Canyon Grail har sedan introduktionen varit en favorit för många, kanske tack vare det unika styret. Nya Grizl är en äventyrligare cykel där kapaciteten i grövre terräng prioriterats och fästen för väskor och flera flaskställ adderats. Styret ser dessutom helt normalt ut.
18/5 =>> Missa inte vår video om Grizl.

Grizl har världspremiär idag den 11:e maj 2021 och kommer att finnas att klicka hem hos Canyon. Vi har också fått låna en cykel och kommer utöver den här första titten också göra ett längre test och utsätta Grizl för en massa äventyr.
Det många undrar är nog vilken hjulstorlek som Grizl bestyckats med och det enkla svaret är båda. På de minsta storlekarna 2XS och XS sitter det 650b och resten rullar på 700-hjul. Ramen och gaffeln har utrymme för däck upp till 50 mm och Canyon avråder från att montera på 650b på någon av de större ramarna då det inte innebär någon fördel.

Canyon väljer precis som på många av de andra cyklarna i sitt sortiment att ha olika hjulstorlekar beroende på ramstorlek men avråder från att byta själv. Att montera på 650 på en större ram ska enligt Canyon inte heller möjliggöra bredare däck.

Fästen för det du behöver
Gaffeln har fästen för ”Anything cages” och ramen har fästen för tre flaskhållare. På toppröret sitter dessutom två fästen för en liten väska. Tillsammans med Apidura har Canyon utvecklat väskor, med många detaljer lånade av Apiduras Race och Backcountry-serie känns väskorna genomtänkta och pålitliga.

För att skydda ramen från skav från väskor har en skyddsplast utvecklats tillsammans med ramen, om skyddsplasten ingår eller säljs som tillbehör ber vi att få återkomma om. Det finns också skärmar att köpa som fungerar med upp till 45 mm breda däck.
Breda däck och ett brett sortiment
Först ut är ramar i kolfiber men redan nu lovar Canyon att en serie cyklar i aluminium ska vara på väg in i sortimentet. Senare kommer också modeller specade med Sram att dyka upp i sortimentet.
Till en början kommer det att finnas 7 versioner, i specifikationerna ser vi mestadels Shimano med GRX Di2 på toppmodellen för 4599€ men för 100€ mindre kan man köpa en Grizl med Campagnolos 13-delade grupp Ekar. Billigaste modellen Grizl CF SL 6 är spelad med GRX 400 och kostar 1999€.

Rå terräng eller hög fart?
Grizl har en geometri som är lika Grail, vi har inte lyckats jämföra direkt mot en kolfibergrail men när vi tittar på Grail i aluminium så är Stack på en XL exakt samma på Grail och Grizl och reach är 5 mm kortare på Grizl. Hjulbasen är på Grizl 2 mm längre, tittar man på kedjestagen så ser man att det är delvis där Grizl blivit längre.

Grizl är utvecklad för att med lite fetare däck också kunna ta sig an råare terräng än Grail, vi har tidigare testat Grail i både aluminium och kolfiber och var då imponerade av både fart och egenskaper i lagom grov terräng, nu ser vi verkligen fram emot sommarens turer på Grizl och förhoppningsvis långa vändor in i det okända.

Gravelskalan
Canyon ser sina gravelcyklar som ett viktigt segment som i praktiken börjar med Endurace, deras All Road-landsvägscykel och med Exceed, deras XC-hardtail längst åt andra hållet som är deras mest grusanpassade MTB.
Grizl hittar sin plats i Canyons gravelskala precis innan terrängen blir så rå att en Exceed behövs. Grail ligger ytterligare lite längre mot Endurace. Geometrin är baserad på samma koncept som Grail och tanken är att Grizl ska ha massor av stabilitet utan att upplevas som en oljetanker i tightare terräng eller på vägen.

All terräng
Den sweetspot där Canyon har tänkt sig att Grizl ska trivas bäst är i gränslandet mellan stig och grusväg. Självklart är cykeln kapabel att bjuda på en bra cykelupplevelse på nästan alla vägar och beroende på cyklist också njutas på en hel del trixigare stigar.
Tanken är att cyklister ska välja cykel utifrån det användningsområde som man mest kommer att använda cykeln till. Om det är äventyr på vägar och stigar som du inte vet så mycket om så är Grizl det rätta valet, om du mest ska köra asfalt och ibland cykla lite sportgrus är Endurace ett bättre val. Då alla Grizl levereras med 45 mm breda däck men har plats för 50 mm är tanken att cyklisterna ska kunna anpassa cykeln till både grövre och mer lättcyklad terräng.

Klassad för 1CX
Canyon har ett gäng olika testkriterier med olika hållfasthetstester baserade på det tänkta användningsområdet. 1CX är den klassning som Grizl är byggd för att klara och det är någonstans mellan landsvägscyklarna och cross country. Kategori 1 motsvarar till exempel DIN EN ISO 4210 och 1CX är ytterligare lite starkare.
Ramen har förstärkts för att klara både högre belastningar på grund av terrängen men också belastningar som beror på att man kör med packning. Samtidigt som konstruktörerna har jobbat hårt för att göra cykeln tålig så har vikten för en medium Grizl CF SLX hållits under 1000 gram (950).

Bromskraft!
För nästan alla är 160 mm skivor tillräckligt med bromskraft. För cykling med tung packning i alpterräng kan ibland 180 vara skönt för att få både bättre kylning och mer bromskraft, därför är Grizl byggd för att klara även 180.
Standard levereras alla cyklar med 160 men med en adapter och ny skiva kan man bygga upp sig till mer bromskraft. Mindre skivor än 160 mm går det inte att ha.

Detaljer
Det finns massor av smådetaljer som Canyon gjort bra, designen passar bra ihop med deras andra cyklar och har ett lite rundare nästan organiskt formspråk jämfört med de senaste årens cyklar. De printade instruktionerna vid varje fäste uppskattas och att till exempel fästena för väskan på toppröret också funkar för en flaskhållare uppskattas säkert av många. Läs mer och shoppa hos Canyon.


Raggamuffin 2021-05-25
Nej jag ser betydligt fler skillnader, inga likheter alls egentligen. Ok, jag ser inte samma generella paralleller. Man ser olika.
mr_katt 2021-05-25
Om fästpunkter för väskor är något du ser som största skillnaden så är det nog inte så stor skillnad ändå ;) Nämen jag tänker på ett mer gerenellt sätt, hur gruscyklarna är tänkta att användas, går att fästa saker överallt, mellanstora däck, målgru...
Raggamuffin 2021-05-25
Vilken modell hade du på 90-talet med fästpunkter för väskor? Hade ett par Univega men alla saknade dessa. Inte hade man råd med kolfiber heller.
mr_katt 2021-05-25
90-mtb är tillbaka (med dropstyre)
Berk 2021-05-18
På en lvgcykel håller jag helt med dig. På en MTB vill man dock inte har tåöverlapp i stök. Skulle tänka man kan ha samma problem med den här typ av cykel på stökig stig.
Redaktionen 2021-05-18
https://happyride.se/wp-content/uploads/2021/05/Rickard_Croy-0251-2000x1333.jpg I den här videon visar vi nya gravelhojen Canyon Grizl på stigar och grusvägar i Hellas, Stockholm. Alltsammans draperat i ett vackert kvällsljus. Läs hela artikeln: ht...
ooms 2021-05-14
Tåöverlapp är väl mest ett problem i teorin, och för folk som ännu inte lärt sig cykla.
Sambal Oelek 2021-05-14
~72 grader styrhuvudvinkel!? Låter läskigt Kan man få den med Grail-styret?
Berk 2021-05-13
90 mm stam på M är inte så kort. Och med 622 mm hjul skulle man har tå överlap med feta däck på 2XS och XS.
xyklisten 2021-05-13
Så är det nog tänkt. Tyvärr så är det ju inte så snyggt med kort styrstam på en gravel. Men det är ju en högst personlig åsikt. Värre är egentligen att det är 650b hjul i de minsta storlekarna. Varför ska vi kortväxta inte få ha fullstora hjul.......