Zwift vs Uteträning, träningseffektivitet.

konscious

Aktiv medlem
Hur realistiskt tycker ni tränings/tävlingspass är i Zwift.

Strukturerade intervall på en trainer i all ära med eller utan Erg mode.
Tänker jag mig att det blir ganska onaturligt om det inte rör sig om rena tester.

Hur resonerar ni med erfarenhet?

Senast ändrad:
Ingen aning men jag blir i alla fall helt slut efter att ha hojat i Zwift. Tre timmar utan att frihjula en enda gång är rätt jobbigt. En timma utan att frihjula i galet tempo är oxå jobbigt. Men realistiskt är det ju inte för IRL så frihjular man ju rätt ofta. Men jobbigt är det.

"Faran" med Zwift är väl att man kan hamna i lite för mycket mellanmjölk. Det braiga med Zwift är ju att det är motiverande för dom som inte orkar glo på krysset och nöta intervaller.

Johan A sa:
Men realistiskt är det ju inte för IRL så frihjular man ju rätt ofta. Men jobbigt är det.

Det beror väl på vilken trainer du använder. Åtminstone senast jag provade Zwift för nåt år sedan gick det bra med Tacx Neo, att vila benen några sekunder i nerförsbackarna.

Har inte tävlat, men tycker zwift och annan trainercykling är riktigt bra för att träna upp fysiken. Fast långpass kör jag hellre ute.
Mest nytta kanske man har för lvg, att cykla fort på en teknisk stig kräver nog väldigt många timmar i skogen oxå.

lundatok sa:
"Faran" med Zwift är väl att man kan hamna i lite för mycket mellanmjölk. Det braiga med Zwift är ju att det är motiverande för dom som inte orkar glo på krysset och nöta intervaller.

Du verkar ha erfarenheten.
Lite som du resonerar jag att man tar inte i mer än man behöver i Zwift.
Med strukturen i träningen pressar man på den extra procenten enligt trial to success or failure.

Ett tramptag ute bromsas av andra krafter än på ergometern och borde ge större variation för att nå samma medeleffekt.

Jag cyklar på en väldigt låg nivå jämfört med många här. Med det sagt tippar jag på att träning via trainer ger betydligt mer än träning på väg för mig. Framförallt är det mycket mer tidseffektivt.

Zwift inbjuder iofs till en del lallande, men kör man strukturerat är det ju guld värt att "bara" behöva fokusera på att nå rätt antal watt under rätt tidsintervall. Skönt att slippa motvind, korsningar, vilt och annan trafik. Men då är jag också mer intresserad av TT och stravasegment än klungcyklande.

Kör i princip endast träningsprogram i Zwift (sällan race eller fricykling) av typen högintensiva intervaller av olika längd och antal (just nu 4 week FTP booster).
Tycker effekt (watt) siffrorna sporrar till vända ut o in på lungorna och är oftast tokslut när jag stiger av trainern.
Hoppas och tror detta ger bra träningseffekt.

Däremot känns det som skillnad i realismen mot verkligheten (speciellt mtb) där belastningen ständigt varierar på sekundnivå är stor.
Mao är det för mig endast ett komplement (specellt vintertid) till riktig utecykling.

Inte ens om man cyklar landsväg är Zwift realistiskt. Tävlingarna är 100% maxning, släpper man och frihjular åker man ner i klungan fort. Tränar man inför TT så är Zwift klockrent dock.

Går att vinna Paris-Roubaix på Zwift-träning:

https://roadbikeaction.com/how-zwift-helped-hayman-win-paris-roubaix-16/

Sedan hade han kanske vunnit med större marginal om han kunnat träna utomhus istället. Men svaret på grundfrågan i tråden är väl som alltid att beror det beror på vad du ska träan på och hur du tränar för att uppnå det målet.

Träningen är minst lika bra som all annan intervallträning inomhus. Fördelen är att den är roligare och mer varierande.

Jag finner att effektiviteten med avseende såväl tid som kvalitet på trainer många gånger kan vara väldigt fördelaktig. Detta då ett förprogrammerat träningspass styrt i ERG-mode ger dig exakt det du på förhand förväntar dig och eftersträvar med träningssessionen. Den ger även större möjligheter att träna på teknik- och kadensövningar då man slipper beakta faktorer som medtrafikanter och korsningar.
Är detta onaturligt på så sätt att det inte är som att cykla en utomhus en varm sommarkväll - ja visst!
Kan det ge stora fördelar när du sedan cyklar naturligt utomhus en varm sommarkväll - definitivt!

Lefty sa:
Kör i princip endast träningsprogram i Zwift (sällan race eller fricykling) av typen högintensiva intervaller av olika längd och antal (just nu 4 week FTP booster).
Tycker effekt (watt) siffrorna sporrar till vända ut o in på lungorna och är oftast tokslut när jag stiger av trainern.
Hoppas och tror detta ger bra träningseffekt.

Däremot känns det som skillnad i realismen mot verkligheten (speciellt mtb) där belastningen ständigt varierar på sekundnivå är stor.
Mao är det för mig endast ett komplement (specellt vintertid) till riktig utecykling.

Verkar rimligt och den variation av massa krafter man måste övervinna ute är svårt att provocera fram på trainer.

Därav svårigheten att leverera samma medeleffekt med samma insats fysiologiskt ute mot inne.

Motstånd är väll motstånd. Alla hjälpmedel som motiverar en till att träna är väll bra? Sommaren, inte så mycket zwift. Vinter däremot där alternativet ä att försöka på vardagarna släpa sig ut med pannlampa efter jobbet, i kyla o snö, Nää då är ju 1,5 h på zwift mer effektivt än att lägga 30 min på att rodda med saker runt utecykling för 1 h träning ute.

Den träning som blir av är förstås den som ger resultat, men med det sagt tror jag många underskattar den teknikträning utomhuscykling ger om man inte bara är ute och zombiecyklar utan kör lite aktivt i modd, snö och på is.
Känns i alla fall som rätt många som tävlar med skaplig ambitionsnivå är väldigt skakiga på cykeln på våren och underpresterar på grund av det.

Jag har inte kört Zwift. Det finns ingen vind och jag gillar att köra med vind som extra motivation och teknikträning.

Jag har sällan behövt köra testcykel inomhus eftersom jag har klarat av att köra utomhus trots klimatet. Det är få pass som inte har kunnat genomföras.

Miss Lycka 2.0 sa:
Jag har inte kört Zwift. Det finns ingen vind och jag gillar att köra med vind som extra motivation och teknikträning.

Jag har sällan behövt köra testcykel inomhus eftersom jag har klarat av att köra utomhus trots klimatet. Det är få pass som inte har kunnat genomföras.

Det är strongt att köra intervall/HIT-pass utomhus året runt. Hatten av.

Jag kör nästan enbart Zwift på Monarken pga. prioriteringar (läs pendling, barn, hund etc.). Kroppen fick en chock när jag testade ett pass med lokala mtb-mafian. Tekniken hade blivit usel och fick täcka luckor med kraft varje enkelt parti. Sen blev jag frånåkt
:(

Men för mig är det oftast Zwift eller inte cykla som är alternativen, så det är toppen. Tränar oftast efter 21 och då är inte ut i mörker och kyla ensam så kul.

grenhall sa:
Miss Lycka 2.0 sa:

Det är strongt att köra intervall/HIT-pass utomhus året runt. Hatten av.

Det fungerar med periodisering och progression av träningen. Klimatet är mest en fråga om klädsel.

De som är bra nog för att behöva bry sig om träningseffektivitet är i södra europa och tränar/tävlar just nu. För oss andra som är kvar här i Sverige är den bästa träningen den träning som vi själva tycker är rolig.
För mig blir det pendling och zwift. Realism och teknik hinner man med från mars till November.

Jag har lovat mig själv att inte cykla en meter ute förrän asfalten är torr och sopad. Åker till Mallis i mars och det är mycket möjligt att det blir första utecyklingen för mig. Kommer bli spännande och se om det bara är dataspelsmuskler jag har fått under vintern. :D

Jag hatar att cykla ute när det är kallt..... har under åren frusit mig blå om både fötter och händer i jobbet så behövs nästan vinterhandskar när det är 20+ ute om jag inte ska tappa känsel och få vita fingrar.

Fördelen med zwift är att man slipper pundarstuket på cykeln efter 80mil utan tvätt, olja eller annan skötsel. Mitt i slaskiga vintern.

Lejon sa:
Den träning som blir av är förstås den som ger resultat, men med det sagt tror jag många underskattar den teknikträning utomhuscykling ger om man inte bara är ute och zombiecyklar utan kör lite aktivt i modd, snö och på is.
Känns i alla fall som rätt många som tävlar med skaplig ambitionsnivå är väldigt skakiga på cykeln på våren och underpresterar på grund av det.

Ja det där brukar märkas... Monstereffekt i garaget men det håller inte på sommaren.
Men!!! Bra grej ändå. Huvudsaken man inte bara tävlar utan får in lite timmar och intervaller (varken mil eller höjdmeter får man ju inte).

Man är väl inte i farozonen än som tur är.

NickPick sa:
Lejon sa:

Ja det där brukar märkas... Monstereffekt i garaget men det håller inte på sommaren.
Men!!! Bra grej ändå. Huvudsaken man inte bara tävlar utan får in lite timmar och intervaller (varken mil eller höjdmeter får man ju inte).

Man är väl inte i farozonen än som tur är.

Jag har alltid upplevt tvärtom, har själv svårt att få upp effekten inomhus men väl ute trycker man mer.

Största problemet med Zwift är att alla andra är så j-vla starka på de första vårträningarna :-)( jag kör inte Zwift). Nästa problem är ju just de att de kommer en del råstarka snubbar ut på våren men som saknar helt teknik och gör det ... låt oss säga intressant och andrenalinfyllt att köra träningar och tävlingar.

//Ola

McOla sa:
Största problemet med Zwift är att alla andra är så j-vla starka på de första vårträningarna :-)( jag kör inte Zwift). Nästa problem är ju just de att de kommer en del råstarka snubbar ut på våren men som saknar helt teknik och gör det ... låt oss säga intressant och andrenalinfyllt att köra träningar och tävlingar.

//Ola

"Zwiftarna" förstörde långloppscupen för länge sen.

Zwift är fostrande. Direkt det blir uppförs så slår bromsarna till även fast man haft en låång utförs precis innan.

Raggamuffin sa:
McOla sa:

//Ola

"Länge sen" är väl lite att ta i, Zwift blev en öppen produkt hösten -15, det har varit tre säsonger sen dess. :-)

nisseson sa:
Raggamuffin sa:
McOla sa:

//Ola

"Länge sen" är väl lite att ta i, Zwift blev en öppen produkt hösten -15, det har varit tre säsonger sen dess. :-)

Därav "zwiftarna", tänkte att det skulle framgå vad jag menade. Cyklister som spenderat mer tid att analysera watt än att hitta bäst linje över en stenkista eller behålla mest fart över en rotmatta.

Tillbaka
Topp