Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Jag brukar lägga hjälm och cykelskor, pump och verktyg i transportväskan. Det är väl cykelutrustning om något?Max 23 kg
Bagen får endast innehålla cykelutrustning (detta innebär att sportkläder måste packas i vanligt incheckat bagage).
Alla flyg
429 SEK (online) 500 SEK (flygplatsen)
Avgift debiteras för alla föremål, per väg.
Se våra packningsriktlinjer
Skydda din cykel
Elcyklar kan inte transporteras som incheckat bagage, även om batteriet är urkopplat eller borttaget eftersom de anses vara farligt gods.
- Packa din cykel skyddande för resor - den måste packas i hårda fodral som är speciellt utformade för transport av cyklar.
- På cyklar som inte packas i en hård låda måste styrena vridas runt, pedalerna tas av, däcken tömmas på luft och övriga extradelar tas bort eller täckas över.
- Vi säljer inte skyddslådor för cyklar på flygplatsen, men du kan hyra hårda cykellådor på utvalda flygplatser.
Du får ta sadel och sadelstolpe som handbagage...
Sälja övervikt?Vad är skälet till att man inte får ha kläder i cykelväskan?
Vad är skälet till att man inte får ha kläder i cykelväskan?
Jag har fått öppna och bla ta ur kolsyrepatroner.Att de vill sälja mer bagage?
Sen har jag aldrig varit med om att någon bett om att få öppna cykelväskan och kolla inuti.
.Jojo, men det är ju nåt de ser på scannern tänker jag? Kläder lär väl ingen söming säkerhetsvakt som kör röntgen maskinen reagera på :)Jag har fått öppna och bla ta ur kolsyrepatroner.
Säkerhetskontrollen jobbar separerat från flygbolagen så dom struntar i vad som finns i sålänge det är flygtekniskt tillåtet.
Sälja övervikt?
Känns som att de borde ha något försök till motivering som inte är ”vi vill göra det dyrare för våra kunder”.Att de vill sälja mer bagage?
Sen har jag aldrig varit med om att någon bett om att få öppna cykelväskan och kolla inuti.
Att man har en viktsgräns tycker jag är rimligt. Men så länge man håller sig inom den tycker jag inte att det borde göra någon skillnad för bolaget om trettonkilosväskan innehåller en cykel som väger 10 kg eller en cykel som väger 8 kg och 2 kg cykelkläder.Jag hade min cykelväska fullproppad med cykelkläder och annat cykelrelaterat. Det enda jag fick göra var att packa ur saker ner till 23 kg.
Som jag förstår det är 23 kg en arbetsmiljöfråga. Om det är tyngre måste det hanteras separat, och dyrare.
Man får välja ett annat flygbolag (som tillåter tyngre väskor), eller byta cykelväska till en lättare.Hur tusan klarar man 23kg med en mtb i väska? En thule transportväska väger ju in tom på 14.4kg. Stoppa i en stumpy på 16-17kg och man har passerar maxvikt med god marginal...
Jag köper helt argumentet med maxvikt men det är ju just en maxvikt. För min del får de inte sälja mer bagage om jag inte får slänga i lite cykelkläder i cykelväskan s.a. den närmare sig 23 kg. Det de möjligen kan få är att de får en större och lite tyngre vanlig väska att hantera istället för den mindre jag normalt reser med. Möjligen är det ju då de som klarar sig inom handbagage-reglerna. Där funderar jag däremot på varför bolagen tillåter så stora väskor att det inte sällan blir ett elände vid boarding. Har varit med om att planet missat sin "start slot" för att folk jagat runt efter utrymme för sitt bisarrt stora handbagage.Skulle gissa på att dom
1: vill sälja mer bagage
2: använder argumentet att 23kg är en maxvikt.
Men att det är bra för bagagehanterarnas arbetsmiljö ifall inte stora otympliga väskor väger mer än nödvändigt
Får och får. Det är väl trots allt flygbolaget som definierar vad tjänsten innefattar, och man accepterar deras villkor när man väljer att köpa biljettenJag köper helt argumentet med maxvikt men det är ju just en maxvikt. För min del får de inte sälja mer bagage om jag inte får slänga i lite cykelkläder i cykelväskan s.a. den närmare sig 23 kg. Det de möjligen kan få är att de får en större och lite tyngre vanlig väska att hantera istället för den mindre jag normalt reser med. Möjligen är det ju då de som klarar sig inom handbagage-reglerna. Där funderar jag däremot på varför bolagen tillåter så stora väskor att det inte sällan blir ett elände vid boarding. Har varit med om att planet missat sin "start slot" för att folk jagat runt efter utrymme för sitt bisarrt stora handbagage.
Man får välja ett annat flygbolag (som tillåter tyngre väskor), eller byta cykelväska till en lättare.
Ja precis. Ett jättSTORT flygplan!Man får välja ett annat flygbolag (som tillåter tyngre väskor), eller byta cykelväska till en lättare.
Fast de flesta flygbolag har gränsen 32kg på samma flygplatser. Men de betalar säkert flygplatsen extra för omaket.Som jag uppfattade det så är det inte flygbolaget som sätter en övre maxgräns, det är flygplats, eller i svenska förhållanden då Swedavia/arbetsmiljöregler. I Sverige då.
Mmm, skulle vilja se den som lyckas prata genom ett löst vevparti i röntgen för handbagaget.Fast de flesta flygbolag har gränsen 32kg på samma flygplatser. Men de betalar säkert flygplatsen extra för omaket.
23 är ju verkligen på håret för MTB även med en ganska lätt väska, men funkar om man lyfter ut vevar och andra saker som är lätta att ta av ex.
Haha. Jag tänkte nog mer att det får gå i incheckat, men det hade vart kul att stå bakomMmm, skulle vilja se den som lyckas prata genom ett löst vevparti i röntgen för handbagaget.
Nej, nej herr/fru väktare, det är inte en fantasyyxa, det är ett vevparti till min cykel.![]()
Nu senast jag flög var det med SAS - pga avgångstiderna- där den vänliga damen i incheckningen berättade att fyra CO2-patroner var max vad de tillåter. Två har jag alltid med mig utan mankemang oavsett bolag.Jag har fått öppna och bla ta ur kolsyrepatroner.
Säkerhetskontrollen jobbar separerat från flygbolagen så dom struntar i vad som finns i sålänge det är flygtekniskt tillåtet.
Är det första får:et i det jag skrev som du syftar på? I så fall misstolkar du mig. Vad jag menade var inte vad de har "tillåtelse" att sälja till mig vad gäller bagagetransport utan det de kommer att lyckas sälja till mig.Får och får. Det är väl trots allt flygbolaget som definierar vad tjänsten innefattar, och man accepterar deras villkor när man väljer att köpa biljetten
Man köper ju ett "specialbagage cykel" för att få med sin.. cykel och inte ett "otympligt bagage 23kg"
Men ja. Hade ju varit toppen om man fick lasta in allt i cykelväskan
Om man kan ta det som bagage nummer 2 eller om man måste checka in det speciellt som sportutrustning beror väl på flygbolag. Har för mig att i alla fall tidiagre så har SAS haft variant 1 medan Norwegian haft variant 2.Jag som flög relativt nyss hade min mtb som bagage nr 2 och så länge det gick under 23 kg, vilket det gjorde, var det aldrig nåt snack om vad som fanns i väskan utöver cykeln. Jag hade lite verktyg, nån elpump + annat. Kan inte tänka mig att nån säger ajabaja till kläder. Eller hjälm för den delen.
Ha ha, tömda på luft. Det är ju en klassiker.Jag flög i våras med Air France, China Eastern, Jetstar (Japan), VietJet, Shenzhen och Air China och hade inga problem någonstans med cykelkartong fylld med tält, väskor, sovsäck, kläder och allt möjligt bös. Vid två tillfällen ville de öppna, en gång för att försäkra sig om att däcken var tömda på luft och en gång för slumpkontroll. Ingen vid röntgenmaskinerna klagade. På sista etappen körde jag i allt I kartongen, souvenirer och annat som inte fick plats under 5kg i ryggsäcken, då var bötern för att väskan vägde 23-32kg mindre än vad en till väska hade kostat. Ibland fick jag betala extra för oversized, ibland var det gratis. Ingen som gick sönder eller försvann.
Jäkla clickbait. Jag som skulle vilja flyga med min cykel, hade ju vart kul! :/
Jo men till det allmännas försvar har det väl varit så i snart 25 år? Alltså att vätskor och krämer räknas som samma och har samma restriktioner.Hursomhelst så får man ICKE ha med sig Assos Chamois Creme i handbagaget ety det räknas som vätska. Tydligen. Orkade inte argumentera emot ("det där smörjer man in sig med i rumpan för att minska friktionen!!") så det var bara att slänga den nyinköpta burken.
Summa summarum så är det inte krångligt.
Packa cykel och kläder i väskan, säkerhetskontrollen letar inte efter kläder.
Undvik förbjudna saker som bomber och massor av kolsyrepatroner.
Trevlig resa !
Och undvik lithium jon batterier.