Justera bakväxel – Så fixar du din cykel så att den växlar tyst och bra

Datum:
03 juni 2022 09:00

I denna video och artikel visar och berättar vi hur du ställer in en bakväxel på cykel.

Vi använder oss av en Shimano GRX utanpåliggande bakväxel, men principerna är desamma på närmast alla utanpåliggande bakväxlar.

I sex tydliga steg visar Daniel Borgstål, mekaniker på Sportson i Jönköping, hur du justerar din bakväxel så att den växlar rent och bra.

Justera bakväxel på cykel

Verktyg som du behöver
  • Stjärnmejsel
  • 2 mm insexnyckel
  • 4 mm insexnyckel
  • 5 mm insexnyckel
  • 25 torksnyckel
Anders Wingqvist/HappyrideVerktyg för att justera bakväxel på cykel.

1. Kontrollera vajer och hölje

Ställ in växeln så att kedjan hamnar på det minsta drevet på kassetten. Sedan håller du ett fast grepp om bakväxeln så att den inte kan röra sig i sidled när du växlar. Växla 2 till 3 växlingar med reglaget samtidigt du håller i bakväxeln. Detta gör att vajern och höljet har möjlighet att spänna sig.

Anders Wingqvist/HappyrideVäxla ner till minsta drevet, håll sedan bakväxeln ordentligt och växla två gånger medan du håller emot för att spänna vajer och hölje, växla tillbaka igen.

2. Sitter hjul och växel fast ordentligt?

Här är det viktigt att hjulet sitter fast ordentligt så att inte kassetten sitter snett. Har du en cykel med genomgående axel, thru-axel, är det svårt att få det snett. Däremot om hjulet har en 5 mm snabbkoppling kan det hamna snett. Detta är enklast att säkerställa genom att ställa cykeln på planmark och öppna snabbkopplingen och därefter trycka ner cykeln så att hjulet hamnar ordentligt i ramen.

3. Vajer, släppa lossa och dra åt med fingerkraft

Efter det första steget kan vajern ha töjt sig. Detta åtgärdar du genom att släppa på skruven som vajern sitter fast med och sedan med hjälp av fingrarna dra i vajern för att spänna åt. Sedan skruvar du fast vajern igen.

Anders Wingqvist/HappyrideLossa vajern genom att lossa skruven, spänn med handkraft och skruva åt igen.

4. Ställ in ändlägen

Ändlägena ställer du in med hjälp av de två skruvarna som brukar vara markerade med H=höga växlar (litet drev) och L=långa växlar (stort drev). För att ställa in H-läget så ska kedjan ligga på det minsta drevet och här kan du skruva in eller ut skruven för att få den att gå upp eller ner. Det gäller att ta det försiktigt och skruva lite åt gången, risken är annars att det gör en större skada än vad det var från början.

När du ska justera L-läget ställer du växel så att den hamnar på det största drevet på kassetten. Här kan problemet antingen vara att kedjan har svårt att kliva upp på drevet och då får du skruva ut skruven. Är det däremot så att kedjan vill gå förbi drevet och falla in mot ekrarna så måste du skruva in skruven.

Anders Wingqvist/HappyrideI ändläget på lägsta växeln L (största drevet) ska bakväxeln ligge i linje med det största drevet.

5. Vajerspänning, finlir med ställskruven

Justera växlarna gör du genom att spänna eller släppa vajern. Detta gör du med hjälp av skruven som sitter på vajern vid bakväxeln. På mountainbikecyklar kan justeringsskruven sitta uppe på vajern vid växelreglaget.

För att spänna åt vajern skruvar du åt vänster, moturs. För att släppa skruvar du åt höger, medurs.
Har kedjan svårt att kliva upp på ett större drev så får du spänna vajer och har den svårt att gå ner på ett mindre drev så släpper du vajern.

Anders Wingqvist/HappyridePå många växlar sitter ställskruven, som spänner och släpper på vajern, nere vid växeln.
Anders Wingqvist/HappyrideStällskruven kan också sitt uppe vid själva växelreglaget på styret.

6. B-skruven

B-skruven har som funktion att justera bakväxelns avstånd till kassetten.
Skruva ut om avståndet ska bli större och in för att få det mindre.
En tumregel är att ställa in växeln så att den hamnar på det tredje drevet från det största drevet på kassetten. Sen justera du b-skruven så att växeln hamnar i samma höjd som det största drevet på kassetten.

Anders Wingqvist/HappyrideB-skruven justerar bakväxeln i höjdled och det är avståndet till kassetten som är det intressanta.

7. Om det ändå inte fungerar

Har du gjort alla dessa steg men det inte funkar ändå. Då kan det finnas lite olika faktorer som orsakar problemet, bland annat:

  • Växelöret är snett
  • Vajer och höljet är slitet och det uppstår friktion och då glider inte vajern ordentligt i höljet.
  • Bakväxeln är skadad
Ta del av Happyrides nyhetsbrev med spännande nyheter!

Nyhetsbrevet kan du när som helst avsluta.

Senaste kommentarer

Trim 2022-06-21

Nu mera är det tuben och instruktioner film böcker är nostalgi men Tekno's böcker bidrog nog på sin tid till höjd verkstads standard på sina beskrivna områden i Sverige.

bdaz 2022-06-21

"Skruva in om avståndet ska bli större och in för att få det mindre." fan har ni redan börjat fira midsommar : )

Trim 2022-06-21

Bra initiativ själv köpte jag bok på Tradera tag hand om din cykel av Chris sidwells är lite lärobok men extreme detalj nivå på märkes nivå de får inhämtas från annat håll hade tidigare tidens cykelbok.

Miracle 2022-06-20

Jo, det är ett bra initiativ! Jag föredrar dock Shimanos egen metod, där man utgår från nästa högsta växeln vid justering av vajerspänningen. När man då växlar genom kassetten till lägsta, så får man, så vitt jag erfarit, en tydlig indikation på syst...

Batavus 2021-07-16

Bra initiativ, redaktionen! Var fjärde fråga, känns det som, handlar om sånt här. För länge sedan frågade jag ParkTools om jag fick översätta och citera deras tabell för växlingsbekymmer. De svarade aldrig, vilket bör tas som ett "nej".