Wittson Custom


Mountainbike
Märke: Wittson
Custom tillverkning


Vad tycker du om Wittson Custom?
5
4
3
2
1
2wheelz
2019-11-14
Styrkor:
Helt fantastisk geometri för terräng cykling, 29+ däckens volym och omkrets. Väldigt fint svetsat. Otroligt vacker, välbyggd och praktisk.

Svagheter:
Min har inte boost (148x12mm) dropouts utan 142x12 mm vilket med 3tums breda plusdäck blir lite tight på lägsta växeln.
Min saknar också fästen för tex pakethållare o annat förutom 2 flaskhållarfästen.
Alldeles för iögonfallande för min smak.

Sammanfattning:
En kväll när jag sökte på cykeldelar i titan på eBay så hittade jag den här ramen från Wittson som tillverkar custom titanramar. Blev direkt förälskad i ramen och även om priset var högt så var det väldigt fördelaktigt pris mot vad det skulle vara att beställa custom, då detta var en ”demomodell” för att visa att de även kan göra denna 29+ dröm maskin. Då jag förmodligen aldrig skulle kunna köpa den till fullpris så lånade jag ihop pengarna och köpte den. Hittade nya hjul billigt på Happyrides köp o sälj, sadelstolpe o stam från CRC och resten genom cykelbutiken jag för tillfället jobbade på och började bygga. Till en början så drog jag på ett par billigare allround däck i vanlig storlek, även om däcken varken kändes bra på asfalt eller i skogen så kändes cykeln alltid som en dröm att rida. Eller som jag tänkte varje gång jag hoppade på ”att jag inte ens drömt om en sån här fin cykel”
Sedan när jag drog på ett par riktiga plusdäck, Maxxis Cronicle 29x3” blev jag som redan var helnöjd positivt överraskad. Aldrig hade jag drömt om att en helstel cykel skulle föra sig så lätt i grov terräng fastän jag hade läst om att 29+ hade dessa egenskaper iochmed de breda däcken högvolymadäcken och framförallt den yttre omkretsen på ca 30,5-31” ger en infallsvinkel som gör stora hinder lätta att rulla över.
Väldigt positivt överraskad gick tillbaks till tillverkarens produktbeskrivningen där det bl.a. står ”29er plus geometry”, ”Super short chainstays” och ”The frame is designed to quite literally wipe out anything that crosses your path, but at the same time the racy geometry will give you agile handling” Det fick i sin tur mig att läsa på ordentligt om cykelgeometrier för mtb och kom fram till att de korta kedjestagen o den böjda sadelstolpen tillsammans med den långa hjulbasen och lite mer vinkel på styrröret är geometrin för att både äta kakan och ha den kvar. Dvs en stabil terräng cruiser som glider över det mesta med lätthet.









KÖP & SÄLJ