SRAM lanserar komponenter för el-MTB

Datum:
17 maj 2016 16:12

Intresset för elcyklar bara fortsätter att öka och de har så smått även börjat leta sig in i skogen. Den traditionella utvecklingen av växel- och drivlinekomponenter har tidigare bara haft muskelkraft och benstyrka att ta hänsyn till. Med en elmotor som hjälper till ställs det andra krav på komponenterna.

EX1 är komponenter avsedda för E-MTB SRAMEX1 är komponenter avsedda för E-MTB

SRAM kommer som första komponenttillverkare med speciella MTB-komponenter avsedda att användas på el-MTB. Den största skillnaden mot dagens 10/11/12-växlade system där utvecklingen ständigt ska lägga till ytterligare ett drev bak är att EX1 tar några steg tillbaka och blir 8-delad. Kassetten som är tillverkad av ythärdat stål är smalare än en 10/11-delad kassett och sitter även monterad med en distans längst in vilket flyttar ut kassetten och ger en rakare kedjelinje.

8-delad kassett med 11-48T SRAM8-delad kassett med 11-48T

Kassetten har 11-48T (11-13-15-18-24-32-40-48T) och ett omfång av 436%. Med elcykelns begränsade krafttillskott över 25 km/h har fokus i utvecklingen legat på klättring och acceleration framför hög hastighet. Då 10T drevet avskaffats kräver kassetten inte någon speciell SD-body utan kan monteras på en normal kassettbody. Kedjan till det nya systemet har kunnat göras något bredare för att klara av krafterna och ge längre livslängd.

8-delad kedja SRAM8-delad kedja

Vevarmarna av aluminium är kompatibla med mittmotorer från Bosch, Brose och Yamaha. Klingorna av stål har samma X-Sync-teknik (narrow-wide) som återfinns hos alla SRAMs 1x-system.

Vevarmar för Brose mittmotor SRAMVevarmar för Brose mittmotor

Bakväxeln lånar SRAMs X-Horizon-teknik från märkets övriga 1x-bakväxlar men har fått en ny design av korg och trissor som anpassats till den el-specifika 11-48T-kassetten.

Bakväxel för E-MTB SRAMBakväxel för E-MTB

På växelreglaget som är av trigger-modell har funktionen med multipla växelsteg ersatts av ”single action shift” där bara ett drev åt gången kan växlas per knapptryck. Enligt SRAM mår drivlinan på el-MTB bäst av att växlas endast ett drev i taget då det minskar slitage på kassett och kedja.

Triggerreglage SRAMTriggerreglage

De nya Guide RE bromsarna är framtagna för att klara av el-MTBs högre medelhastighet och den ökande vikten av motor och batteri. Bromsarna kombinerar normala Guide R handtag med ett kraftigare 4-kolvsok som lånar teknik från DH-bromsen Code.

Guide RE med fyrkolvsok SRAMGuide RE med fyrkolvsok

Den som känner ett starkt sug och vill uppgradera sin el-MTB med de nya komponenterna får snällt vänta till augusti 2016 då de finns tillgängliga. Några svenska priser har inte redovisats. Priser (MSPR) i Euro är följande:

Vevarmar €55
Framdrev €20
Bakväxel €165
Växelreglage €55
Kedja €30
Kassett €450
Broms €145

Länk till tillverkaren

Ta del av Happyrides nyhetsbrev med spännande nyheter!

Nyhetsbrevet kan du när som helst avsluta.

Senaste kommentarer

fredentoft 2016-05-24

Den är väl hyfsat lätt att efterleva. Inte ett dugg svårare på cykel än till fots om man använder knölen ovanpå halsen. Däremot är jag ganska övertygad om att allemansrätten utesluter all form av motorisering.

Crossmax 2016-05-18

Egentligen vill jag ha tillbaka de där 7 minuterna av mitt liv, men det var faktiskt ganska underhållande att titta på.

Luthman Photography 2016-05-18

Jag syftar mer på grundregeln, "inte störa , inte förstöra".

emmer 2016-05-18

Vet inte med dig men för mig känns inte "Över planteringar, exempelvis trädgårdar, plantskolor, parkplanteringar, skogsplanteringar och andra liknande känsliga områden annan känslig mark, exempelvis åkrar med växande gröda." som något som man cyklar...

GoranS 2016-05-18

Kanske är den här killen som varit involverad? FgIL6eHHgZU

Luthman Photography 2016-05-18

Lite som att allemansrätten inte riktigt ger utrymme för mkt av den mtb-cykling som förekommer idag menar du?

emmer 2016-05-18

Ska bli kul när folk som köpt en gay El-MTB upptäcker att allemansrätten ger dem inte (enligt naturvårdsverket) rätt att köra i naturen utan bara på vägar (trafiksäkerhetsverkets elgrejsregler). Köpa extradyr och extratung MTB som inte får användas....

gragge 2016-05-18

Hoppas inte detta (srams nya ex system) driver upp priserna mer. Jag hoppas ju att med större serier s kommer priserna falla och göra e-cyklarna mer tillgängliga för oss som inte brukar handla s-works o dyl.

larsaw 2016-05-17

Alltid, eller åtminstone tills jag blivit pensionär ;)

ForesterGuy 2016-05-17

Märker övriga nyttjare öht att det är el-MTB?