Ingen Fenix 7 på CES heller...

Spacekitty

Aktiv medlem
Inga kartor. Sämre upplösning på det inspelade spåret än cykeldatorerna. Nästan dubbla vikten mot en Edge 130+ som är billigare. Om du bara cyklar 1000+ km breveter utan att sova och har hela rutten i huvudet så är kanske Enduro rätta valet.

NLC

Aktiv medlem
Inga kartor. Sämre upplösning på det inspelade spåret än cykeldatorerna. Nästan dubbla vikten mot en Edge 130+ som är billigare. Om du bara cyklar 1000+ km breveter utan att sova och har hela rutten i huvudet så är kanske Enduro rätta valet.

Eller som DC Rainmaker skrev i

"Let’s just get this out of the way upfront: There’s precisely one reason – and ONLY one reason to buy the Garmin Enduro: You want really long battery life, and are OK with that at the expense of any other feature."

"Ultra run rest timer" hade väl iofs varit kul att ha även i långfärdscyklingssammanhang för att ha koll på stopptid vs rulltid under aktiviteten (efteråt kan man ju alltid peta i GPX-filen och räkna baklänges)

FredriCX

Aktiv medlem
Fenix 7 släpps i slutet av Januari
Det tror jag med, verkar vara flera rykten om det.

Nåväl. Hur brukar det vara med tillgången efter modell släppts? Någon som har tidigare erfarenhet? Vågar man hoppas på köpmöjlighet tidigt efter släpp eller tar det ytterligare månader innan man har en enhet på armen?

När ska den släppas dåååå???
En gissning är att det här kan handla om Fenix 7. Å andra sidan trodde väldigt många att den skulle dyka upp under CES.

grondahl

Aktiv medlem
Det känns lite som att träningsklockorna har blivit en rätt mogen produkt. Det sker ju inga jättekliv framåt i funktionalitet direkt. Inte som när man gick från 310XT.

Fluffy23

Medlem
Jag är fortfarande grymt nöjd med min Fenix3 (utan HR), men kanske har 7:an någon funktion som jag bara inte kan klara mig utan.
Undrar vad det kan vara? En ballare skärm, kanske.

Ni som kör 5:or eller 6:or, vad är ni mest nöjda med?
Och vad skulle ni vilja se som gör det värt att byta?

JMKbiker

Medlem
Låg ute en kort stund på netonnet.
Screenshot_20220112-131428_Facebook.jpg

grondahl

Aktiv medlem
Solcellsgrejen kanske är bra på 7:an. På 6:an verkar det vara rätt meh.

Optisk pulsmätning på handleden kommer väl aldrig vara det bästa alternativet, speciellt inte för cykling.

Lingon

Aktiv medlem
Jag är fortfarande grymt nöjd med min Fenix3 (utan HR), men kanske har 7:an någon funktion som jag bara inte kan klara mig utan.
Undrar vad det kan vara? En ballare skärm, kanske.

Ni som kör 5:or eller 6:or, vad är ni mest nöjda med?
Och vad skulle ni vilja se som gör det värt att byta?
Jag bytte från en 3:a till en 6x för ett tag sen. Mest för att batteritiden började bli dålig på 3:an.
En bra grej med 6:an är att man kan lyssna på musik och få tex varvtempo i hörlurarna på löpturer utan att ha med mobilen.
Visst är det lite större skärm och högre upplösning, men tyvärr valde jag safirglas på 6:an som verkar släppa igenom ljus sämre än gorillaglaset. Tycker faktiskt skärmen är sämre än på 3:an, kräver starkt dagsljus för att bli funkis.

En annan kul grej med 6:an är att man kan skicka pace, puls mm till telefonen så att man kan zwifta på löpband.

Senast ändrad:

Pissarsyra

Aktiv medlem
Ska bli kul att se vad som är nytt sedan 6an, och om det ens är lönt för mig att uppgradera min 3 sapphire som fortfarande tuffar på.

Jan Ullrich

Aktiv medlem
Så Epix 2 har samma funktioner som en Fenix 7 tolkar jag det som men det sitter en AMOLED skärm istället. Så det är väl den bättre "smartklockan" då.

HåkanC

Aktiv medlem
AMOLED drar mer ström så det brukar ge kortare tid mellan laddningar
Åtminstone om skärmarna och batterierna är lika stora, det är ju inte ovanligt att det skiljer mellan angiven batteritid och verklig.

uandt

Aktiv medlem
Men om den nu är sant med amoled, alltid på och 6-dagars batteritid. Då är det faktiskt ganska bra. Dyr är den också! Är väl nästan dubbla priset mot Fenix 5'an när den kom?

AAverdal

Aktiv medlem
I mitt gäng var det flera som bytter från Fenix 3 till 5 och blev missnöjda. Verkar som att GPSen har mycket sämre nogrannhet än på 3an. Någon mer som har samma erfarenhet.

Osmanix

Medlem
Läste också att det skulle komma en stor programvaruppdatering till 6:an. Då är det ju rätt mycket mer prisvärt att köpa en beg 6:a som går på kanske hälften mot en ny 7:a.

JMKbiker

Medlem
I mitt gäng var det flera som bytter från Fenix 3 till 5 och blev missnöjda. Verkar som att GPSen har mycket sämre nogrannhet än på 3an. Någon mer som har samma erfarenhet.
Fanns gps när 3 släpptes, på den tiden var det väl papperskarta som gällde? Ditt gäng verkar inte följa gängse norm att ha det senaste om de gått från 3 till 5 nu😉

skämt åsido..

Epix verkar intressant om batteritid stämmer. Skärmen är det jag stört mig mest på när jag sneglat på sambons klocka. Ska bli kul att läsa/se tester på den.

TsUPeR

Aktiv medlem
Fanns gps när 3 släpptes, på den tiden var det väl papperskarta som gällde? Ditt gäng verkar inte följa gängse norm att ha det senaste om de gått från 3 till 5 nu😉

skämt åsido..

Epix verkar intressant om batteritid stämmer. Skärmen är det jag stört mig mest på när jag sneglat på sambons klocka. Ska bli kul att läsa/se tester på den.
Ja, epix 2 verkar ju grym. 42h aktivitet är inte så ofta man går över och om man måste ladda var 14e eller 18e dag spelar ju inte så stor roll.

Lingon

Aktiv medlem
Garmin har ju satsat hårt på att utveckla mjukvaran istället för att köpa in den bästa hårdvaran till sina produkter. Det gäller både gps-chip och pulssensorn.
Det gps-spår du ser efer en runda är inte vad enheten spelat in, utan vad garmins mjukvara estimerat att du rört dig med hjälp av deras globala heatmap, Mjukvaran antar att du rört dig längs samma spår som genomsnittet av alla historiska inspelningar av andra garminanvändare. Det funkar jättebra så länge man rör sig längs stigar och vägar.

Samma sak med pulsen, det som visas är inte vad klockan registrerar just nu, utan en en sannolikhetsberäkning av vad din puls borde vara utifrån de (delvis slumpmässiga och med stor felmarginal) pulsslag som registreras av klockan. Det gör att det blir en ganska lång fördröjning, ca 30 sek. innan en förändring av pulsen syns i klockan.
Genomsnittet brukar dock stämma bra, vilket ju är viktigast för dom flesta.

Edit:
Så att även Garmin fanboyen HåkanC skall förstå.
Nedan är resultatet av en dual recording jag gjorde av ett zwiftpass när min 6X var ny. Grafen visar ett utdrag från ett distanspass där jag ligger på 215w och gör ett 20sek ryck på 750w. Första grafen visar ett Polar pulsband kopplat till zwift/apple tv:n. Pulsen reagerar direkt.
Andra grafen visar Garmin klockan där pulsen inte börjar röra sig förrän 10 sekunder efter intervallen är slut, eller 30 sek efter Polarbandet.
Bortse från tidsaxeln, jag startade klockan en stund efter zwiftpasset.
0D7E1F38-E908-4FA5-8937-0C382A8FFFFF.jpeg
D4DF6A00-73F2-4B11-8302-1A8D7BFCB24F.jpeg

Senast ändrad:
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer