2000 iskalla kilometer – Omar Di Felice ska korsa Antarktis på cykel

Datum:
17 november 2022 15:41

Italienaren Omar Di Felice siktar på att bli först att korsa Antarktis från kust till kust, via Sydpolen, på cykel. Är det världens mest krävande cykeltur?

2 000 km – över Sydpolen

Att cykelpendla till jobbet på vintern är inte aktuellt för många av oss svenskar, som ändå anser oss vara ett folk som är vana vid kyla. Det är kallt, det är halt och det är obekvämt. Den 40-årige ultracyklisten Omar Di Felice från Italien kommer den här veckan att ta konceptet med vintercykling (ok, det är officiellt sommar på Antarktis om man ska vara petig) några hundra steg längre när han inleder sin expedition Antarctica Unlimited med målet att korsa Antarktis från kust till kust på cykel, via Sydpolen.

Den 2 000 km långa rutten börjar vid Herculesfjorden (Hercules Inlet) på västra Antarktis, går via Sydpolen och avslutas vid Leverettglaciären på den östra sidan av kontinenten. Di Felice siktar på att klara av turen på 60 dagar, och behöver oavsett vara klar innan den 20 januari då hans tillstånd att vistas på Antarktis går ut.

Rutten går från Herculesfjorden till Leverettglaciären.
Omar Di Felice. Ultracyklist deluxe.

Äter 4 500 kalorier per dag

I snitt planerar Di Felice att beta av mellan 30 till 40 km per dag. Den första delen av rutten är också den mest krävande och han har räknat med att klara av 20 till 30 km per dag innan han kommer upp på platån som länkar ihop Sydpolen med McMurdo-stationen, där hoppas han kunna öka farten till 50 till 60 km om dagen.

Att cykla hela vägen anses vara mer eller mindre omöjligt och Di Felice kommer mest troligt att spendera många mil med att pusha och släpa sin cykel framåt, i temperaturer som går ner mot -40°. De katabatiska vindarna på Antarktis – alltså vindar som med hjälp av gravitationen bär luft med högre densitet utför en sluttning – kommer köldfaktorn stundtals att vara mycket lägre än så.

För att klara av påfrestningarna behöver Di Felice få i sig 4 500 kalorier per dag. Kosten består av en frukost med müsli och torkad frukt, energibars till lunch och frystorkad mat till middag. Han kommer inte att få någon hjälp längs vägen, förutom möjligheten att fylla på depåerna vid Sydpolen.

Di Felice på övningstur.

Fatbike i stål

Di Felice kommer använda sig av en fatbike med stålram från italienska Wilier där stort fokus har lagts på att ramen ska tåla de låga temperaturerna och brutala påfrestningarna. Han kommer också dra en pulka efter sig med tält, förnödenheter och annan utrustning. På kroppen har han en dunoverall i samma stil som används för höghöjdsklättring, men anpassad för att kunna trampa med.

Exakt vilken spec cykeln har är lite oklart men från det man kan se på bilderna och från tidigare äventyr så använder han sig av bland annat en 11-delad Shimano Deore drivlina med en 11-50 kassett, 45NRTH Dillinger 5 dubbdäck och DT Swiss BR 2250 hjul (märkta med Mavic-klistermärken).

Specialbyggd Wilier fatbike i stål.
Man är aldrig nere med en 8000-metersdräkt.

Första korsningen av Antarktis på cykel

Lyckas Di Felice blir han den första personen att korsa Antarktis på cykel. Tidigare har bland annat den svenskättade britten Maria Leijerstam nått Sydpolen på en trehjuling, 2013. Och endast två personer har cyklat den 1 250 km långa vägen från Herculesfjorden till Sydpolen, men ingen har alltså korsat kontinenten på cykel.

Italienaren har en lång rad ultraäventyr på cykel bakom sig och är en av de främsta i världen på det. Bland annat från Helsingfors till Nordkapp vintern 2014, en nätt liten tur på 1 600 km. I fjol cyklade han runt 1 200 km från hemmet i Milano till klimattoppmötet COP26 i Glasgow. Och just där ligger en av anledningarna bakom projekt. Di Felice vill sätta fokus på klimatförändringarna och hur känsligt just Antarktis är för dem.

Turen planeras starta den 18 september, du kan följa utvecklingen via länkarna här nedanför.

Ett tunt tält är det enda skyddet mot Antarktis råa väder.
Avstånden på Antarktis är enorma precis som svårigheterna att orientera sig i det kala landskapet.

Följ Antarctica Unlimited här


Ta del av Happyrides nyhetsbrev med spännande nyheter!

Nyhetsbrevet kan du när som helst avsluta.

Senaste kommentarer

Bikzz 2022-11-18

Altid tisst me tyyper som fookar på formalii instead of innehåål - Joobbigt me trååkisar

Velocipeden 2022-11-18

Ja, suck... :ROFLMAO:

Glisseur 2022-11-18

Jag har skrivit ett antal tusen texter i min yrkeskarriär som redaktör för Åka Skidor och Happyride och ibland har det letat sig in några enstaka stavfel in i texterna, oftast på grund av någon ändring som man gjort i en text och missat att ändra al...

Velocipeden 2022-11-18

Jag jobbar inte med att skriva... 😇

nisseson 2022-11-18

@Velocipeden med tanke på mängden skrivfel i ditt senaste inlägg så var det ironiskt, eller?

Velocipeden 2022-11-18

Ja eller inte? Jag skulle (nästan...) aldrig klaga på en slusk i ett forum, för att avsändaren är gemene slusk. I detta fall är det inte det utan ett professionellare sammanhang och med det kommer från mig en förväntan om lite kvalité. Den som jobba...

Velocipeden 2022-11-18

...och ang. de riktigt riktigt stora frågorna heter det nog inte "det...vindarna"🙄🤣 /ditt dyslektiska svenska lärare

Velocipeden 2022-11-18

Just dem!🤣 Ja, det är jag med på, men du skriver att köldfaktorn är lägre.

Glisseur 2022-11-18

Nu börjar vi komma in på dom verkligt stor frågorna här... Den upplevda temperaturen är lägre så helt fel är det ju inte.