Ligga på rulle kontra lagen?

Putteman

Aktiv medlem
Jag har själv börjat cykla racer, och även kört några gånger i grupp nu och tycker det är skitkul. Gillar racekänslan i att ligga tätt på rulle osv. Så detta är ingen tråd som behöver göras till diskussion om varför man kör i grupp eller inte.

Jag är däremot seriöst nyfiken på hur lagens långa arm egentligen ser på detta med att vi ligger på rulle?? I trafikförordningen 3 kap. andra paragrafen så kan man läsa följande:

"2 § Avståndet till ett framförvarande fordon skall anpassas så att det inte finns risk för påkörning om det saktar in eller stannar. Avståndet skall också anpassas så att andra trafikanters omkörning underlättas"

http://www.notisum.se/rnp/SLS/lag/19981276.htm

Hur klarar vi oss undan med att t.ex. susa runt tusentals cyklister runt Vättern som ligger på rulle? Är det bara så att polisen ser mellan fingrarna? Eller har jag missat någon del i lagen som plötsligt gör det möjligt att inte följa detta med avstånden?

Personligen så förstår jag argumenten för att på vissa vägar t.ex. ligga i dubbla led, för att hålla nere längden på gruppen och därmed underlätta omkörningar av bilister. Men hur klarar vi cyklister egentligen argumentationen med att vi per definition egenligen ligger för nära varandra?

För övrigt så har jag noterat samma fenomen när en större grupp motorcyklister kör tillsammans på stora vägar, då är det inga 3 sekunder för att hinna bromsa som räknas. En påkörd hare räcker där för att skapa dominoeffekt, men det är ju ett annat bekymmer.

Hur ser ni på denna del utav lagen och dess efterföljnad?

/Putteman

Väldigt, väldigt bra fråga! Trafiklagarna är ju i största allmänhet inte skrivna för oss som cyklar extremt fort (35-36 km/h eller vad det nu var) i åtanke, något vi kan se i rättsfallet som pågår nu.

Edit: för att konkretisera vad väldigt nära är så mister man kortet om man ligger närmare än 1/2 sekund (http://www.vk.se/549798/sa-ska-polisen-stoppa-aggressiva-bilforare?mobil) och det gör man väl lätt med cykel?

Senast ändrad:
När man får tillstånd för en tävling så får man göra undantag i vissa trafikregler?
Själv kan jag irritera mig på när någon kommer upp bakom en och ligger på rulle utan att säga till. Om jag är ute och tränar själv. Då tycker jag man får ha trafikreglerna som utgångspunkt och sen kan man alltid bara säga till att "nu lägger jag mig bakom, är det ok?".
När man tränar i grupp så tänker nog inte ens polisen på att det inte är tillåtet.

Försökte googla på det men lyckades inte nu, men jag har för mig att lagarna i tyskland är skrivna så att en cykelklunga anses vara en "kolonn" på något sätt. Ungefär jämställt med en militär kolonn. Har jag drömt detta, eller är det någon som kan bekräfta det? Verkar ju vettigt annars.

Man får ju gissa att en grupp som kör tillsammans enligt gemensam överenskommelse inte är vad lagen är skriven för.
Men det vore ju intressant att se utfallet om en som blir påkörd av bakomvarande i en klunga på ett motionslopp där trafikregler definitivt gäller skulle dra det vidare juridiskt.

eketjall sa:
Man får ju gissa att en grupp som kör tillsammans enligt gemensam överenskommelse inte är vad lagen är skriven för.
Men det vore ju intressant att se utfallet om en som blir påkörd av bakomvarande i en klunga på ett motionslopp där trafikregler definitivt gäller skulle dra det vidare juridiskt.

Absolut! Kan det gå under samma undantag som när man går in i boxningsringen och får stryk? Iof vet jag inte vad som skulle hända om någon skulle anmäla motståndaren för skadestånd där heller..

AX3L sa:
eketjall sa:

Absolut! Kan det gå under samma undantag som när man går in i boxningsringen och får stryk? Iof vet jag inte vad som skulle hända om någon skulle anmäla motståndaren för skadestånd där heller..

Det har väl dock hänt att hockeyspelare blivit anmälda för misshandel? Ifs så ingår inte momentet "slå folk på käften" som en given del av hockeyn som spel, men ändå, det är ju vanligt förekommande att de pucklar på varandra. Men inte så vanligt att de anmäler varandra, men jag har för mig att det har hänt.

Lagen anger dock ingen distans i mått som ska hållas för "att underlätta omkörning" så det blir ju en tolkningsfråga så som med så mycket annat i lagboken.

Hur många bilister lämnar minst en bils lucka framför sig i tät stadstrafik så att jag som kommer bakifrån ska kunna köra om när jag vill?

Tror den sista textraden sammanfattar ganska bra hur pass dåligt utformad och beskriven den paragrafen i lagboken är

Lagen är egentligen glasklar.

Varje fordonsförare, även cyklist, har skyldighet att anpassa avståndet till framförvarande fordon, även om det är en cykel, så att det inte är risk för påkörning om den framförvarande föraren saktar in eller stannar. I praktiken innebär det tresekundersregeln eller lika många meter till framförvarande som hur många kilometer i timmen man håller. Det är alltså helt omöjligt att följa den regeln när man cyklar i klunga.

Polisen skulle, om den ville, kunna bötfälla samtliga cyklister i klungan utom de som ligger främst. Böterna för en cyklist skulle bli 1000 kr.

Vid trafikövervakning ägnar sig polisen helst åt de farligaste beteendena. Dåligt anpassade avstånd i kombination med dåligt anpassade hastigheter är den vanligaste olyckstypen. Man inriktar sig främst mot motordrivna fordon när man övervakar denna regel. Dessa är så mycket tyngre och förs i regel i betydligt högre hastigheter. Det blir enorma krafter på grund av rörelseenergin. Så är inte fallet med cyklister. Min erfarenhet är att det är ovanligt med polisrapporterade trafikolyckor mellan cyklister i klunga där olyckan beror på dålig anpassning av avstånd.

Jag rekommenderar alla som cyklar enskilt att vara noga med hastighetsanpassningen. Andra trafikanter kan ta sig för precis vad som helst

När man cyklar i klunga ska man vara medveten om att man faktiskt bryter mot regeln om avståndsanpassning och att man ifall man kör på framförvarande och kanske skadar denne, kan bli bötfälld. Alla som har cyklat i grupp är medvetna om riskerna. Det går att minska riskerna genom god disciplin i gruppen genom att varna varandra och upprepa vedertagna tecken i hela gruppen.

Paragrafhjälpen sa:
Lagen är egentligen glasklar.

Varje fordonsförare, även cyklist, har skyldighet att anpassa avståndet till framförvarande fordon, även om det är en cykel, så att det inte är risk för påkörning om den framförvarande föraren saktar in eller stannar. I praktiken innebär det tresekundersregeln eller lika många meter till framförvarande som hur många kilometer i timmen man håller. Det är alltså helt omöjligt att följa den regeln när man cyklar i klunga.

Polisen skulle, om den ville, kunna bötfälla samtliga cyklister i klungan utom de som ligger främst. Böterna för en cyklist skulle bli 1000 kr.

Vid trafikövervakning ägnar sig polisen helst åt de farligaste beteendena. Dåligt anpassade avstånd i kombination med dåligt anpassade hastigheter är den vanligaste olyckstypen. Man inriktar sig främst mot motordrivna fordon när man övervakar denna regel. Dessa är så mycket tyngre och förs i regel i betydligt högre hastigheter. Det blir enorma krafter på grund av rörelseenergin. Så är inte fallet med cyklister. Min erfarenhet är att det är ovanligt med polisrapporterade trafikolyckor mellan cyklister i klunga där olyckan beror på dålig anpassning av avstånd.

Jag rekommenderar alla som cyklar enskilt att vara noga med hastighetsanpassningen. Andra trafikanter kan ta sig för precis vad som helst

När man cyklar i klunga ska man vara medveten om att man faktiskt bryter mot regeln om avståndsanpassning och att man ifall man kör på framförvarande och kanske skadar denne, kan bli bötfälld. Alla som har cyklat i grupp är medvetna om riskerna. Det går att minska riskerna genom god disciplin i gruppen genom att varna varandra och upprepa vedertagna tecken i hela gruppen.

Du tar ju bara upp faktumet att man ska hålla avstånd till framförvarande fordon för att man inte ska köra in i denna, vilket är glasklart beteende i trafiken.
Men hur förklarar du faktumet att lagen säger att du ska hålla avstånd för att underlätta omkörningar? Ska varje fordon hålla en fordonslängd i lucka hela tiden så att vem som helst kan köra om när dennes själv vill? Det är där jag tycker lag är allt annat än solklar

Senast ändrad:
Jag har kört så väldigt väldigt många mil i klunga utan att köra in i någon framför. Så det i det närmaste är vetenskapligt bevisat att jag inte legat för nära.

Sen kanske en polis som aldrig cyklat i klunga kanske tycker det....blir det domstol då?

Jag har varit polis och jag har cyklat i klunga. Jag tycker också om att cykla i klunga och gör det gärna. Dock är det bara så att om något oväntat händer framför när det går fort så är man chanslös. Det du säger stämmer bra med min uppfattning. Genom förståndig cykling i gruppen så minimerar man riskerna. Min erfarenhet är också att det är ovanligt med påkörning bakifrån i cykelklungor.

Därför tror jag inte att det är speciellt stor risk att polis skulle gå in och rapportera cyklister för att hålla för kort avstånd om ingen olycka inträffat.

Skulle man råka bli rapporterad för detta och känna att det är felaktigt ska man inte godkänna böter på plats. Endera kan man neka till brott eller åtminstone be att få rådrum så att man kan rådgöra med någon kunnig. Jag sysslar själv med sådan rådgivning. Skulle polis/åklagare stå på sig så, javisst. Fallet kan prövas i domstol.

Polisen kommer stoppa och bötfälla snabbklungorna på vr.

Har man inte id med sig blir man medtagen till arresten o inlåst som okänd/oklar id.

Det finns ingen tumregel på detta. Sådant prövas från fall till fall. När man blir omkörd är man alltid skyldig att underlätta omkörningen. Den skyldigheten gäller även i de fall då den omkörande gör en förbjuden eller olämplig omkörning. När man cyklar i grupp underlättar man oftast genom att gå in på ett led. Är det mycket smal väg och en stor klunga kan man bli tvungen att öppna lucka så att bilen kommer in. Finns det ingen som tänker köra om behöver man inte tänka på den regeln.

Nej man blir inte inlåst i arrest för ett bötesbrott. Det är inte proportionerligt. Det är heller inget problem för polisen att identifiera en person utan ID-kort om denne uppger sina personuppgifter. Är man så korkad att man vägrar säga vem man är så finns det förstås en mikroskopisk möjlighet.

Jag tror inte heller att polisen kommer att ha kapacitet att skriva hundratals böter vid VR.

Paragrafhjälpen sa:
Det finns ingen tumregel på detta. Sådant prövas från fall till fall. När man blir omkörd är man alltid skyldig att underlätta omkörningen. Den skyldigheten gäller även i de fall då den omkörande gör en förbjuden eller olämplig omkörning. När man cyklar i grupp underlättar man oftast genom att gå in på ett led. Är det mycket smal väg och en stor klunga kan man bli tvungen att öppna lucka så att bilen kommer in. Finns det ingen som tänker köra om behöver man inte tänka på den regeln.

PÅ vilket sätt underlättar man omkörningen om man går upp på ett led? Omkörningssträckan dubblades precis.

CarlPedal sa:
Du tar ju bara upp faktumet att man ska hålla avstånd till framförvarande fordon för att man inte ska köra in i denna, vilket är glasklart beteende i trafiken.
Men hur förklarar du faktumet att lagen säger att du ska hålla avstånd för att underlätta omkörningar? Ska varje fordon hålla en fordonslängd i lucka hela tiden så att vem som helst kan köra om när dennes själv vill? Det är där jag tycker lag är allt annat än solklar

Var står det att du skall hålla avstånd för att underlätta omkörningar? För övrigt så är en fordonslängd i lucka klart olämpligt avstånd i de flesta hastigheter

Appel sa:
Försökte googla på det men lyckades inte nu, men jag har för mig att lagarna i tyskland är skrivna så att en cykelklunga anses vara en "kolonn" på något sätt. Ungefär jämställt med en militär kolonn. Har jag drömt detta, eller är det någon som kan bekräfta det? Verkar ju vettigt annars.

Såvitt jag minns står det nånstans att "en cykelklunga är att betrakta som en procession och en sådan ska inte brytas". Av andra trafikanter då.

På samma sätt som att det är olagligt att inte ha ena foten på bromspedalen i bilen?
Jag kör bara mc, jag har för mig att jag måste ha handen vid bromsen. Din fot är nära bromspedalen, du når den snabbt, på samma sätt får jag hålla i styret, jag är nära bromsen, det är lite svårt att hävda på en tt hoj

Det har väl dock hänt att hockeyspelare blivit anmälda för misshandel? Ifs så ingår inte momentet "slå folk på käften" som en given del av hockeyn som spel, men ändå, det är ju vanligt förekommande att de pucklar på varandra. Men inte så vanligt att de anmäler varandra, men jag har för mig att det har hänt.
Där är det rätt ovanligt att det blir fällande domar, det är rätt rejäla fall av övervåld som har hamnat i tinget och gått igenom. Det är också lite annorlunda med ishockey och kampsporter iom att det är på en mer avskärmad del av verkligheten.
Om någon skulle anmäla att blivit påkörd bakifrån på landsväg på cykel under klungkörning är det nog rätt stor risk att påköraren skulle bli fälld tror jag.

Jag kör bara mc, jag har för mig att jag måste ha handen vid bromsen. Din fot är nära bromspedalen, du når den snabbt, på samma sätt får jag hålla i styret, jag är nära bromsen, det är lite svårt att hävda på en tt hoj
Genrellt är det ju svårt att köra mc utan att ha handen vid bromsen, om man inte har semestergas :)

6 kap. Bestämmelser för trafik med cykel och moped​

Gemensamma bestämmelser
1 § Cyklande skall färdas efter varandra. När det kan ske utan fara eller olägenhet för trafiken får de dock färdas i bredd.
2 § Cyklande och mopedförare skall hålla minst en hand på styret.
Mopedförare skall hålla båda fötterna på pedalerna eller fotstöden.
3 § På en cykel eller en moped får inte samtidigt färdas flera personer än cykeln eller mopeden är byggd för.
När en cykel eller moped klass II har lämpliga säten och effektivt skydd mot hjulekrarna får dock på fordonet färdas ytterligare
1. ett barn under tio år, om den som styr fordonet har fyllt femton år, eller
2. två barn under sex år, om den som styr fordonet har fyllt arton år.
4 § Cyklande eller mopedförare får inte transportera gods som är så tungt eller stort att cykeln eller mopeden inte kan manövreras säkert eller så att annan trafik hindras.
4 a § Den som är under femton år och färdas med en tvåhjulig cykel skall använda cykelhjälm eller annat lämpligt huvudskydd.
Cykelföraren skall se till att passagerare använder cykelhjälm eller annat lämpligt huvudskydd i enlighet med bestämmelsen i första stycket. Förordning (2004:296).
4 b § Den som färdas med en tvåhjulig moped klass II som är konstruerad för att drivas med en tramp- och vevanordning och där motorn inte ger något krafttillskott vid hastigheter över 25 kilometer i timmen ska använda cykelhjälm eller annat lämpligt huvudskydd. Förordning (2015:929).

Trafik med cykel och moped vid färd på väg​

5 § Vid färd på väg får cyklande eller mopedförare inte låta cykeln eller mopeden dras eller skjutas av annat fordon eller spårvagn. Mopedförare får inte heller dra eller framför sig skjuta någon annan vägtrafikant eller föra något annat fordon vid sidan.
6 § Cyklande eller förare av moped klass II som ska färdas ut på en cykelpassage ska sänka hastigheten och ta hänsyn till fordon som närmar sig passagen och får korsa vägen endast om det kan ske utan fara.
Cyklande eller förare av moped klass II som ska färdas ut på en cykelöverfart ska ta hänsyn till avståndet till och hastigheten hos fordon som närmar sig överfarten.
Förordning (2014:1035).

Tycker det är både skönt att någon forumutredare tar upp Staines inlägg från 2016, men samtidigt tråkigt att det tagit så lång tid.
Jag hoppas iallafall att han får erfara att lagens arm kan vara lång.

Det finns ju rättsfall där billist kört in framför cykelklunga och sedan medvetet tvärbromsat för att orsaka olycka bland cyklisterna. Bilisten blev fälld för bla vårdslöshet men ingen ifrågasatte cykelklungan och de korta avstånd som den hade inbördes.

Det finns ju rättsfall där billist kört in framför cykelklunga och sedan medvetet tvärbromsat för att orsaka olycka bland cyklisterna. Bilisten blev fälld för bla vårdslöshet men ingen ifrågasatte cykleklungan och de korta avstånd som den hade inbördes.
Exakt, om klungan får vara i fred från våldsbenägna bilister så händer…inget.

Det finns ju rättsfall där billist kört in framför cykelklunga och sedan medvetet tvärbromsat för att orsaka olycka bland cyklisterna. Bilisten blev fälld för bla vårdslöshet men ingen ifrågasatte cykelklungan och de korta avstånd som den hade inbördes.
Ja om det kan anses bevisat att bilisten gör det medvetet och med uppsåt är det ju helt rimligt. Men nyfiken på hur man bevisar det, fanns det film?
Tänker mig en bilist som kör om och precis när han svängt tillbaka (givetsvis 3 sekunder före cyklisterna) dyker det upp en älg så han måste bromsa. I det fallet skulle rimligen cyklisterna vara skyldiga. Men det går väl åndå på den stackars oskyldiga bilistens försäkring...

Fallet ovan känns inte så avlägset för mig som regelbundet kör på en väg med mycket vilt och mycket cyklister. Även om jag försöker hålla avstånd är det bara en tidsfråga innan det händer något i den stilen.

Ja om det kan anses bevisat att bilisten gör det medvetet och med uppsåt är det ju helt rimligt. Men nyfiken på hur man bevisar det, fanns det film?
Tänker mig en bilist som kör om och precis när han svängt tillbaka (givetsvis 3 sekunder före cyklisterna) dyker det upp en älg så han måste bromsa. I det fallet skulle rimligen cyklisterna vara skyldiga. Men det går väl åndå på den stackars oskyldiga bilistens försäkring...

Fallet ovan känns inte så avlägset för mig som regelbundet kör på en väg med mycket vilt och mycket cyklister. Även om jag försöker hålla avstånd är det bara en tidsfråga innan det händer något i den stilen.
De som har gjort på det sättet har i rätten förklarat det med att de bromsade för en katt så du tänker likadant som de bilisterna.

De som har gjort på det sättet har i rätten förklarat det med att de bromsade för en katt så du tänker likadant som de bilisterna.
Nej det gör jag verkligen inte, skulle aldrig medvetet skapa fara i trafiken. Försöker alltid hålla gott avstånd till cyklister.
Men vad har de då åkt dit för? Skulle gärna se ett rättsfall på det. Anses det bevisat att de ljög, eller är det frågan om att de svängt in för snävt framför i kombination med ”katten”?
Åtminstone bil-mot-bil vet jag att det är enormt svårt för den som kör på bakifrån att få rätt, även i ganska uppenbara fall av ”katt”, så jag är ärligt nyfiken.

Tack! Det framgår inte tydligt där vad föraren egentligen gjort, men det som framgår är att de anser honom (gissar att det är en han…) vårdslös även om katten var verklig. Det har alltså varit ett fall för att han i så fall svängt in för tight. Gissar att det hade varit ett allvarligare brott om det ansågs bevisat att han gjorde det för att jävlas.

Tillbaka
Topp