Orbea Oiz M-Team


Mountainbike
Märke: Orbea
FRAME Orbea Oiz Carbon OMR FiberLink Boost PF Taper UFO2 I-Line
SHOCK Fox i-line DPS Factory 100mm Remote Push-Unlock Evol Kashima custom tune190x40mm
FORK Fox 32 Float SC Factory 100 FIT4 Remote-Adj Push-Unlock QR15x110 Kashima
CRANKSET Shimano XTR M9100 34t
HEADSET Acros Alloy 1-1/8 - 1-1/2" Integrated
HANDLEBAR FSA K-Force Flat 760mm Di2 compatible
STEM FSA K-Force
SHIFTERS Shimano XTR M9100
BRAKES Shimano XTR M9100 Hydraulic Disc
CASSETTE Shimano XTR M9100 10-51t 12-Speed
REAR DERAILLEUR Shimano XTR M9100 SGS Shadow Plus
CHAIN Shimano CN-9100
WHEELS DT Swiss XRC-1200 Spline 25c TLR 15/110mm CL
TYRES Maxxis Ikon 2.20" FB 120 TPI 3C Exo TR
TYRES Maxxis Ardent 2.2" FB Dual Exo TR
PEDALS N/A
SEATPOST FSA K-Force Light SB0 31.6x400mm Di2 compatible
SADDLE Selle Italia X-LR Ti Flow
FRONT HUB Consult other components
REMOTE LOCKOUT OC Squidlock 3-position


Vad tycker du om Orbea Oiz M-Team?
5
4
3
2
1
Fundby
2020-05-19
Styrkor:
Snabb, explosiv, förlåtande

Svagheter:
Utan dropper som standard på dyraste varianten

Sammanfattning:
ORBEA Oiz M-Team 2020 (Strl L)
"Knowing what cycling means gives us the rare passion and knowledge to adapt and listen to the cyclist, because they're on the journey with us." - Orbea website

Ord tagna från Orbea's hemsida.
Orbea som företag startade 1840 i Eibar, Baskien, Spanien.
Till en början tillverkade de skjutvapen, men började 1930 att designa cyklar.
Klipp till idag, 2020. Orbea är Spaniens största cykeltillverkare, med cyklar i både racer och mountainbike kategorin bland annat.
De senaste åren har Orbea seglat upp som en riktig contender, mestadels tack vare sitt endurovapen "Orbea Rallon".
Men nu till modellen jag testat!
En Orbea Oiz, modellen som såg dagens ljus 2005 för att sedan vidareutvecklas x antal gånger och tillslut resultera i dagens toppmoderna xc hoj. En modell vars grund lades 2016, men idag är så mycket 2020 att jag inte hittat någon mer intressant cross-country hoj.
Modellen jag testat i två dagar är en Orbea Oiz M-Team 2020 i storlek large. Jag är 183cm lång och proportionerligt byggd.
Tommy på Öster Cykel i Jönköping gav mig denna möjlighet då han fått in denna cykel som demohoj!
Vi ska ta en titt på specen..

Det är alltså en ram med liggande dämpare, en Fox DPS factory Evol Kashima coating, som enligt mig gör sig absolut bäst i de stökiga skogarna jag har test cyklat i.
Gaffeln är också en Fox, en Fox 32 Factory Stepcast Kashima coating. Både bak och fram har den 100mm dämpning, precis vad man vill ha på ett xc vapen!
Växlarna är Shimano's nya XTR 12delat, en fullständigt seamless företeelse som bör upplevas i verkligheten!
Hjulen är från DT Swiss, ett par XCR 1200 Spline som är riktigt fina hjul till ett bra pris. De är lite för smala för min smak, 25mm innerbredd. Själv föredrar jag 30mm, men då offrar man såklart lite vikt.
För att så är det idag, priserna går upp upp upp och vi ser allt dyrare komponenter som i samma takt trissar upp priserna på cyklarna. Missta mig inte här, jag tycker denna cykel är värd sitt pris på varenda krona, men för 5 år sen fick man toppmodellen för ca 80.000, idag kostar allas toppmodeller ca 110.000kr.
Resten av grejerna på hojen är ganska lightweight, eller vad sägs om kolfiber stolpe och styre bla från FSA.
Jag är ganska säker på att denna hojen väger in på strax över 10kg utan pedaler. Det är riktigt lätt för att vara en heldämpad xc hoj, ett steg under toppline och dessutom med egenskaper jag skulle kalla för bombproof!
Jo för att bombproof, det är den för att vara XC.
Jag började min lilla cykelkarriär för ca 4,5 år sedan, då med endurocyklar som laddade 150mm slaglängd och 16kg totalvikt. Där skulle det vara bombproof! Även om man droppade 20cm och körde genom stenkistor som jag gör med min 29" ht idag.
Så att säga att Oiz'n är bombproof kanske är att ta i, men det är lite så man känner när man trycker på för fullt nedför i en rad av rotmattor och ojämnheter. Den bara slungar dig nedför och äter upp varenda ojämnhet som finns. När man väl ska svänga, så svarar den direkt. Tack vare en headangle (HA) på 69deg gör det att den är otroligt snabb att reagera, men den är också snabb att ta sig över alla hinder.
Notera också att mycket av dessa egenskaper har att göra med dämparinställningar, däcktryck och tubeless/slang. Därför gjorde jag också så att jag tog mina värden jag brukar ha bak och fram både på dämpare och däck, så att det skulle bli så realistiskt som möjligt.
Skogen jag cyklade i under testet var väldigt stökig med rötter och en del sten. Ni som vet om Ryttarns Mosse och Strömsberg i Jönköping vet jag pratar om.

Min första testdag var det blött i skogen uppe på Ryttarns.
Jag gled runt i hyfsad fart och gjorde mitt yttersta för att ändå pusha hojen till gränser jag hoppades att den inte skulle ha.
Körde över varenda rot, hög som låg. Trampade på samtidigt och försökte stresstesta den så gott jag kunde.
Jag var oerhört positivt överraskad. Förutom att den kändes extremt lätt och lekfull, så bara gjorde den exakt som jag ville. Svänga, bromsa, lätta bakänden , klättra uppför små kullar.
Jag hade otroligt kul på hojen denna turen på cirka en timme, men hoppades såklart på att det skulle bli sol och torrt nästa dag så jag fick testa den ordentligt!

Dagen därpå var det torrt hela dagen och då vet man att är det ETT ställe i Jönköping det är torrt och går snabbt, så är det i Strömsberg.
Sagt och gjort, kosan styrdes mot Strömsberg.
Klättringen in till Strömsberg är en ganska stökig klättring, med mycket rötter och sten blandat med vissa tighta svängar och relativt branta backar.
Här klarar sig Oiz'n mer är väl. Jag testar den både i helt öppet, halvöppen och stängt läge. Lösningen Orbea har är deras s.k. Squidlock. Ett Push-to-unlock system där läget längst mot cyklisten är stängt läge, längst ifrån är öppet. En riktigt fin remote som känns solid och tillförlitlig.
I öppet läge klättrar den på bra, men man känner ändå lite gung i cykeln.
I halvöppet läge är den ett monster. Den tar upp varenda ojämnhet och suger sig fast i underlaget samtidigt som man kan driva på oändligt med tramporna.
Stängt läge, det skulle jag bara använda på grusväg eller en riktigt slät motluta.
För att det är nämligen så, att i stängt läge blir den grymt stum. En stor tumme upp till Orbea för den egenskapen, något som man kan dra stor nytta av på långlopp eller grusvägsrally med polarna!

Rötter och elände - Reverse, ett Strava segment vars underlag består av ungefär 85% rötter, är stökig och ger verkligen inte mycket till alternativ mer än att gasa och hålla i styret! Det går snabbt, är relativt platt och det är det perfekta stället att testa en ny cykel på. Det ger en indikation på hur den kommer att uppföra sig i resten av skogarna jag cyklar på.
Som ni säkert redan räknat ut så var dess beteende helt enligt önskemålen.
Jag satt ner i princip hela tiden och trampade, utan ett enda skump från sadeln eller pedalstroke i stenar /rötter.
Den bara går, och när man ställer sig upp och matar och slår i halvöppet läge på dämparna så svarar den som en hardtail.
En annan sak jag imponerades av är att den är så poppig! Bakänden kan man dra runt som på en hardtail, och får man till dämparna rätt så bunny hoppar man över rötter eller sten hur lätt som helst! Den känns pigg, adrenalinstinn och vaken!
Nåt djävulskt, något spanskt djuriskt kommer ur den och den ska bara fram.. Precis så känns det!

Det ska tilläggas att jag testat en del cyklar i min "karriär".
Bara xc hojar har jag haft 25 stycken, varav 20 har varit heldämpade. Bland annat Epic, Spark, Fourstroke och Methanol Fs. Ingen av dessa är i närheten av Oiz'n faktiskt.
Inte I poppig het, inte i effektivitet i tramp, inte heller I nedförsegenskaper eftersom de inte försökt göra en xc hoj med Enduro egenskaper.

Varför ska man då välja Orbea Oiz?
Ja just denne specen är för mig helt perfekt och mer än tillräcklig. En xc hoj på 10kg med dessa egenskaper är något jag letat länge efter.
Ska du köra långlopp? Check.
Ska du hoppa runt i skogarna och hetsa strava segment med polarna? Check.
Tävla i XCO? Check.

Ja den cykeln klarar faktiskt allting.
Det var en otroligt rolig upplevelse och jag vill tacka Tommy på Öster Cykel för förtroendet.

Glöm nu inte att denna cykeln finns att demoköra på Öster, men även att beställa ;)
Nästa version över denna heter M-Ltd och levereras med XX1 AXS..!

Jag listar fulla specen på cykeln nedanför.
Specifications
Product 2020 Orbea Oiz M-Team Bike
Model Year 2020
Riding Type Cross Country, Trail
Rider Unisex
Sizes and Geometry SM (27.5"; XC, TR), SM (29"; XC, TR), MD (29"; XC, TR), LG (29"; XC, TR), XL (29"; XC, TR) View Geometry
Wheel Size 27.5" (650b), 29"
Frame Material Carbon Fiber
Frame Material Details OMR Monocoque EPS carbon frame, carbon FiberLink
Rear Travel
XC version:100mm
TR version:120mm

Rear Shock XC option: FOX DPS Factory I-line, remote lockout, EVOL, Kashima coating, custom tune, 190mm x 40mm
TR option: 190mm x 45mm, for 120mm rear travel
Fork XC option: FOX 32 FLOAT Step-Cast Factory, FIT4 damper, remote lockout, Kashima coating, 110x15mm Boost thru-axle
TR option: FOX 34 Step-Cast Factory
Fork Travel XC version: 100mm
TR version: 120mm
Head Tube Diameter Tapered, 1.125" top, 1.5" bottom
Headset ACROS alloy, integrated
Handlebar FSA K-Force Flat, 760mm width, Di2 compatible
Stem FSA K-Force, 60mm length (SM), 70mm length (MD/LG), 90mm length (XL)
Grips
Brakes Shimano XTR M9100
Option: Shimano XT M8100
Brake Levers Shimano XTR M9100
Option: Shimano XT M8100
Drivetrain 1x
Shifters Shimano XTR M9100, 12-speed
Front Derailleur N/A
Rear Derailleur Shimano XTR M9100, 12-speed, SHADOW RD+, SGS cage
ISCG Tabs
Chainguide N/A
Cranks Shimano XTR M9100, 170mm length (SM), 175mm length (MD/LG/XL)
Chainrings Shimano XTR M9100, 34 tooth
Bottom Bracket
Pedals N/A
Chain Shimano CN-9100, 12-speed
Cassette Shimano XTR M9100, 12-speed, 10-51 tooth
Rims DT Swiss XRC-1200 Spline 25c, TLR
Hubs DT Swiss XRC-1200 Spline wheelset, 110x15mm Boost front, 148x12mm Boost rear
Spokes DT Swiss XRC-1200 Spline wheelset
Tires Front: Maxxis Ardent, FB, Dual compound, EXO, TR, 2.2"
Rear: Maxxis Ikon, FB, 3C compound, EXO, TR, 120 TPI, 2.2"
Saddle Selle Italia X-LR Ti Flow
Option: Selle Italia X-LR Kit Carbonio L
Seatpost FSA K-Force Light SB0, 400mm length, Di2 compatible
Option: OC2 dropper, 125mm or 150mm travel
Seatpost Diameter 31.6mm
Seatpost Clamp Single bolt
Rear Dropout / Hub Dimensions 148x12mm Boost
Max. Tire Size
Bottle Cage Mounts Yes (single on SM frames, double on MD/LG/XL frames)
Colors Gloss Graphite/Matte Black, Orange/Matte Graphite, Mint/Gloss Black, Blue Indigo/Matte Bright Red, customizable via Orbea MyO program
Warranty Lifetime frame, 2 years paint and finish

Årsmodell: 2020