Trek Fuel EX 8 29

Trek Fuel EX 8 29
Mountainbike
Märke: Trek
Årsmodell: 2018

Tillverkarens beskrivning
Om du mäter kvalitet i prestanda per krona hittar du inget bättre än Fuel EX 8. Du känner av dess kapacitet direkt när du forsar fram på stigen, på avsnitt som du aldrig tidigare trott dig om att klara. Den är perfekt för den cyklist som vill variera sin MTB-cykling och prova på det mesta ifrån XC-maraton till episka utförslöpor.  Reglaget, spaken till den fjärrjusterbara sadelstolpen under styret, är superintuitivt och lättanvänt.

Pris: 29999 Kr

(Officiell information från Trek)


Vad tycker du om Trek Fuel EX 8 29?
5
4
3
2
1
Mickel
2019-05-14
Styrkor:
Stabil konstruktion.

Svagheter:


Sammanfattning:
Flyter fram över stock och sten.

Årsmodell: 2018
Speedster
2018-08-27
Styrkor:
Grym allroundcykel som klarar de flesta utmaningar. Relativt bra i stökig terräng och utför men skäms ändå inte för sig i ett XC-lopp.
En liten notis är att fälg och däck är förberett för tubeless som det ska vara men jag kan också addera att det fungerade helt smärtfritt att gå över till tubeless. Inga läckage eller andra problem.

Svagheter:
Inte många men bromsarna på 2019 års modell känns som ett stag ner. Schimanobromsarna är lite för mkt ”on-off” för min smak.

Sammanfattning:
Bra cykel för dig som vill ha en cykel till allt (men så klart ändå köper flera cyklar...)

Årsmodell: 2019






Trinity
2018-08-24
Styrkor:
Inte många.
- Ganska trampeffektiv cykel.
- Länkaget funkar bra vid inbromsning.
- Fint växelsystem med Sram 12-växlat.
- Framgaffeln är kanonbra.
- Greppen funkar bra och slits långsamt.
- Knockblock är praktiskt och trevligt.

Svagheter:
Många.
- Vevpartiet är för lågt, man slår i vevarmarna konstant.
- Sadelstolpen lutar för mycket bakåt. Man sitter helt fel och för långt bak i uppförsbackar. Det blir till och med för mycket för hiss-stolpen som ibland fastnar på grund av att den inte trycks rak nedåt utan bakåt.
- Mino-länken som tillåter att man ändrar geometrin på cykeln skruvar ut sig själv. Testat med både blå och röd Loctite. Tappat den en gång. Fick då KÖPA en ny. Sitter numera ett buntband runt den som jag får klippa av efter varannan tur så att jag kan dra åt skruven. Sen sätta dit ett nytt buntband.
- Bromsarna klarade inte ens en vecka. Efter en kort resa på google fattar man fort att dessa bromsar är erkänt dåliga bromsar.
- Styret är för smalt.
- I fälgbanan sitter det en plastlist som ska göra det enklare att köra tubeless. Denna är dock för tjock så så väl man har installerat däcket kan man i princip inte få av det. Jag fick skruva fast däcket i skruvstädet och vrida på hjulet så att däcket nästan gick sönder innan det lossnade. Lycka till med detta i skogen.
- Hjulen är väldigt tunga.
- Dämparen funkar okej i början men bottnar fort. Vid högre tryck i den hänger den inte med alls. Cykeln studsar runt och kickar tillbaka vid små stötar.
- Sadeln är direkt dålig.
- Cykeln skulle komma med ett par Bontrager däck. Gjorde den inte. Satt ett par Schwalbe Nobby Nic på den. Inte ett roligt däck.
- Vajrar och bromsslangar i en härva vid styret.

Sammanfattning:
Lite fascinerad att Trek inte kan bygga en bättre cykel. Testar dom inte produkterna dom säljer?
Köpte cykeln i Februari och har nästan bytt ut samtliga komponenter sex månader senare.
Lite ledsen faktiskt. Det är mycket pengar man spenderat på en cykel som inte känns seriös.
Jag är snäll så sätter en tvåa.

Årsmodell: 2018


Danielolsson22
2018-08-21
Styrkor:
Grym utför och att leka i skogen

Svagheter:
Lite sämre uppför och på platten

Sammanfattning:
Grym hoj för den som gillar blandad körning men mestadels vill vara i skogen

Årsmodell: 2017

KÖP & SÄLJ