Hjälmfrågan tar ett kliv in i rikspolitiken..

• Trådstartare Trådstartare mn
  • Start datum Start datum
Strax under ett halvt dygn som minister innan man skapar rubriker på grund av idiotiska uttalanden, det är faktiskt ganska imponerande.

Ta bort all säkerhetsutrustning ur bilarna och förbjud skivbromsar på bilar så kommer folk köra långsammare och då dör färre personer. Samma logik.

Ouch, inte igen MP...

Måste köpa hem mer popcorn om det är en ny Romson lövet värvat.

Akoa sa:
Ta bort all säkerhetsutrustning ur bilarna och förbjud skivbromsar på bilar så kommer folk köra långsammare och då dör färre personer. Samma logik.

Glöm inte att sätta en vass påle i rattcentrum. Shit vad folk kommer att ta det vackert.

Om vuxna människor använder hjälm eller inte känner jag spontant är upp till dom, men den gamla analogin från lågstadiet med "inget att skydda" kommer osökt fram.

JLarsson sa:
Fast ni missar ju att de har rätt.

Eller så har majoriteten av alla cyklande holländare och danskar fel ;-)

http://www.treehugger.com/bikes/why-dutch-dont-wear-helmets.html
http://www.copenhagenize.com/2015/10/bike-helmet-wearing-rates-in-copenhagen.html

Kanske man inte ska dra all typ av cykling över en kam och att förstå att kraven på säkerhetsutrustning kan skilja sig mellan en MTB:are med baggy pants, en landsvägsjeppe i lycra, en hybridsvettopendlare från närförort och den som tar sin velociped för några km i lugnare takt. Man cyklar ju inte LVG i full-face DH-kruka även om det ger överlägset bättre skydd mot ansiktsskador än en "vanlig" hjälm.

AX3L sa:
Om vuxna människor använder hjälm eller inte känner jag spontant är upp till dom, men den gamla analogin från lågstadiet med "inget att skydda" kommer osökt fram.

Du cyklar med susp också då antar jag, om det nu finns några gener att "skydda"?

NLC sa:
AX3L sa:

Du cyklar med susp också då antar jag, om det nu finns några gener att "skydda"?

Det var inte genrerna utan hjärnan jag syftade på. När man var grabb sa vi (eller om det var de vuxna som sa till oss) att man ändå inte hade något att skydda när man glömde hjälmen. Ingen hjärna/träskalle osv. Men det kanske var något väldigt lokalt.

Susp har för övrigt känts relevant många gånger när man gör eller är nära att göra en OTB, är det nån som kör med det?

JLarsson sa:
Fast politikern gör ju en delvis märklig tolkning och applicerar systemtänk på individnivå. Att det på systemnivå kan vara kontraproduktivt med hjälmtvång och kampanjer är inte samma sak som att hon åker säkrare om hon lägger hjälmen på hyllan.

Det här med hur bilister hanterar cyklister med och utan hjälm är kanske applicerbart, men där finns nog väldigt många faktorer utöver hjälm som spelar in. Vore absolut intressant med mer forskning inom det området.

Precis som med säkrare bilar, så finns det två olika statistiker en kan titta på för att försöka utröna om det är säkrare eller inte. Den ena är hur skadorna ser ut vid olyckor, och där är det helt klart så att säkerhetsutrustning, som hjälm, minskar de allvarliga skadorna. Den andra är antalet olyckor. Denna statistik är tyvärr inte riktigt lika säker och entydig. Särskilt inte när det gäller cyklar. Dock tyder det mesta på att med mer säkerhetsutrustning och säkrare miljö ökar risktagandet, och därmed antalet olyckor. En kan därför möjligen anta att antalet skador ökar med ökat användande av cykelhjälm, men de blir mindre allvarliga.

H. sa:
JLarsson sa:
Det här med hur bilister hanterar cyklister med och utan hjälm är kanske applicerbart, men där finns nog väldigt många faktorer utöver hjälm som spelar in. Vore absolut intressant med mer forskning inom det området.
Visst vore det intressant och det finns säkert massa forskning som stödjer att bilister tar det lugnare när vägen är smal eller det är stora träd i diket (allé). Mot det talar ju att bilister i stort sett unisont saknar förmågan att ta det lugnare förbi skolor på morgon och eftermiddag.
Bilister är ett underligt släkte. Mycket underligt. Och utifrån betraktat mycket självcentrerade, korttänkta och empatilösa.

Hon babblar nått om att "bilisterna tar det lugnare om dom ser en cyklist utan hjälm"
men läser man mellan raderna så förstår man att hon egentligen tycker att hjälmtvång är kontraproduktivt om man vill att många ska välja cykeln. alltså ur ett rent mijöperspektiv.

"Monica Green har tidigare mött åsikten att hjälmtvånget kan göra cyklandet mindre attraktivt.
– Jag har hört dem som menar att vi inte ska skrämma bort dem som kan tänka sig att ställa bilen. Och jag har förståelse för det, ur miljösynpunkt."

Jag vill inte vara med och pröjsa för jättelånga rehabiliteringar av hjärnskadade cyklister så jag tycker att alla ska ha hjälm.

Stewe sa:
Jag vill inte vara med och pröjsa för jättelånga rehabiliteringar av hjärnskadade cyklister så jag tycker att alla ska ha hjälm.

Men du vill gladeligen pröjsa för livslång vård av överviktiga, cirkulationsrubbningsdrabbade + annat som orsakas av en stillasittande livsstil? Det är nämligen det totalekvationen går ut på.

Hon har ju rätt.

H.; det har forskats på just att bilister tar det lugnare runt cyklister som de upplever som mindre skyddade eller mindre säkra cyklister, bla sådana som cyklar utan hjälm. Orkar inte googla fram det just nu.
Och om vardagscyklister imploderade utan hjälm skulle väl Holland o Köpenhamn vara överfyllda av hjärnslamsor från imploderade cyklister.
I Sverige har vi inte kommit till den kritiska massan, än, hoppas jag.

Det är som sagt inte riktigt jämförbart mot den antaligen typiska happyiten som pendlar mellan att OTBa över stenkistor och 70 km/h i nedförsbackar på racern...

JLarsson sa:
Stewe sa:

Men du vill gladeligen pröjsa för livslång vård av överviktiga, cirkulationsrubbningsdrabbade + annat som orsakas av en stillasittande livsstil? Det är nämligen det totalekvationen går ut på.

Kausalitet? Tja, jag tror ju inte att folk rent generellt blir överviktiga av att dom väljer att inte cykla, jag tror att det är andra orsaker till detta samhällsproblem :-)

Men det är så klart en fördel om man får flera att cykla, och jag kan ju konstatera att jag under mina typ första 15 år av åretruntpendling tyckte det var onödigt med hjälm, och det gick ju bra?

Det enda jag gladeligen pröjsar för är nya cyklar... :-)

Adam K sa:
Hon har ju rätt.

H.; det har forskats på just att bilister tar det lugnare runt cyklister som de upplever som mindre skyddade eller mindre säkra cyklister, bla sådana som cyklar utan hjälm. Orkar inte googla fram det just nu.
Och om vardagscyklister imploderade utan hjälm skulle väl Holland o Köpenhamn vara överfyllda av hjärnslamsor från imploderade cyklister.
I Sverige har vi inte kommit till den kritiska massan, än, hoppas jag.

Allt beror ju på kontext. Med hjälm följer ofta andra attribut som kläder, cykelval och körstil och allt detta påverkar bilisten uppfattning om cyklisten. Har man isolerat hjälmen och sett ett ökat risktagande enbart på hjälmanvändning, allt annat lika?

Och vidare, vad innebär det ökade risktagandet för bilisterna? Omkörning med lite mindre utrymme i sidled? I lite högre fart? Finns forskning som tyder på att cyklister som tar på sig hjälm utsätts för fler olyckor i trafiken? Alltså relativt om samma cyklister kör utan hjälm?

Jag är helt med på tanken om hjälmanvändning på systemnivå och risken för minskad cykling osv osv, men att därifrån dra slutsatsen att man själv som individ cyklar säkrare utan hjälm köper jag inte. Om det inte påverkar hur ofta/mycket man cyklar.

Stewe sa:
Kausalitet? Tja, jag tror ju inte att folk rent generellt blir överviktiga av att dom väljer att inte cykla, jag tror att det är andra orsaker till detta samhällsproblem :-)
Är du en sån som envist hävdar att orsaken till att det är noll på lönekontot i slutet på månaden beror inte på de stora utgifterna utan på de små inkomsterna? :-)

emmer sa:
Stewe sa:
Är du en sån som envist hävdar att orsaken till att det är noll på lönekontot i slutet på månaden beror inte på de stora utgifterna utan på de små inkomsterna? :-)

Japp, jag är nöjd med min lön, vill bara ha den oftare. :-)

Bra frågor, minns inte.
Jag rådde en cyklist på FB som sa att han ökade sina säkerhetsmarginaler när han cyklade utan hjälm att antingen cykla med hjälm jämt eller vänja sig vid att vara utan så att han inte skulle fokusera fel (på att inte slå i huvudet) när han behövde fokusera som mest på cyklingen (vid kris-situationer). :)

H. sa:
Allt beror ju på kontext. Med hjälm följer ofta andra attribut som kläder, cykelval och körstil och allt detta påverkar bilisten uppfattning om cyklisten. Har man isolerat hjälmen och sett ett ökat risktagande enbart på hjälmanvändning, allt annat lika?

Och vidare, vad innebär det ökade risktagandet för bilisterna? Omkörning med lite mindre utrymme i sidled? I lite högre fart? Finns forskning som tyder på att cyklister som tar på sig hjälm utsätts för fler olyckor i trafiken? Alltså relativt om samma cyklister kör utan hjälm?

Jag är helt med på tanken om hjälmanvändning på systemnivå och risken för minskad cykling osv osv, men att därifrån dra slutsatsen att man själv som individ cyklar säkrare utan hjälm köper jag inte. Om det inte påverkar hur ofta/mycket man cyklar.

Edit: Följande skrev jag efter att ha läst fel, fick för mig att första och andra länken var om samma person.
Haha. Har ingen stark egen åsikt i hjalmdebatten men finner det underligt - hon klotar förra sommaren så att hjälmen spräckts, och uttalar sig till Skövdeborna: "– Använd hjälm om du är rädd om skallen." Sen vill hon ändå prata allmänt emot hjälm. Visserligen tävling vs. presumed söndagscykling. Jag vågar dock inte ens söndagscykla utan hjälm så behöver inget tvång.

Senast ändrad:
Att hålla två, eller kanske fler tankar, i huvudet samtidigt är svårt för många. Speciellt när man har en personlig bias som kanske stödjer vissa aspekter av dem. Om något komplext dessutom filtreras genom en expressenartikel för att tillspetsas, förenklas och göras klickvänlig så bidrar det inte till en nyanserad beskrivning av frågeställningen.

Men vill man strida mot Folkfronten i Judeen så kan man alltid göra det.

JLarsson sa:
Stewe sa:

Brukar inte den generella inställningen här vara att man inte kan cykla sig till lägre vikt utan att det bara är ändring av kosten som gäller?
Klurigt det här :)

/R

Men vad jag minns från den senast lästa statistiken så är den (med god marginal) vanligaste cykelolyckan en singelolycka.
En vurpa helt enkelt.
Just den situation där en hjälm kanske inte nödvändigtvis räddar liv, men har god chans att rädda en från flera timmar på akuten, stygn, hjärnskakning och/eller huvudvärk.

Eller valfritt utdrag/kombination av ovanstående.

Så det samlade resultatet blir kanske lite knepigt att utvärdera.
Lite mindre risk för att en ovanligare typ av olycka ÖHT ska inträffa, kontra lite större risk för allvarligare konsekvenser om en betydligt vanligare olycka skulle inträffa.

Hursomhelst så lär väl de flesta olyckorna ändå sluta med att cyklisten så småningom hamnar i en okoordinerad hög på marken.
Så vilken skada bilen än gjort så kan man som bonus också få de skador man fått vid en singelolycka.

Äh, jag behåller hjälmen på.

Ytterligare vurpor ser jag som i princip oundvikligt. Och där är den potentiella nyttan av hjälmen tydligare.

Men nyttan av att mitt hjälmlösa huvud nästan magiskt skulle få bilister att bete sig mera hänsynsfullt ser jag som mera tveksam.
Även utan hjälm skulle jag ändå identifieras som en MAMIL under de flesta cykelturer och därmed i stort sett lovligt byte ändå.

Snuten sa:
Med tanke på hur hårt MP är på väg att falla, borde hon nog satsa på en integralhjälm, minst!

När ett parti tappar väljare faller det hårt, men enskilda politiker verkar alltid landa mjukt?

:-)

Marcus_A sa:
Verkar som att man får än ännu bättre effekt om man har kjol.

Eftersom det är medelålders män som kör bil* lär väl en kort fladdrande kjol garanterat fungera för att sänka farten på bilarna runtomkring.

*Det brukar man iaf säga som sanning.

Stewe sa:
Jag förstår att du gillar att bestämma över andra men försök attackera problemet från andra ändan istället. Skattefinansierad sjukvård leder till sånna här tankar men det är en jävligt hal backe tills allt tänkbart farligt är förbjudet. Extremsport som MTB kommer garanterat förbjudas. Lösningen är självklar, ingen "gratis" sjukvård, då behöver du inte betala för någon annans rehablitering, fetma, rökning eller cancer.

qma sa:
Haha. Har ingen stark egen åsikt i hjalmdebatten men finner det underligt - hon klotar förra sommaren så att hjälmen spräckts, och uttalar sig till Skövdeborna: "– Använd hjälm om du är rädd om skallen." Sen vill hon ändå prata allmänt emot hjälm. Visserligen tävling vs. presumed söndagscykling. Jag vågar dock inte ens söndagscykla utan hjälm så behöver inget tvång.

Va?

Tillbaka
Topp