Majsolja och Monarch plus

I julas började jag på allvar att arbeta med mitt gymnasiearbete med målet att jämföra lite olika vegetabiliska oljor med biltemas mineralolja för användning i stötdämpare. 4 månader och otaliga sidor senare hade jag kommit fram till att majsolja faktiskt nästan lämpade sig bättre än mineralolja (i alla fall biltemas) för användning som dämparolja. I alla fall var det så gällande skumegenskaper och viskositetsindex. Så nu idag tog jag äntligen till mig mod att testa mitt resultat i praktiken och bytte till majsolja i min monarch plus r bakdämpare på min slash 7a. Alltså sotter jag lite smått orolig uppe på rummet i detta nu osäker på om jag gjort något helt galet. Finns det någon kemist/ingenjör/allvetare i dett forum som kan komma med någon insisktsfull kommentar angående detta? Hur funkar det när fett härsknar? Gör det det i en sluten behållare så som i dämparenheten på min monarch? Vad kan hända egentligen???

Utan att ha någon aning om det kemiska i detta så kan jag säga att jag har ett pågående experiment i mitt cykelrum. Där har jag lagt en cykelkedja i en öppen och med matolja halvfylld glassburk. Nu har den legat där kanske i 3 månader och kedjan visar vissa tecken på rost. Jag tror kanske inte att det beror så mycket på oljan i sig utan snarare kanske på att oljan dragit till sig lite fukt. Det är min teori. Någon naturvetare får gärna rätta mig. Jag kommer ju ihåg det där med att lika löser lika, men visst borde ändå oljan kunna drabbas av lite omgivningsfukt? Eller?

Haha, TS ska ha eloge för kreativt tänkande och vågat hemmamekande!

Jag tror inte att du behöver vara orolig så länge du håller koll på den.

Dot-olja drar ju till sig fukt, så visst kan nog något sådant hända. Det där med stelnande olja däremot... Tänker att det händer i och med att fettsyrorna mättas eller bryts ned. Frågan är om det beror på exponering av luft eller om det sker spontant. Om luft ska till så borde det vara lugnt med vegetabilisk olja i ett sluret system såsom i en monarch

Springpojken skrev:
-------------------------------------------------------
> Dot-olja drar ju till sig fukt, så visst kan nog
> något sådant hända. Det där med stelnande olja
> däremot... Tänker att det händer i och med att
> fettsyrorna mättas eller bryts ned. Frågan är
> om det beror på exponering av luft eller om det
> sker spontant. Om luft ska till så borde det vara
> lugnt med vegetabilisk olja i ett sluret system
> såsom i en monarch

Om du med "dot-olja" menar bromsvätska så är ju inte det olja.

Springpojken skrev:
> Jo med dot-olja menar jag bromsvätskan. Men det
> är väl en helsyntetisk olja?

Nej. Finns lite olika men 3, 4 och 5.1 är glykolbaserade.

Vet inte vilken sort som brukar vara i cykelbromsar.

Oavsett så har det väldigt lite med dämparolja att göra.

Rattnalle skrev:
> Springpojken skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jo med dot-olja menar jag bromsvätskan. Men
> det
> > är väl en helsyntetisk olja?
>
> Nej. Finns lite olika men 3, 4 och 5.1 är
> glykolbaserade.
>
> Vet inte vilken sort som brukar vara i
> cykelbromsar.
>
> Oavsett så har det väldigt lite med dämparolja
> att göra.

Tack!
Bromsvätskans huvudsakliga uppgift är väl att vara så stum som möjligt. Antar att en dämparolja måste ha andra kvaliteter?
Sram använder dot:4 och 5.1

Där lärde man sig något nytt. Men det har i sådana fall rätt mycket med i alla fall matolja att göra. Om jag inte misstar mig så består de flesta matoljor och animaliska fetter av tre fettsyror bundna till en glycerolmolekyl. Glykol har ju OH-grupper och det måste vara därför Dot-vätska drar till sig vatten. Efersom glycerol också är en alkohol med OH-grupper borde även detta ske med majsolja

Anledningen till att man har vätskor i hudrauliska system är att de i praktiken inte kan kompromeras vilket utnyttjas i både dämpare och bromsar. I en dämpare däremot vill man ha en olja som smörjer, inte skummar, kan leda bort värme bra och behåller viskositet så bra som möjligt vid upphettning för att ge konsistent dämpning

3plE skrev:
> Rattnalle skrev:
> -----
> > Springpojken skrev:
> >
>
> > -----
> > > Jo med dot-olja menar jag bromsvätskan. Men
> > det
> > > är väl en helsyntetisk olja?
> >
> > Nej. Finns lite olika men 3, 4 och 5.1 är
> > glykolbaserade.
> >
> > Vet inte vilken sort som brukar vara i
> > cykelbromsar.
> >
> > Oavsett så har det väldigt lite med
> dämparolja
> > att göra.
>
> Tack!
> Bromsvätskans huvudsakliga uppgift är väl att
> vara så stum som möjligt.

Huvudsakligen ja men att den drar åt sig vatten är också en feature. Det ska inte bildas vattendroppar/ångbubblor i vätskan utan det ska spridas ut jämnt. Det är därför den ska bytas ut då och då (för det gör ju alla på bilen till exempel...).

Det där andra låter som kemi. Jag begrep mig aldrig på det :)

Springpojken skrev:
> Aha, men då kanske det inte är så dumt med en
> sådan feature i en dämpare heller så länge man
> byter då och då. Men var kommer egentligen
> fukten ifrån?

Systemen är inte riktigt täta. Den läcker in till exempel i form av normal luftfuktighet. Det är vad som händer med vattnet inne i systemet som är intressant.

I en dämpare är det mindre intressant eftersom just hög och jämn kokpunkt inte är lika viktigt som i en broms.

Springpojken skrev:
> Det här med att oljan kan härskna då? Någon
> som vet vad som ligger bakom det?

Om jag inte minns fel finns flera olika härskningsprocesser. En beror på syre, så den typen är nog inget att oroa sig för inne i en sluten dämpare. De övriga typerna uppkommer genom olika orenheter i själva oljan, antingen befintliga eller tillförda. Och man kan ju misstänka att en vegetabilisk olja avsedd att förtäras inte direkt är "ren" på det sättet, så den åldras nog snabbare än en mineralolja avsedd som smörjmedel.

Sen kan det säkert funka utmärkt ändå. I dämparen behöver ju inte oljan ha några särskilt goda smörjegenskaper eller vara tålig mot mekaniskt slitage (molekylerna förändras annars i till exempel en växellåda över tid, rent mekaniskt). Den ska däremot ha jämn viskositet över någorlunda stort temperaturspann och inte skumma.

Det lär ju inte vara nåt som pajjar, men du kanske får byta lite oftare:-)

Någon som vet vilka temperaturer man kan ha att göra med i en dämpare under ettendurolopp? Kan ju tänka mig att här i Sverige så kanske majsolja skulle kunna tänka sig att stelna till vid minusgrader. Vad som var lite intressant nör jag gjorde min research var att majsolja har en jämnare viskositet i relation till temperatur än biltemas sae 5 mineralolja

Springpojken skrev:
> Någon som vet vilka temperaturer man kan ha att
> göra med i en dämpare under ettendurolopp? Kan
> ju tänka mig att här i Sverige så kanske
> majsolja skulle kunna tänka sig att stelna till
> vid minusgrader. Vad som var lite intressant nör
> jag gjorde min research var att majsolja har en
> jämnare viskositet i relation till temperatur än
> biltemas sae 5 mineralolja

Prova att ställa en burk i kylen och en i frysen:-) Olivolja och rapsolja blir ju rätt grötiga om de står i kylskåp bara.

Springpojken skrev:
> Det här med att oljan kan härskna då? Någon
> som vet vad som ligger bakom det?

Matolja (fett) består som nämnts av tre långkedjiga karboxylsyror (fettsyror) som via esterbindningar är förbundna med en trialkohol (glycerol).

Några av fettsyrorna innehåller dubbelbindningar (omättnader) dessa kan reagera med fria radikaler. Syre är bra på att bilda fria radikaler. Värme och ljus skyndar på bildningen av fria radikaler.

När en dubbelbindning attackerats av en syreradikal bildas en ny radikal på fettsyran som ger sig på en annan dubbelbindning i en annan molekyl. En ny kol-kol-bindning mellan två fettmolekyler har nu skapats.
Detta är en polymeriseringsprocess som kan sluta med att oljan blir ett fast material.
Linolja med många omättnader härdar (härsknar) till fernissa. Mättade fetter är därför mycket mer stabila.

Utöver detta så kan esterbindningar gå isär (hydrolyseras) till sin fria fettsyra och alkoholen.
Vissa fettsyror är kortkedjiga och något mer flyktiga så dessa kan man lukta.

Senast ändrad:
Några saker att ha i beaktande.

Viskositeten är en av de viktigaste egenskaperna för en dämparolja. Det är ju en av de parametrar man använder för att styra flödet och därmed dämparens uppförande. Vad är det för viskositet på matoljor?

Jag har ingen aning om vad det är för material i dämparens oringar. Men om man häller mineralolja i ett bromssystem avsett för Dot så finns det risk att packningarna förstörs. Riskerar dämparen att gå samma väg?

Mycket bra svar där. Hade aldrig möjlighet att testa polymerisering under gymnasierbetet eftersom jag inte visste hur jag skulle simulera förhållandena i en dämpare. Då finns ju risken att oljan stelnar i och med att tenperaturen kan öka i dämparen. Det här med oringarna hade jag faktiskt aldrig ens tänkt på. Efter mitt korttidstest med majsolja ska jag byta tillbaka till rs-oljan (vilken jag tror är en mineralolja) och byta oringar och packningar i dämparen. Då ska jag ta en närmare kik på de gamla och försöka designa ett test för att se hur de påverkas av just matoljor

En dämpare blir faktiskt märkbart upphettad vid långa intensiva åk, tex om man kör utförs i berg. (DH tex)

Du borde testa att antingen hålla oljan uppvärmd vid kanske 40-50 grader under en längre tid och/eller köra med cyklisk uppvärmning där du växlar mellan kanske 20 och 50 grader.

Springpojken skrev:
> Om jag inte misstar mig så består de
> flesta matoljor och animaliska fetter av tre
> fettsyror bundna till en glycerolmolekyl. Glykol
> har ju OH-grupper och det måste vara därför
> Dot-vätska drar till sig vatten. Efersom glycerol
> också är en alkohol med OH-grupper borde även
> detta ske med majsolja

...men hydroxylgruperna på glycerol är ju förestrade i en triglycerid och kommer därmed inte alls ha samma kapacitet för vätebindningar och andra dipolinteraktioner som ger den vattenbindande effekten. Esterbindningen är polär så viss potential för vatteninteraktion finns vud gränsytan mellan olja och vatten. Dock tveksamt om vattenmolekyler "kommer åt" esterbindningen då vattnet skulle behöva passera hydrofoba miljöer vilket kort och gott inte händer av energetiska och entropiska skäl.

Fri glycerol är helt riktigt en utmärkt fuktbindare i kraft av sina tre hydroxylgrupper, en glykol har i allmänhet två dito.

Det är ett mycket lovvärt projekt, men själva vitsen att använda mineralolja i dylika applikationer är att det är så gott som helt icke-reaktivt.
Så fort du har viss potential till kemiska reaktioner som sker spontant, t ex polymerisering av vegetabiliska oljor, så kommer att de att ske förr eller senare. Framförallt om du som nämnts ovan kommer att ha tidvis förhöjd temperatur. En temperaturhöjning på 30 grader kommer att höja reaktionshastigheten med cirka 8 gånger, om man inte tar specifika händelser att du överstiger aktiveringsenergin för reaktionen så den sätts igång. Det finns säkerligen andra molekyler än mineralolja som kan fylla dämparoljans funktion, men delvis omättade triglycerider tror jag inte är en höjdare på sikt.

Senast ändrad:
Det ska jag göra. Funderade på någon liknande metod under mitt gymnasierbete, men visste inte vilka temperaturer det rörde sig om. Kan cykliskt uppvärmning i kombination med de tryckskillnader som uppstår i en dämpare ha någon oväntad effekt?

Önskvärt för dämparolja är att temperaturen påverkar viskositeten så lite så möjligt så att man inte har en stenhård dämpare i kallt väder etc. Kolla "rinnigheten" på din olja vid t.ex. -5 och +40.

Låter väldigt logiskt. Jag visste bara att glycerol hade OH-grupper men inte att det var vid dessa fettsyrorna var bundna. Då har du nog rätt i att majsolja inte kommer ha fuktbindande egenskaper som dot. Vad kan det ge för effekt i dömparen?

Har för mig att olivolja kokar vid 180grader och riktigt så varmt hoppas jag inte det blir I dämparen, den som står vid spisen håller rätt länge oxå tycker jag. Nu kör du iofs med majsolja men det torde kunna vara hyffsat likvärdigt.

/T

Binky skrev:
> Önskvärt för dämparolja är att temperaturen
> påverkar viskositeten så lite så möjligt så
> att man inte har en stenhård dämpare i kallt
> väder etc. Kolla "rinnigheten" på din olja vid
> t.ex. -5 och +40.

Enligt de tabeller jag kunde hitta så hade majsoljan hyfsat stabil viskositet. Det jag kunde hitta var ett viskositetsindex på något över 200 om jag inte minns fel vilket tydde på att majsolja faktuskt hade mindre variation i viskositet vid uppvärmning. Däremot hittade jag inga exakta värden i stokes eller liknande. Ska testa det med upphettning själv dock

En update efter mitt första fälttest. 2 timmar i Hellas och kan inte meddela att några problem uppstått. Känns som om majsoljan är lite tjockare än rs 3wt som fanns i från början. Något sämre känslighet för smågupp men mer stöd genom slaget. Kanske ligger den någonstans vid 4-5wt. Inte optimalt för stigcykling, men nerför kändes det som om majspljan gjorde ett fint jobb. Fick minska returdämpningen med ett klick för att få ungefär samma retur som tidigare men utan justermöjligheter för kompressionen (har bara en monarch plus r) blev det något stumt över smårötter i låg fart på platten. Även något mindre pedalgung pp asfalt

Några tips till TS:

1. Undvik ordet stötdämpare (den komponent i ett fjädringssystem som dämpar stötar; 'heter fjäder).
2. Seriösa dämpare är temperaturkompenserade (för att motverka dämparmediets viskositetsförändring).
3. Vatten har många goda egenskaper.

Igino Cazzola skrev:
> Några tips till TS:
>
> 1. Undvik ordet stötdämpare (den komponent i ett
> fjädringssystem som dämpar stötar; 'heter
> fjäder).

Eh va?

Igino Cazzola skrev:
> Några tips till TS:
>
> 1. Undvik ordet stötdämpare (den komponent i ett
> fjädringssystem som dämpar stötar; 'heter
> fjäder).
> 2. Seriösa dämpare är temperaturkompenserade
> (för att motverka dämparmediets
> viskositetsförändring).
> 3. Vatten har många goda egenskaper.

Hur temperaturkompenserar man i en dämpare? Använder man då material i flödesportarna som utvidgas vid uppvärmning för att kompensera för vätskans lägre viskositet vid högre temperaturer?

Men det var ju en viktig synpunkt. Har alltid tänkt att det skulle vara svårt att bygga en dämpare som kan kompensera för viskositetsförändring utan att aktiv reglering med el eller liknande.

jofahjalm skrev:
> Otroligt många snillen som spekulerat här. Bra
> jobbat!

Iof +1
Men uttrycket brukar oftast användas som en ironi.

Tillbaka
Topp