Byta växelöra: Skälet till varför din bakväxel är kass

Datum:
17 mars 2022 09:05

Har du ställt in din bakväxel enligt konstens alla regeler, men det är ändå någon växel som krånglar? Då kan det vara läge att byta växelöra, alltså den del som sitter mellan ram och bakväxel. I denna artikel och video visar vi hur det går till.

Varför ska man byta växelöra?

Ett uppenbart skäl att byta växelöra är att du har fått en rejäl smäll mot bakväxeln och i så fall är det växelörat som blir böjt eller till och med knäcks istället för själva ramen.

Anders Wingqvist/HappyrideUppenbart skadat växelöra till vänster i bild, till höger är växelörat av.

En lurigare variant är om växelörat är lite skevt, men du kanske inte har fått någon stor smäll och vet om att det är skevt. Då kan det också vara svårt att se med blotta ögat att det är skevt. Ett trix är att ställa sig bakom bakhjulet och kika så att växelörat är lodrät och även kika på hur cagen ser ut under eftersom eventuell skevhet i växelörat fortplantar sig ju längre ner du kikar på cagen.

Anders Wingqvist/HappyrideStäll dig bakom cykeln och kika så att växelörat är lodrätt och att cagen är rak nertill, i bilden är det lite snett och behöver fixas.

Om du har försökt ställa in bakväxeln enligt konstens alla regler och det ändå är en eller fler växlar som inte fungerar bra, och det inte heller är något knas med själva bakväxeln i sig – ja, då är det förmodligen växelörat som behöver bytas.

På växelörat står det ibland ett serienummer som gör det lättare att veta vilket nytt du ska köpa, som i bilden ovan.

Det ska tilläggas att man kan rikta ett växelöra om det inte är för illa skadat. Sätt fast det i ett skruvstäd och bänd med lämpligt verktyg.

Anders Wingqvist/HappyrideOlika växelöron passar olika ramar.

Verktyg du behöver för att byta växelöra:

  • 5 mm insexsnyckel
  • 25 torxnyckel
  • nytt växelöra, som passar din ram
Anders Wingqvist/HappyrideNytt växelöra, torx och insexnyckel behövs.

Så här gör du:

1: Skruva av bakväxel

Växla ner så att kedjan ligger på det minsta drevet på kassetten, då är den minst spänd och det är lättare att meka (gäller för alla liknande situationer när bakhjulet ska av, som tex när du ska laga punktering eller annat).
Skruva loss bakväxel med hjälp av en 5 mm insexsnyckel.

Anders Wingqvist/HappyrideVäxla till minsta drevet bak först, och skruva sedan av bakväxeln med insexnyckel.

2: Ta loss bakhjulet

Ta loss bakhjulet med hjälp av att skruva bort snabbkopplingen.

Anders Wingqvist/HappyrideBakhjulet lossar du med snabbkopplingen.

3: Skruva loss växelörat

Skruva av växelörat genom att skruva loss de små skruvarna som håller växelörat fast i ramen. Skruvarna storlek och placering kan variera lite beroende på växelörats modell och ramen, ofta sitter de på insidan av ramen.

Anders Wingqvist/HappyridePå denna ram sitter växelörat med två skruvar på insidan av ramen.

4: Skruva dit det nya växelörat

Skruva dit det nya växelörat. Dra inte skruvarna för hårt då det är lätt att dra sönder skruvhuvudet. De sitter oftast loctite som förhindrar att skruven ska lossna.

Anders Wingqvist/HappyrideLoctite låser skruvarna utan att du behöver skruva alltför hårt.

5: Skruva tillbaka bakväxeln

Skruva tillbaka bakväxeln med hjälp av en 5 mm insexsnyckel. Här är det enklast när inte bakhjulet sitter fast i cykeln.

Anders Wingqvist/HappyrideDet är lättare att sätta fast bakväxeln före själva hjulet.

6: Sätt tillbaka bakhjulet

Se till att växeln ligger på den tyngsta utväxlingen så att det bli enklare att få på bakhjulet. Kedjan ska då placeras på det minsta drevet på kassetten.


Mer Mekskola

På Happyride har vi i skrivande stund gjort nitton episoder som handlar om hur du mekar med din cykel själv.

Om din cykel är en högljud rackare så har vi gjort ett avsnitt om hur Blir av med knak och oljud på din cykel. I ett annat avsnitt går vi igenom hur du byter slang och skillnaden mellan olika typer av cykeldäck. Vår mest sedda film och populäraste artikel är så klart den som visar du justerar bakväxel på mtb, nyligen gjorde vi en uppföljare där vi justerar bakväxeln på en gravel eller landsvägscykel.

Anders Wingqvist/HappyrideByta kassett på cykeln går vi igenom i ett av våra avsnitt mekskola.
Ta del av Happyrides nyhetsbrev med spännande nyheter!

Nyhetsbrevet kan du när som helst avsluta.

Senaste kommentarer

jonte987 2022-03-20

Lite skillnad på White för 150 i mjukost och ett online för 250. Vilket som är bäst är mer oklart. Det ska väl inte vara för hållfast heller och finish spelar liten roll. Beslutet tas enkelt när XXL i god lbs anda skiter i att höra av sig.

Ustzeust 2022-03-20

Min bakväxel är inte kass!

frippegubben 2021-06-30

Och ibland är det tvärt om. Till min White hade de på hyllan hos XXL för 150:-, medan de få exempel jag hittade online kostade upp mot 500:-.

n3wton 2021-06-30

Om toleranserna är lite off mellan ram och växelöra behöver inte ett byte av växelörat göra saken bättre. Om man inte slagit i örat ordentligt riktar man det innan man byter. Är man petig riktar man örat redan på en helt ny cykel från fabrik. Förvis...

MrSthlm 2021-06-24

Ibland kan det krävas lite googlande att hitta rätt växelöra beroende på hoj man har, inte alltid helt superenkelt? För min Merckx var det oerhört mycket bättre pris från Deporvillage trots samma tillverkare (jämfört med ett par affärer som hade den ...

MagerValp 2021-06-24

Det är en utmärkt snabbfix, men nästa gång man smäller i nåt blir det så här istället 🙃 497275

sdx 2021-06-24

Och vad är det för fel att rikta växelörat.