Tubeless: så konverterar du ditt hjul till slanglöst

Datum:
10 mars 2022 15:42

I denna video och artikel visar vi hur en Tubeless-konvertering går till. Vi delar in det i fem enkla steg. Vi går också igenom lite tankar kring tubeless: underhåll, fördelar & nackdelar med mera.

Att köra ”tubeless” innebär att istället för en traditionell slang används en tätande vätska. Den stora fördelen är att du kan cykla mountainbike med lägre luftryck i dina däck, vilket ger bättre friktion och mer grepp på stigarna, samtidigt som risken för punktering inte ökar.

I fem steg visar Daniel Borgstål, mekaniker på Sportson i Jönköping, hur du gör ditt hjul och däck till tubeless i videon ovan. Vill du läsa om hur det går till hittar du det här nedan.

Tubeless-konvertering: så gör du

Verktyg du behöver:

  • Tubelessventil inklusive medföljande verktyg
  • Tubelessvätska inklusive medföljande tillbehör som slang eller spruta
  • Tubelesstejp
  • Sax eller mejsel
  • Pump eller kompressor
  • Däckjärn

Förberedelser

  1. Se till att fälg och däck är tubelesskompatibel. Det brukar stå med liten text ”tubelessready” på fälgens dekal eller på däckets sida.
  2. Om inte fälg och däck är tubelesskompatibel kommer detta inte att fungera.
  3. Om fälgen är tubelessready behöver det inte betyda att fälgbandet som medföljer från fabrik är det, utan detta kan behöva bytas ut. På fälgbandet står det om det är tubelessready eller ej.
Anders Wingqvist/HappyrideDäck och fälg som är redo för tubeless, vätska, ventiler och fälgtejp. Komplettera med pump, sax och eventuellt däckjärn så har du allt.

Steg 1: Tejpa fälgen

  1. Börja 10 cm från ventilhålet och dra mot ventilhålet. Dra tejpen hårt och ner i skåran på fälgen, tryck till extra med fingrarna så det sätter sig ordentligt i skåran.
  2. När du kommit runt hela varvet överlappar du ca 15 cm från där fälgbandet började. Detta för att ventilen håller tejpen extra på plats och minimerar risken att tejpen går upp.
Anders Wingqvist/HappyrideBörja med tejpen cirka 10 cm från ventilhålet i fälgen.

Steg 2: Ventil för tubeless

  1. Gör hål i tejpen med hjälp av sax eller mejsel.
  2. För igenom ventilen och dra åt ventilringen med hjälp av fingrarna och inga verktyg.
Anders Wingqvist/HappyrideGör hål i tejpen med en vanlig sax vid ventilhålet.

Steg 3: På med däcket

  1. Se till att däcket är i rätt rotationsriktning med hjälp av en pil eller en symbol på däckets sida.
  2. Börja vid ventilen och för över ena sidan av däcket. Se till att däckkanten ligger i mitten av fälgbanan. Beroende på däck och fälgfabrikat kan det vara olika svårt att få på däcket. Här kan du ta hjälp av ett däckjärn om det behövs.
  3. När du har fått över ena sidan av däcket gör du samma sak på andra sidan. Börja vid ventilen och arbeta nedåt.
  4. När däcket är på plats kan du testa om däcket håller tätt utan vätska genom att pumpa i luft. Har du problem med att däcket inte tätar och att det känns för stort kontra fälg kan du alltid dra ett extravarv med tejp.
Anders Wingqvist/HappyrideDu kan använda din kroppstyngd och gravitationen för att enklare få på däcket.

Steg 4: Vätska

  1. Töm ut luften efter att du fått däcket tätt utan vätska.
  2. Skruva loss den lilla ventilen med hjälp av ett medföljande verktyg (brukar följa med i ventilförpackningen).
  3. Skaka flaskan väl innan du häller i.
  4. Häll i vätskan i ventilen med hjälp av en spruta eller en liten slang beroende på vad som medföljer vätskan.
  5. Vrid hjulet så att ventilen står i klockan 8. Detta för att det ska rinna ner i däcket. Torka omgående om du spiller.
  6. Fyll på mängden vätska som det rekommenderas på flaskan.
Anders Wingqvist/HappyrideKlockan 8:a är en fin tid för att fylla på tubeless vätska.

Steg 5: Pumpa och skaka

  1. Skruva på ventilen igen och pumpa upp däcket.
  2. Skaka och snurra hjulet när det är uppumpat så att alla eventuella små hål tätas.
Anders Wingqvist/HappyrideAvsluta proceduren med att skaka och snurra hela konkarongen.

Klart! Du är redo, ut och cykla med dig nu då!

/Daniel Borgstål, mekaniker 

Anders Wingqvist/HappyrideBunny hoppen blir 30 procent högre direkt om du kör slanglöst.

Side note: Om ditt hjul har blivit skevt kan du behöva rikta cykelhjul

Anders Wingqvist/HappyrideSnart ett minne blott! Dock inte helt fel att ha med som back up på långturer om du får problem med ditt slanglösa upplägg.

Här ser du fler episoder Mekskola.

Ta del av Happyrides nyhetsbrev med spännande nyheter!

Nyhetsbrevet kan du när som helst avsluta.

Senaste kommentarer

orskovpraetorius 2021-06-28

Har kört på dessa fälgar tidigare. Hade inte rekommenderat att köra utan tejp. Funkar så länge fäljen är rak, är den inte det finns det risk att det börjar läcka luft. Tejpa över gummibandet funkar fint dock!

SaDle 2021-06-24

Tack. Just där jag köper min också. Ska fråga om det

MagerValp 2021-06-24

497349 Inuti kassetten bak har du en frihjulsbody. Det finns lite olika varianter på konstruktion, men i ditt fall så är det tre fjädrande klackar som ligger mot en yttre ring med taggar. Det finns dock plats för att sätta i tre klackar till och såle...

stuii 2021-06-24

Tror de blir super. Jag kör med Stans vätska. Har funkat bra för mig :) https://www.bikester.se/notubes-pint-tire-sealant-0.5-l-M454993.html?_cid=21_1_-1_9_2439_616264_478735846944_pla&ef_id=Cj0KCQjw2tCGBhCLARIsABJGmZ6DJyvQkMJ2HMn6iiso1XM8ddx5FiOS...

SaDle 2021-06-24

Helt ny inom MTB så jag förstår inte ett ord av det du skrev :) Googlade Microspline och vart lite klokare men klackar och fjädrar hänger jag inte med på. https://www.freewheel.co.uk/blog/post/what-is-microspline

MagerValp 2021-06-24

EX8 borde vara tubeless från början, min EX7 var det iaf. PS: Jag har HG-body på min, inte microspline, men jag gissar att det är samma konstruktion och då kan du uppgradera från 54T till 108T genom att köpa tre klackar och fjädrar för 300 kr. Klart...

SaDle 2021-06-24

Min är en Trek Fuel ex8. Då ska jag ordna ventiler. Är dessa bra grejer? https://www.bikester.se/muc-off-mtb-road-tubeless-valve-kit-44mm-M722015.html Vätska då någon favorit?

stuii 2021-06-24

Tror det är samma fälg som jag har och då sitter det en rejäl gummi/plast insats istället för tejp. Bara att ta ut slangen, sätta i en ventil och fylla med vätska.

manneblask 2021-06-24

Oftast kommer hojar med slangar, min senaste fick jag dock utan - men det är nog ovanligt för de mer generiska märken som Trek, Scott, Specialized osv. Fälgen borde vara tejpad redan. Men för att vara på säkra sidan kan du lägga till fälgtejp i de...

SaDle 2021-06-24

Kommer snart få nya hojen. Antar den kommer med slang? Vad behövs för att köra tubless med denna? Vätska och ventiler bara eller Framhjul Bontrager Line Comp 30, Tubeless Ready, 6-bults, Boost110, 15 mm genomgående axel Bakhjul Bontrager Line C...