Långtidstest: Rose Xeon CDX Gravel, del två: första intryck

Datum:
21 juni 2017 16:49

I den andra delen av av pärlor för svin-testet går Björn igenom intrycken från de första fyrtio milen på Rose Xeon CDX Gravel. Nu har cykeln korsat snöfält, myrar, vårfloder och en välkänd motionsloppssträcka, och några åsikter har så sakteliga börjat formas.

Läs första delen av testet här.

Först lite om han som testar, igen.
Som en utpräglat trångsynt stig- och utförscyklist har själva tanken på en skränig kolfibersvettocykel fått mig att nervöst börja skruva på mig. Detta kan förmodligen härledas till den gång jag cyklade ett populärt långlopp på mountainbike, ni vet ett sånt där med 15 000 startande och nio mil grusväg till mål. Trängseln, den dåliga stämningen och alla de oformliga, håriga gubbrövarna i halvtransparenta cykelbyxor som passerade revy traumatiserade mig och skapade i mitt sinne en grovt generaliserad uppfattning om att alla cyklar som ser snabba ut oavkortat leder till inlåsning i en sorts svärm av osjälvständighet. En ’hive mind’ inte olik en supporterklack. Istället vigde jag min fritid åt smala stigar och exklusivt sällskap och såg bort varje gång en ”transportsträckecykel” passerade.

Den här skräcken börjar komma på skam nu. Likt en araknofobiker efter en framgångsrik KBT-behandling tar jag inte längre omvägar kring smala däck, flaskhållare och oförlåtande kolfiberramar. Jag har klappat den snälla taranteln, och jag gillar det.

Ludwig Lind

Rose Xeon CDX Gravel

För är det någon cykeltyp som kan ge en snäll övergång mot svettocykling så är det en gravel grinder. Under våren har jag tagit mig ut på upptäcksfärder längs traktens grusvägar och stigar och lärt mig mycket om närområdet, cykeln och mig själv. Jag har kommit naturen nära, kommit långt på kort tid och vadat genom vårfriska fjällbäckar med cykeln på axeln. Hojen ifråga är ett utmärkt träningsredskap, men vad som är mer tydligt, den är ett utmärkt verktyg för nya upplevelser.
Helt på egen hand.

Ludwig Lind

Torrt grus är ju fränt.

Jag har valt att ännu inte ändra på sittställningen på testcykeln Rose Xeon CDX Gravel som jag har till förfogande. Den 90 mm långa stammen är fortfarande vänd i negativ vinkel och för mig ger detta en ganska aggressiv ställning, något jag vant in kroppen till under vårens utflykter. Jag hade en idé om att vända stammen när det var dags att cykla Vasa-sträckan mellan Sälen och Mora för att ge min ovana kropp en smula bättre förutsättningar men valde till slut att skita i det, för varför skämma bort kroppen, typ. Turen gjordes i form av Jörgens Livslopp, en välgörenhetsgruppcykling i väldigt långsamt tempo (man vill ju inte verka snål, välgörenheten består i att donera 1 kr/minut som cyklas) och det blev många timmar i sadeln den dagen. Det enda som kändes onaturligt och lite obekvämt, som såklart har med ovana att göra, var att hålla i bocken i långa, ojämna utförsbackar. Rullet i gravel grindern var betydligt bättre än medcyklisternas mountainbikes så det behövdes god bromsberedskap, och det var några gånger händerna höll på att skaka av hoodsen i nedförsbackarna. Därav det säkrare greppet i bocken som istället gav en väldigt framåtlutad sittposition. 

I nästa artikel återkommer jag med intryck från mer mellanmjölkiga settings.

När det gäller växlarna då. Shimanos Ultegragrupp är väl beprövade landsvägsväxlar, i samråd med Rose-representanten valde vi en 2×11-delad grupp med generös 11-32-kassett och compact 50-34 vevparti. Hyfsat stort omfång alltså, och det har mina vår-taniga ben inte ångrat, även om jag tvivlar på att jag skulle varit missnöjd med Srams 1×11 eller 1×12 heller. Shimanoväxlarna känns som shimanoväxlar alltid gjort med mjuka och smidiga växlingar utan att kännas laggiga. Trots en hel del stökigt underlag har jag inte behövt röra inställningarna alls efter ca 40 mil. Faktum är att jag knappt underhållit cykeln alls förrän i dagarna som detta skrivs. Och några kedjehopp har jag heller inte svurit över.

De tidigare bockstyrecyklar jag haft har utan undantag trafikerat Stockholms innerstad i pendlingssyfte och varit i genren ”vintage-racers-som-inte-ens-var-fräna-när-de-var-nya”. Bromskraft har aldrig varit prioriterat, istället har planerad körning och god periferisyn varit framgångsfaktorer i strävan att undvika olyckor. Skivbromsarna på Rose Xeon CDX Gravel ger ett lite annat självförtroende. 160 mm-skiva fram och kylflänsar på skivor och belägg ger distinkta och förutsägbara panikstopp och lika förutsägbara släpbromsningar i långa snabba utförsbackar. De har hittills inte svikit eller betett sig illa alls, bara gjort sitt jobb som de ska. Att ha bromskraft som i en mountainbike känns såklart helt naturligt på en sådan här cykel.

Ludwig Lind

Däcken verkar slitstarka

Det tog några vändor att vänja sig vid däcken. I början var kroppen var på helspänn när jag trampade ur på dåliga, just framtinade grusvägar med djupa spår och förrädiska surhål. Det var inte förrän jag mot all form av instinkt tittade ner på framdäcket som jag insåg varför jag kom undan med alla manövrar. De breda sulorna ger cykeln ett lugn och stabilitet jag inte förut upplevt på nånting med bockstyre, den går att pressa bra mycket längre än vad min första bild av en sån här cykel ska klara av. Efter den insikten kom vi närmre varandra, grindern och jag.

Däckens konstruktion gör cykeln optimerad för ojämna grusvägar och lättare stigar och den svaga mönstringen ger förvånansvärt bra grepp. Jag tog mig några gånger igenom även blöta skoterspår-myrar på ett bättre sätt än med en vanlig mountainbike, däcken är smala nog att gå igenom geggan och hitta greppet under. Endast i forskningssyfte såklart, ett sådant uppförande rekommenderas icke för gemene man. Det är dessutom jättetråkig cykling.

Något annat som är tråkigt med däcken är att ta sig fram på asfalt. Cykeln lovar stordåd, däcken håller dig tillbaka.

Ludwig Lind

Breda däck och fälgar med hög profil.

Sadeln har jag synpunkter på. Dels var min röv ovan vid denna typ av sadelform och det är ju fullt förståeligt, sadlar och rövar kan behöva inkörningstid, ibland funkar det inte alls och då bör man byta sadel. I mitt fall nötte jag in röven för att någorlunda passa, istället har sadeln utvecklat någon form av spel och knakljud. Kan vara till följd av osmutt teknik såklart, senast jag körde terräng med en helstel cykel var runt 1995. Nu ger ju Rose möjlighet att välja bland olika sadlar i konfigurationen inför beställning av cykeln, så något passformsproblem är det nog inte i ordets rätta bemärkelse.

I och med detta avslutas den försiktigt trevande och snälla delen av materialtestet. I nästa artikel tittar vi närmare på vad Gravel Grindern inte klarar av.

Har du en idé om vad som ska testas med cykeln? Släpp en kommentar så lovar jag ingenting.

Ta del av Happyrides nyhetsbrev med spännande nyheter!

Nyhetsbrevet kan du när som helst avsluta.

Senaste kommentarer

Beofred 2017-10-14

Behövdes och behövdes. Jag hade Voltaren med mig, det gjorde mindre ont i kroppen när jag ätit en. Så för komfortens skull kanske. Jag cyklar inte så mycket på det sättet annars så kroppen var inte riktigt inkörd.

jonja 2017-10-13

Varför behövdes voltarentabletter på turen?

Der Kaiser 2017-08-08

+42! Jag blev ju sjukt jävla bikepacking-över-fjäll-sugen! Helt seriöst. ( Det kan hjälpa att min trasiga vänsterfot inte skulle klara en vanlig vandring.)

Jilster 2017-08-06

Snygg och rolig fjälltrip Beofred! Du såg ut att ha det rätt mysigt ändå ??????

Mange. 2017-08-04

Kul, jag har använt mig av restrap ramväska i både s & m med olika resultat. Ska bli intressant att höra dina åsikter =)

Beofred 2017-08-04

japp! Sparar på den lite, håll utkik efter minitestet om några veckor.

Mange. 2017-08-04

Pratade med en kompis nyligen om rose, varför konkurenten canyon alltid kommer på tal och rose inte är lika frekvent. Kul att läsa om ditt äventyr på fjället. Kommer det en packlista, eller tar du den i restrap testet?

Beofred 2017-08-04

https://happyride.se/wp-content/uploads/2017/08/Rose_Bikepacking-1-1500x720.jpg I tredje delen av testet får cykeln korsa fjäll med tung packning. Det gick både bra och dåligt. Läs om Xeon CDX som bikepackingcykel. https://happyride.se/2017/08/04/l...

skokartong 2017-06-29

Beställt en sådan här nu, hoppas på det bästa! Dock i Grön/Grå, den röda fanns inte i storlek 59 :(

Sambal Oelek 2017-06-29

huuh!? bikepacking utan touring. Blir det då att man ska få med så många bullar som möjligt på en happyride? :?