Att flyga med cykeln

Maksim24

Medlem
Att flyga med cykeln
Tja! Ska flyga med Norwegian och ta med mig cykeln, jag har köpt special bagage för cykel men det står att totalt vikt får vara max 23kg stämmer det?
Ni som flög tidigare från Arlanda hur funkar det i praktiken?

Att flyga med cykeln
Max 23 kg

Bagen får endast innehålla cykelutrustning (detta innebär att sportkläder måste packas i vanligt incheckat bagage).

Alla flyg
429 SEK (online) 500 SEK (flygplatsen)

Avgift debiteras för alla föremål, per väg.

Se våra packningsriktlinjer

Skydda din cykel​

• Packa din cykel skyddande för resor - den måste packas i hårda fodral som är speciellt utformade för transport av cyklar.
  • På cyklar som inte packas i en hård låda måste styrena vridas runt, pedalerna tas av, däcken tömmas på luft och övriga extradelar tas bort eller täckas över.
  • Vi säljer inte skyddslådor för cyklar på flygplatsen, men du kan hyra hårda cykellådor på utvalda flygplatser.
Elcyklar kan inte transporteras som incheckat bagage, även om batteriet är urkopplat eller borttaget eftersom de anses vara farligt gods.

Du får ta sadel och sadelstolpe som handbagage...

Att flyga med cykeln
Max 23 kg

Bagen får endast innehålla cykelutrustning (detta innebär att sportkläder måste packas i vanligt incheckat bagage).

Alla flyg
429 SEK (online) 500 SEK (flygplatsen)

Avgift debiteras för alla föremål, per väg.

Se våra packningsriktlinjer

Skydda din cykel​

• Packa din cykel skyddande för resor - den måste packas i hårda fodral som är speciellt utformade för transport av cyklar.
  • På cyklar som inte packas i en hård låda måste styrena vridas runt, pedalerna tas av, däcken tömmas på luft och övriga extradelar tas bort eller täckas över.
  • Vi säljer inte skyddslådor för cyklar på flygplatsen, men du kan hyra hårda cykellådor på utvalda flygplatser.
Elcyklar kan inte transporteras som incheckat bagage, även om batteriet är urkopplat eller borttaget eftersom de anses vara farligt gods.

Du får ta sadel och sadelstolpe som handbagage...
Jag brukar lägga hjälm och cykelskor, pump och verktyg i transportväskan. Det är väl cykelutrustning om något?😁
Fast jag flyger från Kastrup, där verkar ingen bry sig, det är iaf inte Norwegian-personal som scanner väskan.
Reglerna skiljer sig mellan bolagen.

Att flyga med cykeln
Brukade åka från Kastrup med Norwegian och mjuk väska. Har alltid använt cykelkläder som skydd för cykeln. Lyckades dessutom få med mej lite öl (sportdryck) och en flaska alkohol (tvättsprit) utan problem på hemvägen

Att flyga med cykeln
Jag har fått öppna och bla ta ur kolsyrepatroner.
Säkerhetskontrollen jobbar separerat från flygbolagen så dom struntar i vad som finns i sålänge det är flygtekniskt tillåtet.
.Jojo, men det är ju nåt de ser på scannern tänker jag? Kläder lär väl ingen söming säkerhetsvakt som kör röntgen maskinen reagera på :)

På temat - hur gör du med dator, effekpedaler och AXS batterier? Jag har på sistone låtsats som det regnar och haft allt i den incheckade cykelväskan men inser att all elektronik nog borde varit i handbagaget.

Att flyga med cykeln
Jag hade min cykelväska fullproppad med cykelkläder och annat cykelrelaterat. Det enda jag fick göra var att packa ur saker ner till 23 kg.

Som jag förstår det är 23 kg en arbetsmiljöfråga. Om det är tyngre måste det hanteras separat, och dyrare.

Att flyga med cykeln
Åkte på det en gång. Hade flugit med de gnidna irländarna ner till södern utan problem men på vägen hem var jag tvungen att packa om eftersom de tykna norrmännen tydligen hade en annan gräns. Då blev jag varse om skillnaderna, dvs irländarna 32kg och de tykna norrmännen 24 kg. Det värsta är att jag inte kan skylla på någon annan utan det var jag som missat att kolla.

Att flyga med cykeln
Jag hade min cykelväska fullproppad med cykelkläder och annat cykelrelaterat. Det enda jag fick göra var att packa ur saker ner till 23 kg.

Som jag förstår det är 23 kg en arbetsmiljöfråga. Om det är tyngre måste det hanteras separat, och dyrare.
Att man har en viktsgräns tycker jag är rimligt. Men så länge man håller sig inom den tycker jag inte att det borde göra någon skillnad för bolaget om trettonkilosväskan innehåller en cykel som väger 10 kg eller en cykel som väger 8 kg och 2 kg cykelkläder.

Jag kan t.o.m. tänka mig att det finns fall då det blir sämre för bolaget om människor tar en större vanlig väska (men fortfarande är inom viktgränsen) om de inte kan få plats med alla kläder i en mindre väska. Då ökar volymen, och sannolikt även vikten lite grann, för flygbolaget utan att de får in ett dyft mer pengar. Jag har personligen någon gång lagt några saker i cykelväskan just för att undvika att behöva ta en större vanlig väska.

Att flyga med cykeln
Hur tusan klarar man 23kg med en mtb i väska? En thule transportväska väger ju in tom på 14.4kg. Stoppa i en stumpy på 16-17kg och man har passerar maxvikt med god marginal...

Att flyga med cykeln
Skulle gissa på att dom
1: vill sälja mer bagage
2: använder argumentet att 23kg är en maxvikt.
Men att det är bra för bagagehanterarnas arbetsmiljö ifall inte stora otympliga väskor väger mer än nödvändigt

Att flyga med cykeln
Skulle gissa på att dom
1: vill sälja mer bagage
2: använder argumentet att 23kg är en maxvikt.
Men att det är bra för bagagehanterarnas arbetsmiljö ifall inte stora otympliga väskor väger mer än nödvändigt
Jag köper helt argumentet med maxvikt men det är ju just en maxvikt. För min del får de inte sälja mer bagage om jag inte får slänga i lite cykelkläder i cykelväskan s.a. den närmare sig 23 kg. Det de möjligen kan få är att de får en större och lite tyngre vanlig väska att hantera istället för den mindre jag normalt reser med. Möjligen är det ju då de som klarar sig inom handbagage-reglerna. Där funderar jag däremot på varför bolagen tillåter så stora väskor att det inte sällan blir ett elände vid boarding. Har varit med om att planet missat sin "start slot" för att folk jagat runt efter utrymme för sitt bisarrt stora handbagage.

Att flyga med cykeln
Jag köper helt argumentet med maxvikt men det är ju just en maxvikt. För min del får de inte sälja mer bagage om jag inte får slänga i lite cykelkläder i cykelväskan s.a. den närmare sig 23 kg. Det de möjligen kan få är att de får en större och lite tyngre vanlig väska att hantera istället för den mindre jag normalt reser med. Möjligen är det ju då de som klarar sig inom handbagage-reglerna. Där funderar jag däremot på varför bolagen tillåter så stora väskor att det inte sällan blir ett elände vid boarding. Har varit med om att planet missat sin "start slot" för att folk jagat runt efter utrymme för sitt bisarrt stora handbagage.
Får och får. Det är väl trots allt flygbolaget som definierar vad tjänsten innefattar, och man accepterar deras villkor när man väljer att köpa biljetten

Man köper ju ett "specialbagage cykel" för att få med sin.. cykel och inte ett "otympligt bagage 23kg"

Men ja. Hade ju varit toppen om man fick lasta in allt i cykelväskan

Att flyga med cykeln
Som jag uppfattade det så är det inte flygbolaget som sätter en övre maxgräns, det är flygplats, eller i svenska förhållanden då Swedavia/arbetsmiljöregler. I Sverige då.
Fast de flesta flygbolag har gränsen 32kg på samma flygplatser. Men de betalar säkert flygplatsen extra för omaket.

23 är ju verkligen på håret för MTB även med en ganska lätt väska, men funkar om man lyfter ut vevar och andra saker som är lätta att ta av ex.

Att flyga med cykeln
annat var det förr. då tog man cykeln genom gaten på bromma, cyklade ut till flygplanet, ställde den vid dess trappa och släppte ut lite av luften. gubbarna som lastade tog hand om hojen.

och väl framme rundade man bara planet och fick tillbaka cykeln direkt på plats.

Att flyga med cykeln
Fast de flesta flygbolag har gränsen 32kg på samma flygplatser. Men de betalar säkert flygplatsen extra för omaket.

23 är ju verkligen på håret för MTB även med en ganska lätt väska, men funkar om man lyfter ut vevar och andra saker som är lätta att ta av ex.
Mmm, skulle vilja se den som lyckas prata genom ett löst vevparti i röntgen för handbagaget.
Nej, nej herr/fru väktare, det är inte en fantasyyxa, det är ett vevparti till min cykel. 😀

Att flyga med cykeln
Jag har fått öppna och bla ta ur kolsyrepatroner.
Säkerhetskontrollen jobbar separerat från flygbolagen så dom struntar i vad som finns i sålänge det är flygtekniskt tillåtet.
Nu senast jag flög var det med SAS - pga avgångstiderna- där den vänliga damen i incheckningen berättade att fyra CO2-patroner var max vad de tillåter. Två har jag alltid med mig utan mankemang oavsett bolag.
Gränsen 23 kilo handlar såklart om arbetsmiljö för lastpersonalen. Checkar man in mera än så ska det väl vara två personer om hanteringen även om det i praktiken inte blir så.
På Kastrup har jag varit med om personal som demonstrativt använt en lyftkran för att lasta av cyklar från kärran. Gissa om det tog tid…
Postnord mfl har en 20-kilos gräns för paket, därutöver ska det väl (?) vara lastat på pall kan tänkas.

Att flyga med cykeln
Angående CO2-patroner, när jag flög senast hade jag sex patroner i min cykelväska, och när de scannade den fick jag höra att jag max fick ha med fyra patroner per kolli, så det gick utmärkt att packa om dessa patroner. Detta var på Arlanda i mars 2025. När man kollar på Transportstyrelsens hemsida står det max fyra, men ingenting om det handlar om per väska eller per passagerare.

Att flyga med cykeln
Får och får. Det är väl trots allt flygbolaget som definierar vad tjänsten innefattar, och man accepterar deras villkor när man väljer att köpa biljetten

Man köper ju ett "specialbagage cykel" för att få med sin.. cykel och inte ett "otympligt bagage 23kg"

Men ja. Hade ju varit toppen om man fick lasta in allt i cykelväskan
Är det första får:et i det jag skrev som du syftar på? I så fall misstolkar du mig. Vad jag menade var inte vad de har "tillåtelse" att sälja till mig vad gäller bagagetransport utan det de kommer att lyckas sälja till mig.

Om jag åker på cykelresa med cykel har jag cykelväska + ett incheckat bagage. Det enda ett förbud mot att ha cykelkläder i cykelväskan kommer att göra är att jag kommer att stoppa kläderna i det andra incheckade bagaget. Och skulle det bli så att min vanliga lite mindre väska inte räcker tar jag en större väska. Maxvikt för den väskan kommer jag aldrig att riskera att slå i, så de får inte in några överviktspengar. Det enda de kan få är en större väska att hantera.

Att flyga med cykeln
Kan inte komma på varför cykel och cykelkläder måste resa separat, så jag försökte fråga Norwegian, men hittar inte fram utan eget bokningsnr. Kanhända har det hänt något under någon resa, som gjort att de lagt in villkoret. Jag frågade Swedavia istället, men de lär inte veta 'bolagens praxis.
...Hårda paket för sig till jul!?

Att flyga med cykeln
Började läsa lite. 23kg verkar vara en gräns på mitt vanliga bagage. Tyngre = specialbagage och extra avgift. Och man får inte packa in extra saker i specialbagaget. Jag tolkar det som att en cykel är specialbagaget. Kanske svårt att få in en hjälm där då. Kanske går att linda cykelkläderna runt ramen och hävda att det är skyddande trasor. Men vill man köra sina kläder så?

Att flyga med cykeln
Jag som flög relativt nyss hade min mtb som bagage nr 2 och så länge det gick under 23 kg, vilket det gjorde, var det aldrig nåt snack om vad som fanns i väskan utöver cykeln. Jag hade lite verktyg, nån elpump + annat. Kan inte tänka mig att nån säger ajabaja till kläder. Eller hjälm för den delen.

Att flyga med cykeln
Jag flög i våras med Air France, China Eastern, Jetstar (Japan), VietJet, Shenzhen och Air China och hade inga problem någonstans med cykelkartong fylld med tält, väskor, sovsäck, kläder och allt möjligt bös. Vid två tillfällen ville de öppna, en gång för att försäkra sig om att däcken var tömda på luft och en gång för slumpkontroll. Ingen vid röntgenmaskinerna klagade. På sista etappen körde jag i allt I kartongen, souvenirer och annat som inte fick plats under 5kg i ryggsäcken, då var bötern för att väskan vägde 23-32kg mindre än vad en till väska hade kostat. Ibland fick jag betala extra för oversized, ibland var det gratis. Ingen som gick sönder eller försvann.

Att flyga med cykeln
Jag som flög relativt nyss hade min mtb som bagage nr 2 och så länge det gick under 23 kg, vilket det gjorde, var det aldrig nåt snack om vad som fanns i väskan utöver cykeln. Jag hade lite verktyg, nån elpump + annat. Kan inte tänka mig att nån säger ajabaja till kläder. Eller hjälm för den delen.
Om man kan ta det som bagage nummer 2 eller om man måste checka in det speciellt som sportutrustning beror väl på flygbolag. Har för mig att i alla fall tidiagre så har SAS haft variant 1 medan Norwegian haft variant 2.

(Med rejäl brasklapp för att det är ett antal år sen jag flög med cykel.)

Att flyga med cykeln
Jag flög i våras med Air France, China Eastern, Jetstar (Japan), VietJet, Shenzhen och Air China och hade inga problem någonstans med cykelkartong fylld med tält, väskor, sovsäck, kläder och allt möjligt bös. Vid två tillfällen ville de öppna, en gång för att försäkra sig om att däcken var tömda på luft och en gång för slumpkontroll. Ingen vid röntgenmaskinerna klagade. På sista etappen körde jag i allt I kartongen, souvenirer och annat som inte fick plats under 5kg i ryggsäcken, då var bötern för att väskan vägde 23-32kg mindre än vad en till väska hade kostat. Ibland fick jag betala extra för oversized, ibland var det gratis. Ingen som gick sönder eller försvann.
Ha ha, tömda på luft. Det är ju en klassiker.

Att flyga med cykeln
Jag packade alla cykelkläder, skor, hjälm osv i min väska under den senaste resan där jag endast hade handbagage och cykelväska med SAS. Även en hel del ost och skinka på väg hem. Var under 20 kg och allt flöt på utan problem.

Med SAS så kunde jag bara byta ut en incheckad väska mot en cykelväska utan kostnad.

Gjort detta två gånger med SAS, nu i oktober till Barcelona och 2023 till Zurich

Att flyga med cykeln
Jäkla clickbait. Jag som skulle vilja flyga med min cykel, hade ju vart kul! :/
ET-5_925x510-925x510-c-default.webp

Att flyga med cykeln
Hursomhelst så får man ICKE ha med sig Assos Chamois Creme i handbagaget ety det räknas som vätska. Tydligen. Orkade inte argumentera emot ("det där smörjer man in sig med i rumpan för att minska friktionen!!") så det var bara att slänga den nyinköpta burken.

Att flyga med cykeln
Hursomhelst så får man ICKE ha med sig Assos Chamois Creme i handbagaget ety det räknas som vätska. Tydligen. Orkade inte argumentera emot ("det där smörjer man in sig med i rumpan för att minska friktionen!!") så det var bara att slänga den nyinköpta burken.
Jo men till det allmännas försvar har det väl varit så i snart 25 år? Alltså att vätskor och krämer räknas som samma och har samma restriktioner.

Tillbaka
Topp