Ny grusräcer från Cannondale: SuperSix Evo SE

Datum:
24 augusti 2021 15:01

Cannondale har sedan introduktionen av Slate 2015 varit ett av de företag som är med och driver utvecklingen för gruscyklar och senaste versionen av Topstone blev ytterligare en milstolpe med sin smarta version av en heldämpad gruscykel. Nu kommer ytterligare en gravel-cykel som är konstruerad för hög fart och rejsigare cyklister – SuperSix Evo SE.

Baserad på landsvägscykeln SuperSix Evo har Cannondale skapat en aerodynamisk och lätt grusvägscykel med plats för 45 millimeter breda däck och en sittställning som påminner en hel del om sitt landsvägssyskon.

Gravelmodellen Topstone kommer att finnas kvar i sortimentet som en komfortablare cykel för lite grövre terräng. Tillsammans med SuperSix Evo SE introduceras SuperSix Evo CX som är en modell för tävling i cykelcross, men är baserad på samma ramplattform som SE-modellen.

Nya Cannondale SuperSix Evo SE är rejsigare än modellen Topstone och utvecklad för cyklister som gärna cyklar både mot klockan och andra cyklister.

Snabbare grus

Både i Europa och i USA har intresset för att tävla på grus ökat de senaste åren och det är den kategorin cyklister som Cannondale vill locka med SuperSix Evo SE, vi kan se att många som vill ha samma cykel till landsväg och grus också kan vara intresserade. Det är inte heller någon hemlighet att det är kul att cykla fort på grus utan nummerlapp och tidtagning.

Där många andra gruscyklar är mångsidiga och gärna får rulla som pendlare över vintern är SuperSix en prestandaplattform, självklart går det alldeles utmärkt att cykla till jobbet på den men vi skulle vilja påstå att det är en lite för fin cykel för svenska vintervägar.

Lågt placerade sadelstag och korta kedjestag på 422 millimeter och Hollowgram KNOT sadelstolpe.

Om man ska prata om någon form av mångsidighet så är det just som både grusvägscykel, cykelcross och en bra landsvägscykel. Det mesta av tekniken är översatt direkt från landsvägsversionen SuperSix Evo och det är som en landsvägscykel för grus som vi skulle vilja beskriva den nya cykeln.

Istället för att som på Topstone ha relativt mycket dämpning litar SuperSix på däckens dämpande egenskaper och den flexiga sadelstolpen Hollowgram KNOT.

SRAM Rival AXS och en liten plugg där en växelvajer kanske kan komma ut på de modeller som säljs med mekanisk växelgrupp.

Grusvägsracing i Sverige

Ganska precis när grusvägstävlingar borde ha fått sitt stora genombrott i Sverige så dök Covid19 upp, kan det vara så att Grusvasan dyker upp i tävlingskalendern 2022? Eller kommer vi att få se en serie tävlingar liknande den som körs i Finland?
Hur det än blir så kommer nog SuperSix Evo SE vara en av cyklarna vi får se i tätklungan.

Rejsig geo men inte extrem på något sätt, har Cannondale lyckats träffa mittpunkten mellan asfalterad och grusad väg?

Tillgänglighet?

Med tanke den brist på komponenter som fortfarande råder i världen kan det dröja innan vi får låna en testcykel men cyklarna kommer att gå att beställa redan nu under hösten.

Modellen med Rival AXS kommer att kosta cirka 54 ooo kronor och är den första version som släpps. CX-modellen är specad med mekanisk elvadelad Force-grupp och kostar 48 000 kronor.

Crossversionen av SuperSix Evo ersätter den populära cykelcrossen SuperX.
Ta del av Happyrides nyhetsbrev med spännande nyheter!

Nyhetsbrevet kan du när som helst avsluta.

Senaste kommentarer

attbresinhand 2021-08-25

Får man ens leverans i år ?

fedde 2021-08-25

Det är ju fantastiskt att Cannondale i sin storhet valt att inte göra lösningen solid men en speciallösning är det ändå. Jag har flera Cannondale-cyklar (och jag har haft ännu fler) men det känns inte som att det blir någon mer Cannondale p g a s...

glitch 2021-08-25

Precis, Topstonen skulle ju "lösa problemet" med däckfrigång på SuperX.

Little Stereo 2021-08-25

Kikade mot min SuperX från i fjol, exakt samma gemoetri/mått i stl 54.

Little Stereo 2021-08-25

Sant, kretsloppet är slutet. Fjolårets SuperX som jag kör på tar ju trots AI bara 40mm däck bak dessutom. För en CX är du ju optimalt men det var samma baktriangel som Topstone där många förmodligen hade önskat fetare däck för gravel.

glitch 2021-08-25

Du .missar min poäng, när cannondale inte hade en gravel så gjorde man SE modeller "för tuffa tag" som en nödlösning. Fanns väl både SuperX och Synapse som SE. Teamåkarna fick hålla tillgodo med dessa på Dirty Kanza och dylikt. Sen kom Topstone som...

mzi 2021-08-25

Nu har jag inte följt marknaden på länge. Men för mig låter det där skrattretande. Rival kostar 1200€ i konsumentledet och borde kosta kanske hälften? OEM.

AlfaAlfa 2021-08-25

Det hade varit en Proprietär speciallösning om varit solid, men nu går det alltså att justera hjulet i sidleds. Det går inte lika snabbt som att höja en sadelstolpe, me. Det är på samma sätt justerbart. Jag skulle säga att det är en krånglig lösni...

Little Stereo 2021-08-25

Framförallt krånglar AI till det när man behöver uppdatera bojsänkena till hjul. Förr gick det få Zipp 303 frö AI men de verkar tyvärr ha slutat. De flesta levererar inte dishat för AI även om man ber särskilt om det, utan nya hjul behöver en sväng ...