Scott Genius 2018 – med eller utan motor

Datum:
05 juli 2017 09:46

Happyride kollade in Scotts nyheter på Eurobike Media Days 2017

Nya Scott Genius

Till 2018 har Scott uppdaterat Genius rejält. Det är i stor sett bara slaglängden 150 mm och det breda användningsområdet som är oförändrat. Ramen med dess länkagedesign är helt ny och liknar nu lillebror Spark med en stående bakdämpare framför sadelröret. Geometrin har ”moderniserats” med flackare gaffelvinkel (65,0°/65,6°), kortare kedjestag (436 mm) och längre Reach.

Anders JanssonNytt länkage med bakdämpare i stående position. Positionen på brickan vid övre bakdämparinfästningen avgör vinklar och vevlagerhöjd.

Genius kan köras med antingen 27,5 eller 29-hjul. Ramen är densamma i båda fallen och justering för vinklar och vevlagerhöjd görs med en offset-bricka vid övre bakdämparinfästningen. Baktriangeln har utrymme för 2,6” däckbredd med 29-hjul och 2,8” bredd med 27,5-hjul.

Anders JanssonTopmodellerna av Genius har ett styrstamskombo från Syncros där styre och stam integrerats till en enhet. Scotts välkända TwinLoc-reglage, som reglerar låsning på gaffel och bakdämpare samtidigt, hänger med även på nya Genius. .

Nya Genius kommer med ram i kolfiber eller aluminium. Ramvikten för kolfibervarianten inklusive bakdämpare uppges till 2249 gram i storlek Medium.

Nya Scott E-Genius

Parallellt med nya Genius utvecklade Scott även en version med motor; E-Genius. Tidigare har ofta elmodellen dröjt ett tag men när nu utvecklingen av eMTB går i en rasande hastighet gäller det att snabbt kunna erbjuda en modern modell annars riskerar man att bli omkörd av konkurrenterna. Gamla E-Genius hade några år på nacken och började kännas rejält utdaterad.

Anders JanssonShimano Steps E8000 motorn lämnar 250W och ger assistans upp till 25 km/h.

Nya E-Genius har genomgått en total förändring och har i stor sett samma detaljer och geometri som den icke motoriserade modellen. E-Genius har en ram i aluminium med 150 mm slaglängd och 27,5 eller 29-hjul. Motorn är Shimanos Steps E8000 vars kompakta design gjort det möjligt att korta in kedjestagen till 460 mm mot tidigare 490 mm. Batteriet har nu integrerats i diagonalröret och har en kapacitet på 500 Wh. Den nya batteriplaceringen ger även möjlighet att använda flaskställ, något som saknades på tidigare modell.

Julian Oswald från Scott berättar allt om nya Scott Genius och E-Genius i videon nedan.

Cykling i inboxen

Missa inte det senaste från Happyride, signa upp dig på vårt nyhetsbrev.

Nyhetsbrevet kommer max en gång i veckan.

Senaste kommentarer

fhansson925 2017-08-02

En intressant lösning är den Shimano tagit fram med dubbla batterier i ramen. Vardera batteri är på 375 Wh så med två kan man få 750 Wh och anpassa vikten efter turen.

AJ 2017-07-31

Nya landsvägshjul och nya hjul till eMTB. DT har presenterat sina nyheter för 2018. 330537 Läs om DT 2018 https://happyride.se/2017/07/31/dt-swiss-mtb-och-landsvagshjul-2018

happymtb.fr 2017-07-29

Tack grabbar! ;)

Rattnalle 2017-07-28

Utom att det inte är en USP då :-) I och med att den inte är så unik, snarare bättre sent än aldrig.

Luthman Photography 2017-07-28

Jag t r o r att de mest kör större negativ kammare på flera gaflar och sen kom de på att de måste kalla det för något så att det blir tydligt att det är en USP, hence Debonair eftersom det var vad de kallade bakdämparna med större negativ kammare....

Lingon 2017-07-27

Nya piken verkar ju grym. Både mer linjär och progressiv luftfjäder på samma gång! Rena magin. :-)

happymtb.fr 2017-07-27

Angående rockshox 2018, jag förstår inte riktigt om dom har ändrat nåt på fjäder sidan för Yari och Lyrik modeller? Det heter nu Debonair men hade redan större negativ kammare förra året. Nån som vet?

AJ 2017-07-27

SRAM släpper kontinuerligt ut nya produkter på marknaden och vi har tidigare gått igenom några av 2018-års nyheter. Nu låter vi SRAM själva berätta om dem. 330197 Läs mer om SRAM 2018 https://happyride.se/2017/07/27/sram-gx-eagle-rs-pike-och-reverb-...

NickPick 2017-07-26

Låter klumpigt att behöva ha en rygga full med både vätska och batterier. Använd batteriet till klättring och benen till resten vore ett alternativ... Bra batterier kostar pengar och det kommer dom att göra ett tag till. Det går ju tydligen "minst l...

fhansson925 2017-07-26

Mixad storlek är intressant men knappast något direkt revolutionerande. Det finns några nackdelar också och det har mest att göra med det opraktiska i att ha två olika däck och inte kunna byta mellan fram/bak. Samma sak gäller integrerade batterier...