Votec VM Elite 27.5" eller Giant Trance Advanced 2 27.5" ?

Hej alla Happyiter

Nyreggad här på forumet. Jag har hängt här ett tag för att söka efter information och tips inför mitt cykelköp.
Det finns en himla massa matnyttigt att ta del av här för oss som är mindre erfarna så det tackar jag för :)

Jag gillar att cykla på stigar och det får gärna gå lite utför. Även om jag bor i Gävle och det mest lär bli på platten som jag trampar runt på så vill jag ändå ha en mer Allmountain cykel. Jag har tidigare bara cyklat på 26", men efter en hel del läsning så har jag fått för mig att det är 27,5" som kommer att passa bra till mig.

Jag håller på och väljer mellan dom två varianterna nedan och jag hoppas att eventuella synpunkter från er kommer att hjälpa mig att med att fatta beslutet på vilken av köpknapparna jag ska trycka på.

Valet är alltså en Votec VM Elite eller en Giant Trance Advanced 2.

Priset skiljer 2000kr.
Votec 27995kr
Giant 29995kr (i Sverige)

För att mitt inlägg inte ska bli gigantiskt så infogar jag bara länkarna till modellerna istf att lista hela specarna.

Votec
http://www.bikester.se/469440.html

Giant
http://www.bikester.se/469039.html

Om man köper via Bikester Så kan man ju tänka sig att det innebär lite mer "strul/komplicerat" än om man köper via en stor kedja här i Sverige. Giant är ett välkänt märke och vad jag har sett på nätet så verkar Giant-ägarna väldigt nöjda. Votec hittar jag inte så mycket info om (inte på engelska iaf). Men utifrån det lilla jag hittat så verkar även Votec-ägarna nöjda.

Nu till min fråga:
Vilken hade du valt? och gärna med en liten kommentar om varför du valt den :)

Har själv inte någon erfarenhet av Votec men den har bättre dämpare och gaffel än Gianten och XT 11-delat.
Trance advanced har kolfiberam istället.

Jag köpte nämnda Giant nyligen så där har du väl min röst.
Jag köpte från min LBS och har du en bra sådan så tycker jag det kan vara värt några tusen för den ökade servicen och hjälp med ev. garantiärenden mm.

På min lista för framtida uppgraderingar står just uppgradering av dämperiet högt upp.

//T

Jaguarverken verkar ju sköta eventuella garantiärenden ypperligt, efter att ha ägt en cykel av något mer obskyrt märke och där ramen gick av ett par gånger så köpte jag mig en Giant Reign ram istället, det var skönt att kunna cykla istället för att sitta och vänta på en ny ram hela tiden.

Votec och Bikester om du vågar chansa och för de fantastiska översatta recensionerna!
(Fastighetsförmedling mig en månad sedan en Votec VM Elite köpte. Kanske den nedersta raden först: Mycket bra cykel - men är för förändringar i efterhand vid behov för budget ytterligare medel .. Cykeln till priset är ganska topp, så långt som till Komponenenten. För en jämförelse kan jag egentligen bara för min 20 år gamla Cannondale V900 och några andra cyklar jag har försökt att göra. Uphill är ännu mer ansträngande ;-) Så egentligen spänna sina muskler, det kan dock på single och nedförsbacke. Den Votec passar perfekt på sluttningarna, antingen som grus, skogsmark, rötter, vad som än kommer. Chassit uppmuntrade mig att manövrar, som jag tidigare hade vågat endast med en dubbel dos av mod. Jag tror att detta beror på en balanserad konstruktion. Bromsar är också super. Bra tryckpunkt, känslighet och imponerande bromskraft. Och tack vare de goda hjärnor, vilket förseningen på marken. Stoppies med en / två fingrar ... en ny upplevelse för mig: o) Ett litet undantag felfri helhetsbild fortfarande sitter i veranda strukturen. Eftersom ett lock monterades i Ahead Ställ Stam som endast klämmor, men det är inte möjligt att dra gaffeln in i styrhuvudets lager. Det var inte möjligt att justera styrhuvudets lagerspel. Jag var tvungen att gå till lokala köpmän och organisera en vanlig klo och mössa. Då fungerar vackert, som med någon annan cykel. I det ögonblicket, frågar jag mig redan, vad ingenjörerna tror att när du schemalägger dessa komponenter. Sådan Nervigkeiten stå i proportion till den annars gott intryck av cykeln och skulle vara helt onödigt. Något även styret. Den 76cm styret bredd är för breda. Min motorcykel med 120hp, 100Nm motor och 190kg kämpar vikt har också denna bredd. När Bike Jag anser att detta är verkligen ett hinder och ansträngande, vare sig det är i rakt fram eller mark. Vem enda ned-bangs och för uppförsbacke använder webben, för den sanna styrka. Jag kan helt enkelt inte kan hitta en lämplig inställning av styret på denna bredd utan handlederna att böja mycket. Så mina handleder alltid avstängd lite av sin naturliga position inuti. Möjligen kan du förkorta brunnen. Jag har själv ännu inte genomförts. Nedskärningar kan vara påstås farligt om det inte tas hänsyn till tillverkarens specifikationer. Dessutom kan det leda till en minskning av kabeltrissorna och linjer fortfarande vad också igen skulle bli dyrt om du inte kan genomföra själv, det / vill. I detta avseende: en mycket bra cykel - men ytterligare medel eventuellt för efterföljande justeringar / korrigeringar av budgeten .. - Ha kul medan du kör ;-)")

Fast jag röstar på Giant för att den är snyggare och beprövat bra! :)

42Hz sa:
Jaguarverken verkar ju sköta eventuella garantiärenden ypperligt, efter att ha ägt en cykel av något mer obskyrt märke och där ramen gick av ett par gånger så köpte jag mig en Giant Reign ram istället, det var skönt att kunna cykla istället för att sitta och vänta på en ny ram hela tiden.

Fast jag röstar på Giant för att den är snyggare och beprövat bra! :)

Kollade lite nogrannare på Votecen det länkats till och det ska ju vara Reign och inte Trance som ska jämföras mot Votecen eftersom båda har 160mm slag både fram och bak.
http://www.bikester.se/467711.html

Lite synd att du överger 26" då jag har en polare som ska sälja sin Reign. Iof en L men vet ju inte hur lång du är....

Jag kör en Giant Trance som jag uppgraderat med en pike 150 och en monarch RT3. Tycker den är mycket rolig, men har inte så mycket att jämföra med.

Tittar man enbart på komponentspecen så tycker jag Voltec vinner tråkigit nog.

Jag hade valt Trancen och uppgraderat när komponenter börjat trilla av :)

Eller så gör du som jag gjorde, när jag skulle göra samma val, med samma kriterier. Mycket slätt, men en del utför. Bygg dig en kolfiber Genius istället, med en Pike i fronten är det en riktigt kompetent cykel, som tack vare låsningen till bakdämparen, känns helt ok på väg och stig...

Kolla bikecomponents.de för ram o komponenter, hjul hittar du på mantel.com

Du kommer att landa på samma peng ungefär, men du får nöjet att bygga ihop den själv

Tack för alla svar!
Jag tror att jag kommer att köra på Giant eftersom det är ett beprövat märke. Dessutom så säljs den via XXL, så om någonting händer så har man nära till handlaren.
Anledning till att jag velar är väl egentligen att jag inte har någon erfarenhet av SRAM's produkter som sitter på Trance'n.

Röstar också på Giant som dom andra..
Kanske lite pga att jag haft en del att göra med dom i garantiärenden för min ram, läs här: http://happyride.se/forum/read.php/1/2879257/2890673#msg-2890673 och http://happyride.se/forum/read.php/1/2926904

Maestro upphängningen är för mig den bästa jag provat hittills av ett par FS som jag ägt.
Känner inte av bakdämpningen vid klättringar och tappar väldigt lite kraft när jag ställer mig upp, väldigt effektivt.
Sedan kör jag iofs på en Anthem, men jag har provat både Trance och Regin, men känns som det är så här rakt över på Giant. Dom är lite kortare i hållningen, vilket passar mig perfekt när det blir lekfullt och ger en snävare och roligare vinkel när det är tajt i skogen.

Votec, må vara en OK cykel men okänd mark..

Tillbaka
Topp