Zwölfender skoöverdrag för vinterkörning?

jonja

Aktiv medlem
Senast ändrad:
Är det ingen som kör med ZwölfEnder? Fick just hem ett par, de ser varma och välsydda ut. Blixtlåset ser bra mkt rejälare ut på mina gamla som pajade, ska bli kul att prova.

Här kört med dem i ett par år, vet inte om det är 3 eller 5 mm. Jag använder sommarskoe med ullstrumpor men fryser ändå. De hjälper men inte fullt ut för mig. Finns det något som hjälper bättre?

Byt ut de vanliga innersulorna mot filt eller ullsulor alt köp Lidl el-sulorna som släpptes för ca en vecka sen som kostar 230 kr. De verkar vara slut på många butiker men kan finnas kvar ströex om man letar runt lite. Ger iofs bara 1W men en cykelpolare som provade under en 5h natttur tyckte att de var ok. Han inledde med 1.5h utan ström och fötterna blev kalla, slog på strömmen. På 30 min var fötterna varma igen. Detta var med vinterskor utan överdrag.

Den stora skillnaden mellan vinterskor och sommarskor + överdrag är att vinterskon har en tjock isolerad sula. Fartvinden ger förvisso en stor del av kyleffekten men kylan genom sulan blir du inte av med hur du än gör med en sommarskor, du kan möjligtvis dämpa den något.

Vad gäller vinterskor så ska det till extremt låga temperaturer för att överdrag ska tillföra något om man köpt rätt skor. Elsula skulle jag placera betydligt högre på listan i så fall då jag även här upplever att kylan kryper upp genom klossen efter några timmar trots den isolerade sulan.

Jag får inte ens plats med överdrag på vinterskorna in mot veven, blir för trångt. Sant att kylan underifrån kvarstår på sommarskor och att värsta stället antagligen är genomförningen för klossarna, där sulan är extra tunn plus att det är genomgående metall. Frågan är om elsula räcker för att göra en sommarsula användbar. Man kan ju misstänka att tex Lidl-sulan är för svag men fortfarande bör vara bättre än inget.

För mig gjorde en vanlig enkel filtsula för 40 kr stor skillnad.
Jag använder Shimano M088 med Shimano överdrag i neopren och i skorna har jag ullsockar.

Frid!

Jag har M087 så den är nog ganska lik i värmehänseende. Var köper man filtsulor enklast och närmast?

Ja, det är samma modell med en annan stämpel bara. Varför vill du ha kardborreband undertill? För att kunna ta på den ovanifrån?

Funderar på den här försänkningen i sulan där plåtbiten till klossen ligger, som ser ganska kall ut och som ligger nära foten. Skulle man få bättre isolering mot plåtbiten om man fyllde utrymmet ovanför plåten med liquiSole eller annat silikonliknande material? Skulle man få bättre isolering om man fyllde även de andra hålrummen i den gjutna plastsulan med silikonmaterial?

Ja, hela poängen med de flesta isolerande material är att fånga luft och hålla den stilla.

Däremot kanske täta runt klossen undertill med limpistol så att det inte kan komma in ny, kall luft runt om?

Har ett par, de har jag kört med tillsammans med Shimanos vinterskor. Tycker det funkar bra ner till -15 sådär, sen blir det rätt kallt. Förmodligen läcker det för mycket värme under från skon. Jag har stora skor (48) och med överdragen får jag lite gnugg mot vevarmen ibland.

Miracle skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag köpte mina i en vanlig skoaffär.

Tja de verkar ju finnas överallt, tog ett par på XXL men på dem släppte folien bak i hälen innan jag han knöla in dem i skorna. Nästa gång får det bli den andra modellen, den där någon kört bärsärkagång med symaskinen över sulan för att göra av med så mkt sytråd som möjligt.

Tillbaka
Topp