Tacx Flux T2900

Tacx Flux T2900
Märke: Tacx
DRIFT Direktdrift
PASSAR BAKAXEL Snabblås 130 mm, Snabblås 135 mm, Stickaxel 12x142 mm kräver tillbehör
MOTSTÅND Elektromagnet
ANT Ja, ANT+ FE-C
BLUETOOTH Ja, Bluetooth Smart (BLE)
EFFEKTMÄTARE Ja, men kräver kompatibel smartphone/surfplatta
KADENSMÄTNING Ja, men kräver kompatibel smartphone/surfplatta
HASTIGHET Ja, men kräver kompatibel smartphone/surfplatta
MOTSTÅNDSREGLERING Kräver kompatibel smartphone/surfplatta
MAX. MOTSTÅND 1500 W
LUTNING Simulerar upp till 10 % motlut
SVÄNGHJUL 7 kg
MÅTT 670x650x465 mm (längd x bredd x höjd)
VIKT 16 kg

BÄSTA PRIS 5499:- decathlon.se ( ej i lager... ) 5799 :- mantel.com (i lager)

Vad tycker du om Tacx Flux T2900?
5
4
3
2
1
hardbread
2021-08-18
Styrkor:
Stadig
Robust
Bra inomhustränare

Svagheter:
Stor
Svårt att förvara i liten lägenhet

Sammanfattning:
Bra tränare om du letar efter en direktmonterad tränare

Nudelmannen
2019-08-22
Styrkor:
Man känner sig som hulken när man trampar sönder den

Svagheter:
Går sönder lätt

Sammanfattning:
Skulle aldrig rekkomendera denna. Känner flera vars enheter havererat varav min som jag hade. Köp en direto istället

bjorn-berglund
2018-12-11
Styrkor:
+ Smartrainer som reglerar motståndet automatiskt. Som i t.ex Zwift när man kommer in i en backe. Väldigt bra sätt att köra sina träningspass på, just att trainern anpassar sig till den angivna watten i intervallen. Oavsett hur fort eller långsamt du trampar så blir watten densamma, eftersom motståndet regleras automatiskt hela tiden.
+ Billigt pris för en "riktig" direktdriven trainer.
+ Inbyggd kadensmätare.

Svagheter:
- Dålig kvalité.
- Lång bakväxel passar inte.

Sammanfattning:
Fungerade fint en kort tid. Redan efter några veckors användande kom det lite oljud i den, det bara blev mer och mer oljud. Jag valde att reklamera den hos återförsäljaren. Fick dock väldigt bra bemötande vid reklamationen på Decathlon, där jag köpte den.

Jens.Liljekrok
2018-09-25
Styrkor:
Priset! - Som småbarnsfar och en mammaledig fru, är inte pengar något som finns i överflöd. Istället för att börja om från typ 0 varje vår försökte jag i vintras hålla igång med våran dumma trainer. Det gick sådär... Några pass blev det, men tror inte något vart längre än 40 min. Det är förbannat trist att sitta där och försöka ha disciplin till att köra intervaller när man styr allt själv. Efter lite research kom jag fram till att en direktdriven var det jag ville ha. Då blir det fort väldigt dyrt. Denna maskin kanske inte har bäst mätnoggrannhet i watten, kan inte simulera de brantaste backarna, men för en motionär som vill ta klivit till nästa steg tycker jag den varit prisvärd. Tillsammans med Zwift blir inomhuscyklingen rolig!

Ljudnivån - Den är tyst. drivlinan tycker jag hörs mer än trainern. Kör Zwift via en iPad, som jag även kör spotify på. Inget värstingljud i den (paddan) men behöver ha långt ifrån max, de hörs mer än trainern ändå.

Den är smart - Häftigt! En backe i zwift? Trainern bromsar så du får växla ned för att orka. Det blev kul att cykla inomhus! I ERG- mode ställer trainern in sig efter valt motstånd i intervaller och vila, du behöver bara trampa.

Svagheter:
Mätnoggrannheten - Det förstår jag också, den mäter inte lika bra som toppmodeller eller som ditt vevparti. För mig som aldrig mätt watt lider antagligen inte. Men för de mer inbitna kan de klart vara en nackdel.

Motstånd - Max watt ligger på 1500, räcker nog för de flesta. Men de finns ju de med ben som hästar ( cyklist typ), då räcker det nog inte till.

Sammanfattning:
Köp om du vill cykla i vinter och är bekväm (vill inte gå ut). Du vill inte lägga en förmögenhet, men tycker ändå det kan vara värt att slanta upp några laxar för att få en rolig upplevelse.

Jag använder trainern ihop med zwift, vilket gör att cyklingen inne blir rolig! Nu tittar jag inte på klockan och undrar om jag får gå in snart, nu tittar jag på klockan och inser att jag skulle varit inne för 15 min sen.

Modellen i fråga är en utgående modell, det kommer att komma en tacx flux 2 under hösten? med den kommer garanterat priset stiga upp till de andra modellerna i klassen runt 8-9000 kr. Är man på den nivån finns det mer att välja på, då bör du även läsa på om bla kickr core, elite direto m.m