Lofsdalen satsar vidare på cykel. Nu har man äskat ytterligare miljonbelopp, drygt 8 miljoner, för att bygga fler leder. Fem av dessa miljonerna ska gå till en ny flowig så kallad signaturled som är klar 2023. Redan denna sommar öppnar man dock 3 nya leder i Lofsdalen.
För tolv år sedan började Lofsdalen satsa på cykling. Den lilla fjällbyn i Härjedalen har idag bike park och markerade stigcykelleder i fjällterräng.
För ett par år sedan satsades nära 11 miljoner kronor i Lofsdalen på att utveckla ett nytt område med två mil cykelleder i olika svårighetsgrader. Den satsningen löper även i år, men redan nu har man säkrat nya medel för ännu fler leder.
Varje led som öppnas i området gör att Lofsdalen cykling blir mer komplett. Just nu är man uppe i 12 km stigcykelleder. I sommar kommer man att bygga ytterligare 7 km leder, som blir några blå leder samt nytt teknikområde och en duell slalom bana. Om du vill kika närmare på lederna så finns de listade med karta och gpx-fil i våra turtips Lofsdalen.
Om man vill ha en referens på kilometer-siffran byggd stig kan nämnas att ledande cykelorten Trysil har cirka 30 km byggd stig i sitt område Gullia.
Ny signaturled klar hösten 2023
De nya stålarna som kommit till Lofsdalens favör omfattar 8,3 miljoner kronor och finansieras av Tillväxtverket genom ERUF (Europeiska regionala utvecklingsfonden), Region Jämtland Härjedalen och flera företagare i Lofsdalen.
Den monetära förstärkningen innebär att projekt Vision Lofsdalen som drogs igång 2020 förlängs med ytterligare ett år. De nya investeringarna påbörjas i sommar och projektet är slut i oktober 2023, då kronjuvelen signaturleden står klar.

Helena Fjellgren är projektledare, Vision Lofsdalen och hon vet mer om det hela.
Hej Helena, berätta mer om signaturleden som ni ska lägga fem miljoner kronor på!
– Cykelleden kommer att byggas sommaren 2023 så nu kommer vi börja att planera inför den. Leden kommer ligga i området där Lofsdalen Fjällpark MTB är idag, med anslutning till Lofsdalen Bike Park. Exakt placering är inte bestämd än.

Vad blir det för karaktär på denna signaturled?
– Signaturleden blir en blå flow-trail utan stenar och rötter. Alla ska kunna cykla den och njuta av den oavsett kunskapsnivå. Om vi ligger på de kostnader per meter som vi gör idag, snitt 400-500 kr metern, så kan leden bli max 10 km. Men det kan ändras beroende på om vi ska göra några större features, vårt mål är runt 5-7 km.
Vem bygger leden?
– Då vi driver ett EU-projekt kommer vi att upphandla en entreprenör för att bygga cykelleden och vår förhoppning är att det är samma entreprenör som både designar och bygger.
När du säger flow menar du då att man behöver ta lift till leden?
– Ofta för att få till en flowtrail behöver du komma högt upp på fjället och därför är liftburen cykling vanligt, dessutom får du då en naturlig betalningsmodell genom att besökaren betalar för liftkort. I Lofsdalen Fjällpark MTB har du möjlighet att välja mellan att ta liften eller bilen upp till fjällparken. Liften är bekväm då du kan cykla direkt från stugan, sätta dig i liften och sen är du uppe på fjället, du behöver alltså inte packa in cyklar och eventuella barn i bilen. Det kommer bli samma val för signaturleden, lift eller bil.

Ska ni börja ta betalt för era leder i fjällparken nu i sommar?
– I sommar så kommer vi testa en betalningsmodell för våra cykelleder i fjällparken och vi sitter just nu med planering av prissättning. Vi ser över våra närliggande destinationer och hämtar inspiration från dem. Vi försöker hitta en bra kombination då vårt område kan nås både med bil och lift.
När är signaturleden klar?
– Leden kommer att vara klar hösten 2023. Anledningen till att vi inte bygger nu i sommar är för att vi fortfarande har 7 km leder att bygga klart i nuvarande projekt. Så nu i sommar öppnar vi tre nya cykelleder, samt bygger ytterligare 7 km leder. De tre nya lederna som är klara i sommar är en blå, en röd och en svart.


3 nya klara leder i sommar i Lofsdalen
I sommar öppnar alltså Lofsdalen Fjällpark MTB tre nya leder
Blå led: Utsikten. ca 3 km led som går mellan Hovärken och Digervålen. Utmärkande för den här leden är utsikten över fjällen och dalgången ner mot Glötdalsvallen där du bl.a. ser Sonfjället i horisonten. Leden har lite stigning och passar därför hela familjen.
Röd led: ca: 1,5 km. Den här leden viker av från den nya blå leden och klättrar uppför fjället Hovärken tills du möts av fjällutsikt. Då vänder leden ner igen och här har ledbyggarna satsat ordentligt, stora features, härligt flow och snabba svängar. Leden går sen ihop med den blå leden igen.
– Vi hoppas det här blir vår mest omtyckta led hos den lite mer avancerade cyklisten, säger Helena
Svart led: ca: 1 km. Från den röda leden viker den svarta leden av ännu högre upp på fjället. Den här leden är smal, och delvis handgrävd. Även den går ner tillbaka till den blå leden. Känslan är en single track led med inspiration från enduro. Fina vyer, tekniskt krävande och kul utför.
Fler nyheter bike parks sommaren 2022
- Vad är nytt på Isaberg, i Sälen, Hemsedal och Trysil i sommar? Läs mer under taggen bike park nyheter 2022.
GoranS 2022-04-09
Att det är lättare att få pengar till att köpa ngt nytt/bygga ngt nytt/etc. men svårare att få det till löpande underhåll tror jag du har helt rätt i och min uppfattning är att det verkar vara så rätt generellt i samhället.
jomper 2022-04-09
Det innebär att jag, som varit där många gånger, inte bidragit alls eftersom jag inte åkt egen bil dit. Däremot har jag spenderat åtskilliga tusenlappar på boende, mat, cykelhyra och annat. Hoppas det kommer dem till godo på något vis!
Aron 2022-04-09
Nedanstående har inte direkt med Lofsdalen att göra, utan är en allmän reflektion. Jag har en känsla av att grusningen av den här typen av leder ofta beror på hur finanserna fördelas. Man söker pengar och får en stor klumpsumma, då gäller det att b...
Glisseur 2022-04-09
I Glentress betalar man indirekt för cyklingen genom att det kostar 5 pund per daga att parkera. Just att få in pengar för löpande underhåll är ett problem som dom ständigt brottas med där. Det är en sak att få medel för att initialt bygga leder och...
glitch 2022-04-09
Gillar absolut Lofsdalen, var där för två somrar sen men massvis med leder är väl överdrivet. Bikeparken var helt okej (om än i behov av omvårdnad) och sen hade det skrivits en massa om den stora satsningen men inget var klart. Stenrutsleden var typ...
ponx 2022-04-08
Lofsdalen är ju svinbra. Finns cykling för alla och om det inte var så långt så skulle jag gärna åka dit ofta. Perfekt att de bygger leder som man kan åka med barnen. Det finns ju redan massvis med riktiga shreddarleder inklusive en lång jäkla blå me...
Velocipeden 2022-04-08
Älskar inte EU också padel? Lokala entreprenörer och många bollar i luften.
Berk 2022-04-08
Nu är det här inte bara svenska skattepengar men mestadels EU skattepengar. Vet inte hur förtjust EU är i padelhall.
Velocipeden 2022-04-08
Det finns nog skapligt många bottnar och syner på detta. Om alla ska cykla naturstig kanske den inte håller och renarna får ångest, då kanske det är "hållbarare" att bygga ut ett redan exploaterat område lite till, eller inte alls. Krattad bana fö...
Valhalla_ 2022-04-08
Detta är ju fantastiska nyheter, sluta leta problem.