[Notis] - Gömd motor hittad på deltagarcykel vid VM i cyclocross

Supertramp sa:
Jag undrar om Lance Armstrong under sin karriär om han fått chansen att i en avgörande TdF bergsetapp använda en dold elmotor? Givet att han visste att risken att bli avslöjad var så gott som obefintlig. Vad tror ni?

Eftersom jag inte tillhör Lancekramarna så tror jag att han hade gjort det utan att tveka.

http://cyclingtips.com/2016/03/van-...efence-against-mechanical-doping-allegations/

Femke har lagt ner att försöka försvara/förklara. På ett sätt skönt eftersom jag tror att UCI bakom kulisserna var ganksa skitnödiga över att ev. bli utmanade på detljerna kring reglerna. Regelverket är ju som vi avhandlat här tidigare inte glasklart. Nu finns det chans att fortsätta leta och samtidigt skruva på reglerna. Hoppas UCI tar chansen.

Samtidigt är det ju rätt trist. I princip "väljer" Femke att offra sig själv, när jag hela tiden har haft intrycket av att det är ett gäng fula fiskar i hennes närhet som är de som egentligen borde läxas upp ordentligt

bompet sa:
http://cyclingtips.com/2016/03/van-...efence-against-mechanical-doping-allegations/

Femke har lagt ner att försöka försvara/förklara. På ett sätt skönt eftersom jag tror att UCI bakom kulisserna var ganksa skitnödiga över att ev. bli utmanade på detljerna kring reglerna. Regelverket är ju som vi avhandlat här tidigare inte glasklart. Nu finns det chans att fortsätta leta och samtidigt skruva på reglerna. Hoppas UCI tar chansen.

Samtidigt är det ju rätt trist. I princip "väljer" Femke att offra sig själv, när jag hela tiden har haft intrycket av att det är ett gäng fula fiskar i hennes närhet som är de som egentligen borde läxas upp ordentligt

Det är väl ändå utövaren som har det största ansvaret?

me.I.am sa:
Jo. Men hon har ju tagit sitt "ansvar" genom att inte bestrida/förklara. Och hon kommer också få straffet. Det jag menar är att om hon istället stått upp och berättat hela historien så kanske det hade funnist möjlighet att bestraffa de som har möjliggjort det hela. Att hon ensam skulle ha gjort alltihop utan någon hjälp köper jag inte. Att hon inte bestrider eller förklarar blir i sig en underskrift på "jag gjorde allt själv" tesen, vilket varit ett problem i bekämpning av doping: Man har klämt åt de som dopar sig, men lämnat de som möjliggjort dopingen att fortsätta. Jag tycker tiden har visat att detta är ett dåligt sätt att gå till botten av dopingproblemet.

bompet sa:
me.I.am sa:
Jo. Men hon har ju tagit sitt "ansvar" genom att inte bestrida/förklara. Och hon kommer också få straffet. Det jag menar är att om hon istället stått upp och berättat hela historien så kanske det hade funnist möjlighet att bestraffa de som har möjliggjort det hela. Att hon ensam skulle ha gjort alltihop utan någon hjälp köper jag inte. Att hon inte bestrider eller förklarar blir i sig en underskrift på "jag gjorde allt själv" tesen, vilket varit ett problem i bekämpning av doping: Man har klämt åt de som dopar sig, men lämnat de som möjliggjort dopingen att fortsätta. Jag tycker tiden har visat att detta är ett dåligt sätt att gå till botten av dopingproblemet.

Håller med fullständigt, tydde din text på ett annat sätt, my bad.

Bortsett från mekanikern som rimligen borde ha svårt att hävda att han var ovetande så tror jag att hon skulle ha svårt att leda i bevis att någon annan var inblandad och rimligen så mår hon inte speciellt bra av hela den där härvan och vill bara få det överspelat och att då "lägga ner" känns som en rätt rimlig reaktion. Jag säger inte att det är önskvärt, men att jag kan förstå reaktionen. Att älta det hela ytterligare några månader med en massa anklagelser hit och dit som med stor sannolikhet inte kommer att ge något kanske inte är jättelockande.

Även om hon kan bevisa med vittnen en mass att
"...det var hennes avsålda fjolårscykel som en bekant till hennes storebror köpt och som blev ställd utanför deras buss på parkeringen efter att han kört banan när det var öppen körning och sedan en mekaniker av misstag tvättat av och burit ner till depån..."
så spelar det ingen roll.

Reglerna är sådana att även om det är ett misstag så är ändå förare, core team och anmält team (Belgien) skyldiga.
Så att för henne åka dit och försvara sig och bevisa såväl ditten som datten är inte till någon nytta.

Då dessutom såväl ansvariga inom UCI som allmänna drevet på förhand krävt rejält tilltagna straff så kommer hon bli avstängd så länge så det kommer inte vara stor idé att fortsätta.

Så att hon skiter i det hela och lägger av med CX (och övrig UCI-organiserad cykling får man förmoda) är inte förvånande.
Synd på en lovande ung cyklist men någon måste ju bära hundhuvudet när drevet går :-)

Senast ändrad:
En dopare mindre i sporten. Synd att hon inte drog fler med sig i fallet.

emmer sa:
Reglerna är sådana att även om det är ett misstag så är ändå förare, core team och anmält team (Belgien) skyldiga.

Är det alltså så att teamet är skyldigt om hon dopat sig? Gäller detta alla i teamet och om så, hur bred är definitionen av teamet? Och, hur ser straffen ut för dessa?

GoranS sa:
emmer sa:
Är det alltså så att teamet är skyldigt om hon dopat sig? Gäller detta alla i teamet och om så, hur bred är definitionen av teamet? Och, hur ser straffen ut för dessa?
Titta tidigare i tråden.
Och för mekanisk dopning är det så (då föraren inte kan smyga in det på egen hand som dom kan med epo och skit...)

Skärmdump.

Vet ej vem det är, när det är taget etc....

image.png

Personen som gjorde de där hjulen måste antingen ha skolkat från gymnasiefysiken eller uppfunnit en evighetsmaskin.

Sen så funderar jag på om motorerna blir så varma att det blir så pass varmt att det strålar märkbart genom en kolfiberram? Ramarna är ju ganska tjocka nere vid vevpartiet.

Kolla filmen, det är från när dom testar IR-kameran. Noterbart är värmezonerna på cyklisten. Knäna går varma i några av sekvenserna.

Som noterat ovan var bilderna från när se testade kameran. Det enda de hittade på loppen i fråga var en varm kassett och fälg som skulle varit någon slags magnetmotor, påstod dem. I övrigt vad det samma skitargument som tidigare; Cancellera för flera år sedan och Froome's soloklättring på Touren i fjol. Allt ackompanjerat av rockmusik och skakig kamera för att övertyga tittarna.
Lite tröttsamt, men bra i varje fall att värmekamera verkar fungera bra - så man kan hitta motorerna om (när?) de väl kommer till landsvägslopp!

Var det allt de hittade, kassett och bromsyta?
Dessutom samme man som allt som oftast hävdar att det är han som säljer till proffsen, om så vore borde han kunna plocka fram lite namn.

Hur har de tänkt att en elmotor i kassetten skulle funka?

Nav, kassett & fälg var det nog. Tydligen ska det sitta någon sorts magnetremsa i fälgen som för hjulet framåt. Hur det skulle kunna styrkas av en varm kassett & nav hängde jag inte riktigt med på - pratar inte franska, men går efter översättningen från streamen på cyclinghub.
Just ja, även de vanliga bilderna på hjul som snurrar efter krascher var med. Som att det vore helt oförklarligt.

lugosi sa:
Som noterat ovan var bilderna från när se testade kameran. Det enda de hittade på loppen i fråga var en varm kassett och fälg som skulle varit någon slags magnetmotor, påstod dem.
???
I artikeln står att d5M spotat 7 cyklar med motorer varav 5 i sadelröret och två i baknavet/kassetten under Strade Bianche och Coppi e Bartali.

Rimligen inte alls särskilt varmt, 7,4 V x 500 mAh som ska hålla i runt 100 timmar mellan laddningarna -> rätt lite kontinuerligt uttag (och det mesta blir förhoppningsvis inte värme).

Lingon sa:
lugosi sa:
Som noterat ovan var bilderna från när se testade kameran. Det enda de hittade på loppen i fråga var en varm kassett och fälg som skulle varit någon slags magnetmotor, påstod dem.
???
I artikeln står att d5M spotat 7 cyklar med motorer varav 5 i sadelröret och två i baknavet/kassetten under Strade Bianche och Coppi e Bartali.

Men i TV-inslaget som artikeln hänvisade till att allt skulle avslöjas presenterades inga motorer i sadelröret alls. Som sagt, pratar inte franska - men journalister är säkert lika sensationalistiska där som i övriga världen.

Edit: Det jag misstänker att de syftar på för bevis med sadelstolpen är Cancellara för länge sedan, Contador på Girot, Froome på Touren, Movistars TTT-crash och det andra fallet med "snurrande hjul efter krasch."
Det var i varje fall de konkreta exempel de presenterade, förutom ett varmt nav, kassett & fälg från Strade Bianche.

Källa: https://www.reddit.com/r/peloton/comments/4f706b/stade_2_motorized_doping_report_stream_video/ (länkar till TV-inslaget)

Senast ändrad:
rikard sa:
Kan man ens ha en motor i navet utan att ha en momentarm som fäster i ramen?
Ska du inte ha så hög effekt så klarar man sig med växelnavsteknik, axel med flata sidor och/eller antirotationsbrickor. Ganska diskreta saker.

dabac sa:
rikard sa:
Kan man ens ha en motor i navet utan att ha en momentarm som fäster i ramen?
Ska du inte ha så hög effekt så klarar man sig med växelnavsteknik, axel med flata sidor och/eller antirotationsbrickor. Ganska diskreta saker.
Kan ha fel men har för mig att jag läste nånstans att nån av dom där lösningarna hade en skruv genom ramröret som höll i motorn och att det var det första man skulle leta efter.

Nu har UCI meddelat sitt beslut i fallet:
http://www.uci.ch/pressreleases/the...on-decision-the-case-femke-van-den-driessche/

Summering:
Femke van den Driessche stängs av i 6 år from. 2015-10-11 och fråntas alla titlar och medaljer (främst U23 EM och U23 belgiska mästerskapen) av UCIs disciplinnämd. Hon döms också betala 22000 CHF (cirka 180 000 SEK) i böter, samt att betala kostnaderna för nämdens arbete.

Kommentar:
Om det inte kommer ytterligare beslut, så känns det som att UCI har valt att låta Femke bära hela hundhuvudet och inga diciplinära åtgärder mot tränare, lag eller förbund kommer vidtas. Vilket, i min mening, är ett riktigt fegisbeslut. Att hon skulle gjort detta själv är helt orimligt, men på grund av att UCIs regelverk är luddigt vågar man inte ta ärendet längre än till individen. I pressmeddelandet slår man sig för bröstet och talar om hur duktiga UCI är på att scanna cyklar, men nämner inte att man återigen gör det man alltid gjort i dopingsammanhang (både mekanisk och kemisk): Angripa symptom istället för grundorsak.

Redigering: Lade till bötesbeloppet i svenska kronor.

Senast ändrad:
Lite tekniska detaljer syns även i pressreleasen:

Vivax motor och batteri i sadelröret, kontrollerat via Bluetooth knapp under styrlindan.

bompet sa:
...så känns det som att UCI har valt att låta Femke bära hela hundhuvudet och inga diciplinära åtgärder mot tränare, lag eller förbund kommer vidtas. Vilket, i min mening, är ett riktigt fegisbeslut. Att hon skulle gjort detta själv är helt orimlig...
+1

bompet sa:
Lite tekniska detaljer syns även i pressreleasen:

Vivax motor och batteri i sadelröret, kontrollerat via Bluetooth knapp under styrlindan.

Smutt lösning, undrar hur känslig knappen under styrlindan är?

Och som ovanstående skrev, rätt orealistisk av någon att tro att hon riggat hojen själv. Om hon har mekaniker som sköter hojen är det ju en omöjlig grej att bygga in utan att denne märker det. Det lär ju alla fatta.

Dom där elcykel-pendlarna som kränker mig uppför Tranebergsbron när det är motvind borde också få 180k i böter.. !

emmer sa:
bompet sa:
...så känns det som att UCI har valt att låta Femke bära hela hundhuvudet och inga diciplinära åtgärder mot tränare, lag eller förbund kommer vidtas. Vilket, i min mening, är ett riktigt fegisbeslut. Att hon skulle gjort detta själv är helt orimlig...
+1

+1

Hur skulle klarat detta själv? Hjärnan bakom detta hennes pappa hittade ju på historien med kompisen som glömt cykeln.

Går det att få 6 år för gammaldags medicinsk dopning om det är första gången man åker dit ens om man tryckt i sig en cocktail av samtliga otillåtna preparat på WADAs lista?

Bra att hon åkte dit, men som sagt väldigt fegt att låta henne ensam få skulden.

Tillbaka
Topp