Trek Fuel Ex-e den nya generationens elcykel

Datum:
24 juli 2022 23:36

Trek lanserade för drygt en vecka sedan en helt ny motor för elcyklar. Tillsammans med TQ Robotics så har Trek utvecklat en tystare, mindre och lättare motor än de mittmotoralternativ vi har sett ta över marknaden de senaste åren.
Trek Fuel EX-e är den första modellen med den nya motorn.

Den nya motorn har en stiftringsväxel och heter HPR50 (Harmonic Pin Ring), och den utlovade tystnaden är det första som man inte märker, den hörs helt enkelt inte. Vi testade cykeln en heldag i Trysil och körde mest med minsta möjliga assistans när det var ”vanlig” cykling och blåste på med mellanläge eller max när det skulle klättras. Kul också att cykeln var lätt nog för att köras helt utan assistans (strax under 18 kg).

Ser nästan ut som en cykel utan motor?

Tanken när Trek utvecklade cykeln var inte att erbjuda det största batteriet eller den kraftigaste motorn utan målet var hela tiden att försöka skapa en naturlig cykelupplevelse. Många av de heldämpade elcyklar som finns upplevs som lite väl tunga och skillnaden mot en vanlig cykel blir för stor för de som är van vid att cykla på en motorlös cykel. Det var den luckan i sitt sortiment som Trek ville täppa till.

Själva hjärtat i nya Trek Fuel Ex-e

Räckvidd
Då batteriet är mindre än många andra elcyklars batteri så påverkas givetvis räckvidden, i maxläget kan motorn enligt den inbyggda wattmätaren ge närmare 300 watt under korta stunder, i sparläge bjuder motorn ungefär på en tredjedel av det du själv presterar (tror jag, blev åtminstone för det mesta runt 120-130 w assist vid normal halvlugn stigcykling), kul också med två värden i wattmätaren där man kan jämföra sig själv med motorn.
Om man märker att det inbyggda batteriet på 360 Wh ofta tar slut kan man köpa till en Range extender på 160 Wh som man sätter i flaskstället.

Jakob Murray svänger höger på Vancouver Island.

Stigcykel 
Fuel Ex-e har 140 mm slaglängd bak och 150 fram geometrin är anpassad för stigcykling åt det stökigare hållet men inte tänkt för Enduro. Modellen kommer att säljas i en mängd olika versioner med en prislapp från 73 000 till 169 000 kronor. Troligtvis kommer motorn att vara hjärtat i flera elcyklar från Trek.

Trek Fuel Ex-e upplevs som hanterbar och relativt lätt.

På stigen
Vi cyklade trots allt en heldag på cykeln och det vore taskigt att inte berätta vad vi tycker om Treks nya elcykel. Efter att ha justerat kroppen till den breda stancen (gissar på en q-faktor uppåt 200) så känner jag mig hemma på en Trek Fuel Ex-e, reach är ungefär samma som den stigcykel jag använder mest i hemmaskogarna och resten av geometrin känns också ganska lik. Den hanterbarhet som den relativt låga vikten innebär gör att det också går snabbt att glömma att det är en elcykel man har mellan benen, eller åtminstone sluta tänka på det. Det är en grym stigcykel och nästan helt tyst. Den har också en väldigt direkt känsla i motorn och ganska ofta känns det bara som att man är lite starkare än vanligt. Även om vi körde mest på låg assistans så kan vi också erkänna att det är ganska skönt att ösa på med lite extra kraft under branta klättringar. Om du är på jakt efter en el-mtb och gillar ny spännande teknik så kolla in Trek Fuel Ex-e!

Ta del av Happyrides nyhetsbrev med spännande nyheter!

Nyhetsbrevet kan du när som helst avsluta.

Senaste kommentarer

the_Dude 2022-08-04

Vill inte måla fan på väggen men tror risken med dolda elmotorer är att det kan leda till fler förbud. Vem lägger så mycket på en hoj man bara får använda i bikeparks?

calmbay 2022-07-27

Tyvärr och tyvärr vet jag inte. Rätt ful idag. Ser till mkt ut som en kona från 2000. Denna med sina force-vibbar är snyggare. Fult bakåtsluttande seattube kör de vidare med tyvärr. Ska bli kul och se vad treks marknadsföringsavdelning hittar på f...

Oskar 2022-07-25

Fast Top Fuel är ju nya Fuel EX så att säga. Mest intressant är ju Treks strävan att göra Fuel EX och Fuel EX-e så förvillande lika, det måste ju finnas någon någon baktanke med det.

ZiggyPop 2022-07-25

Ja det är inte mycket som skiljer.

Fundadores 2022-07-25

Svårt att se att Fuel Ex ska behålla positionen som populäraste stigcykeln, ivarje fall här. Nu är det lite mer minienduro. Passar nog bra där det är mer utför. Men med dagens trampvänliga endurohojar har jag lite svårt att se poängen faktiskt....

Hälsingland 2022-07-25

Sant, jo kollar man på FEXe så har ju den motorklumpen där. Trist men bra för en annan som har en 2020 FEX, väckte ju inget habegär som tur är :cool:

SocialGimp 2022-07-25

Remedyn är ju inte på ngt sätt en dålig hoj men den kanske är lite otidsenlig med feta 27.5:or. Undrar om man kan ha ihåligheterna till ngt. :unsure:

Fundadores 2022-07-25

De är snarlika. Här är jämförande bild: 569713

ZiggyPop 2022-07-25

Så vitt jag kan tro är detta förmodligen vanliga FEX. De är skiljer sig lite runt vevpartiet.

Hälsingland 2022-07-25

Är det där elmoppen eller nya FEX 🤔