Test: Shimano GRX

Datum:
14 januari 2021 22:38

I våras lånade jag en komponentgrupp av Shimano, mestadels bestående av GRX RX-810 som är den finaste nivån av Shimanos grusvägskomponenter. Nu har gruppen rullat lite drygt hundra mil grus, asfalt och stig. 

När Shimano introducerade sin gravelgrupp GRX förra året så var det början på något nytt för Shimano som envist hållit fast vid tvådelade vevpartier i kombination med bockstyre. Enkelklingorna hade innan dess fått hålla sig i skogen om man skulle växla med Shimano. Förutom att en bakväxel med ”clutch” adderades till sortimentet så fanns nu bromsreglage utan växelfunktion till vänster sida.
Clutchen på bakväxeln dök egentligen upp lite tidigare i Ultegragruppen, men nu finns den också i kombination med enkelklinga.
Nu har jag rullat i nästan all sorts terräng och de flesta väder med GRX och för att sammanfatta kommer jag först gå igenom någon slags helhetsintryck och sedan de enskilda komponenterna.

Troligtvis var det på grund av den anskrämliga vajerdragningen och buntbandet som en fågel sket på bakväxeln. Eller var det för att det var bekvämt att sitta på de greppiga Vittoria Terrano?

Gravelväxlar, ska det verkligen behövas?
För att vara helt ärlig kan jag börja med att erkänna att jag från början kört med utväxlingen 40 fram och 11-32 bak, något som idag snarare anses som landsvägsutväxling. Men i ett platt Sverige ville jag inte heller ha för stora steg mellan växlarna. Och än så länge har jag inte behövt kliva av uppför.
Men vad är det som skiljer gruppen som jag har lånat från till exempel en Ultegra? Kedjelinjen och clutchen på bakväxeln är det enkla och korta svaret. Kedjelinjen är breddad för att få plats med bredare däck och clutchen är till för att hålla kedjan på plats i kombination med narrow wide-klingan fram.
En stor skillnad mot Ultegra är förstås också just enkelklinga. Även ergonomin på handtagen är lite annorlunda, inte tillräckligt annorlunda för att fungera bra med styren som har mycket flare, då blir det som med alla reglage lite obekvämt och bakvänt, bäst fungerar reglagen på att styre med bara lite flare eller ett vanligt landsvägsstyre. Som en sammanfattning av gruppens duglighet i det tänkta området skulle jag vilja påstå att det är en riktigt bra grupp. Det finns en hel del som förfinats i evolutionen från landsvägsgrupperna och många detaljer känns genomtänkta. Hoodsen till exempel har fått ett mönster som jag kanske inte nödvändigtvis behövde för grepp men uppskattade de förbättrade taktila egenskaperna. Att kedjelinjen är 2,5 mm bredare innebär också en q-faktor som ökar med motsvarande gånger 2, vilket blir 151 mm. Sedan installationen har jag inte haft några som helst problem med gruppen och kommer att fortsätta använda den över vintern.

Bakväxel
Bakväxeln är byggd med en clutch och finns i olika längder. Short cage som jag har cyklat med är lämplig för ett växelspann mellan 11-34. Det finns versioner av bakväxeln som klarar 11-42 i kombination med enkelklinga. Självklart finns det också en version med Di2, även den gruppen i versioner för enkel eller dubbelklinga. I kombination med reglagen fungerar bakväxeln klockrent, inte ett enda missöde eller missad växling.

Clutchen på och det är snudd på omöjligt att tappa kedjan, tyst blir det också.

Vevparti
En bra grej med GRX är, åtminstone för oss bakåtsträvare att det finns tvådelade vevpartier, men jag har bara cyklat gruppen med enkelklinga, och det har också fungerat riktigt bra, utan att jag saknade något i utväxlingsväg. Narrow wide-klingor tillsammans med rätt bakväxel är idag jävligt bra. Bultcirkeln är 110 BCD asym och det finns ovala klingor att få tag i från bland annat Garbaruk och Wolftooth men utbudet är fortfarande relativt begränsat.

2,5 mm bredare kedjelinje och 5 mm mer q-faktor. Men framförallt, enkelklinga och bockstyre, välkomna till framtiden Shimano!

Växelreglage och bromsar
Här har Shimano jobbat hårt, bromsarna är optimerade för att bromsa med kraft när man har händerna uppe på hoodsen. Det finns också ett mönstrat gummiöverdrag, jag kör mycket utan handskar, både på stig och grusväg och då gillar jag mönstret, kanske inte så mycket för greppet som för den taktila återkoppling som mönstret ger. När man kör stig och ska nerför branta partier upplever jag att jag har bättre bromskraft än vad min andra gruscykel med Sram har, men det är en väldigt ovetenskaplig iakttagelse, bromsarna har en distinkt placerad bettpunkt och kraften känns lätt att styra.

Sti-handtagen i GRX-serien har mönstrad gummi-hood och greppig lite gummerad yta på själva reglaget.
Bromsarna är som Shimanos bromsar brukar vara, bra bett och lättkontrollerad kraft. Den flyttade ledpunkten i handtaget märktes tydligt när man satt med händerna uppe på hoodsen.

Hjul
Shimanos hjul lever en lite undanskymd tillvaro, det finns ett stort sortiment och det sitter hjul från Shimano på väldigt många cyklar. Men den stora tillverkarens förbannelse är kanske att det sällan har funnits riktigt lätta hjul i sortimentet, för det mesta har det däremot funnits väldigt pålitliga hjul som håller år efter år. Och ska man vara helt ärlig så är de finaste hjulen på landsvägssidan riktigt lätta, speciellt om man ser till hållbarhet. Nog om landsvägshjul, GRX är en grusgrupp och GRX-hjulen finns i både 650b och 700c. Fälgens innerbredd är 21,6 mm och jag har cyklat på hjulen i stora storleken. Vikten per par ligger runt 1800 gram och max däckbredd enligt Shimano är 42 mm. Det här är hjul som dag efter dag bara levererar, på de 100 mil jag kört hade jag inte förväntat mig att någon tillverkare skulle uppvisa några svagheter men hos vissa skulle jag nog hitta något att vara besviken på. Om jag ska hitta något att gnälla på så är det centerlock, det är nog mer av en personlig preferens men visst är sexbults infästning bättre? Rösta i forumtråden!

GRX-hjulen är fit and forget. Att slippa tänka på sina hjul kan vara något bra.

Vill jag äga en GRX-grupp?
Nu när Shimanos påminnelser om att det är dags att lämna tillbaka grejorna blir allt tätare funderar jag mycket på om jag vill äga gruppen. Och efter att ha tänkt mycket på ett liv utan GRX så lutar det åt att jag klär på min Trek Checkpoint med GRX ganska direkt efter att Shimano har fått tillbaka testgruppen, eller ska jag ha is i magen och hoppas på att generation2 kommer innan sommaren? Det finns inte alternativ som jag skulle kunna trivas bra med men jag kan i dagsläget inte komma på något annat som skulle göra min cykel bättre för mina behov. En detalj som förgyller Shimanos gruskomponenter är att det från Pro finns sadlar, styren och sadelstolpar som gillar makadam, det finns också en dropperstolpe men det är inget som jag anser att man behöver på en gruscykel. Shimano har lyckats bra med sin grusgrupp och det är ganska troligt att nästa generation fortsätter i samma riktning.

Är det såhär jag rullar även nästa sommar? Eller ska Checkpointen få bli enväxlad?

Vad har jag egentligen cyklat på?
Nästan allt i den grupp jag lånat av Shimano är RX810 vilket kan översättas till samma nivå som Ultegra. Vevpartiet var från nivån under, alltså RX600. Hjulen är RX570 i 700c. Utöver det så har jag cyklat på gravelprylar från Pro, styre, styrstam och sadel. Gruppen utan hjul kostar runt nio tusen om man handlar från de näthandlare som håller låga priser. Hjulen kostar runt fem tusen.

Sommar som vinter, GRX levererar. Troligtvis kommer en hel del teknik läcka till landsvägsgrupperna, för visst vill vi ha bättre kontroll uppe på hoodsen även med smala däck?

 

 

 

Ta del av Happyrides nyhetsbrev med spännande nyheter!

Nyhetsbrevet kan du när som helst avsluta.

Senaste kommentarer

Oskar 2021-01-17

och snyggt!

Grail 2021-01-17

Nej, det är i grunden samma "dildo lever" som vissa kallar den som hos Shimano 105. "The GRX mechanical levers don’t have the higher brake pivot point" https://www.gravelcyclist.com/videos/shimano-grx-mechanical-1x-2x-long-term-review-the-best-mec...

weldion 2021-01-17

”Finally, the pivot point is shifted up so it falls above the knuckle of your index finger instead of under it. This means you can apply force to the lever more easily with your index and middle fingers.” Så ser det ut på mina mekaniska GRX.

Grail 2021-01-16

Ni skriver "Den flyttade ledpunkten i handtaget märktes tydligt...". Jag trodde det bara var Di2 som har högre "pivot point"? Di2 handtagen är mer lika SRAM och är mycket bättre än vanliga GRX utför pga att de stoppar händerna att åka framåt....

gott 2021-01-15

Centerlock. Enkelt bekvämt och funktionellt

Kalender