner till att det går att ställa in "stay together" om man ordnar en gruppcykling.
Den enda workaround vi hittat är att justera vikten, men det vore enklare om man kunde anpassa effekten.
Jag känner bara till vikten.
Eller ja, du kan köra MTB istället. Kanske går att hitta hur många watt det gör

Det enda jag vet är skapa en meetup med dina kompisar, då kan man ju välja alla banor oxå.

Jag kör samma och har också glömt hur jag landade så. Loggar med Garmin som matar till Garmin Connect med full träningsinfo och låter Zwift mata Strava. Tror det var för att få karta/höjdmeter sparat någonstans.
Det får bli att logga passet med klockan och ta bort connection mellan zwift och garmin. Strava har jag inte riktigt fattat grejen med än, men kanske kommer.

Ja, hur gör ni?

Loggar inte aktiviteten i klockan alls utan sparar endast passet i Zwift. Har tillåtit Zwift att synka till Garmin Connect. Då görs alla träningseffekt uträkningar i Garmin Connect och finns i klockan nästa gång den synkar. Slipper dubbelloggning på det sättet.

Vad menar du med intensiva minuter? Intensity Factor (IF)? För att visa det värdet krävs vetskap om FTP vilket inte följer med som datafält i aktiviteten.

Loggar inte aktiviteten i klockan alls utan sparar endast passet i Zwift. Har tillåtit Zwift att synka till Garmin Connect. Då görs alla träningseffekt uträkningar i Garmin Connect och finns i klockan nästa gång den synkar. Slipper dubbelloggning på det sättet.

Vad menar du med intensiva minuter? Intensity Factor (IF)? För att visa det värdet krävs vetskap om FTP vilket inte följer med som datafält i aktiviteten.
Det är ett värde i garmin. Ett mått på träningsminuter, kan man väl enkelt säga.

Nu har jag kommit igång med Zwift också. Synkar Zwift till både Strava och Garmin Connect. På klockan kör jag bara broadcast HR. Finns väl egentligen inget mervärde i att starta klockan för att få in ett pass?

Nu har jag kommit igång med Zwift också. Synkar Zwift till både Strava och Garmin Connect. På klockan kör jag bara broadcast HR. Finns väl egentligen inget mervärde i att starta klockan för att få in ett pass?
Jag gillar ju att få training effect vilket man inte får om man inte loggar träningen med klockan. Det jag gjorde nu som funkade bra var att ansluta min kickr core som en power meter (har ingen annars) till klockan, och sen skickade jag pulsen (separat pulsband) både till klockan och zwift.

Sen valde jag "inomhuscykling" som aktivitet på klockan, angav hjulstorlek i klockan och drog igång. Funkade som jag önskade, fick ett pass i garmin med träningseffekt, påverkar vo2 max värdet, och tamejfan stämde cyklad distans i stort sett på metern med Zwift.

Däremot så lär ju saker som meter uppför och nerför inte stämma överhuvudtaget. Finns säkert andra saker jag missar också....

Det enda jag vet är skapa en meetup med dina kompisar, då kan man ju välja alla banor oxå.
Tack för svaren. Meetup blir lite yxigt om man redan är igång och cyklar. Jag gillar enkelheten i att bara hoppa in och cykla med vänner som redan är igång. Jag får hoppas att Zwift kommer på det själva, nu när de släppt hårdvaruutveckling och sägs fokusera på att utveckla plattformen.

Behöver lite råd då jag tänkt köpa en direct drive smart trainer och köra Zwift nu under kalla säsongen.
Det kommer ju en Zwift hub i början av Oktober som man kanske kan gissa landar kring 6000kr hemma och verkar anses vara prisvärd för vad man får. Men i andra änden släpps också Wahoo Kickr V6 med WIFI och uppdaterad ERG mode, det tidigare för att undvika problem med utloggning från rejs som tydligen kan uppstå med blåtand och ANT+. Samt att ERG mode ska ha nån mjukstartsfunktion.
Jag har ju ingen erfarenhet alls av smart trainers eller Zwift, men jag gråter hellre en gång så att säga och köper något jag inte växer ur om 2 år. Kritiken i någon video kring V6 var väl att den ännu inte har magnetmotstånd som Tacx Neo2t. Men att WIFI kanske är "nästa grej" bland dessa smart trainers.

Vad är eran reflektion kring behov av dessa förbättringar, hur mycket vikt ska jag lägga vid dem?
Om jag hamnar i att V6ans nya features ger den ett sådant mervärde att det är den jag landar i, kan jag ändå inte sluta fundera på ifall Tacx då kanske snart också kommer med WIFI, men att man med den också får magnetmotståndet som verkar uppskattat.

Jag har kört först Snap och sen Core i fyra säsonger, och jag kan inte minnas att jag blivit utloggad någon gång. Generellt väldigt lite strul. Det jag drömmer om till nästa uppgradering är kanske magnetmotstånd men ffa en fullfjädrad ”bike” och rockerplate. Skulle också lägga pengar på att få höj/sänkbar front, styrd fläkt och riktigt lyxigt trainerbord innan jag köper en V6 (eller Taxc).

Jag hade kört på Zwiften eller en Core som första. Mina fem cent.

Vi har ordentliga problem med drops, inte utloggning, skönt att kunna köpa en sladd då även om den är kriminellt dyr.

De ska lösa det med wifi på 6an? Låter som aprilskämt. Stabil wifi...

Behöver lite råd då jag tänkt köpa en direct drive smart trainer och köra Zwift nu under kalla säsongen.

Jag köpte en kickr core inför förra inomhussäsongen och har inte haft ett enda anslutningsproblem (har zwift på en iPad och speglar bilden till en tv). Jag kan inte heller se att jag saknar något som finns innan steget till en Kickr bike.

Jag tror åtminstone att du blir nöjd med en zwift Hub eller Kickr core (fanns att köpa för 5999kr förra vintern).

Dcr säger ju att core är sweetspot och för 630 euro är den nog det.
Vi får se i oktober med Zwift.

Jag fick väldigt bra pris på v5 på kampanj så skillnaden var liten mot Core. Veckan efter gick även core ner så klart ..
Auto kalibrering kan ju vara bra om man som jag aldrig gör det manuellt.

Jag tror det är PCn som droppar. På TR har jag aldrig märkt nåt.
I så fall borde det hjälpa att ta det via companion istället. Jag minns inte om jag testade det. Jag testade tusen andra grejor och kom nog aldrig dit innan jag gav upp.
Då blir det också wifi...

East erg låter ju vettigt men har aldrig funderat på det. Borde dessutom enkelt lösas i appen istället

Det kommer ju en Zwift hub i början av Oktober som man kanske kan gissa landar kring 6000kr hemma och verkar anses vara prisvärd för vad man får. Men i andra änden släpps också Wahoo Kickr V6 med WIFI och uppdaterad ERG mode, det tidigare för att undvika problem med utloggning från rejs som tydligen kan uppstå med blåtand och ANT+. Samt att ERG mode ska ha nån mjukstartsfunktion.
Jag har ju ingen erfarenhet alls av smart trainers eller Zwift, men jag gråter hellre en gång så att säga och köper något jag inte växer ur om 2 år. Kritiken i någon video kring V6 var väl att den ännu inte har magnetmotstånd som Tacx Neo2t. Men att WIFI kanske är "nästa grej" bland dessa smart trainers.

Vad är eran reflektion kring behov av dessa förbättringar, hur mycket vikt ska jag lägga vid dem?
Om jag hamnar i att V6ans nya features ger den ett sådant mervärde att det är den jag landar i, kan jag ändå inte sluta fundera på ifall Tacx då kanske snart också kommer med WIFI, men att man med den också får magnetmotståndet som verkar uppskattat.
Har kört några race med wahoo kickr (den före v5 alltså), aldrig blivit utloggad eller haft nåt problem, jag kör med ant+

Jag köpte en Tacx Flux S på Biketown för 5099 :-. Min första trainer. Erfarenheten än så länge är att benen tar slut långt innan trainerns kapabilitet gör det, och så kommer det nog vara långt framöver (for better or worse).

Kör Zwift med Apple TV och gjorde säsongspremiär igår. När jag var inne i ”garaget” kunde jag inte scrolla neråt med fjärrkontrollen, så kan inte byta cykel, hjul eller annat. Som tur var var inställningen på min tron bike, och den bytte även tillbaka till den automatiskt när jag startade om appen efter att ha råkat klicka att jag skulle ha tt-cykeln som ligger överst i listan.

Gissar att det är nån bugg i systemet som uppdateras vad det lider. Men lite irriterande var det allt - inte minst som min avatar har fula kläder som jag vill ändra…

Hur gör ni för att få bort vibrationer? Jag har ställt min trainer på "gymgolv" men upplever ändå att det förs vidare en hel del vibrationer till golvet. Finns det några bra tips?

Kör Zwift med Apple TV och gjorde säsongspremiär igår. När jag var inne i ”garaget” kunde jag inte scrolla neråt med fjärrkontrollen, så kan inte byta cykel, hjul eller annat. Som tur var var inställningen på min tron bike, och den bytte även tillbaka till den automatiskt när jag startade om appen efter att ha råkat klicka att jag skulle ha tt-cykeln som ligger överst i listan.

Gissar att det är nån bugg i systemet som uppdateras vad det lider. Men lite irriterande var det allt - inte minst som min avatar har fula kläder som jag vill ändra…
Starta Zwift på dator o svida om. Märkligt att det inte går på webben men tror inte

Hur gör ni för att få bort vibrationer? Jag har ställt min trainer på "gymgolv" men upplever ändå att det förs vidare en hel del vibrationer till golvet. Finns det några bra tips?
Jag har en trainermatta när jag kör i vardagsrummet och en supertunn yogamatta när jag kör i sovrummet, inga vibrationer på någon av platserna. Vad har du för trainer?

Jag tänkte säga att jag kör på betong men det kanske inte är så konstruktivt om inte flytta till villa med källare står på programmet

Någon här som är med i en svensk klubb på ZWift? Känns som att det skulle kunna vara roligare än att åka runt ensam i zon2 och slaka.

Påminner om när man startade datorn och antingen zwift eller datorn skulle göra en stor uppdatering, med strul och missad start som följd frustration är ett för snällt ord i sammanhanget! ?

Kliver hit då min ursprungstråd handlade om att inte köra Zwift men den tog en oväntad vändning.
Hur bromsar man på en direct drive-trainer typ kommande Zwift Hub? Eller är det ett icke-moment?

Tillbaka
Topp